Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Xbox 360 gameEen game maken staat vaak gelijk aan 'hokjesdenken'. Het is alsof ontwikkelaars een bepaalde checklist naast hun game leggen en de verplichte onderdelen afgaan. Een genre waarin dat minder het geval lijkt, is dat van de racegames. Naar mijn mening zou een ontwikkelaar eerst moeten kijken naar het gevoel van snelheid, het pure racegevoel, en pas daarna zouden onderdelen als graphics en variatie aan bod moeten komen. Niet elke ontwikkelaar zal dat met me eens zijn, maar afgaande op de vroege versie die wij mochten spelen, maakt Codemasters bij Race Driver Grid de juiste keuzes.

Race driver Grid screenshot

De ontwikkelstudio in het nietige plaatsje Southam in Engeland produceert al jaren racegames die bij de beste spellen in hun genre te scharen zijn. De Colin McRae-serie staat aan de top in het rallygenre en op het gebied van spellen die realistisch proberen te zijn is de DTM Race Driver-serie geen slechte keuze. Race Driver Grid is min of meer het volgende deel in die serie, al heeft Codemasers geen DTM-licentie meer en heeft de uitgever, met het oog op de Amerikaanse markt, voor een wat bredere aanpak gekozen. Dit houdt in dat de serie afscheid neemt van het 'circuit-only' racen en het races ook naar de straat haalt.

Globaal bestaat de singleplayer-modus uit twee hoofdmodi, waarbij de een meer gericht is op het opbouwen van een carriŤre en de ander bestaat uit losse onderdelen. Te verwachten is dat Grid ook online opties zal bieden, maar deze waren nog niet beschikbaar in de versie die wij mochten spelen. Wel speelbaar: races uit de continenten Europa, AziŽ en Amerika. In Grid zijn de soorten races verdeeld per continent. Zo zullen races in Europa vaak op 'normale' circuits zijn, terwijl er bij de races in Japan en de rest van AziŽ ook driften in de bocht komt kijken.

Race driver Grid screenshot

Een ervaren DTM Race Driver-speler heeft niet lang nodig om de veranderingen op te merken. Kort door de bocht: Grid lijkt wat uiterlijk betreft meer op een spel als Project Gotham Racing dan op een pure race-simulatie als GTR. Daarmee wijkt het spel af van de eerdere delen in serie, maar is dat een negatief punt? Ja en nee. Persoonlijk vond ik de DTM Race Driver-games altijd een verademing; het waren in mijn ogen een van de weinige serieuze en goede racegames tussen alle straatracegames en andere, minder serieuze varianten. Het is echter wel zo dat de keuze om ook andere racesoorten te verwerken in het spel de variatie vergroot. Hierdoor wordt het spel wellicht wat minder aantrekkelijk voor die-hard racefans, maar uiteindelijk zal Grid een groter publiek aanspreken dan de Race Driver-serie tot nog toe heeft gedaan, en dat is precies waar Codemasters heen wil.

Inhoudsopgave


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter

Inhoudsopgave

Gerelateerde content



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True