Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

LG Viewty: flitsende telefoon

04-12-2007 • 07:48

83

Multipage-opmaak

Eerste indruk

Met de Viewty zet LG een telefoon met een 5-megapixelcamera op de markt. Tweakers.net kreeg een exemplaar in handen om er een paar dagen mee te spelen. In deze review lees je er meer over.

* Specificaties

Behuizing
Lengte10,4cm
Breedte5,4cm
Dikte1,5cm
Gewicht118g
KleurZwart
Geheugen
Intern100 MB
KaartslotmicroSD
Connectiviteit
Telefoniegsm, gprs, hsdpa
Frequenties850, 900, 1800, 1900MHz
Bluetooth1.2
Scherm
Diagonaal3 inch
Resolutie240 x 400 pixels
Camera
Resolutie5 megapixels
VideoMax 120 fps
FlitsIngebouwd

* De eerste indruk

De Viewty wordt afgeleverd in een nette, stevige doos waarin we naast het apparaat zelf een propriëtaire usb-kabel aantreffen, evenals een schijfje met wat software, een set oortjes en een netstroomadapter. Ook een screenprotector wordt meegeleverd.

Het eerste dat opvalt als we de telefoon uit de doos halen, is een klein aanhangsel in de vorm van een staafje, waarin een stylus schuilgaat. Na flink wat priegelen met de behuizing en de batterij, kunnen we onze sim-kaart plaatsen om aan de slag te gaan.

Verpakking LG Viewty

De telefoon

De Viewty is voorzien van een eigen besturingssysteem dat een halve minuut nodig heeft om op te starten. Ook na deze opstartfase hebben we echter de indruk dat het apparaat niet heel vlot reageert. Om onze voicemail te beluisteren, tikken we vier keer op het cijfer vijf en drukken we op de groene toets, om dan vast te stellen dat het apparaat maar twee aanslagen geregistreerd heeft: trager drukken is de boodschap.

De geluidskwaliteit tijdens het bellen is echter prima, en doordat het scherm niet al te gevoelig is, kunnen we de telefoon met een gerust hart tegen het oor drukken. De navigatie door het menu is even wennen, maar verloopt al snel probleemloos. Het enige probleem waar we af en toe tegen aanlopen is dat zachte tikken met de vinger of met de stylus niet geregistreerd worden; naast 'traag', moet er dus ook 'goed' gedrukt worden.

LG Viewty

Aan de zijkant van de telefoon treffen we een drietal knoppen aan. Met een schuifknop kunnen we kiezen tussen 'Fotograferen', 'Filmen' en 'Foto's weergeven'. Een kleiner knopje wordt gebruikt om het apparaat te blokkeren en deblokkeren - waarbij opgemerkt moet worden dat deze knop gemakkelijk per ongeluk ingedrukt kan worden in een broekzak - terwijl de laatste knop de camera in werking zet. Vooraan op het apparaat vinden we de toetsen om een gesprek aan te nemen of te beëindigen, bijgestaan door een algemene menuknop.

De voorkant van het apparaat ziet eruit als een traditionele compactcamera. De Schneider-Kreuznach-lens wordt geflankeerd door een ingebouwde flitser en dat is ook het enige wat er aan de voorkant te zien is. De lens wordt overigens niet afgedekt of afgeschermd als het apparaat uitgeschakeld is, dus enige voorzichtigheid is wel geboden.

LG Viewty

Het synchroniseren van het adresboek en de agenda met Outlook verloopt probleemloos via de meegeleverde software. Helaas bleek het niet mogelijk via de Windows-verkenner naar de telefoon te surfen om plaatjes of andere bestanden te kopiëren; ook hiervoor moet de LG PC Suite gebruikt worden. Deze doet zijn werk echter voortreffelijk, zodat we dit niet als een reden tot klagen beschouwen.

LG PC Suite

De camera

De nadruk in de reclame rond de Viewty ligt vooral op de ingebouwde camera met een resolutie van vijf megapixel en we zijn dan ook benieuwd of deze aan onze verwachtingen zal voldoen. De testfoto's hieronder zijn steeds aanklikbaar voor het onbewerkte origineel. De miniaturen zijn verkleind met Irfanview, maar verder onbewerkt.

Landschap gefotografeerd met de Viewty
Viewty-foto
Viewty-\'productfoto\'
Viewty-macro

Wat de beeldkwaliteit betreft kunnen we bovenstaande plaatjes voor zich laten spreken. De Viewty is zeker geen volwaardige fototoestelvervanger, maar schiet best goede plaatjes in vergelijking met andere in telefoons ingebouwde camera's. Wat op de plaatjes echter niet vast te leggen valt, is het gebrek aan gebruiksgemak. Inzoomen, flits activeren, iso-waardes selecteren: alles moet met het aanraakgevoelige scherm gebeuren en dat is behoorlijk onhandig.

