Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Smartphoneproductie in Shenzhen

Een samenwerking van mens en machine

14-12-2018 • 06:00

169

Multipage-opmaak

Inleiding

Fabrikanten nodigen ons wel vaker uit om naar China te reizen, zodat ze ons kunnen laten zien hoe vooruitstrevend ze zijn met technologie. Meestal slaan we deze uitnodigingen af. Het kost erg veel tijd en vaak zijn het te veel geregisseerde tentoonstellingen, waarbij we het risico lopen om niet genoeg technische informatie te krijgen. Ook is vaak een tolk nodig als we wel technische mensen te spreken krijgen en of je die te spreken krijgt, weet je niet van tevoren. Dan is het nog zo dat die ene fabrikant die je uitnodigt en ook alles betaalt, natuurlijk vooral zichzelf in een goed daglicht wil stellen. Dat conflicteert meestal met de artikelen die wij willen schrijven.

Toen Oppo ons uitnodigde om het hoofdkwartier in China te komen bekijken, moesten we daar dus goed over nadenken. Het feit dat we ook uitgebreid mochten rondsnuffelen in de fabriek en het productieproces van dichtbij konden bekijken, was voor ons echter een goede reden om op het vliegtuig te stappen. De meeste smartphonefabrikanten zijn daar minder happig op. Voor wie als smartphoneredacteur bij Tweakers zoveel met een productgroep bezig is, is het erg interessant en leerzaam om een kijkje in de keuken te nemen. Ik vloog dan ook, met onze huisvideograaf Mark van der Kruit, naar Shenzhen. Daar zit Oppo's hoofdkantoor en iets ten noorden daarvan, in Dongguan, de Oppo-Campus met daarbij de fabriek.

Hierboven kun je het resultaat bekijken in de vorm van een videoreportage en op de volgende pagina's doen we verslag van ons bezoek aan de Oppo-campus. Natuurlijk wilden we simpelweg weten hoe een smartphone in elkaar wordt gezet en bijvoorbeeld hoe deze wordt getest, maar we zijn ook op zoek gegaan naar een antwoord op de vraag hoe het is om in zo'n fabriek te werken. Hoeveel mensenhanden komen er eigenlijk nog aan te pas om een smartphone te maken?

Context - Shenzhen en zijn arbeidsethos

Als je het over technologie hebt en China, kun je niet om Shenzhen heen. Veruit de meeste Chinese technologiebedrijven zitten in die stad. De goedkope gadgets die je bij je favoriete Chinese webshop bestelt, komen er vaak vandaan, maar ook high-end elektronica wordt er gemaakt. Als je Shenzhen binnenkomt, kan het wat grauw en saai overkomen. Er staan enorme woontorens, waarin iedereen eenzelfde soort appartementje heeft, en hypermoderne wolkenkrabbers met daarin bedrijven. Er is ook laagbouw met wat oudere straatjes en steegjes, maar deze ogen vaak wat groezelig. Dit is duidelijk geen standaard vakantiebestemming; Shenzhen is dan ook een echte werkstad.

Om te snappen hoe Shenzhen het technologische hart van China is geworden, moeten we een paar decennia terug in de tijd. Deng Xiaoping kwam in 1978 aan de macht en wilde de Chinese economie hervormen. In 1979 stelde hij, in het communistische China, vier zones open voor onbeperkte buitenlandse investeringen, een vrije markteconomie en daarmee natuurlijk het kapitalisme. Shenzhen, in die tijd een klein stadje waar de bevolking rondkwam van de visserij, was een van die zones.

Technologiebedrijven van omliggende economische grootmachten als Taiwan en Hongkong roken hun kans en openden vestigingen in Shenzhen, met als voornaamste reden dat het een bijna onuitputtelijke bron aan goedkope arbeidskrachten was. Sindsdien is de vaste bevolking met meer dan zesduizend procent gegroeid tot officieel twaalf miljoen. Het werkelijke aantal inwoners wordt echter geschat op twintig miljoen, als de ongeregistreerde immigrantenbevolking wordt meegeteld. De stad was in het laatste decennium van de vorige eeuw en het eerste van deze eeuw een van de snelst groeiende steden ter wereld. Tot op de dag van vandaag komen Chinezen uit heel China naar Shenzhen om geld te verdienen en daarna veelal terug te gaan naar hun geboorteplaats om een gezin te stichten. De gemiddelde leeftijd ligt in Shenzhen dan ook onder de dertig.

Ook het Taiwanese Foxconn vestigde zich bijvoorbeeld in Shenzhen. Honderdduizenden Chinezen werken of werkten er aan de iPhones van Apple en bijvoorbeeld de spelconsoles van Nintendo, Sony en Microsoft. Dat economische groei soms gepaard gaat met stevige groeipijnen, bleek onder meer rond 2010. Toen sprongen, naar verluidt onder druk van zware werkomstandigheden, lage lonen en lange werkdagen, meerdere werknemers van het dak van een van de gebouwen op het Longhua Science and Technology Park, ook wel Foxconn City genoemd.

De Oppo-campus met de smartphonefabriek waar wij waren, bevindt zich op ongeveer een uur westwaarts rijden van die campus. Door alle horrorverhalen van toen waren we extra benieuwd wat we in de fabriek zouden aantreffen. Niet dat we dat soort omstandigheden ook hier verwachtten, want hopelijk was het Foxconn van die tijd een negatieve uitzondering.

Oppo smartphonefabriek Shenzhen China

Aan de arbeid

De lonen zijn in de afgelopen jaren behoorlijk gestegen in Shenzhen, maar de werkdagen zijn over het algemeen nog altijd lang, hoorden we van een Oppo-medewerker. Een term die veel gebruikt wordt om een werkweek aan te duiden is 996. Dat staat voor werken van negen tot negen, zes dagen per week. In drukke tijden wordt eens in de maand bijvoorbeeld ook nog op zondag gewerkt. Verder zijn vrije dagen schaars. Wel zijn er een aantal feestdagen waarop de meesten vrij zijn, al moet een deel van die dagen vaak weer worden gecompenseerd door in het weekend te werken.

De Oppo-medewerker schetste dit beeld om te illustreren hoe hard er wordt gewerkt in Shenzhen. Het zal niet altijd en voor elk bedrijf gelden, maar uitzonderlijk is het niet. Ook kregen we niet de indruk dat het werd ervaren als iets slechts en er een trots heerst op deze werkmentaliteit. Zonder daar een oordeel over te willen vellen, vonden we het interessant om het contrast met Nederland te zien. Wij konden ons maar moeilijk voorstellen dat zo'n groot deel van het leven om werk draait.

