Door , , 16 reacties

Nintendo Wii gameSommige verstokte gamers treuren nog steeds om de dood van de Dreamcast, Sega’ s laatste stukje computerspelhardware. Tegenwoordig doet het Japanse bedrijf het als pure softwareontwikkelaar echter beter dan ooit. Naast veel nieuwe franchises worden ook oude series als Virtua Tennis en boegbeeld Sonic niet vergeten. Met NiGHTS: Journey of Dreams wordt een wel heel erg stoffige serie opnieuw leven ingeblazen. Wordt het een nacht om nooit meer te vergeten of een regelrechte nachtmerrie?

Nights: Journey of DreamsFlauwe woordgrapjes daargelaten, de huidige generatie gamers zal NiGHTS weinig tot niets zeggen. Het oorspronkelijke spel is dan ook al heel wat jaren oud. Het was in de tijd dat Sega naast games ook nog hardware maakte en Sony’s PlayStation nog niet bestond; de tijd dat het Japanse bedrijf een geduchte concurrent voor Nintendo was. Sonic was bijna net zo populair als Mario, maar ook andere Sega-spelkarakters vergaarden een heldenstatus. Een daarvan was de harlekijn NiGHTS, die na een enkele game en de nodige bijval toch weer in de vergetelheid belandde.

* Twee Teams?

Na jaren stilte besloot Sega de olijke nar middels NiGHTS: Journey of Dreams een tweede kans te geven. Journey of Dreams is een vreemd spel geworden. Qua schrijfwijze kan het handen schudden met WipEout en Navy SEALs, waarbij het gebruik van hoofd- en kleine letters ook volstrekt willekeurig lijkt. Afgezien van de vreemde spelling, kun je je afvragen of een ietwat verwijfd narretje gehuld in een pakje uit de tijd dat Prince nog in de Purple Rain danste nog wel levensvatbaar is. Het antwoord luidt ongetwijfeld 'ja natuurlijk, zolang de gameplay in orde is'. En juist hier kan Sega echt vreemd gedrag verweten worden. Het spel laveert namelijk tussen ronduit saaie, lelijke onderdelen naar memorabele, fantasievolle elementen. Het verschil in kwaliteit tussen diverse spelmomenten in NiGHTS anno 2008 is zo verschillend dat het bijna lijkt of er twee verschillende teams aan deze titel hebben gewerkt. Een sterrenteam en een team van beginnelingen.