Door Tom Rosens

Redacteur

Blue Dragon: traditioneel Japanse rpg

11-09-2007 • 12:31

49

Multipage-opmaak

Introductie

Xbox 360 gameIn de gamesindustrie gaat heel wat geld om. Dat ontging Microsoft niet en het bedrijf lanceerde in 2001 de Xbox. Met moeite zette het bedrijf zichzelf tussen de andere consoles, maar in Japan bleek het moeilijk voet aan grond te krijgen. De marketingjongens van Microsoft sloten zich op en bogen zich over de kwestie: 'Hoe konden Japanse gamers overtuigd worden een Xbox 360 in huis te halen?'

De ontwikkelstudio Mistwalker werd in het leven geroepen met aan het roer Hironobu Sakaguchi en financiële ondersteuning van Microsoft. Sakaguchi had naam gemaakt als regisseur van de eerste vijf Final Fantasy-games. De eerste speltitel van de studio, Blue Dragon, moest een roleplaying game worden. Japanners zijn namelijk gek op het genre en games als Final Fantasy en Dragon Quest zijn toptitels in het land van de rijzende zon. Naast Sakaguchi werden nog twee topnamen aangetrokken: Nobuo Uematsu en Akira Toriyama. Uematsu was verantwoordelijk voor de sfeervolle muziek uit de Final Fantasy-reeks en Toriyama kreeg bekendheid door zijn manga Dragon Ball en zijn karakterontwerpen voor het spel Dragon Quest. Met deze talenten aan boord moet het spel wel verkopen - dachten de marketingjongens.

Blue Dragon - het team

* Landhaai
Eens per jaar wordt het dorpje van de hoofdrolspelers Shu aangevallen door een monster dat de dorpelingen 'landhaai' noemen. Ditmaal besluit Shu samen met zijn vrienden Kluke en Jiro in opstand te komen en zijn dorpsgenoten te beschermen. De landhaai blijkt een vreemdsoortige machine die het trio meeneemt naar zijn moederschip. In dit voertuig huist Nene; hij is het brein achter de aanvallen en degene die verslagen moet worden in het avontuur.

Blue Dragon - Slechterik Nene

De hoofdpersonen ontwikkelen in het spel al vrij snel de mogelijkheid om hun schaduw te laten veranderen in een gigantisch blauw monster. Zo krijgt Shu een draak, Jiro een minotaurus en Kluke een feniks die volgens ons bijklust in Eftelings Vogel Rok. In hun queeste komen ze nog twee bondgenoten tegen: Marumaro en Zola, die zich bij de groep voegen.

* Ouderwetse turn-based gevechten
De schaduwen versterken het karakter en voeren de aanvallen voor de speler uit. Elke schaduw kan zich specialiseren in negen verschillende klassen. De gevechten zijn, zoals we die kennen uit traditionele Japanse rpg's, ouderwetse turn-based gevechten, waarbij speler en vijand om beurten een aanval doen. We waren opgelucht dat er niet gekozen is voor het willekeurig verschijnen van vijanden in de spelwereld, een systeem wat vaak gehandhaafd wordt in oude rpg's. De speler kan de vijanden nu van te voren zien staan en ze daardoor ook vermijden. Het spel eist echter dat zoveel mogelijk vijanden verslagen worden om zo de karakters sterker te maken. Kiest de speler ervoor deze fundering over te slaan, dan is hij te zwak om eindbazen te verslaan.

Blue Dragon - Gevecht gewonnen

Mocht men zich al storen aan het verplichte vechten, dan maakt de manier waarop items en goud gevonden moeten worden zich ook niet populair. De speler kan onder stenen en boomstammen waardevolle voorwerpen vinden. Het is nooit duidelijk onder welke stenen iets te vinden is, waardoor wij letterlijk elke steen omkeerden in onze goudkoorts. Daarbij komt nog eens dat het niet duidelijk is welke stenen al onderzocht zijn.

Wellicht dat de ontwikkelaars te druk waren met het plaatsen van stenen in de spelwereld waardoor de verhalende kant te minimaal is geworden. Het verhaal is altijd van groot belang bij rpg's, maar in Blue Dragon vonden we het erg simpel en misten we diepgang bij de karakters.

