×

Tweakers Awards 18/19

Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? De Tweakers Awards stembussen zijn nog drie dagen open. Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Bovendien maak je kans op een Sony PlayStation 4 Pro 1TB, GoPro Hero 7 of Sonos One.

Stemmen

Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

Opensource fragging: het begon op GoT

Bericht van GoT: Opensource fragging

Openfrag-2d-art

In 2003 vatten een paar gebruikers van Gathering of Tweakers het idee op om een eigen spel te gaan ontwikkelen. Omdat men het wel gezien had met Tetris-varianten en Mahjongg-kloons, zouden de zaken wat groter aangepakt worden: er moest een driedimensionale first person shooter geprogrammeerd worden.

Velen vreesden dat het project niet van de grond zou komen en een stille dood zou sterven, maar dat hield de enthousiastelingen niet tegen. Onder leiding van initiatiefnemer Ifass gingen ze brainstormen over de eisen die ze aan hun spel zouden stellen en gingen teamleden ronselen. Zoals het echte tweakers betaamt, moest de broncode van hun shooter openbaar gehouden worden. Het was immers niet alleen de bedoeling om er zelf van te leren, maar om ook anderen de kans te bieden inzicht te krijgen in de totstandkoming van een spel.

Sceptische fipo OpenFrag-topic