×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Femme Taken

Architect

Xitel Storm Platinum review

Door , 16 reacties

Intro

Jarenlang is het betrekkelijk rustig geweest op de markt voor geluidskaarten. De ontwikkelingen die eind jaren tachtig begonnen bij de fossiele 8-bits Adlib kwamen zo'n vier jaar geleden in rustig vaarwater. 16-bits was 16-bits en stereo was stereo. Creative had de touwtjes stevig in handen en bepaalde de standaard. Lastige 'klanten' zoals de Gravis Ultrasound kregen nooit veel voet aan de wal.

Zoals altijd kon onze grote vriend Bill wel bereid gevonden worden om een eind te maken aan deze vredelievende situatie. Meneer bracht Windows 95 op de markt en vertelde er meteen bij dat we voortaan onze spellen onder Windows zou draaien. Dat klonk in eerste instantie misschien lachwekkend, maar bleek later wonderbaarlijk genoeg toch mogelijk te zijn, met de komst van DirectX. Het belang van Soundblaster ondersteuning werd in één klap ongedaan gemaakt. Zolang het geluidskaartje maar van een windows driver vergezeld ging was alles okay.

Ongeveer tegelijkertijd begon met de komst van NVIDIA NV1 (Diamond Edge 3D) en Rendition Vérité 1000 de opkomst van de 3D (graphics) accelerators. Op geluidskaarten gebied bleef het rustig. Wavetables die meer simultane stemmen konden weergeven, maar verder geen opwindende gebeurtenissen waar de huis-tuin-en-keuken gamer zijn deatchmatch sessie voor zou moeten onderbreken.

Het duurde tot begin 1998 voordat er serieus beweging kwam in de audio markt. Aureal introduceerde z'n Vortex (AU8820) chip, de eerste die écht 3D geluid kon weergeven (dus geen spatializer achtig fase verschuivings effectje). Noem het gerust een revolutie, want het gaat hier niet om een simpele kwaliteitsverbetering, maar om een wezenlijk verschil in beleving: interactieve, 3 dimensionaal gepositioneerde audio.

Creative zat intussen ook niet stil. Het kocht know-how en technologie van andere bedrijven op (bij Microsoft ook wel 'innovatie' genoemd): Cambridge Soundworks voor de speakers, Ensoniq omdat het te lui was zelf een PCI kaart te bouwen en EMU vanwege hun ervaring met synthesizers en DSP's. Uiteindelijk had dit tot gevolg dat eind 1998 de Soundblaster Live! (met EMU DSP) werd geïntroduceerd, ongeveer tegelijkertijd met de Aureal Vortex II.

Het slachtoffer van deze review is de Storm Platinum, een op de Vortex II gebaseerde geluidskaart van de in Nederland nauwelijks bekende australische fabrikant Xitel. Van Narwal IT Services, de Nederlandse Xitel importeur, kregen we een test exemplaar van de Storm Platinum toegestuurd.

Aangezien het me onzinnig lijkt om de Storm Platinum te reviewen zonder enige vergelijking te trekken met concurrende kaarten zul je regelmatig de Diamond MonsterSound MX300 en Creative Labs Soundblaster Live! voorbij zien fietsen. Het gaat hier zuiver om een theoretische vergelijking, ik heb bij de kaarten niet kunnen testen.

Ok, laten we beginnen met de specs...


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*