Blue Dragon - screenshot

Graphics en geluid

* Aanval opladen
Het vechtsysteem is enigszins vernieuwd, zo is er een mogelijkheid om meerdere vijanden tegelijk aan te vallen met de zogenaamde encounter circle. De speler heeft een mogelijkheid om een cirkel om zich heen te trekken en alle vijanden die hier binnen vallen worden betrokken in het gevecht. Interessant detail is dat vijanden ook elkaar kunnen aanvallen. Lichten de namen van de monsters geel op, dan vliegen ze elkaar in de haren en overleeft alleen de sterkste soort. Dat scheelt weer extra vechtwerk voor de speler.

Blue Dragon - gevecht

Een interessante toevoeging is de aanvalsbalk die boven in beeld verschijnt bij een groot deel van de aanvallen. Drukt de speler eenmalig op de A-knop dan wordt de aanval direct ingezet. Houdt de speler de knop vast dan wordt de aanval opgeladen en moet de speler de knop op het juiste moment los laten voor de sterkste aanval. Ook kan de volgorde van aanvallen bepaald worden. Boven de aanvalsbalk staan avatars van zowel teamgenoten als vijanden in de volgorde waarin ze mogen aanvallen. De speler moet de A-knop loslaten op de gewenste locatie op de aanvalsbalk.

Blue Dragon - gevecht

* Japanse stemmen
De muziek van Nobuo Uematsu voor dit spel is niet zijn beste werk, al zitten er best goede nummers tussen, niets bleef ons echt bij. Wat we wel gedenkwaardig vonden, is het liedje wat de speler hoort bij het vechten tegen een baas. Een soort metal-achtige muziek, compleet met zangstem die totaal niet past bij de sfeer van de game. Bovendien wordt het nummer bij elk eindgevecht gebruikt en gaat het daardoor al gauw irriteren.

Blue Dragon - Zola

Liefhebbers van de Japanse taal komen aan hun trekken met de originele Japanse stemmen die te selecteren zijn. Daarnaast kan er gekozen worden uit Engelse of Franse stemmen en eventueel Engelse ondertitels. Tijdens het spel is er een mateloos irritante stem die de speler lastig valt. Zo vertelt de vrouwelijke stem 'level up', als de speler een level stijgt of 'item' indien er een item gevonden wordt. Gelukkig is het mens het zwijgen op te leggen in de opties.

* Pixar animatiefilm
Indien Pixar een 3d-animatiefilm van Dragon Ball zou maken, zou die er waarschijnlijk uitzien als deze game. Grafisch is het spel goed verzorgd, de karakters zijn mooi vormgegeven door Akira Toriyama en de spelwereld is kleurrijk en oogt fris en helder. Wat echter ontbreekt in die spelwereld is verdere inkleding. Sommige locaties zijn te kaal en saai ingericht: een groene grasvlakte met enkele steentjes of een bruine zandvlakte zijn niet bijster interessant.

Blue Dragon - screenshot

De cutscenes zijn interessanter, ze zien er prachtig uit en zorgen voor de nodige afwisseling tussen het vechten door. De filmpjes dragen er wel aan bij dat het spel niet op één dvd past, maar er drie stuks voor nodig zijn: dat wordt weer ouderwets schijfjes wisselen. Gelukkig valt het mee en hoeft er niet continue gewisseld te worden. Toch moet Microsoft zich afvragen of het niet slimmer geweest was om te kiezen voor hd-dvd als opslagmedium in de Xbox 360. Het spel loopt, mede dankzij de lange laadtijden, ook niet altijd even soepel. De speler krijgt te kampen met vertraging en framedrops als er teveel tegelijk in beeld gebeurt.

Conclusie

Wie een rpg zoekt voor de Xbox 360 komt al snel bij Blue Dragon uit. Dat zegt echter meer over het aanbod op de console dan de kwaliteit van de game. Het topteam van de drie Japanners achter het spel zorgt voor hoge verwachtingen en die maakt Blue Dragon niet helemaal waar. Het spel biedt voornamelijk ouderwetse gameplay met een next-gen uiterlijk.

