Door Bart de Water

Nieuwsposter

TimeShift: de tijd te snel af?

Verhaal

Xbox 360 gameHet spel TimeShift heeft een lange geschiedenis achter de rug. Ontwikkelaar Saber Interactive had in eerste instantie een tijdmanipulerende first person shooter met een steampunk-sfeer voor de pc en Xbox ontwikkeld, onder de vlag van Atari. In deze versie kroop je in de huid van Michael Swift, een doorsnee gespierde actieheld die een pak kan gebruiken om door tijd en ruimte te kunnen reizen. Onder druk van Atari werd er, wegens diens slechte financiële situatie toentertijd, een demo uitgebracht die een aantal fouten in het spel aan het licht bracht.

TimeShift - Voor en na

Uiteindelijk werd TimeShift in de etalage gezet, zodat Atari zijn schulden af kon lossen. De nieuwe uitgever van de game werd Sierra, die director Kyle Peschel vlak voor de toen geplande release in 2006 een extra jaar de tijd gaf om het spel aan te passen. De nieuwe doelplatformen waren de pc, Xbox 360 en PlayStation 3, en de visuele stijl werd bijgewerkt naar hedendaagse standaarden en aangepast om een duistere sfeer ten tonele te brengen. Verder werd het verhaal flink op de schop genomen en is ook de hoofdpersoon Michael Swift naar de geschiedenisboeken verwezen. In een dit driedelig interview bij onze collega's van Gametrailers kan je meer lezen over de ontwikkelingen die TimeShift heeft doorstaan.

TimeShift screenshot

Een sprong door de tijd naar het verhaal vandaag de dag: als naam- en geschiedenisloze hoofdpersoon werk je in een geheime onderzoeksfaciliteit aan quantum suits, pakken waarmee door de tijd gereisd kan worden. Een belangrijke onderzoeker van dit project is doctor Aiden Krone, die op een gegeven moment besluit er met het Alpha-pak vandoor te gaan en een sprong door de tijd te maken. De bom van Krone staat op het punt van ontploffen en als speler gebruik je het Beta-suit om achter hem aan te gaan. Zoals de naam al impliceert, is het pak wat jij hebt aangetrokken beter dan dat van Krone. Een van de nieuwe features is auto return, die je automatisch terug laat springen naar je vertrekpunt en tijd mocht je in een dodelijke situatie terecht komen. Deze functie wordt aangestuurd door een andere betafeature, namelijk de kunstmatige intelligentie genaamd S.S.A.M.

TimeShift screenshot - ijskoud

Maar beta's zijn niet foutvrij, de sprong mislukt en auto return hapert. Je ontwaakt in een alternatieve tijdlijn waar Krone aan het hoofd staat van een dictatoriaal regime. S.S.A.M. informeert je dat je niet meer door de tijd kan springen, maar dat de functionaliteit van je pak is aangepast en dat je nu tijd kan vertragen, stoppen en zelfs terugspoelen. Een dictatuur is niets zonder rebellen die er tegen vechten, en zo begint de tocht om de tijdlijn te herstellen van Krone's wijzigingen.