In de Oppo-smartphonefabriek waar we werden rondgeleid, wordt in tijden dat er meer orders op de plank liggen, inderdaad overgewerkt. In andere tijden wordt gewoon acht uur per dag gewerkt. 's Morgens krijgen werknemers tien minuten pauze, aan het begin van de middag krijgen ze een half uur om te lunchen en als er wordt overgewerkt, krijgen de arbeiders een half uur voor het avondeten.

In de fabriek viel ons verder op dat de werknemers bijna niet met elkaar praten en geconcentreerd hun taak uitvoeren. De meeste taken zijn dan ook zodanig dat concentratie belangrijk is, voornamelijk vanwege de snelheid en precisie waarmee de handelingen moeten worden uitgevoerd, hoewel de meeste taken behoorlijk repetitief zijn. We kregen een gevoel van respect voor deze harde werkers en hoe strak Oppo alles voor elkaar heeft.

Oppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen China

Fabrieksarbeiders, die soms in hun pauze even een dutje doen om daarna weer fris aan de slag te kunnen

SMT Center - Moederbordjes maken

De Oppo-campus ziet er hagelnieuw uit en doet enigszins denken aan de oude Apple-campus in Cupertino. De gebouwen zijn strak vormgegeven, bestaan voor een groot deel uit glas, en er zijn ook plekken waar veel groen is aangeplant. Best fijn, want de vijftien- tot twintigduizend mensen die hier werken, wonen hier ook in appartementen. Er zijn restaurants, winkels, kinderdagverblijven en ook plekken voor vrijetijdsbesteding, zoals voetbal- en badmintonveldjes, en een bibliotheek. In principe hoeven de werknemers de campus nooit af. Als de arbeiders oudere kinderen hebben, moeten die wel van het terrein af, want er zijn geen scholen. De appartementen worden verdeeld op basis van gezinssamenstelling.

Oppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen China

Vlnr: vier moederbordjes aan elkaar, de sluis met luchtkanonnen, de rollen met componenten

Ook binnen in de fabriek blijft het moderne beeld overeind. Interessant aan deze fabriek in Shenzhen is dat hier in het SMT Center ook eigen moederborden worden geproduceerd. Voordat we hier naar binnen mogen, krijgen we een jas en een petje aangemeten, en moeten we door een sluis. In deze sluis worden we met luchtkanonnen beschoten om het stof van ons af te blazen. Dat is logisch, want een ruimte waarin je printplaten produceert, moet zo stofvrij mogelijk zijn.

Smt staat voor surface mount technology. Printplaten van smartphones worden volgens deze technologie met componenten bekleed. De voorganger van smt is through the hole technology, maar deze oudere technologie is bij smartphonemoederborden niet van toepassing. Bij smt worden componenten boven op het moederbord gezet, voor het grootste gedeelte machinaal.

Oppo heeft 38 productielijnen om moederborden te maken. Toen wij er waren, werd de RX17 geproduceerd. Het begint bij zo'n lijn met vier lege printplaten die aan elkaar zitten. Dat is om het proces te versnellen. In eerste instantie wordt soldeerpasta aangebracht op de platen, op de plekken waar de verschillende onderdelen later worden geplaatst.

Dat veel in een smartphonefabriek om controle draait, wordt meteen duidelijk, want de printplaten worden eerst gecheckt door een machine. Dan komen ze langs vele rijen met rollen. Op deze rollen zitten de componenten, zoals condensators, weerstanden, connectors en ook afdekplaatjes. Dit deel is volledig geautomatiseerd, behalve dan het vernieuwen van de rollen als deze opraken. Als de componenten er allemaal op zitten, worden de printplaten in de reflow-oven geschoven om ze definitief vast te solderen.

Vervolgens vindt weer een machinale controle plaats. Uiteraard wordt gecheckt of alle componenten op de goede plek zitten en of ze goed bevestigd zijn. Daarna worden de printplaten ook nog door een medewerker gecontroleerd. Vervolgens worden de goed beoordeelde moederborden met een lift naar de assemblagelijn gebracht.

Aan het maken van de moederborden komen weinig mensenhanden te pas. De werknemers op deze afdeling hebben voornamelijk controle als taak. De Oppo-medewerker die ons rondleidde, vertelde dat dit nog niet zo lang het geval is en dat een behoorlijk deel van dit proces tot voor kort nog handmatig gebeurde. Wat we hier gezien hebben, zal dan ook niet in elke smartphonefabriek al op deze manier gebeuren; de Oppo-fabriek is behoorlijk nieuw en voorzien van nieuwe technologie.

Oppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen China

Vlnr: afdekplaatjes op een rol, de moederbordjes worden nog eens gecheckt, een connector op een rol

Assemblage - Een orgie van onderdelen

Zelfs de grote smartphonemakers van deze wereld, zoals Apple en Samsung, maken niet alle componenten zelf. Zo gebruiken de meeste fabrikanten camerasensors van Sony, hebben veel Android-telefoons een soc van Qualcomm en stopt Apple Intel-modems en Samsung-schermen in iPhones. Ook Oppo scharrelt overal onderdelen vandaan en die worden in elkaar gezet bij de assemblagelijn.

Oppo smartphonefabriek Shenzhen China

Een van de assemblagelijnen

Als je hier binnenkomt, valt op dat hier veel meer mensen geconcentreerd aan het werk zijn dan bij de moederborden. Toch gebeurt ook hier het meeste met machines. Hoewel het lijkt alsof de mens de machine continu controleert, checkt de ene machine het werk van de andere ook nog eens. Sommige stapjes in de assemblage worden nog altijd met de hand gedaan. Zo worden bepaalde kabeltjes en antennes nog door de werknemers ingelegd en aangesloten.

Aan het begin van de band zien we de lege huls. De behuizing van het toestel gaat in de machine, wordt gecontroleerd met een laser en de reis kan beginnen. Flatcables en kleine componenten worden machinaal in de behuizing geplaatst met zuignapjes. Twee stappen die bij de RX17 nog door mensen worden gedaan, zijn het plaatsen van de frontcameralens en het plaatsen van de vingerafdrukscanner onder het scherm. Veel handwerktaken worden in combinatie met de machine uitgevoerd. De mens wordt bijvoorbeeld geholpen door lijmmachines en op een bepaald punt in de lijn 'geeft' een machine toestellen aan. Als de werknemer ermee klaar is, legt deze het toestel terug, waarna de machine het doorgeeft aan de volgende machine in de assemblagelijn.

Oppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen China

Sommige componenten en kabels worden handmatig aangesloten

Als de werkzaamheden aan het scherm aan de ene kant van de lijn en die aan de behuizing aan de andere kant van de lijn klaar zijn, worden de twee samengevoegd. Het scherm wordt geactiveerd en gecheckt, zonder dat er nog een accu in het toestel zit. Dit begint erop te lijken. Grote afwezige tot nu toe is het moederbord. Als het toestel met het scherm naar beneden in een geel hoesje is gelegd, plaatsen arbeiders het moederbord en sluiten ze wat kabels aan. Dan plaatst een pick-and-placemachine de cameramodule en worden de diverse onderdelen machinaal vastgeschroefd.

Dan pas is de accu aan de beurt. Ook dat gebeurt weer machinaal met behulp van zuignappen. De kabel van de accu wordt weer aangesloten door een medewerker. Als de smartphone aangaat, is het avontuur tot op dat punt geslaagd en mag de backcover aanrukken. Die wordt met behulp van een keurig lijmlaagje op het toestel gedrukt. Dan wordt het geheel machinaal goed aangedrukt.

Oppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen China

De smartphone is bijna af (links), flatcables worden machinaal in de behuizing gelegd

De smartphone lijkt klaar, maar dat is hij nog lang niet. In de volgende rij machines worden onder meer het aanraakscherm en de camera uitgebreid getest, maar ook gekalibreerd. Als alles goed bevonden is, worden de screenprotector en stickers met het imei-nummer op het toestel geplakt, en gaan de smartphones in beschermhoesjes in grote bakken naar de verpakafdeling.

Met de 26 assemblagelijnen in de fabriek in Shenzhen, aan elk waarvan 36 arbeiders tegelijk werken, kan Oppo 311 smartphones per minuut produceren.

Oppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen China

Kalibratie (linker twee foto's), de smartphone is klaar

Kwaliteitstests - Klamme handen en een harde kont

Na de assemblage en het verpakken zou je misschien denken dat de smartphones de vrachtwagen in kunnen, maar dat is niet het geval. Een op de 3000 toestellen wordt eruit gepikt en onderworpen aan een reeks kwaliteitstests. Bij sommige van deze tests mag het toestel schade oplopen, maar mag er functioneel nadien niets mis zijn. Als dat wel zo is, wordt volgens Oppo uitgebreid onderzocht wat er is misgegaan is en wordt het productieproces of zelfs het ontwerp erop aangepast.

Er worden veel meer tests gedaan dan ik had verwacht. Volgens Oppo zijn het er 150, al worden dan verschillende tests per machine of testopstelling geteld. Het is in elk geval ondoenlijk om ze allemaal te omschrijven, maar hier volgt een selectie.

Vallen, drukken en weer checken

Een valtest was natuurlijk te verwachten, maar er zijn er eigenlijk drie. Zo is er een microdroptest. Deze draait erom dat de toestellen een herhaalde val van kleine hoogte moeten overleven. Daarvoor worden de smartphones 42.000 keer op verschillende kanten van zeven centimeter hoogte losgelaten, met al die keren een harde ondergrond als eindhalte. Ook is er een tuimelmachine die met de smartphone erin 75 rondjes draait, waardoor de telefoon in totaal 150 keer van een meter hoogte op hard metaal valt. Dat is een vrij lawaaiige test overigens.

Oppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen China

Vlnr: de tuimelmachine, de microdroptest, het aanraakscherm wordt getest, de smartphone valt nogmaals

Een valtest zoals ik die zelf beter ken, doet Oppo ook. Daarbij valt de telefoon eerst vanaf een meter hoogte op alle zes de kanten, alle acht hoeken en twaalf randen twee keer op een stenen plaat. Als dat succesvol is, gebeurt het ook nog van anderhalve meter hoogte. Na elke val checkt een medewerker of het toestel nog helemaal werkt. Zo trekt iemand met zijn vinger lijnen over het scherm om het aanraakscherm te checken.

Knoppen staan erom bekend dat ze het na vele keren indrukken weleens begeven. Denk aan de vele iPhone-eigenaren met een softwarematige homeknop, omdat de fysieke variant het heeft begeven. In het testcentrum wordt elke knop op het toestel honderdduizend keer ingedrukt met een kilogram aan kracht. Als je elke dag een knop vijftig keer zou indrukken, duurt het ongeveer zes jaar voordat je op de honderdduizend zit, dus dat is veel wat ons betreft. We kunnen natuurlijk niet zelf tellen hoe vaak Oppo dit doet, dus moeten we vertrouwen op de cijfers die de fabrikant ons geeft.

De toestellen worden ook nog machinaal getordeerd, de usb-c-poort krijgt een uitgebreide stresstest en er vinden ook tests plaats met laadkabels, die heen en weer gewiegd worden met een gewicht aan de onderkant.

Oppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen China

Vlnr: de smartphone wordt getordeerd, de usb-c-poort krijgt een stresstest, de knoppentest, de kabels worden getest met behulp van gewichten

Hete, zweterige handen

Natuurlijk zijn er ook tests met water. Niet elk toestel is even waterdicht, dus de tests zijn daarvan afhankelijk. Bij de regentest kan bijvoorbeeld worden getest op een ipx2-rating. Dat houdt in dat er zestig liter water verdeeld over een uur over het toestel wordt gedruppeld. De smartphone wordt dan in een hoek van 75 graden gehouden bij alle vier de zijden. Het toestel wordt dan geverifieerd, maar wordt vervolgens ook nog drie dagen te drogen gelegd. Daarna wordt het uit elkaar gehaald om te zien of er corrosie heeft plaatsgevonden.

Om een vochtig en warm kustklimaat na te bootsen, wordt er zoute spray op de smartphones losgelaten bij een temperatuur van 55 graden. Ook worden de toestellen 500 uur lang in 85 graden gelegd. Een test die we niet hadden zien aankomen, is de zogeheten zweettest, die dient om te testen hoe een toestel reageert op zweterige handen. Gelukkig wordt dat gedaan met kunstmatig zweet. Een doek wordt in het zweet gedrenkt en om de smartphones heen gevouwen bij 55 graden en gedurende 48 uur.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar een laatste praktijkgerichte test willen we je niet onthouden. Als je jouw smartphone in je achterzak draagt, zul je vast weleens op het ding zijn gaan zitten. Ook daar is een test voor. Eerst wordt de smartphone in verschillende soorten stof verpakt en strak getrokken. Daarna komt herhaaldelijk een harde, kunstmatige kont naar beneden om flinke druk op de smartphone uit te oefenen.