Lancering Blue Dragon in Japan
De lancering van Blue Dragon in Japan

Al waren we te spreken over de toevoeging van de aanvalsbalk, er wordt slechts op een paar kleine punten vernieuwd. De speler moet zich voornamelijk door veel basisgevechten heen worstelen. Het is positief dat vijanden zichtbaar zijn in de levels, maar het turn-based vechtsysteem is voor de liefhebbers. Het karakterontwerp is prachtig en de omgevingen zien er kleurrijk en fris uit. Toch is de omgeving te kaal en te eentonig. De drie schijfjes zijn goed voor een totaal van zo'n vijftig uur gameplay.

Blue Dragon - titel
Pluspunten
+ Kleurrijke frisse vormgeving
+ Mooie karakter ontwerpen
+ Aanvalsbalk is leuke toevoeging
+ Sfeervolle soundtrack
+ Zowel Engelse als Japanse stemmen

Minpunten
- Framedrops
- Te lange laadtijden
- Veel 'verplichte' gevechten om het karakter sterker te maken
- Simpel verhaal

Cijfer: 7

TitelBlue Dragon
Blue Dragon boxart
PlatformXbox 360
UitgeverMicrosoft Nederland
OntwikkelaarMist Walker
Releasedatum24 augustus 2007

Reacties (49)

Sorteer op:

Weergave:

Ik mis in het vehaal dat er al sinds april dit jaar een anime (japanse tekenfilm) bestaat van deze game met dezelfde karakters. Ik heb de eerste paar afleveringen gezien en er zijn volgens mij een hoop overeenkomsten met het spel.
Het zou idd. wel leuk zijn geweest dit erbij te melden, maar zeker niet noodzakelijk.

Dit was een review over het spel, niet over de anime. Dus echt missen kan je het niet.
Daar ben ik het niet mee eens.
Het is zeer relevant. Hierdoor zou de populariteit van het spel al meer toegenomen kunnen zijn. De review gaat óók over het feit dat dit spel Japanse XBOX360 verkopen moet doen gaan boosten. Deze info hoort daar m.i. gewoon bij.
Een wiki linkje.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Dragon#Manga_and_anime
Vind zelf dragon ball (anime) er leuker uit zien, lijkt net of ze hier minder tijd gestopt hebben.
Als je naar de screenshots kijkt zie je wel veel references naar DBZ.
goku, 18, ea characters lijken heel erg veel op de characters van deze game.
Mooie review. Nu wil ik wel even zeggen dat ik het zéér vreemd vind dat je "verplichte gevechten" als een nadeel vermeldt. Had je het spel dan ècht een beter cijfer gegeven als je niets moest doen en gewoon van de ene cutscène naar de andere moest wandelen :?. Noem me eens 1 ander spel in het jrpg genre waarbij je niet MOET vechten?

Nu ja, je bent niet de enige :p. Tenzij de rpg 'final fantasy' noemt wordt dit niet meer vergeven tegenwoordig, Kijk maar naar de vorige jrpg die uitkwam op 360: Enchanted Arms was zeker geen slecht spel, maar kreeg wel overal maar matige scores.
Als je fan bent van Dragon Quest moet je ZEKER Blue Dragon proberen: Het hele spel is vergeven van de Toriyama invloeden: de licht perverse humor, de typische character art en een hele leuke kameo van Toriyama zelf (Toripo) die je regelmatig tegenkomt.
Als je een final fantasy fan bent die nog geen andere jrpg's gespeeld heeft: probeer eens een Dragon Quest of Blue Dragon. Toriyama slaagt er in om deze games een zekere sfeer te geven die je nergens anders terugvindt.
Akkoord, het hele verhaal lijkt wat "kiddie" (wederom een Toriyama eigenschap), maar het verhaal is gewoon een hele aangename mix van humor en drama.
Enchanted Arms vind ik jammer vanwege de enorm debiele tutorial die erin zit. echt de meest debiele dingen worden uitgelegd in een hele trage vorm. Qua Spel vind ik Enchanted Arms niet slecht maar is het verhaal geen topper waardoor velen ook af zullen haken. Uiteindelijk is Enchanted Arms niet beter of slechter dan Blue Dragon en tot Eterna Sonata komt zal het voorlopig de 2 beste TBS RPG's blijven.
Persoonlijk vind ik de verhaallijn in Enchanted Arms wel goed. Ik heb me er prima mee vermaakt. Daarnaast vond ik het vecht systeem ook sterk. In ieder geval waren de gevechten met de eindbazen uitdagend. (vooral de final battle) Dit kan ik echter niet van Blue Dragon zeggen. Naast de stupide manier waarop je items vind zijn mijn twee belangrijkste klachten. 1. Het spel is veel,... nee,... VEEL te makkelijk, geen enkel moment had ik het idee gehad dat ik in gevaar was. 2. De personages ontwikkelen zich in manusjes van alles. Al met al vind ik Enchanted Arms in alle opzichten een superieur (en zwaar onderschat ) spel als je het vergelijkt met Blue Dragon. (wat niet wegneemt dat jouw kritiek op de tutorial wel terecht is)
"Verplichte gevechten" Ben ik het ook niet helemaal mee eens, je kan ook als je de juiste class kiest een schild om je heen maken. Met dit schild hoef je alleen maar tegen een vijand aan te lopen en de vijanden die je al eens verslagen hebt en die eigenlijk te makkelijk geworden zijn zijn dan gelijk weg zonder te vechten.
Je krijgt er wel iets minder exp voor dan waneer je het gevecht aan gaat.