Terwijl de fotoknop rechtsboven zit, staat de zoomslider links afgebeeld op het scherm. Dat maakt het uiterst onhandig om tegelijkertijd te richten en in of uit te zoomen. Vooral omdat de afgebeelde interface bovendien te klein is om met de vinger bediend te worden, is het instellen van de camera tijdens het fotograferen eigenlijk geen pretje.

Wel kan er voor het inzoomen gebruikgemaakt worden van de draairing die zich rond de lens bevindt, maar die is evenmin gemakkelijk te bedienen tijdens het richten.

Conclusie

Met de Viewty zet LG een zeer nette cameratelefoon neer, maar de tekortkomingen zijn te prominent aanwezig om van een echt succes te kunnen spreken. Als allrounder doet het apparaat het uitstekend, maar de afwerking laat te wensen over. Zo valt er over de gevoeligheid en nauwkeurigheid van het scherm een en ander te zeggen en blijkt de interface van de camerabediening te onhandig om goed te werken. Ook de beeldkwaliteit zelf is niet slecht, maar voldoet zeker niet aan de verwachtingen die LG geschapen heeft. De Viewty maakt pijnlijk duidelijk dat er belangrijker zaken zijn aan een goede camera dan de megapixels.

Naar onze mening is er voor 450 euro, de prijs op het moment van schrijven, dan ook wat beters in huis te halen. Een degelijke telefoon en een aparte compactcamera hoeven zelfs niet meer te kosten en hebben als enige nadeel dat er twee losse apparaten meegedragen moeten worden.

Rechtopstaande Viewty

Eindscore: 5,5

Reacties (83)

83
78
21
8
1
16
Wijzig sortering
Anoniem: 236146 4 december 2007 16:22
Zoals al vaker gezegd, kan ik ook niets anders zeggen dan dat dit een ronduit belabberde review is, zeker van een site als Tweakers. Er worden in feite maar twee dingen besproken, namelijk de interface en de camera van de telefoon, welke ook nog vaak onjuist gepresenteerd worden. Enkele voorbeelden:
De geluidskwaliteit tijdens het bellen is echter prima, en doordat het scherm niet al te gevoelig is, kunnen we de telefoon met een gerust hart tegen het oor drukken.
Het touchscreen wordt automatisch vergrendeld tijdens het bellen, dus gevoelig of niet, je zou er je oor tegen aan kunnen rammen zonder zorgen dat je iets 'intikt'. Daarbij vind ik het touchscreen juist erg goed werken, ook als deze niet gekalibreerd is. Ik hoef écht niet hard te tikken, en zolang ik niet als een gek op het scherm ga tikken houdt ie alles prima bij.
waarbij opgemerkt moet worden dat deze knop gemakkelijk per ongeluk ingedrukt kan worden in een broekzak
Ook regelrechte onzin; het knopje is juist erg klein en amper uitstekend, waardoor de kans bijzonder klein is dat deze per ongeluk ingedrukt wordt. Het is bij mij nog nooit gebeurd ieg; tevens zou dat zelfs dan toch niet uitmaken, want het touchscreen was toch zo ongevoelig?
Helaas bleek het niet mogelijk via de Windows-verkenner naar de telefoon te surfen om plaatjes of andere bestanden te kopiëren
Het is hiervoor al eerder gezegd, maar voor de volledigheid herhaal ik het even. Ook dit argument slaat nergens op; het apparaat kan ingesteld worden als 'Mass storage Device', waarna de geheugenkaart in Windows gewoon als bijvoorbeeld een externe harde schijf te bewerken valt. Erg teleurstellend dat bij een review zowel de handleiding niet wordt gelezen, als dat de instellingen van het toestel niet worden doorspit.
Inzoomen, flits activeren, iso-waardes selecteren: alles moet met het aanraakgevoelige scherm gebeuren en dat is behoorlijk onhandig.

Terwijl de fotoknop rechtsboven zit, staat de zoomslider links afgebeeld op het scherm. Dat maakt het uiterst onhandig om tegelijkertijd te richten en in of uit te zoomen.
Wederom al eerder genoemd, maar deze waardes zijn via het Touchscreen juist heel handig te veranderen, hoewel dat natuurlijk ook persoonlijk is. Ik vind het echter driemaal zo snel gaan als op een mobiel zonder touchscreen à la de Sony K800i oid.
Tevens slaat die vergelijking met inzoomen ook nergens op; als het ene rechts en het ander links is, kan je toch mooi met beide handen één functie aanpakken?

