Door , , 44 reacties

PS3 gameHet is nacht en het pand van Tweakers.net ligt er verlaten bij. De gordijnen zijn gesloten en er brandt geen licht. Toch verraden enkele lichtflitsen dat er iets gaande is. Een redacteur heeft zich in het pand opgesloten en zit in het pikkedonker te raaskallen dat hij veiliger is in de duisternis. Met bevende handen en een bezweet voorhoofd speelt hij het spel waaraan hij diezelfde ochtend begonnen is. Al die tijd hebben zijn handen de controller geen moment alleen gelaten, zelfs niet om naar de koffieautomaat te lopen.

The Darkness - screenshot

Het spel 'The Darkness' van ontwikkelaar Starbreeze Studios is gebaseerd op de gelijknamige comic van Top Cow Productions. Licentiegames kunnen ons over het algemeen niet bekoren en ook van The Darkness hadden we niet meer verwacht dan van een middelmatige first person shooter. Hier moesten we op terugkomen: het spel is geen pure shooter, maar verdient wel degelijk een plaats tussen de toppers. We kunnen gamers alvast waarschuwen; het spel verschanst zich in het brein van de speler en is daar niet meer uit te krijgen.

The Darkness - metro

* Slangen en tentakels
Het spel is vernoemd naar een demonische kracht, die hoofdrolspeler Jackie Estacado in zijn macht heeft. Estacado is als wees door zijn oom opgenomen in de maffiose Franchetti-familie en voert daar sindsdien regelmatig smerige klusjes voor uit. Een van die opdrachten loopt nogal uit de hand, wat de gamer een spectaculaire openingsscène oplevert, terwijl het voor Jackie het moment is waarop hij zich tegen zijn oom keert. De speler ervaart tezamen met Jackie de eerste maal dat de Darkness zich laat zien. Als Jackie opgewacht wordt door een bende tegenstanders verschijnen uit zijn lichaam twee gigantische slangen compleet met tentakels die op gruwelijke wijze een einde maken aan het leven van iedereen die in de weg staat.

The Darkness - gesprek

De speler kan deze 'slangen' activeren met een druk op de knop en daarnaast kan de hulp van 'darklings' ingeroepen worden. Deze wezens, enigszins vergelijkbaar met Gremlins of de minions uit Overlord, kunnen taken als het doden van tegenstanders uitvoeren, maar ze zijn ook bruikbaar om een deur open te maken of een lampje uit te doen. Bovendien voorzien ze het spel van een dosis zwarte humor. De beesten zijn niet vies van smerige methodes om een vijand om te leggen; zo behoren drilboor en zaag tot het standaardinstrumentarium, en als de persoon eenmaal levenloos op de grond ligt, wordt er nog eens overheen geplast. We verwachten dan ook niet dat Jeroen Dijsselbloem het spel in zijn collectie heeft. Aan de speler de taak om het licht te allen tijde te mijden: de Darkness is hier niet tegen opgewassen en darklings en tentakels zullen erdoor als sneeuw voor de zon verdwijnen. In de voortdurende zoektocht naar de schemer in de straten van New York kan de speler alle mogelijke verlichting stukschieten. Het spel brengt de speler zelfs naar een eeuwigdurende Eerste Wereldoorlog waar de doden nog steeds hun strijd voeren.

The Darkness - screenshot

* Kruising tussen Half-Life 2 en Fahrenheit
The Darkness laat zich niet puur als shooter bestempelen - daarmee zou het spel tekort gedaan worden. Misschien kunnen we de game wegzetten onder de noemer first-person-adventure-shooter - denk aan een kruising tussen Half-Life 2 en de adventure Fahrenheit. Ontwikkelaar Starbreeze deed al ervaring op in het combineren van verschillende gamegenres bij hun vorige titel The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay, een spel dat ook daadwerkelijk een goede filmlicentiegame was. The Darkness biedt genoeg actiemomenten waarop er met verschillend wapentuig geknald kan worden, en daarbovenop komen nog de bovennatuurlijke krachten die de speler tot zijn beschikking heeft. Door het uitrukken van de harten van tegenstanders versterkt de Darkness zichzelf en worden er meer mogelijkheden vrijgespeeld.

The Darkness - Darkling

In het begin kan de speler een van zijn tentakels als verkenner gebruiken. Het aanhangsel kan bijvoorbeeld gebruikt worden om om een hoek kijken, deuren open te maken, vijanden uit te schakelen en lichten stuk te maken. Later volgt de mogelijkheid om een tentakel uit de borst van Jackie te laten komen. Hiermee kunnen objecten verplaatst en vijanden gespiest worden. De derde te verkrijgen kracht is een uniek wapen waarmee ondode vijanden definitief het loodje leggen. Als laatste kan er een portal opgeroepen worden die alles en iedereen opzuigt. De A.I. van de tegenstanders laat te wensen over, maar is nooit een punt van ergernis. Vijanden schuilen achter objecten als ze in een vuurgevecht terecht komen en van daaruit proberen ze je te raken. Ook kunnen tegenstanders je horen aankomen als je teveel lawaai maakt. Helaas komen ze dan niet altijd op het geluid af; vaak wachten ze totdat de speler iets onderneemt. We vonden dat de vijanden wel erg gemakkelijk het loodje legden - iets meer tegenstand was wel gewenst.