Door , , 34 reacties

Xbox 360 gameDe benzineprijzen zijn voor menigeen een bron van ergernis. Als we het toekomstbeeld van Frontlines: Fuel of War mogen geloven, is het einde van de prijsstijgingen nog lang niet in zicht. Sterker nog: olie wordt zo schaars dat de machtige landen er om gaan vechten. Als de laatste oliebronnen aangeboord worden, staan Rusland en China lijnrecht tegenover Amerika en Europa. Tussen hen ligt het oorlogsgebied van Frontlines: Fuel of War.

*Derde Wereldoorlog

Het spel speelt zich af in de nabije toekomst. Alle doembeelden van tekorten aan grondstof en toenemende spanningen in de wereld zijn bewaarheid. De Russen en de Chinezen hebben een verbond gesloten, genaamd de Red Star Alliance. Als reactie daarop hebben Amerika en Europa samen het Western Coalition Army gevormd, waardoor er twee absolute grootmachten tegenover elkaar staan. Het spel begint als de Stray Dogs, een klein groepje bikkelharde soldaten, het veld in gaan voor een missie en plotseling op troepen van de Red Star Alliance stuiten.

Nu zou je misschien verwachten iets te horen als 'je speelt Private die en die' en zo verder, maar daarin schiet de singleplayer-modus van Frontlines tekort. Is het erg dat je met een naamloze soldaat vecht? Niet noodzakelijk, maar het zorgt er niet voor dat je binding met het verhaal krijgt. De missies zijn bij vlagen best leuk om te doen en bieden ook nog wel wat afwisseling, maar uiteindelijk is het 'gewoon' weer een oorlog waarin je 'gewoon' weer wat dingen moet opblazen, mensen moet redden en vooral veel vijanden moet neerschieten.

Frontlines

*Drones

De variatie dankt het spel niet zozeer aan de opbouw van het verhaal - want dat is weinig boeiend en bovendien volledig lineair - maar vooral aan de variatie in wapens en technische snufjes. Frontlines speelt slim in op ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden in het leger. Zo is het gebruik van op afstand bestuurbare voertuigen momenteel een 'hot topic'. Het Amerikaanse leger doet al proeven met een amfibisch voertuig dat aan te sturen is met een Xbox 360 controller en ook in Frontlines zitten verschillende radiografisch bestuurbare voertuigen, variŽrend van een helikopter met een machinegeweer tot kleine, exploderende wagentjes. Niets is leuker zo'n wagentje onder een nietsvermoedende vijandelijke soldaat te planten en... boem!

Toch komt het vooral neer op het te voet neerschieten van bosjes Red Star-soldaten. Daarbij gaat het met name om goed dekking zoeken en gebruikmaken van je teamgenoten. 'Gebruikmaken', want echt teamwork kun je het niet noemen. Af en toe valt er een losse aanwijzing te horen waar de vijand zit, maar hoogstaand is het allerminst. Hoewel de missies waarin voertuigen een grote rol spelen voor nog meer afwisseling zorgen en zodoende het tempo in de campagne lekker op gang houden, blijft de singleplayer modus vooral als een gemiste kans aanvoelen.