Toegegeven, de camera is minder spectaculair dan LG wil doen geloven, maar er kunnen toch zeker betere foto's dan die hier als voorbeeld gegeven zijn, gemaakt worden. Tevens vind ik de flitser echt top; in een volledig donkere kamer kan een object van dichtbij mooi belicht en scherp erdoor weergegeven worden.

Het grootste minpunt van deze recensie is echter dat er nog zoveel andere eigenschappen van de mobiel niet behandeld worden, zoals de mijnsziens erg indrukwekkende browser, de kwalitatief zeer goede video's (ook slow-motion), de mogelijkheid om Divx-films af te spelen, het zeer snel opstellen van berichten met het QWERTY-toetsenbord, etc.

Al met al ben ik zelf ieg dik tevreden met het toestel; de fotokwaliteit is dan wellicht iets minder dan gehoopt, maar andere functies van het apparaat hebben me zeer positief verrast, waarvan enkele bovenstaand vermeld. Ik raad mensen die naar een goede beoordeling van dit toestel zoeken dan ook vooral niet aan om bovenstaande review te vertrouwen, maar eerder recensies over mobiele telefoons van een site als gsmarena.com te lezen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 236146 op 23 juli 2024 15:48]

helemaal mee eens.

ik kan alles bevestigen ik heb hem namelijk ook een paar dagen nu en bevalt echt helemaal top.

Vooral de flitser werkt idd een stuk beter dan in deze review wordt aangeduid, en het per ongeluk unlocken is ook mij nog niet gebeurd.

Ook moet ik zeggen dat ik het pennetje aan de buitenkant erg stijlvol vindt maar dat die niet eens nodig is want bijna alles kan gemakkelijk met je vinger, zelfs het schrijven van een bericht met de virtuele pen zeg maar.

De optie om het als mass storage device te gebruiken heb ik nog niet kunnen vinden maar dat kan mss wellicht pas als er een micro-sd kaartje in zit, en niet met de 100 MB interne ruimte. weet iemand eigenlijk hoeveel erin kan, ik meen ergens op gevangen te hebben dat het tot 2GB is. klopt dit?

verder echt een top-phone dus :)
Beetje magere review. Dit is tevens één van de weinige reviews waar de Viewty middelmatig scoort, de meesten zijn erg tevreden over het toestel.
De telefoon kan DIVX spelen, wat is daar de kwaliteit van?
Hoe lang gaat de batterij mee?

2 opmerkingen:

"Helaas bleek het niet mogelijk via de Windows-verkenner naar de telefoon te surfen om plaatjes of andere bestanden te kopiëren; ook hiervoor moet de LG PC Suite gebruikt worden."

Dat is niet waar, want de telefoon heeft ook een optie "use as mass-storage", waarmee de pc de sd-kaart in de telefoon als mass-storage-unit ziet, en dan is deze ook als dusdanig te gebruiken.

en

"Wat op de plaatjes echter niet vast te leggen valt, is het gebrek aan gebruiksgemak. Inzoomen, flits activeren, iso-waardes selecteren: alles moet met het aanraakgevoelige scherm gebeuren en dat is behoorlijk onhandig.

Terwijl de fotoknop rechtsboven zit, staat de zoomslider links afgebeeld op het scherm. Dat maakt het uiterst onhandig om tegelijkertijd te richten en in of uit te zoomen."

Er zit een ring om de lens waarmee je kunt zoomen.

"Turn the phone over to the back and you get the speakerphone, a Xenon flash for taking photos in bad lighting (As seen on the K800 and K850) and also the camera with a zoom ring around it. When in camera mode you use the ring to zoom either in or out of your object and press the camera button to take the shot." (bron: http://www.todayon3g.co.uk/reviews/lgu990/)
Ik ben het inderdaad met je eens dat dit een heel magere review is. Er wordt vooral op de camera ingegaan, terwijl de overige functies onderbelicht blijven (sorry voor t woordgrapje, ik kon het niet laten). Er wordt terloops gemeld dat deze LG een eigen besturingssysteem heeft, maar daar wordt, behalve dat het 30 seconden opstarttijd heeft, verder niets over gemeld. Misschien is er verder ook wel niets over te melden, maar ik mis toch een aantal belangrijke punten in deze review:

- Hoe goed zijn de ingebouwde browser en email client?
- Werkt dit ook samen met iets anders dan outlook/windows (dit is T.net, niet beginnersweb)?
- Hoe doet de audioplayer / FM radio het, is er ondersteuning voor mp3/wma/aac?
- Wat is de werkelijke gespreks/standby tijd?
- Is de beeldstabilisatie echt zo klote als beweerd wordt?
- Heb je het zoom-scrollwheel rondom de lens echt over het hoofd gezien? ;) sorry, my bad O-)

Misschien ben ik wel een beetje verwend geraakt door de in-depth reviews op T.net, maar dit is echt een beetje onder de maat. In-depth review op letsgomobile met veel betere foto's. Vergelijk bijvoorbeeld deze macro-foto met die van T.net. Hieruit blijkt eens te meer dat foto-kwaliteit toch vooral afhangt van de fotograaf en niet van het toestel.