Regentest

De regentest

Tot slot

We hebben geen spijt van deze lange trip. Het is leerzaam en vooral interessant om te zien hoe een smartphone in de praktijk wordt gemaakt. Zelf hadden we er een beeld van dat deels klopte, maar vooral toch onvolledig bleek. Zo komt er veel meer controle en kalibratie aan te pas dan we vooraf dachten. Daarnaast is het niet mogelijk om elk stapje dat moet worden genomen, zelf te bedenken. Ook is het boeiend om te zien waar er nog mensen aan te pas komen en hoeveel dat er zijn, om een smartphone te smeden. Het is goed om te beseffen hoeveel noeste arbeid erbij komt kijken.

De werknemers die in de fabriek werken, lijken bijzonder efficiënt en geconcentreerd. Dat is best knap als je bedenkt hoe repetitief het werk is en hoe lang ze soms moeten werken. Doordat het ons niet fijn lijkt om dit werk te doen, hebben we veel respect gekregen voor de medewerkers. Toch kregen we niet de indruk dat deze mensen slecht worden behandeld. Het alternatief voor dit werk is vermoedelijk simpelweg minder aanlokkelijk, dus we kunnen ons voorstellen dat de meeste arbeiders simpelweg zo snel mogelijk relatief veel geld proberen te verdienen en dan bijvoorbeeld teruggaan naar hun geboortegrond. Dat blijkt ook wel uit de demografische gegevens.

Shenzhen is indrukwekkend om te zien. De schaal van wat hier wordt geproduceerd, is moeilijk voor te stellen. Wie weet keren we nog eens terug om andere aspecten van dit technologische hart van China uit te diepen. Naast bijvoorbeeld Silicon Valley is dit immers op technologisch vlak een van de meest interessante plekken op de wereld.

Oppo smartphonefabriek Shenzhen ChinaOppo smartphonefabriek Shenzhen China

Chinese meisjes bekijken een selfie (links), de frontcamera wordt getest (rechts)

Reacties (169)

169
160
117
22
0
22

Sorteer op:

Weergave:

Fantastisch artikel Chris. Weinig op aan te merken. Ik vind het best bijzonder dat ik voor m'n werk lekker een Tweakers video kan kijken en nog daadwerkelijk relevant bezig ben ook.

Fascinerend om in de commentaren te zien hoe negatief mensen reageren omdat ze iets cultureel niet herkennen. In Shenzhen heerst voor een groot deel een enorm respect voor lange werkuren en het ondersteunen van je familie.

Ik vind Silicon valley tijden dan eigenlijk raarder, waar je even lange uren werkt zonder de intentie te hebben om het te doen voor je familie, enkel om iets op te bouwen of om "de beste" te zijn...

In China ben je niet verplicht het te doen. De standaard werktijden zijn 8 tot 6 in de meeste bedrijven waar ik ben geweest. Vaak wel met overwerk dat richting de 7 of 8 uur gaat. Dat zijn tegelijkertijd wel erg ambitieuze bedrijven. Mensen die langer werken dan dat, doen dat vaak vrijwillig.

Wat me wel verbaasd, zijn de pauzes. Overal waar ik heb gewerkt is er altijd één langere pauze (1-1,5 uur) waarin medewerkers even slapen. Hier zijn de langste pauzes een half uur. @Kenzi, ik gok dat jij daar meer over weet :-)
Bedankt voor de toevoeging :) Ik denk dat het afhangt van het soort bedrijf, maar vooral het soort werk. Op kantoor hebben de werknemers van Oppo namelijk ook een uur pauze tussen de middag, waarbij het licht uit gaat, zodat mensen kunnen slapen op hun werkplek.
Een pauze van 30 minuten inclusief lunch toch? Slaap lekker. Journalistieke tip van de dag: bel een expert. Hoogleraren nemen gewoon de telefoon/e-mail op als je ze een vraag hierover stelt. En een expert arbeidspsychologie kan zeggen wat het doet om 12 uur per dag te werken met stoplicht naast je dat aangeeft hoever je achter loopt in je extreem repetitieve taak. Een expert in Chinese economische ontwikkeling kan je vertellen hoeveel vrijheid deze medewerkers, hebben hoeveel keuze op de arbeidsmarkt, wat de relatieve lonen zijn, etc. En jullie zelf hadden natuurlijk ook kunnen onderzoeken waar deze mensen wonen (welvaart) en wat ze verdienen.

De impact van tech op milieu en sociale en economische ontwikkelingen elders is enorm, 'wij' als rijke consumenten hebben daarin een verantwoordlijkheid en 'jullie' als journalisten kunnen bijdragen aan de kritische transparantie hierin - ook zonder een actie-platform te worden. Het is nodig, want zoals je hier in de comments kunt lezen heeft iedereen er kaas van gegeten.
Dat zou ik met liefde doen, maar wij hebben niet de middelen of de tijd en zeker niet bij deze trip om een dergelijk diepgravend onderzoek te doen. Daarom is de vorm een verslag van wat we zien, zonder hard te oordelen. Als je echt wilt oordelen over de arbeidsomstandigheden, moet je er dieper in duiken inderdaad. Ook in de cultuur zelf bijvoorbeeld. Toch wilden we niet de kans laten liggen om ook het menselijke aspect mee te nemen in dit artikel en vandaar dat dit het resultaat is geworden.
Ik vind dat wat makkelijk. Er is tijd om naar China te vliegen met z'n tweeën en een artikel van 6 pagina's te schrijven. Dat was vast meer dan tien minuten werk. Zo'n hoogleraar is zo gevonden en staat doorgaans met e-mail en telefoonnummer op de site van de universiteit waar hij/zij werkt. Een mailtje is zo verstuurd. https://www.google.com/se...leraar+arbeidspsychologie

Ik zou de volgende keer een poging wagen.
Alleen een hoogleraar voegt wmb weinig toe aan het artikel. Als je dit echt wilt uitdiepen en er iets over wilt zeggen/oordelen, zul je ook in de cultuur moeten duiken etc etc etc. Heel eerlijk gezegd vind ik het ook wat makkelijk om wat te roepen over dit artikel op deze manier. Je hebt geen idee hoeveel tijd we er al in hebben zitten en wat er nog meer uit te halen was tijdens deze trip. En bovendien ga je langs het feit dat we een technologiewebsite zijn en dus vooral ook op de technologie zelf in moeten gaan. Ik denk dat het een mooie verdeling is zo in het artikel.
Het lijkt tegenwoordig ook een sport hier om te bashen op Tweakers artikelen. Een zorgwekkende ontwikkeling.
Ik vond dit leuk en erg informatief om te lezen in ieder geval!
En tsja... Of het nou écht allemaal zo mooi is daar is aan jezelf om te oordelen. Er wordt in het artikel bewust geen harde uitspraak over gedaan en dat vind ik terecht. Het blijft moelijk oordelen, zelfs als je daar ter plaatse bent.

