Door Alex King

Halo 3: de Master Chief onder vuur genomen

De Halo-trilogie

Xbox 360 gameHalo is mogelijk de meest gehypete game in de geschiedenis van computergames. Zelfs wie maar zijdelings het gamenieuws heeft gevolgd, heeft zonder twijfel de afgelopen drie jaar regelmatig gelezen over het nieuwste kindje van ontwikkelaar Bungie. Gekoppeld aan een reclamecampagne van meer dan 10 miljoen dollar is het op dit moment helemaal onmogelijk om Microsofts gouden ei te missen. Met zoveel tijd en geld geïnvesteerd in een enkele game is de hoofdvraag niet of Halo 3 een goede game is, maar of hij de torenhoge verwachtingen kan waarmaken.

Halo 3 - screenshot

Halo 3 is de afsluiting van de trilogie waar Microsoft zijn spelcomputers op gebouwd heeft. De eerste twee games in de serie hebben de Xbox een volwaardige concurrent gemaakt in een markt waar de PlayStation 2 op eenzame hoogte stond. Ondanks dat de Xbox nooit in de buurt van de populariteit van de PS2 is gekomen werd de Halo-serie een fenomeen op zichzelf. Halo 2 domineerde het Xbox Live-multiplayerplatform, en was de belangrijkste stimulans voor de verkoopcijfers van de spelcomputer. Nu, drie jaar later, kunnen eigenaren van de Xbox 360 en Halo fans eindelijk het gevecht afmaken, volgens Microsoft's marketingmachine.

Halo 3 - screenshot

De singleplayer campagne plaatst de speler rechtstreeks in het middelpunt van de actie, ongeveer op het punt waar Halo 2 eindigde. Master Chief, de supersoldaat in Mjolnir uitrusting, keert terug naar de aarde om erachter te komen dat de Covenant, de gewelddadige buitenaardse alliantie waar hij tegen strijdt, reeds op volle kracht de aanval heeft ingezet, en de Chief wacht de zware taak om het op te lossen. De story mode volgt dezelfde basisformule als de voorgangers in de serie, met veel korte doch snelle actiemomenten te voet en in diverse voertuigen, met verhaal erin verweven op de rustiger momenten tussendoor. Afhankelijk van ervaring zullen gamers waarschijnlijk meer dan 10 uur zoet zijn met de story, alhoewel het met een groepje Halo-veteranen in Co-op in minder dan 5 uur kan. Gezien Bungie's insteek dat Halo-games gebaseerd zijn op veel intense actiemomenten van ruwweg 30 seconden hebben de ontwikkelaars een verrassende keuze gemaakt in de verhaalmodus. Diverse keren per level wordt de speler onderbroken door een 'stem van binnen' met bijbehorende hallucinatie van Cortana of Gravemind. Ondanks dat ze bedoeld zijn om het plot te verdiepen, lijken ze regelmatig wat misplaatst en kunnen ze zelfs drempels lijken om de progressie kunstmatig wat af te remmen. Op sommige levels komen deze onderbrekingen erg vaak voor, en zullen zeker de hardcore actie-gamers zich eraan storen.

Halo 3 - screenshot

Voortbordurend op storende elementen dient Halo 3's levelontwerp ook genoemd te worden. Het spel heeft in de verhaalsmodus dezelfde neiging als zijn voorgangers om levels massaal te recyclen. Dit gebeurt op twee manieren, namelijk door de speler regelmatig hele levels meerdere keren te laten doorkruisen om zijn doel te bereiken, en door identieke gebouwen en decoratie te vaak terug te laten komen. Dit is niet nieuw voor de franchise, en is in Halo 3 net zo opvallend of zelfs storend als in zijn voorgangers. Zodra men wederom een heel level voor de tweede keer doorloopt, kan men zich wellicht afvragen wat Bungie zoal de afgelopen drie jaar heeft gedaan. Zelfs de levels die als saluut naar de eerste Halo fungeren slagen er niet altijd in om het passende nostalgische gevoel te geven, en lijken vaak eerder goedkope imitaties.

De levels zijn niet het enige onderdeel van Halo waar gerecycled wordt, de soundtracks hebben helaas dezelfde neiging. Ondanks dat de muziek over het algemeen zeker goed is wordt het merendeel van de tracks dermate veel herhaald dat het alsnog vervelend wordt. Daarentegen is de hoeveelheid spraak wel ruim afdoende, en de bovengemiddelde kwaliteit ervan helpt absoluut om een goede sfeer neer te zetten.