[Reactie gewijzigd door lammert op 23 juli 2024 15:48]

Ben het met je eens, alleen een klein punt wat betreft die Macro-foto. Ten eerste is het geen echte macro, ten tweede is het weinig contrast-rijk, op die manier zie je onscherpte en andere artefacten veel minder. Verder is het een close-up met flitser, dat zorgt altijd voor iets minder ruis (deze flitser heeft geen effect meer in een grotere ruimte).

Dat het van de fotograaf afhangt, zeker, maar in dit geval krijg je de kwaliteit van zo'n lens en sensor daarmee echt niet veel beter.
En tsja, ik wil niet veel zeggen, maar ik zie wel weer Yoeri erboven staan. ;)
Dit is inderdaad niet de eerste keer dat Yoeri verantwoordelijk is voor magere reviews. Een review kun je dit ook amper noemen, dit is gewoon weer een haastklusje geweest die in een uurtje in mekaar geflanst is. Bij een review van een telefoon wil je toch weten hoe de complete telefoon functioneert? En niet alleen hoe lang het duurt om hem op te starten en hoe de camera werkt.
Ehm, Ik vind het interessant hoe lang het duur om de telefoon op te starten, ik moet mijn telefoon vaak uit zetten, en als ik dan een belletje moet plegen is 30 seconden vrij lang.

En om nou te gaan zeiken over de kwaliteit van de review is ook bullshit, Yoeri heeft prima werk afgeleverd.

LG promoot de viewty als een Cameratelefoon, en dat is dan ook waar het voornamelijk voor gebruikt zal worden. En ik denk dat het heel erg weinig mensen ook maar iets uitmaakt of dat kreng DivX afspeelt. Zonder deze review zou ik hem misschien wel hebben gekocht.
dit is gewoon weer een haastklusje geweest die in een uurtje in mekaar geflanst is.
Lijkt me echt heel erg sterk.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 243511 op 23 juli 2024 15:48]

Nee, lijkt mij niet sterk. Heb jij enige computer-web-ervaring en kan je overweg met een gadget? Nou, zo moeilijk is het dan niet lijkt mij. Men krijgt zo'n telefoon gewoon op de redactie van de producent ("kijken jullie er eens naar") en men test het dan, deze "review" had ik gemakkelijk in een uur kunnen maken, en dan veel uitgebreider. Het lijkt erop alsof Tweakers geen vaste layout heeft, hoe met reviews om te gaan. Het is in ieder geval een fout om aan de hand van deze test een cijfer te geven en dus ook om aan de hand hiervan te bepalen de telefoon dan maar niet te kopen.

Overigens geef ik je gelijk dat deze opstarttijd niet kan, had het met een eigen systeem ook niet verwacht.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 15:48]

Laat me raden... je hebt er een :X

Ik heb zelf de Nokia N95 en vind de camera van de N95 in vergelijking tot deze foto's dan echt wel beter. Voor wat LG zegt vind ik het toestel toch vrij belabberd voor dat geld.
En met de draai knop stel je natuurlijk geen ISO waardes in, dit blijft onhandig als ik de review moet geloven.

[Reactie gewijzigd door GeeMoney op 23 juli 2024 15:48]

Laat me raden... je hebt er een
Nee, het is wel een telefoon waar ik serieus naar aan het kijken ben. Er zitten alleen nog wat softwareproblemen in. Ik wacht nog iig op de 1e firmwareupdate.

Het is een goede combinatie tussen een telefoon, camera en smartphone. Groot scherm met hoge resolutie 320*400. Is natuurlijk erg fijn in combinatie met Word-viewer, DIVX-speler en mobiel internet.

Dat de telefooncamera moeilijk in te stellen valt, de standaardinstellingen onder de maat zijn en na het toestel na uitzetten ook nog zijn instellingen verliest is natuurlijk knudde. Tevens kan de Sd-card er niet uit zonder het toestel uit te zetten en de accu er uit te halen.