Framedrops en lange laadtijden ben ik tot nu toe nog niet tegen gekomen en ik zit al bij dvd 3.

Grootste nadeel aan het spel vind ik zelf dat de gevechten op een enkele baas na bijna geen moeite kost, ik mis eigenlijk de gevechten uit de final fantasy reeks, de gevechten die je een aantal keren moet over doen en waar je strategie belangrijk is om te kunnen winnen.
Voor het geval het je nog niets is opgevalen maar die Barrier die je gebruikt die geeft alleen SP en totaal geen exp. p. dus alleen je dragon word sterker niet je karakter
Nou het is idd wel duidelijk te zien dat het artwork van de maker van Dragon Ball (Z) is, hij heeft niet eens de moeite genomen om nieuwe karakters te maken, Van de plaatjes die bij deze review staan herken ik meerdere personen direct uit deze serie. Beetje jammer!
Dit is bij alle animé achtige dingen zo, daarom heb ik een hekel aan het gerne, Japanners vinden dit echter fantastisch, spel/strip/film makers doen dit daarom ook met opzet. De stemmen zijn trouwens ook altijd hetzelfde.

Japnanners vinden vertrouwde dingen fijn.
Nee, dit is juist echt de stijl van Akira Toriyama, de maker van Dragonball/ Dragonball Z. Zijn stijl wijkt juist op veel gebieden af van de standaard anime stijl en is erg herkenbaar aan de vorm van het hoofd, de ogen en nog een paar andere zaken.

De correcte spelling is trouwens anime, animé is Frans en het Japans kent accenten zoals é niet ;)

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 23 juli 2024 07:51]

Uhm, volgens mij kent het Japans letters als e ook niet helemaal.
Nee, maar je kunt Japanse tekens wel omzetten in Westerse tekens.

http://www.tokyowithkids.com/fyi/katakana_chart.html

Anime schrijf je met katakana (omdat het is afgeleid van het Engelse woord Animation en alle buitenlandse woorden schrijf je in Japan met katakana. In bovenstaande tabel kun je zien dat je anime kunt schrijven met de tekens voor A, NI en ME, oftewel Anime.
Bij deze Z.g.n. "Romanisering" is er altijd wel verlies ergens.