@Dynion : Sorry, ik doelde er totáál niet op dat jouw post een bash is, in tegendeel! Jouw reactie is júist positief :)
Het valt mij gewoon op dat er veel met modder wordt gegooid de laatste tijd naar Tweakers artikelen.

[Reactie gewijzigd door Nyarlathotep op 22 juli 2024 16:04]

Mag ik de suggestie doen om de eerste acht woorden van m'n post nog eens te lezen?

Ik probeer een stukje diepgang aan het artikel toe te voegen, maar het laatste dat ik doe is bashen (voor zover ik weet is dat onnodig hevig bekritiseren)- ik vind het een ijzersterk artikel dat zich niet heeft laten verleiden om te politiek te worden, maar wel duidelijk aandacht geeft aan werkomstandigheden.
Een term die veel gebruikt wordt om een werkweek aan te duiden is 996. Dat staat voor werken van negen tot negen, zes dagen per week.

[...] we niet de indruk dat het werd ervaren als iets slechts en er een trots heerst op deze werkmentaliteit
Wat een journalistiek! Het 996-systeem is tegen de Chinese wetgeving en de meeste werknemers vinden het uiteraard helemaal niet fijn- maar als ze klagen hoeven ze de volgende dag niet te komen werken.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 22 juli 2024 16:04]

De meeste vragen om extra overwerk om juist meer te verdienen.

En iemand ontslaan die langer dan een jaar in dienst is gaat niet zo gemakkelijk. Ook China kent gewoon werknemers rechten.
De meeste vragen om extra overwerk om juist meer te verdienen.
Is dat een aanname of heb je daar een bron van? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze meer willen werken omdat ze anders niet rond kunnen komen. Dat betekend dus nog niet dat het geen uitbuiting is.

En iemand ontslaan die langer dan een jaar in dienst is gaat niet zo gemakkelijk. Ook China kent gewoon werknemers rechten.
Ik geloof zeker dat Chinese werknemers ook rechten hebben, maar worden deze ook gehandhaafd? In Nederland mag je geen hondenpoep achterlaten in parken, toch ligt er nog vaak hondenpoep. Rechten en regels zeggen niets over de uitwerking.

Dan het stukje van Chris Broesder:
Maar hoe mensen over Shenzhen als geheel praten en het werkethos, daar zit wel een zekere trots in.
In culturen waar een gedwongen huwelijk normaal is, zijn de vrouwen ook "blij en trots" op hun partner, Dat ze de schijn ophouden is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs.
Werkgevers die de wet overtreden worden hard aangepakt.
De overheid zit echt niet te wachten op stakende medewerkers.
En ja, er wordt in China ook gestaakt. Het komt vaak niet verder dan het lokale nieuws maar het gebeurd echt, bijv als een werkgever niet betaald.

En ik heb genoeg kennissen hier om te weten dat er zat werknemers zijn die vragen om overwerk. Daar heb ik geen "bewijs" voor nodig.

Een van de dingen die mijn Chinese kennissen altijd kan irriteren is hoe Westerse waarden ze worden opgedwongen. Ze kunnen zelf wel uitmaken of ze worden uitgebuit of niet.
Het doet me denken aan Polen: die willen liefst zo veel mogelijk uren asperges komen steken zodat ze met een dikke portemonnee terug naar huis kunnen.

Dat is iets waar Nederlandse vakbonden niet echt goed raad mee lijken te weten: die denken vooral vanuit de 'vaste baan van je 20e tot je 65e'.
Omdat wij wél inzien dat het niet tof is om iemand zichzelf de vernieling in te laten werken, dat kost ons op de langere termijn véél meer (WIA, zorgkosten etc.). Dat mensen domme dingen willen doen wil niet zeggen dat je dat altijd maar moet toelaten. Nog buiten het feit dat het dan wel heel lastig wordt om te controleren of iemand echt graag zoveel werkt of dat ie door z'n baas gedwongen wordt. Geen uitzonderingen dus, iedereen moet zich aan de regeltjes houden, ook al kunnen sommigen niet inzien waarom. Wetgeving is er namelijk juist om de zwakkeren te beschermen.
Het klinkt zo mooi werkgevers die de wet overtreden.

Veel bedrijven zijn in staatshanden of doen zaken met toestemming van de overheid. De overheid bepaald daar toch echt alles.

Maar als tweakers dit schrijft:
In de fabriek viel ons verder op dat de werknemers bijna niet met elkaar praten en geconcentreerd hun taak uitvoeren. De meeste taken zijn dan ook zodanig dat concentratie belangrijk is, voornamelijk vanwege de snelheid en precisie waarmee de handelingen moeten worden uitgevoerd, hoewel de meeste taken behoorlijk repetitief zijn. We kregen een gevoel van respect voor deze harde werkers en hoe strak Oppo alles voor elkaar heeft.
Medewerkers die niet praten, repetitief daar heeft men dan respect voor als tweaker.s Werkelijkheid is gewoon vraag /aanbod. Wil je dit niet doen geen werk of hup eruit.
Oppo heeft het idd goed voor elkaar, menselijke robots.
Een van de dingen die mijn Chinese kennissen altijd kan irriteren is hoe Westerse waarden ze worden opgedwongen. Ze kunnen zelf wel uitmaken of ze worden uitgebuit of niet.
Waarden is een heel breed begrip maar als je niet beter weet en ermee bent opgegroeid weet je ook niet dat je uitgebuit wordt. Daarnaast als je geld nodig hebt ligt uitbuiting ook op de loer.

Maar goed china ontwikkeld zich snel en met rechten zal het ook beter gaan zoals dat in de meeste landen gaat die een ontwikkeling doormaken.

Feit blijft China is een communistische dictatuur en de overheid bepaald daar met keiharde hand alles. Vrijheid van meningsuiting kan ook een waarde zijn, die kun je China moeilijk opdringen en als chinees weet je ook heel goed dat als je iets verkeerd zou zeggen over de overheid dat gevolgen heeft. Dat is dan weer onderdrukking.
Een van de dingen die mijn Chinese kennissen altijd kan irriteren is hoe Westerse waarden ze worden opgedwongen. Ze kunnen zelf wel uitmaken of ze worden uitgebuit of niet.
Zonder een oordeel te vellen. Waar irritatie is, is waarschijnlijk een deel waarheid te vinden.
Anders zouden ze zich niet irriteren?