[Reactie gewijzigd door White Feather op 23 juli 2024 15:48]

Hmm beetje raar want ik heb er zelf ook 1 en als je de camera instellingen door hebt kan je 100% zeker weten betere/mooiere plaatjes schieten dan die hier als voorbeeld worden getoond. Instellingen aanpassen van de camera gaan juist soepel en snel, denk dat het gewoon moet wennen? Duurde bij mij ook 2 a 3 dagen voordat ik erover te spreken was. Als ik een sms ga componeren dan kan ik met beide duimen te gelijk blijven drukken (alles behalve hard) en smsen gaat, als je hem eenmaal goed doorhebt, echt supersnel en dus hoef je niet 'hard' en 'traag' te drukken op je scherm.

[Reactie gewijzigd door masterant op 23 juli 2024 15:48]

Helemaal met je eens, ik heb zelf ook de Viewty, oke afgezien van wat firmware probleempjes heel prima toestel. Ik vind dit het fijnste toestel dat ik gehad heb (en heb Sony Ericsson gehad en nokia) Het touchscreen werkt heeel prima, en voor mensen die klagen dat die zoooo sloooom is: Ga een Nokia N72 proberen, en daarna deze heb je niets meer te klagen :Y) Ik vind het toestel helemaal niet traag, werkt heel prima (ben iemand die een hekel heeft aan sloomheid) dusse... Ik moet ook zeggen dat ik versteld sta van hoe deze telefoon in het donker, met flits foto's maakt... Sorry maar daar kwam mijn sony ericsson en nokia echt niet bij...

En kom op, je kan nooit zo'n camera met een normale echt camera vergelijken!
En ga maar eens op gsmarena kijken bij de LG Viewty review. Daar staat dat dit toestel 1 van de beste camera heeft! Met deze mobiel heb je teminste het gevoel dat je kwaliteit in je handen heb, zoals die K850i is werkelijk 1 en al plastic.... echt goedkoop gewoon!!!

Kortom deze telefoon heeft idd wat dingen die niet helemaal helder zijn nog, maar denk met de volgende firmwareupdate al veel verholpen wordt.

(en kom op een Iphone 8)7 |:( )
Dus aan de ene kant zeg je dat het een geweldig ding is, aan de andere kant lees ik "fouten in het systeem en de camera is eigenlijk knudde, maar ja wat wil je". Men richt zich hier juist op de zogenaamde kwaliteit van de camera, terwijl die dus niet beter is dan anderen welke ik gezien heb. En fouten in de firmware heb je vaker, maar dit zou mijn mening wel naar beneden brengen hoor, als consument eis ik gewoon een systeem zonder duidelijke fouten. Dan lijkt mij kritiek wel op zijn plaats.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 15:48]

"De beeldkwaliteit is niet slecht"?
Ik vind ze erg belabberd voor een 5MP camera. Het is niet alsof ze iets compleets nieuws verzinnen: 5MP compacts zijn er al jaren. Waarom wordt de beeldkwaliteit icm. een telefoon dan opeens weer slecht?
Kleine sensor, slechte lens, ...
Inderdaad erg slechte kwaliteit foto's. Bovendien zal dit door die onbeschermde lens op de lange duur alleen nog maar slechter worden
Wat bedoel je met een onbeschermde lens?
Voor de lens zit een stukje plexiglas dat erg makkelijk schoon te maken is. Naar mijn mening aardig beschermd dus.

Als er genoeg licht is dan maakt de camera redelijke foto's. Het scherpstellen ben ik niet tevreden over. Ook de kleinste beweging wil de foto's nog wel eens wazig maken.
Er zit wel een steady-shot functie op, maar deze zorgt er tevens voor dat je flitser uitgezet wordt. Een beetje jammer.
Anoniem: 225253 @Bseetje4 december 2007 09:40
Wat bedoel je met een onbeschermde lens?
Voor de lens zit een stukje plexiglas dat erg makkelijk schoon te maken is. Naar mijn mening aardig beschermd dus.
En als daar krassen op komen?
Nou vooral de ruis is om te huilen gewoon, net als bij mijn LG Shine 2mp (maargoed, daar heb ik een losse camera voor). Die MP's zijn alleen maar verkooppraat, camerafabrikanten doen het, nokia doet het, samsung doet het, iedereen doet het. Van mij mogen ze wel eens een goede sensor in die dingen neerzetten zodat je gewoon scherpe foto's krijgt en dan heb ik genoeg aan 1 MP, het is toch een telefoon voor de snelle kiekjes (of zijn er mensen die hun telefoonfoto met ruis op posterformaat willen printen?).