Overigens, omdat Anime van Animatie stamt, kan het eigenlijk allebei.
Persoonlijk spreek ik het ook uit als "Animeh", omdat ik Animé maar raar vind klinken.
Afgezien van dat je waarschijnlijk bedoelt dat ze tekens hebben, ipv letters, heeft het Japans wel degelijk een e, namelijk え. Je spreekt m zelfs ongeveer uit als onze eigen e...
Het woord anime word in het Katakana geschreven, niet Hiragana, omdat het "Geimporteerd" is. Het is gekopieerd van het woord "Animation", en kan daardoor op meerdere wijzes geïnterpreteerd worden.
Nee ik snap wel wat caspar M bedoelt. Alle figuren lijken op Drangonball Z personages en dat kan ik onderstrepen als oud DBZ fan.
Dit is bij alle animé achtige dingen zo, daarom heb ik een hekel aan het gerne, Japanners vinden dit echter fantastisch, spel/strip/film makers doen dit daarom ook met opzet. De stemmen zijn trouwens ook altijd hetzelfde.
Ik ben sinds kort een redelijke Anime fan geworden en dat alles erg op elkaar lijkt vindt ik geen goed argument. Als je bijvoorbeeld series als Claymore en Bleach gaat vergelijken zie je duidelijk verschil in characters, verhaal en zelfs tekenstyle terwijl het toch Anime is. Als je het genre niet leuk vindt omdat het allemaal te cartoony is begrijp ik dat volkomen, maar als je zegt dat alle anime op elkaar lijkt dan mag je jezelf toch wel iets meer gaan verdiepen voordat je dit soort dingen gaat zeggen ;)
Wat caspar M bedoelt is dat bepaalde tekenaars of bedrijven dezelfde stijlen + characters blijven recycleren.

Dus niet "alle" de anime-series lijken op elkaar. Maar wel alle series die vallen onder dezelfde studios of tekenaars.
Dit is bij alle animé achtige dingen zo, daarom heb ik een hekel aan het gerne,
Ik vraag me alleen af, keek je vroeger tekenfilms op tv? Een groot gedeelte van wat vroeger op tv werd uitgezonden was namelijk anime (in Japan geanimeerd).
Zie ook deze site voor de herkomst van veel oude series.

Verder wat Soepstengel ook zegt, er zijn genoeg animeseries te vinden die niet op elkaar lijken. Het uiterlijk van een animatieserie hangt sterk af van de character designer.
Zelfs het lettertype op de boxart is volgens mij 1-op-1 (maak het Dragon gedeelte maar eens geel/oranje).
DBZ fans zullen wel blij zijn met Blue Dragon RPG... Eindeloze gevechten :)
Ik zelf ben geen fan van DBZ-stijl. Geef mij maar wat meer liever-uitziende figuurtjes.
Ik kan me ook totaal niet vinden in deze review. En dan vooral de aangehaalde minpunten.

want bij mij:
-Totaal geen last van framedrops
-geen lange laadtijden (nog geen 5 sec)

zoals hierboven al vermeld, "de verplichte" gevechten zijn juist kenmerkend voor dit genre.
Dan het uiterlijk, wat natuurlijk redelijk persoonlijk is, vind ik prima. Houd helemaal niet van die maffe anime films, maar dit vind ik er wel verzorgd uitzien. Gezien het "kiddy" karakter vind ik de verhaallijn ook verre van slecht.

het enige ouderwetse is idd de 3 schijfjes waardoor je 2x moet wisselen, maar dat is in ieder geval beter dan de oplossing die de reviewer voorstelt. Anders had ik er ook nog een hd-dvd speler bij moet kopen.

Ik vind het een heel erg geslaagd spel en zoals al vermeld, de fans van de final fantasy MOETEN deze game hebben.
Bedoelde eigenlijk niet de losse hd-dvd speler, maar dat MS misschien beter vanaf het begin de Xbox 360 kon leveren met een ingebouwde hd-dvd speler in de Xbox 360 zelf, net zoals Sony ook gekozen heeft voor een drager waar meer op kan.
Je moet dan wel genoegen nemen met de langere laadtijden.

Ik ben net blij met het feit dat Microsoft voor DVD gekozen heeft. Hierdoor laden al mijn games veel sneller dan bij HD-DVD of Blue ray disk.

Het nadeel is natuurlijk de beperkte opslagcapaciteit...
En het geluid.. een 12x speed DVD speler maakt nou eenmaal meer geluid dan een veel langzamer draaiende HD-DVD of Blu-ray drive..
Liever niet..DVD heeft nog prima capaciteit, mede door nieuwe compressietechnieken. Ik had ook geen 360 gekocht als deze in 2005 600/700 euro had gekost.
Dat merken we aan dit spel, met z'n 3 schijfjes.

