Door , , 61 reacties

PS3 gameOntwikkelaar Visual Concepts heeft zich in het verleden voornamelijk bezig gehouden met sportgames en mocht zich ditmaal op een filmlicentie storten. Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer moest in gamevorm gegoten worden, zodat spelers in de huid van de vier striphelden konden kruipen. Wij waren erg benieuwd of de ontwikkelaars, naast verstand van sport, ook kennis hadden van superhelden en of ze een filmgame konden fabriceren die, voor de verandering, een aankoop waard is.

Het PlayStation 3-spel is enigszins vergelijkbaar met de X-Men Legends-serie en de game Marvel: Ultimate Alliance. In Rise of the Silver Surfer bestuurt de speler een van de vier helden en de andere drie lopen daar achteraan en vechten mee. Elk moment kan een extra speler bijspringen om een van de helden te besturen. In de eerder genoemde X-Men- en Marvel-spellen kan de speler kiezen uit een flink aantal helden uit het Marvel-universum; in de nieuwe Fantastic Four-game blijft de keuze tot het fantastische viertal beperkt. Met een druk op de vierpuntstoets wordt er overgeschakeld naar een andere held en kan er gebruik gemaakt worden van de unieke krachten van deze persoon. Zo kan Reed zichzelf uitrekken en daardoor plaatsen bereiken waar de rest niet bij kan, en heeft Sue de kracht zichzelf onzichtbaar te maken en telekinese te gebruiken. Johnny verandert in 'the human torch' en heeft niet alleen de gave om te vliegen, maar ook om vuurballen af te schieten. De laatste superheld heeft de bijnaam 'Thing' en kan de grond doen schudden met zijn aanvallen, om bijvoorbeeld meerdere vijanden op de grond te krijgen.

Fantastic Four - ontzichtbaar

* Vechten als een team
De speler wordt zonder veel uitleg in het spel gegooid en voor diegenen die de film niet hebben gezien is het totaal onduidelijk waar om gevochten moet worden. Bovendien wijkt het verhaal enigszins af van de film. De eerste uitdaging die de speler voor zijn kiezen krijgt, is een ingestorte grot waaruit een uitweg gevonden moet worden. Als er iemand is die grote rotsblokken kan verplaatsen, is dat wel the Thing - we slaan de rotswand met gemak tot gruis en het avontuur kan beginnen.

Elk karakter heeft naast sterke en zwakke aanvallen ook vier unieke vechtmogelijkheden, die door het indrukken van de R2-knop gebruikt kunnen worden. Deze krachtige aanvalsmethodes zijn gebonden aan een voorraad 'Cosmic Energy', die langzaam opraakt als de aanvallen gebruikt worden. Interessanter vonden we de moves onder de L2-knop: hier zitten andere aanvalsmethodes op basis van teamwork. Zo kan Johnny een vuurbal creŽren die the Thing afschiet door hard op de grond te slaan.

Fantastic Four - samenwerken