Door , , 24 reacties

Op de redactie van Tweakers.net klonk een opvallend soort getik. Het was niet het geluid van vingers op toetsenborden, maar een ritmisch getik afgewisseld met gevloek; Elite Beat Agents, een ritmespel voor de Nintendo DS was gearriveerd op de redactie. In het spel mag de speler de mensheid te hulp schieten met drie dansende agenten. Ooit geweten dat dansen op muziek alle problemen kan oplossen?

De speler mag zelf achterover geleund blijven zitten en hoeft alleen met zijn stylus ritmisch mee te tikken op het aanraakscherm van de DS. Zo simpel als het concept is, zijn echter ook de verhaallijnen: de speler moet onder andere te hulp schieten bij een weervrouw die haar zoontje beloofd heeft om in weekend te gaan picknicken. Zware regenval lijkt het uitje te gaan verstoren en in het door haar te presenteren weerbericht moet de weervrouw kiezen tussen het teleurstellen van haar zoonlief of liegen over het weer, waardoor ze haar baan op het spel zet. Het leven van een alleenstaande weervrouw gaat niet over rozen. Als goede moeder krijgt ze het slechte nieuws niet over haar lippen en meldt dat het een stralende dag gaat worden. De drie agenten krijgen een oproep om in actie te komen en al dansend de donkere wolken te verdrijven.

Elite Beat Agents - cutscene

* Manga
Elk liedje begint met een soortgelijk verhaaltje dat in Manga-stijl getekend is. De situaties en drie agenten deden ons denken aan de tekenfilmserie Totally Spies. Na de introductie komen de dansende agenten tevoorschijn op het aanraakscherm. Zij worden in drie dimensies weergegeven, terwijl het bovenste scherm de voortgang van het verhaal toont in 2d-mangastijl. Op het ritme van de muziek mag de speler genummerde rondjes in de juiste volgorde aantikken. Rond elk rondje verschijnt een steeds kleiner wordende cirkel. Het is zaak net te tikken op het moment dat de cirkel precies op het rondje valt. Tikt de speler iets eerder of later, dan resulteert dit in minder punten of helemaal niets als de timing compleet verkeerd is. De levensbalk, genoemd de 'Elite-o-meter' moet nauwlettend in het oog gehouden worden of de poging is afgelopen en het nummer moet opnieuw gespeeld worden. Elke fout laat de meter langzaam leeglopen, het tikken op het juiste ritmevult deze weer aan. Op negentien gecoverde nummers van onder andere artiesten als Queen, Madonna, The Rolling Stones, Avril Lavigne en de Village People mag de speler erop los tikken. Hieronder vind je een overzicht van alle te spelen nummers.

ArtiestTitel
SteriogramWalkie Talkie Man
Jackson FiveABC