Ik verwacht zelf persoonlijk, dat zodra de resoluties van textures en HD video in games fors omhoog gaat en de audio ook naar HD wordt gepompt (wat tegenwoordig staat voor 24 bits geluid gesampled op 96 kHz) dat de DVD echt wel z'n beperkingen gaat krijgen.
Bedoelde eigenlijk niet de losse hd-dvd speler, maar dat MS misschien beter vanaf het begin de Xbox 360 kon leveren met een ingebouwde hd-dvd speler in de Xbox 360 zelf, net zoals Sony ook gekozen heeft voor een drager waar meer op kan.
Nee, want je gaat niet je gameconsole 200 euro duurder maken voor iets wat misschien slechts 1% van de games echt nodig gaat hebben deze generatie.. Het zou ook geresulteerd hebben in een behoorlijke uitstel van launch net zoals bij de PS3..

Ik denk dat MS de juiste beslissing genomen heeft om deze generatie nog voor DVD te gaan.. Voor HD-DVD of Blu-ray is het nog net even te vroeg, zoals ik al zei 99% van alle games kan nog prima af met DVD de komende 2-3 jaar.. In de volgende Xbox die naar verwachting over 2-3 jaar uitkomt zal ongetwijfeld wel een next-gen speler zitten, of dat HD-DVD of Blu-ray zal zijn is nu nog niet duidelijk, misschien wordt het wel weer iets nieuws..

Sony moest natuurlijk wel met Blu-ray komen in de PS3, aangezien het hun eigen nieuwe format is dat gepusht moet worden tegenover concurrent HD-DVD (MS had en heeft dat probleem niet, die leveren nu HD-DVD als addon, maar kunnen straks net zo goed met een Blu-ray speler komen als het moet).. Met als gevolg dat Sony nu een probleem heeft omdat MS met de Xbox 360 dezelfde kwaliteit games aflevert, eerder en voor een stuk minder geld.. De reden dat de PS3 een Blu-ray speler heeft is dus niet omdat de games er zoveel beter van worden..

Het is dat de Xbox 360 in Japan totaal niet verkoopt, maar anders had ik de PS3 de Xbox 360 helemaal nooit meer in zien halen qua verkopen.. Nu denk ik dat het er nog steeds inzit, maar dan wel op lange termijn.. Voorlopig wordt wereldwijd het gat alleen maar groter i.p.v. kleiner, vooral in de VS verkoopt de Xbox 360 nog steeds flink beter.. Sony moet dus hopen op de lange termijn, wat ze volgens mij sowieso al doen.. Ze hopen dat de PS3 het net zo lang zal uithouden als de PS2 nu doet.. MS hanteert iets kortere lifecycles voor hun Xbox (wat ik als highend gamer die altijd het beste van het beste wil wel kan waarderen, 5-6 jaar is toch net iets te lang, dan is de hardware te verouderd)..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 23 juli 2024 07:51]

Je hebt gelijk, ik heb deze game ook en moet bekennen dat ik ook geen last heb van framedrops. Laad tijden zijn ook helemaal niet lang voor mijn gevoel dan wel te verstaan.

Het laden /swappen van de discs is ook geen minpunt aangezien je het maar 2 keer hoeft te doen! (of ergens aan het einde van het spel moet je terug naar disc 1?) aangezien je de game gewoon van disc 2 of 3 kunt booten als je daar aanbeland bent.

@junkievirus,
De 'debiele' vijanden zijn de stijl van deze game (water spells op een drol-vijand maakt ze zacht lols) en als die stijl je niet trekt zoek dan wat anders maar ga dan niet verkondigen dat de game zuigt... ikzelf heb bijvoorbeeld een schijt hekel aan shocobo's, maar dit weerhoud mij niet om de rest van die franchise wel leuk te vinden en bash het dus ook niet.

@Onlineganster,
Ik ben ook een FF fan, maar dat heeft mij er niet van weerhouden om de X360 te kopen voor o.a. Enchant Arms en Blue Dragon. Een PS3 zal er pas komen als deze een tikkeltje goedkoper is... 300 euro ofzo.
Ik begrijp niet dat mensen geen last hebben van framedrops. Het is toch duidelijk te zien en dat is toch jammer. Zou het soms liggen aan de revisie van de xbox ofzo, dat de ene sneller is dan de andere :?
nee ik heb een xbox uit maart 2007, en ik heb dikke framedrops in bepaalde omgevingen met veel decals\water erc :s
Wel of geen harddisk misschien? Sommige games gebruiken die als cache..
Ik heb een xbox uit juni met harddisk in ieder geval (en vette frame-drops)
Ik ben een fan van Final Fantasy en heb deze game.
Maar ik vind het echt een drama game. Framedrops zijn er genoeg lange laadtijden ook.
De Engelse voice acting is verschrikkelijk. de vijanden zien er debiel uit.

