Door Tom Rosens

Jaaroverzicht: de opkomst van pervasive games

Het verleden

Een spel waarbij de speler midden in de nacht een telefoontje krijgt en bedreigd wordt met de dood klinkt als fictie uit de film The Game, maar is al werkelijkheid. De zogeheten pervasive games, waarbij fictie en realiteit verweven worden, zijn bijna onzichtbaar voor het grote publiek. Tweakers.net brengt een aantal recente pervasive games aan het licht en geeft meer informatie over het spelgenre.

Pervasive Games

Definitie pervasive games

Pervasive games zijn spellen die de speler continue en overal omgeven. Wanneer de speler over straat loopt, bevindt hij zich in een avontuurlijke wereld gedrapeerd over de echte wereld. De mensen op straat en de locaties die bezocht worden, hebben mogelijk een betekenis in het spel. De technologie is hierbij een ondersteunende factor en brengt de fysieke en digitale ruimtes samen. Onderdeel van het genre zijn Alternate Reality Games, waarbij de nadruk vaak meer op het verhalende element ligt.

* 'Je speelt Majestic niet, het speelt jou'

Majestic logoEen goed voorbeeld van een pervasive game is de gewaagde poging van Electronic Arts met het spel Majestic uit 2001. Het betrof een online game, beschikbaar via de website van EA. Majestic zou gelijk aan een televisieshow bestaan uit seizoenen, met negen afleveringen per seizoen.

Het verhaal van het spel zou zo uit een aflevering van The X-Files kunnen komen: samenzweringen, ufo's en andere vreemde gebeurtenissen spelen de hoofdrol. De speler ontving informatie per telefoon, fax, instant messenger, e-mail, websites, pda en via de mobiele telefoon. De speler raakte als hoofdpersoon verwikkeld in steeds groter wordend mysterie, waarbij hij aanwijzingen moest ontdekken om puzzels op te lossen. In de zoektocht liet de spelmaker digitale broodkruimels achter naast aanwijzingen in de echte wereld, zoals een advertentie in de krant.

De start van het spel is te vergelijken met de film The Game met Michael Douglas. Spelers die zich geregistreerd hadden voor Majestic kregen een e-mail dat de spellancering afgelast was door een brand op het kantoor van de spelontwikkelaar. De teleurgestelde spelers werden een paar dagen later echter opgeschrikt door mysterieuze telefoontjes en instant messages, waarin de brand werd gelinkt aan een gevaarlijk complot - het spel was reeds begonnen.

Mysterieuze informatie en webcam conversaties

In het begin was er voornamelijk veel lof over het innovatieve spel, zo schreef gamesite IGN: 'Ambitieus, opwindend en rondom interessant, Majestic zou wel eens één van de belangrijkste games van de laatste 20 jaar kunnen zijn.' Gamerecensent Dan Finkelstein schreef: 'Majestic is een game die barrières breekt en één van de meeste originele boeiende entertainmenttitels die ik heb ervaren in een lange tijd. Het is tot nu toe het spel van het jaar.' Een maand later kwam hij echter op zijn woorden terug. Finkelstein gaf aan dat hij het spel niet meer speelde. 'Het leek vorige maand nog leuk om telefoontjes te ontvangen van mensen die naar me schreeuwen of mijn leven bedreigen, maar nu is het gewoon eng.'

Majestic - chatvenster

Neil Young, vice-president bij Electronic Arts en bedenker van het spel, legde uit dat deze bedreigingen ook nog eens persoonlijk aan iemand gericht konden zijn. Een spelkarakter kon naar de naam van de partner van een speler vragen. Als de speler dan een paar maanden later een telefoontje ontving, kon die partner, bij naam genoemd, met de dood bedreigd worden. De gebruiksrechtovereenkomst wees er dan ook op dat familieleden op de hoogte moesten zijn van inkomende telefoontjes en faxen.

Majestic was een erg innovatieve game, maar geen commercieel succes. Te weinig mensen melden zich aan voor het spel en Electronic Arts kreeg veel kritiek over zich heen. Het spel werd in het eerste seizoen na vijf maanden stilgelegd, al werd dit niet direct door alle spelers geloofd en ontstonden er nieuwe complottheorieën.

Er zijn minder extreme voorbeelden die na Majestic op de markt kwamen. Zo kwam Nokia met de Nokia-game, een speurtocht waarbij de mobiele telefoon centraal stond en bracht Ubisoft in 2003 het spel Memoriam op de markt, waarbij de speler email kon ontvangen van tipgevers, in zijn zoektocht naar een moordenaar.

Op pagina 2 wordt het verhaal van een aantal pervasive games uit de doeken gedaan. Wie liever geen spoilers wil lezen, kan beter meteen naar pagina 3 surfen.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.