Om met het artikel te spreken:
hoe hard er wordt gewerkt in Shenzhen.
Alleen maar respect voor deze mensen. Waanzinnig.

Anders gelezen:
Hoe hard de bazen hun eigen mensen moeten pushen om de concurrent boven te blijven en groei te kunnen handhaven.

Een valtest is leuk, maar is er ook ruimte voor reflectie betreft duurzaamheid (modulaire, snel te repareren telefoons) en menslief handelen (mensen af en toe tegen zichzelf beschermen tegen dat vrijwillig overwerk).
Het zal niet altijd en voor elk bedrijf gelden, maar uitzonderlijk is het niet. Ook kregen we niet de indruk dat het werd ervaren als iets slechts en er een trots heerst op deze werkmentaliteit. Zonder daar een oordeel over te willen vellen, vonden we het interessant om het contrast met Nederland te zien. Wij konden ons maar moeilijk voorstellen dat zo'n groot deel van het leven om werk draait.
En dat terwijl een hard-werken-voor-je-geld mentaliteit ons zelf in Nederland ook helemaal niet vreemd is.
De overheid zit echt niet te wachten op stakende medewerkers.
De overheid zit echt niet te wachten op mensen die hun baan verliezen, zelf gaan nadenken of zelfmoord plegen. Zorgelijk uit goede bedoelingen van een trots volk, maar nog steeds zorgelijk.

Persoonlijk:
Ik ben blij dat ik al 5 jaar met mijn Galaxy S4 Active kan doen en ik de accu nog makkelijk en snel zelf kan wisselen, zonder schroevendraaier. Noem me naief, maar we gebruiken nu al 3 aardbollen aan grondstoffen, dus kom over 32 jaar in 2050 nog maar eens terug. Dus ontopic: Over die teloorgang van modulariteit mag de smartphone-industrie zich ook nog eens goed achter de oren krabben. De markt is er zeker voor.
en toch blijft het bijzonder. in nederland werken we gemiddeld het minste uren per week van de hele wereld. Toch is onze economie enorm efficiënt, hebben de meeste mensen een goed inkomen en onderkomen en zijn we relatief gezien het gelukkigste volk ter wereld(zelfs vergeleken met Zwitserland en de Scandinavische landen).
Dus ja, andere landen andere normen en waarden, maar wij Nederlanders doen het zo gek nog niet.
Dat men in China andere werknormen en waardes heeft, kan dus zeker wel worden vergeleken met die van ons. Ik snap daarom prima waarom mensen zich zo enorm verbazen over de mentaliteit daar, omdat wij dit soort werkweken al 100 jaar geleden achter ons hebben gelaten(ik chargeer uiteraard).
Ik wil niet vervelend zijn, maar hoe heeft dit betrekking op mijn verhaal? Ik klaag toch niet over ons geluksgevoel? Ik klaag over een gebrek aan gevoel voor verantwoordelijkheid, ook van de smartphone-industrie, om niet duurzame niet makkelijk repareerbare producten te maken.
Ik ben wel ook benieuwd naar je bronnen.

Het is trouwens ook weer niet zo bijzonder hoor, we zijn een handelsland en verdienen goed aan de doorstroom van goederen, kennis (en geld helaas ook).
Een van de dingen die mijn Chinese kennissen altijd kan irriteren is hoe Westerse waarden ze worden opgedwongen. Ze kunnen zelf wel uitmaken of ze worden uitgebuit of niet.
Nee, dat kunnen ze niet. In een land zonder vrije meningsuiting, waar miljoenen in strafkampen zitten en iedereen met een kritische blog z'n carrière op z'n buik kan schrijven en onderwijs één lang indoctrinatietraject is, kunnen verdomd weinig mensen dingen zelf uitmaken.

Het is een zoethoudertje aan het worden voor ons geweten dat mensenrechten westsers zijn en dat kritiek op andere landen neo-kolonialistisch en paternalistisch is. Natuurlijk overziet niet iedere productiemedewerker het hele systeem. Lees Marx nog eens over hoe dit soort machtsstructuren werken. De Chinese overheid heeft - cynisch genoeg - Marx goed gelezen en doet er haar voordeel mee.
Ik woon 8 jaar in Japan en reis regelmatig af naar China voor werk.
Ik heb fabrieken gezien waar de werknemer rechten kent. China is er zeker van bewust van de rechten die werknemers hebben. Misschien jouw opvatting is voor de lokale fabrieken die geen internationale relatities hebben. Ook cultuur verschil is er gezien in het westen te veel geklaagd wordt om een uur overwerk of weinig betaald krijgen. Dit is in China en zowel in Japan niet echt aan de order. Je kunt van werk veranderen wanneer je wilt als je vind dat je beter kunt krijgen.
Je kijkt hier echt als een westerlijk persoon naar volgens mij, de omgangsnormen in China (en andere landen in Azie) zijn echt totaal verschillend dan hier in Nederland. In nederland is het personelijke leven belangerijker dan het werk leven. Terwijl in zulke landen het werkleven toch voor gaat. Niet alleen in Azie hoor maar ook in Zuid/Midden Amerika.
China kent een wettelijke 44-urige werkweek, met zaterdag en zondag vrij. En volgens mij is elf uur per dag maal zes meer dan 44.
Middag pauze wordt niet meegeteld.
Daarbij werken veel fabrieken ook met ploegendiensten.
Daarbij, wie zegt dat iedereen daar 6 dagen werkt. En ze kunnen zelf ook overwerk aanvragen.

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 22 juli 2024 16:04]

Ja, elf uur per dag is van 9 tot 9 maar zonder lunch en avondeten.

Dat doet niets af aan het feit dat heel veel Chinezen veel en veel meer werken dan wettelijk gezien zou mogen. Het verschil tussen die twee is 88 uur, twee volle wettelijke werkweken, per maand. Een half maandinkomen extra erbij.

Als je plan is om tien of vijftien jaar in de grote stad te werken en dan terug te gaan naar je geboortedorp met genoeg geld om een huis te bouwen en een stukje grond te kopen is de helft extra inkomen meer dan welkom.

(China staat op de lijst voor een lange vakantie, maar die taal is moeilijk..)

[Reactie gewijzigd door burne op 22 juli 2024 16:04]

Zaterdag is hier in Nederland sinds een paar jaar ook gewoon een werk/weekdag.

We hebben alleen de zondag nog, maar daar wordt ook hard aan gewerkt onder het mom van "christendom is fout, verplichte rustdag bladiebla".