De telefoon zelf is ook niet zo bijzonder, hij heeft veel weg van de Prada wat ik in vergelijking met de ipod touch maar een plastic dingetje vind en het aanraakgevoelige scherm is ook slechter + kleiner. Ik zou hem alleen voor de divX speler kopen.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 23 juli 2024 15:48]

De 2,0 MP van Sony Ericsson maakt erg nette foto's in verhouding met het aantal megapixels. Maar toch ben ik het wel met de mensen hier eens, een telefoon heb je eigenlijk niet om foto's mee te schieten. Ik vindt het echter wel handig mocht er iets zijn gebeurt (ongeluk of iets anders waar een foto bij nodig is).
Ik vind het ook belabberde foto's MP's maakt eigenlijk helemaaal niet zo heel veeel uit over de scherpte, leuk dat dit 5mp is. Maar voor dagelijke kiekjes is 2mp al voldoende en tja 3.2 is natuurlijk handiger.
Om een indruk te geven hoe slecht deze cameratel op dit moment is. Mijn oude w800 maakte scherpere foto's _/-\o_ . Ok hier zit wel een aangepaste camdriver op v8 ofzo :Y) .
Maar ook de standaard driver (v3 ofzo) maakte betere foto's. Misschien ligt het hiet ook wel aan de driver O-)
Maar goed op internet zijn ook genoeg vergelijkingen met bijv: N95, k850 en samsun g600. Hierbij zie je dat deze ook niet heel scherp zijn(wel scherper dan deze). Maar misschien ligt het ook aan waar de foto genomen is en hoe..

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 23 juli 2024 15:48]

Je neemt mij de woorden uit de mond Matthijs. En dat voor toch een vrij grote lens in vergelijking met andere mobieltjes. Alweer het hier inmiddels aloude gezegde, onzinnige hoeveelheid aan MP. Als je de 100% crops bekijkt, veel detail is verloren gegaan aan interne beeldbewerking, waardoor ik zo een 2 MP plaatje van een andere mobiel kan pakken en deze er hetzelfde uitziet. Niet slecht voor een mobiel, maar van 1 waar een in verhouding grote lens op zit en zich als foto-mobiel presenteert...slecht.
Erg summiere review. Hoe is de telefoon zelf als telefoon (geluid, bedieningsgemak, telefoonboek) Hoe zijn de filmpjes, vloeiend of stotterend. Wat is de gebruiksduur van de accu in de praktijk.

Het valt met op dat er meer reviews worden gemaakt door tweakers .net maar dat de kwaliteit en diepgang erg middelmatig is voor een site voor Tweakers. Valt er eigenlijk iets te tweaken aan dit toestel.
Hoe zijn de filmpjes, vloeiend of stotterend. Wat is de gebruiksduur van de accu in de praktijk.
De filmpjes zijn prima. Goede kwaliteit. (640*480 of 320*240) ook als je het later afspeelt op een groot beeldscherm. Een leuke optie is, dat je ook in breedbeeld resolutie kan filmen. (640*384 of 400*240).

Een leuke optie aan het toestel is dat je filmpjes kan maken met 120 fps. Deze speelt hij vervolgens met een lager aantal fps af waardoor je een perfect vloeiend slow-motion effect krijgt. Je zal het dan wel zonder geluid moeten doen. Ook moet je meer dan genoeg licht hebben als je dit soort filmpjes maakt, want bij 120 frames per seconde heeft hij weinig tijd om veel licht door te laten.

De batterij zou best lang mee moeten gaan, maar als je veel aan het spelen bent met de camera en regelmatig belt, dan merk je dat wel in het gebruik. Bij mij ligt hij regelmatig vast aan mijn PC, dus daar kan ik weinig over zeggen.

--

Wat betreft het tweaken en extra software kan ik je niks vertellen. Heb heel even rond gesurft, maar ik heb in een paar minuten niks gevonden. Voor de rest nog niet echt in verdiept.
Heel open is LG niet volgens mij. Op de Shine kan ik niks customizen, hij support swf filmpjes maar je kan ze er met geen mogelijkheid opzetten.
Het was misschien leuk geweest om ook eens te zien naar open-source sync mogelijkheden. Dat is erg belangrijk voor MacOSX en linux/BSD/Solaris/...-gebruikers. Ondersteunt de telefoon SyncML?
Beetje jammer dat hij traag reageert als ik het zo lees. Ik vind het erg ongemakkelijk als ik trager moet drukken zodat de GSM toch maar alles registreerd.

Denk meer eens als je een sms-je typt en daar dan 3x zo lang over doet. :?
Dat valt sowieso wel mee.
Ik heb de LG KU990 zelf. En ik heb er totaal geen problemen mee.
Je moet inderdaad wel een beetje door drukken (niet megahard ofzo), maar de snelheid maakt dan niks meer uit. Zolang je de knoppen maar goed indrukt.