Ik hoop dat de volgende rpg van Mistwalker beter is, anders mogen ze van mij de toko sluiten!
Zet de japanse voice acting dan aan, wie speelt een japanse game dan ook met USA voice acting?
groot gelijk :)
Heeft dat spel ook een japanse geluid?

Ik heb het demo van dat spel uitgeprobeerd, het viel mij tegen omdat er waren veel mogelijkheden dan de demo van Eternal Sonata. Eternal Sonata is makkelijker te spelen, want ik ben een beginner in RPG games op consoles.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 23 juli 2024 07:51]

Design van Toriyama, gevechten die je vantevoren ziet aankomen... Ik ruik de invloed van Chrono Trigger.
Ik snap het hele verplichte gevechten niet zo je loopt zo door het spel heen de eindbaas heb ik zelfs letterlijk verslagen door attack te doen niet eens spells of skills als je beetje logisch nadenkt zet je zo een combinatie in elkaar die onverslaanbaar is zoals
HP drain
MP drain
Double strike
Charged strike
characters healen met iedere klap er zijn bijna geen vijanden die tegen melee damage kunnen dus je slaat alles zo dood
als het goed is komt er eind dit jaar een uitbreiding zodat je een HARD mode krijgt en dat het spel dus iets meer uitdaging heeft
EDIT: op de eindbaas uiteraard wel de verplichte wind attack anders gaat het niet :)

Wat me ook zwaar tegenviel is de manier dat ze het verhaal opbouwen die characters zeggen een zin wachten 5 seconden zeggen weer een zin zat ik me echt dood aan te ergeren omdat je dus niet het verhaal ingetrokken word en geen gevoel krijgt bij de characters

Ook had ik van de makers van Final Fantasy wel leuke animations verwacht met de aanvallen op DVD 3 krijg je dan een special move maar omdat de gevechten zo snel voorbij zijn (ook de boss battles) krijg je niet de kans om hem te chargen in een gevecht

Omdat er nog niet echt RPG concurentie is mogen we niet echt klagen maar persoonlijk als het een PS2 game was had ik hem laten liggen genoeg concurentie wat meer vermakelijk is

[Reactie gewijzigd door HADES2001 op 23 juli 2024 07:51]

En de 4 draken+boom? Ook zo 1\2\3 verslagen?

:p
om eerlijk te zijn ja geen enkel probleem
letterlijk in het hele spel geen 1 keer doodgegaan en ook geen 1 moment dat ik even ging zweten.

(vooral ook makkelijk als iedereen mow down heeft die draak met 4 koppen staan namelijk allemaal op de voorste rij dus val je ze allemaal tegelijk aan)
Die bedoel ik niet :)
Zodra je free kan rond roamen met de mechat, zijn er 4\5 draken over de wereldmap te vinden. 1 van het element ijs, 1 van wind etc.
Deze zijn vrij pittig te verslaan.
Tevens is er een andere boom die status changes als petrify en death gebruikt.
Deze staat ergens op een eiland waar je alleen met de mechat kunt komen.
Tevens zijn er talloze sidequests zoals de aurora ruins, en de mechat factory etc.
Ik krijg de indruk dat je deze sidequests niet gedaan hebt :P
het spel is veel te makkelijk.
Kan niet tippen aan bijv. final fantasy 7, the godfather of turn based rpgs :)
Ik loop hier zo doorheen :p

Jammer, verder zit het leuk in elkaar.
Ik ben nu op disc3 en kan een beetje rondvliegen en de moeilijkere vijanden aanpakken.
Dat hebben ze dan wel weer van FF7 afgekeken, en is altijd leuk :)
idd the magic moves etc hadden wat meer graphical mogen zijn, ERG saai.

Alleen de corporeals zijn leuk om te zien :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.