Niets mis met wettelijke rechten op weekend te hebben, maar nee!! 24 uurs economie, 7 dagen per week open zijn, dus 7 dagen per week werken!
Hier in België kunnen winkel gewoon op zondag open zijn. Zie echter wel dat als ze op zondag open zijn ze op maandag of andere dag weer dicht zijn.

Zondag is dan volgens christendom een rustdag, maar als je nu eens verder kijkt, waarom altijd zondag, dan kan ook andere dag zijn, als het maar 1 dag is.
Nee, dat kan niet zomaar. In België wordt dit nog altijd geregeld door de Arbeidswet (wet op de zondagsrust) en winkels die op zondag willen open zijn moeten daarvoor eerst toelating vragen. Het is wel zo dat die wet vrij soepel is en de toelating vaak gegeven wordt, maar het is zeker niet zo dat de winkel dit zomaar zelf kan beslissen.
In het artikel zeggen we ook niet dat ze het fijn vinden. Maar hoe mensen over Shenzhen als geheel praten en het werkethos, daar zit wel een zekere trots in.
Is het niet toch gewoon een beetje westese naiviteit stiekem?

Mensen zijn er niet op gemaakt om 6 dagen per week 12 uur te werken. Dat gaat ook niet goed als je je werk helemaal fantastisch vind en het non-repetatief is. Volgens mij wordt dat gewoon vanuit hogerop een beetje verbloemd en zit dat als je echt in die breintjes zou kunnen kijken anders.

Ik kan me voorstellen dat er een trots is voor het kunnen onderhouden van een gezin, of het werk wat ze inhoudelijk doen, maar die uren lijken me gewoon betrekkelijk barbaars.

Nou moet je ook opletten met westese standaarden, want je krijgt hier al een stempel en dwangverpleging als je 2~3 uur per dag op je playstation zit, maar toch.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 16:04]

Vanuit mijn eigen perspectief vind ik het echt bizar en vind ik dat mensen hier absoluut niet voor gemaakt zijn. Een cultuur, welke dan ook, waarin je zoveel tijd kwijt bent met werk, zou ik niet in willen leven. Tegelijkertijd moet je altijd uitkijken met oordelen van buitenaf en zeker als je niet achter alle informatie kunt komen die je nodig hebt om überhaupt goed te kunnen oordelen. Dat is in dit geval ook waar, want we hebben alleen kunnen kijken hoe het daar gaat, vragen stellen over de werkuren en dergelijke, maar niet een dag met iemand mee kunnen lopen om te kijken hoe zijn of haar leven er echt uit ziet.
[...]


Wat een journalistiek! Het 996-systeem is tegen de Chinese wetgeving en de meeste werknemers vinden het uiteraard helemaal niet fijn- maar als ze klagen hoeven ze de volgende dag niet te komen werken.
Mooi zo'n land waar er voor jou letterlijk een miljoen anderen zijn.
En voor elke fabriek waar het écht te slecht is duizenden andere werkgevers.
Niks verkeerd toch in het artikel? Er wordt omschreven hoe het wordt ervaren. En 996 staat dus voor die typische werkweek.
De 996 werktijden zijn in China nog steeds niet ongewoon. Zeker in de echte werk-steden is het eerder regel dan uitzondering. Dit zijn ook steden waar men speciaal naartoe komt om in een aantal jaar veel te kunnen verdienen. Vertier is er over het algemeen weinig en hard werken zit in de Chinese cultuur ingebakken.
Ik gok erop dat de meeste mensen niet over de werktijden klagen, zelfs niet als ze je in alle eerlijkheid antwoorden. In ben het er niet mee eens dat dit gebeurt. Het blijft een vorm van uitbuiting, maar dit soort bedrijven geeft wel een aantal Chinezen de mogelijkheid om de armoede te ontvluchten en na een aantal jaar ergens als keuterboertje te gaan wonen en een redelijk tevreden leven te gaan leiden.
Dit is niet geheel correct. Ten eerste moet je je vaak afvragen waar negatieve artikelen vandaan komen, dit is doorgaans van Amerikaanse NGO's die hun brood verdienen met dit soort berichtgevingen. Daarnaast moet je je afvragen wat daadwerkelijk het geval is. Nike heeft geprobeert om OT te stoppen, ze verloren al hun werknemers. Chinese werknemers eisen OT. Het is de gewoonte om dit te doen. Niet alleen in plants, ook op kantoor is een 9 tot 5 baantje ongehoord, de meeste werknemers blijven vaak tot (veel) later.

Ik denk dat Tweakers hier dan ook de sluier een klein beetje oplicht en de daadwerkelijke situatie laat zien. Maar voor velen is het ongebegrijpelijk dat dit gebeurd. Voor Chinezen is het echter een vrije keus, ze kunnen zo gaan, er zijn talloze plants waar men kan werken. Echter ieder jaar komt men weer terug na CNY bij dezelfde fabrieken.
Als je het artikel goed leest dan weet je ook dat de meeste werknemers dit een aantal jaar doen om dan terug te keren naar hun geboortestad om daar een gezin te stichten. Kortom ze werken zich hier inderdaad een paar jaar kapot om het vervolgens rustiger aan te kunnen doen. Ook in Nederland zijn er beroepen waar dit gebeurt. Neem de stratenmakers, beurshandelaren, duikers en zo zijn er wel meer te noemen. Toch vinden we dat normaal.
Nog sterker wij moeten tot ons 67ste in een ratrace doorwerken. Wel maar 36 uur per week. Maar klagen wij de werkgever aan die in zijn personeelsadvertentie zet geen 9 tot 5 mentaliteit? We zamelen ook geen geld in voor manager die trots roept dat hij wel 60 uur per week werkt.
Je kan niet zomaar vanuit ons standpunt oordelen over de situatie daar. Wat dat betreft vindt ik het een goed artikel waar vooral heel veel respect voor de arbeid die gedaan wordt toont. Dat is ook wat deze mensen in mijn ogen verdienen heel veel respect.
Een goed voorbeeld in Nederland zijn de Poolse seizoensarbeiders. Die verdienen hier in een paar maanden méér dan ze in Polen in een jaar verdienen.
Dat er hier wel degelijk regels en wetten worden overtreden (uitbuiting, malafide uitzendburo's) is dan wel betreurenswaardig.
leuk artikel, maar ik mis wel ietwat achtergrond over wie Oppo is?

Het feit dat de immens populaire One Plus eignelijk van hetzelfde bedrijf is .

https://en.wikipedia.org/wiki/BBK_Electronics

BBK Electronics is de tweede grootste smartphone maker ter wereld net na Samsung.