Tevens is het ERG prettig dat de telefoon even heel kort vibreert op het moment dat je iets ingedrukt hebt. Op deze manier weet je ook zeker dat het geregistreert is en heb je zelfs daadwerkelijk het gevoel dat je een knopje indrukt.

Niet veel aan de hand dus.
Dat valt wel mee hoor :) Met het onscreen QWERTY toetsenbord typ ik veel sneller dan met een normaal keypad.
Beetje flauwe test op het camera gedeelte, die binnen foto's zijn duidelijk te donker. Dat kan zo'n klein sensortje niet aan.. Dan krijg je gezeur, ook compacts hebben daar moeite mee.. Zo te zien zijn ze niet geflitst...
Als dat het enige was... Ik zie ook op de buitenfoto nogal wat onregelmatigheden hoor. Op het gebied van licht (wat op de foto toch meer dan voldoende aanwezig is) valt direct op dat de donkere gebouwtjes aan de rechter kant een-en-al ruis zijn, net als het donkere deel van de heg aan de linker kant. Ook de vlekkerigheid rond het verkeersbord voor diezelfde heg en de korreligheid van de electriciteitskabel (zie je beide goed op de fullsize foto) duiden op slechte camera.

Toegegeven, de review had veel uitgebreider gekund. Maar als een telefoon als cameratelefoon op deze manier in de markt wordt gezet door de fabrikant, dan schep je mijn inziens behoorlijke verwachtingen over de prestaties (oa. juist door zo hoog op te geven over een 5MP sensor). Die vallen in dit geval dusdanig tegen, dat de telefoon zich zelfs niet eens kan meten met een goedkopere compactcamera, laat staan dat het apparaat als vervanger voor reguliere compactcamera's kan dienen. Als de telefoon op z'n belangrijkste functionaliteit jammerlijk door de mand valt, moet je dan nog uitgebreid naar de rest kijken? Voor veel mensen die de aanschaf overwegen als cameratelefoon is dit de belangrijkste informatie.

Uiteindelijk presteert de telefoon gewoon niet beter dan de goedkoopste B-merk camera's en er zijn behoorlijk wat telefoons waar de camera beter presteert terwijl de nadruk daar niet uitsluitend op de camera ligt.

[Reactie gewijzigd door Roelant op 23 juli 2024 15:48]

Anoniem: 243511 4 december 2007 12:08
Beste Yoeri,

Ik denk dat er gewoon een hoop mensen op hun tenen zijn getrapt, nadat ze al maanden lopen te verkondigen een Viewty te gaan halen ipv een iPhone/pod/whatever.

Je review is prima, het gaat om functionaliteit en je kijkt of de fabrikant gedane beloftes waarmaakt. En zo te zien is dit niet het geval. Het is inderdaad een SLOOM toestel, dat nog slomer reageert, de fotokwaliteit (Waar je het ding eigenlijk voor koopt) is knudde.
En dat zijn bijzonder belangrijke punten.

En dan zie ik mensen zeiken over het feit dat Yoerie niet gekeken heeft of het ding wel DivX afspeelt? Mensen, please, vrijwel elke telefoon kan divX/Xvid afspelen, weliswaar met een programaatje van derden maargoed, is niet echt bijzonder belangrijk hier.

En mensen die zo een ding schijnen te hebben, die verkondigen hier dat het een prima toestel en daarna geven ze aan dat het een ontzettend onding is lol. Dit gaat echt nergens meer over.
Beste Kykez,

Het gaat de meeste mensen hier niet om het feit dat DivX niet genoemd staat, het gaat ze om het feit dat Tweakers.net geen Metro-blaadje is en dat er naast het ontbreken van DivX, ongeveer alles ontbreekt behalve een snelle blik op de camera. Ik verwacht persoonlijk dat deze telefoon de zoveelste teleurstelling is in mobieltjes-land (qua verwachtingen die men schept), maar dat kan ik niet aan de hand van deze "review" bepalen. Ik bekijk 'em eerst maar eens zelf.
Okay, laten we nu de redenen opsommen waarom je dit toestel uberhaupt zou willen hebben?

-Camera van 5Mpixels
-Groot touchscreen
-DivX (???)
-Meteen je filmpjes bewerken (Lijkt me vrij stug dat iemand deze functie gebruikt, alleen al vanwege het feit dat met zo een bewerking 1/3 batterij wegbrand)

Twee van de punten zijn uitvoerig behandeld, en wat blijkt?
LG maakt zijn beloftes niet waar, heb je die foto's wel uitvergroot bekeken die Yoeri genomen had? Verschikkelijk.

