Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Openfrag-2d-art

In 2003 vatten een paar gebruikers van Gathering of Tweakers het idee op om een eigen spel te gaan ontwikkelen. Omdat men het wel gezien had met Tetris-varianten en Mahjongg-kloons, zouden de zaken wat groter aangepakt worden: er moest een driedimensionale first person shooter geprogrammeerd worden.

Velen vreesden dat het project niet van de grond zou komen en een stille dood zou sterven, maar dat hield de enthousiastelingen niet tegen. Onder leiding van initiatiefnemer Ifass gingen ze brainstormen over de eisen die ze aan hun spel zouden stellen en gingen teamleden ronselen. Zoals het echte tweakers betaamt, moest de broncode van hun shooter openbaar gehouden worden. Het was immers niet alleen de bedoeling om er zelf van te leren, maar om ook anderen de kans te bieden inzicht te krijgen in de totstandkoming van een spel.

Sceptische fipo OpenFrag-topic
De eerste reactie in het OpenFrag-topic

Omdat niet iedereen begiftigd is met een wiskunde- en fysicaknobbel en daarbij ook nog eens in staat is deze kennis in programmacode om te zetten, werd er besloten om een bestaande engine als uitgangspunt te nemen. Zo zouden de programmeurs en modellers zich kunnen bezighouden met de gameplay, de verhaallijnen en de graphics. Verschilende engines passeerden de revue, maar in eerste instantie werd er voor NeoEngine gekozen.

* Het concept

Aan ambitie ontbrak het Ifass in elk geval niet. Het moest een multiplayerspel worden met meerdere thema's, waaronder de middeleeuwen, fantasy, wereldoorlogen en science fiction. Om een en ander toch nog overzichtelijk te houden, werd besloten dat er alleen multiplayermogelijkheden moesten zijn en dat bots met artificiŽle intelligentie achterwege gelaten zouden worden. De eerste aanzet zou beperkt blijven tot het middeleeuwen-concept.


Door Yoeri Lauwers

- Eindredacteur

Yoeri Lauwers was sinds het voorjaar van 2004 als medewerker aan Tweakers.net verbonden, eerst als freelance nieuwsposter en sinds juli 2004 als redacteur in vaste dienst. In juni 2007 werd hij eindredacteur en zolang zijn gezondheid het toeliet, vervulde hij deze functie met veel inzet en enthousiasme.

Yoeri heeft er nooit een geheim van gemaakt dat zijn gezondheid beperkingen opleverde, ook al was daar in de regel niets van te merken. Hij had cystische fibrose, ook wel bekend als taaislijmziekte of mucovisicidose. Aan de gevolgen van deze ziekte is hij op 8 juli 2008 op 25-jarige leeftijd overleden.

http://tweakers.net/plan/429



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True