Door , , 38 reacties

Het jaar 2008 zal niet de geschiedenis ingaan als een vruchtbaar jaar voor de ontwikkelaars van fighting games. Er zullen dit jaar waarschijnlijk geen nieuwe spellen meer verschijnen in de Tekken, Dead or Alive en Virtua Fighter series, en of Street Fighter IV dit jaar nog uitkomt is maar zeer de vraag. Alle ogen zijn daarom gericht op het vierde deel van Soul Calibur, dat begin augustus moet verschijnen als het eerste next-gen spel in die serie.

SoulCaliburIV

Soul Calibur IV verschijnt zowel voor Playstation 3 als Xbox 360 en beide versies zijn, afgezien van een aantal personages, identiek. De preview-versie die we tijdens de Ubidays speelden bevatte vier speelbare karakters. Dit waren oudgedienden Siegfried en Mitsurugi, het exclusieve Xbox 360-personage Yoda - uit Star Wars, voor de onwetenden - en nieuwkomer Hilde.

SoulCaliburIV

In de Soul Calibur-serie draait alles om het vechten met uiteenlopende slagwapens. Daarbij heeft ieder personage zijn sterke en zwakke punten, maar de balans was bij de eerste drie delen prima in orde. Ook nu lijkt dat het geval. Nieuwkomer Hilde leek in eerste instantie een weinig imponerende dame in een harnas, die met een kortzwaard en een lans vecht. Het kortzwaard brengt weinig schade toe, maar is handig voor gebukte close combat. Met de lans konden we aanvankelijk weinig schade berokkenen bij onze tegenstanders. Dat veranderde toen we bekend raakten met een paar knoppencombinaties, waarmee we onze tegenstanders serieus te lijf konden gaan. De nieuwe personages vragen wat gewenning, zo blijkt.