Touchscreen werkt niet lekker, dat is natuurlijk subjectief, maar ik mag aannemen dat iemand van de Tnet staf wel meer apparatuur in handen heeft gehad met touchscrens, zoniet dagelijks, en als men dan aangeeft dat het ding niet bepaald soepel werkt...?

Ik heb zelf het apparaat ook mogen testen, bij de releaseparty van LGe Benelux, en het is werkelijk een mooi apparaat, leuke vorm enzo, en de UI is dik in orde, maar de traagheid van het systeem is verschrikkelijk! Als je iets te snel tiept op het schermpje slaat het al hel snel tekens over, hetgeen wat Yoeri ondervond, waar hij schreef dat hij hard moest drukken, dat is niet zo idd, maar dat is helaas "lag" van het systeem, waardoor het lijkt dat je met meer kracht een reactie ontlockt, maar dat is dus niet zo.

En waarom zou je dit toestel nog willen kopen? Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp dat er een heleboel trotse bezitters zijn van het apparaat, en das vast met goede reden, maar als het apparaat zijn keyfunctions niet eens goed uit kan voeren, dan is een review van de rest van de miljoenen andere functies(???) vrij overbodig dunkt mij.

En voor daarboven,
Noem eens 1 toesel (geen smartphone..) Die Divx kan afspelen?
Geen smartphone? Vrijwel elke Nokia die vandaag de dag verkocht wordt is een smartphone... Symbian anyone? En de meeste Sonyericssons kunnen een legio van filmformaten afspelen, inclusief jouw oude k800. En met apps van derden ook Divx files, misschien ietwat aangepast, dat sluit ik niet uit.

Maargoed omdat je aandringt :P :
Samsung Ultra Video (SGH-F500/508) is geen smartphone, maar kan wel moeiteloos divX spelen en volgens insiders maakt het ook een stuk betere video en foto met de ingebouwde camera dan LGe op dit moment doet met de Viewty. En het menu heeft geen "lag" :D.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 243511 op 23 juli 2024 15:48]

Mwah...

Noem eens 1 toesel (geen smartphone..) Die Divx kan afspelen?

Sloom gaat echt nergens over.. en vraag me ook af of/en hoelang jij dat ding in handen hebt gehad.

Camera ben ik het wel eens dat deze niet baanbrekend is maar slecht kan je die zeker niet noemen.

En video is echt super!!

En ja ik heb hem zelf ook maar ben best veeleisend. Heb ook de k800i gehad welke naar mijn idee echt een supertoestel was. Maar nog geen moment spijt dat ik nu de lg heb. Enigste waar ik op achteruit ben gegaan is de snelheid van de camera want die was sneller bij de Sony..

Op de teentjes getrapt oke Maar doe het dan wel goed en niet met een review die echt compleet nergens over gaat. Toestel wordt afgescheept als butt maar dan vraag ik me af in welke hokjes vergelijkbare in worden gemietert.
Jammer dat deze review zo mager is. Wat meer over de werking van het toestel is welkom. Over die laatste foto, heeft het toestel geen macrostand? Want geen enkele camera zal standaard op die afstand een scherpe foto maken. Verder zie ik op het origineel van de 2e foto een grote wazige veeg rond eerste letters van het bord en weer niet erboven en eronder. Conclusie: slechte lens? Of was de lens vies? Het kan m.i. geen bewegingsonscherpte zijn.

Een xenon lampje om bij te schijnen is handig om door een donker park te lopen maar mag je geen flitser noemen. Overigens maakt iedere camera met veel licht wel redelijke foto's. Deze foto's zijn helaas niet eens redelijk te noemen. Ik denk dat de fotograaf zich dat zelf ook wel mag aantrekken, maar ik zie deze camera niet als een pluspunt van deze telefoon.
Anoniem: 87964 4 december 2007 11:15
Ik wil even wat kwijt, ik heb ook een dag een demo toestel in handen gehad. Veel mensen klagen over het touch screen. Echter als je deze opnieuw calibreerd (ergens bij telefoon instellingen) en zachtjes maar recht met je vingers een touch geeft werkt het daarna als een terelier en hoef je niet meer zo hard te drukken.
Dat is een goed punt, mits het zo werkt. Aan de andere kant, welke consument gaat dat doen? Het zou wat mij betreft dus gevoeliger moeten zijn afgesteld vanaf het begin.
Nou moet zeggen dat deze af-fabriek niet slecht is ingesteld. Het is geen ala pocketpc. Maar die is ook gemaakt voor een stylus. Met je vinger gaat het gewoon prima en dan hoef je niet hard te drukken. Ik had echter met het opnieuw calibreren net iets fijner.

Het is altijd met dit soort telefoontjes, het blijft even wennen dat de boel anders is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.