Oppo, OnePlus, Realme, Vivo, dat is allemaal BKK Electronics,

dus gewoon een bedrijf dat probeert zoveel mogelijk mensen te bereiken via sub merken ,

dat mijn inziens toch wel belangrijke deel van het verhaal mis ik, of heb ik er over gelezen?
Wat een schrijnende omstandigheden. Ja, die fabriek ziet er netjes uit. Maar dit soort werktijden moet je niet normaal vinden. Geen vakantie, elke maand zondag doorwerken (13 dagen achter elkaar een simkaart in een telefoon stoppen). Dit zijn de moderne slaven.

Ik ben niet verbaasd. Maar of we hier nou moeten doen alsof oppo best goed met z'n medewerkers omgaat vindt ik onzin. De maatstaven van werkomstandigheden zou je altijd met je eigen moeten vergelijken, we zijn allemaal mensen immers.
Er zijn gewoon vakanties. En je kan onbetaalde vrije dagen opnemen.
Er is een officiële 5daagse werkweek.
Zaterdag en zondag zijn optioneel.

Voordat je "moderne slaven" gaat roepen, check de facts eerst.
Die werknemers zouden zelfs ontevreden zijn als ze gedwongen worden om maar 8 uur per dag te werken (en dus maar 8 uur per dag geld te verdienen).
Veel mensen die in werksteden zoals Shenzen werken zitten ver van alle familie (en de kinderen zitten bij de grootouders in het dorp, niet bij hun ouders). Die willen daarom zo lange dagen doen als ze (nog een beetje gezond) aankunnen, zo dat ze zo snel mogelijk met bergen geld (toch t.o.v. de levenskost in een provinciestadje/dorpje ver van de grote steden) naar hun familie kunnen terugkeren en daar een mooi appartement kopen...
Vanwege die afstand (die we ons hier in Belgie moeilijk kunnen voorstellen, aangezien veel mensen dagelijks halverwege de andere kant van het land kunnen pendelen en 's avonds terug thuis zijn) verkiezen veel arbeiders om door de week hard te werken, maar dan bv een maand naar huis te keren voor het chinese nieuwjaar.

Je kunt het mischien een beetje verglijken met mensen die op boorplatformen zitten, en 12-urige werkdagen hebben (zolang ze daar zitten zuiver leven om te werken, maar nadien met geld en vrije tijd terug naar huis).
Op zich een goede argumentatie. Helaas krijg je het eerste jaar geen vakantie, dus je zal dan minimaal een jaar je familie helemaal niet zien. Als dat niet schrijnend is weet ik het ook niet meer.
Er zijn door de overheid aangewezen vrije dagen. Daar mag de werkgever niet van afwijken. Ze mogen wel open op sommige van die dagen maar het werknemers niet verplichten te werken.
Met Chinees Nieuwjaar bijv kan je 300% uitbetaald krijgen als je niet op vakantie gaat.
Nee ze mogen hun werknemers niet verplichten om te werken, maar ze mogen wel hun contract niet verlengen na 6 maanden natuurlijk. Hier in Nederland werkt het toch net zo. Ik sta voor 40 uur op contract, maar als ik structureel overwerk weiger dan zal ik daar uiteindelijk zelf voor boeten.
Ik denk dat de mensen dan simpelweg niets verdienen, maar inderdaad wel bijvoorbeeld onbetaald verlof kunnen opnemen.
Ik ken zat mensen die een jaar gaan backpacken in Australië, een master gaan doen in het buitenland, en dan hun familie ook een jaar niet zien. Eerlijk gezegd vind ik dat helemaal niet erg als dit betekent dat je een droom nastreefd of een goeie toekomst voor jezelf garandeert.
Iets met lage inkomens en hoge kosten etc
Ok, dat is dan al beter. Ik ging uit van de informatie zoals verschaft in de video.
Tja als we betere arbeidsomstandigheden willen gaat de prijs van een mobieltje omhoog . Veel mensen willen liever niet meer betalen.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 22 juli 2024 16:04]

Niet noodzakelijkerwijs; prijzen van technologie worden goeddeels bepaald door de kosten van kunstmatige monopolies (zogenaamde 'patenten')

De kosten (bij de eind-producent maar ook bij diens toeleveranciers) nemen veel méér toe (dan die van arbeid) door bovenstaande; omdat:
  • Enerzijds de geldingsduur van genoemde monopolies werkelijk in geen enkele verhouding staat tot de snelheid waarmee technologie evolueert, en
  • Anderzijds zowel marketing (en dus -indirect- de populariteit/afzet van de eindproducten) àlsook de gedecriminaliseerde mondiale belastingontwijkingen in sterke mate afhangen van het aantal van die patenten per eindproduct.
Er komt een punt dat mensen niet méér willen betalen voor een eindproduct. Inderdaad. Maar we zien dat sommige designers als Apple mede dáárom (winst blijft uiteraard de eerste motivator) de producties verticaal insourcen. Anderen (apple ook) beginnen gerechtsdisputen om (F)RA ND 'licenties' af te dwingen of weigeren op enig moment botweg te betalen aan de houder van het monopolie (dus eenzijdig, zonder afwachten van rechtswege 'gelijk' te krijgen).

>>Door de volkomen losgeslagen explosie van monopolies gaat ook de >[ja..nee; ik erken jouw monopolie niet]-industrie ('advocatuur')< in omvang toenemen. En dit zal weer leiden (geleid hebben) tot omslaan van kostenfocus van arbeid terug naar die op monopolies van concurrenten. Puntje bij paaltje heeft dus de geldingsdrift van (nagenoeg) onbelaste vermogens van de monopoliehouders en kartels van monopoliehouders -zeker in de toekomst- veel meer invloed op prijzen dan de kosten van arbeid.

Conclusie: On topic - Arbeidskosten(omstandigheden) versus Licentiekosten(monopolies; 'patenten')
Omdat de vergelijking op inzet van intellectualiteit in de productie in Oost versus West goed te doen is kunnen we stellen dat vergelijken van onze lokale arbeidsomstandigheden met die dáár dus ook goed mogelijk is:
Want eigenlijk alle mensen vinden het idioot dat producenten èrg langdurige monopolies verwerven wanneer hun werknemers/uitvinders -hun- patenten afstaan aan hun werkgevers, die dan dus met collecties van uitvindingen de risico's (inkomsten potenties) spreiden en daarom effectief veel minder nood hebben aan één jackpot tot in lengte van dagen (dan de zelfstandige uitvinders voor wie huidige-stijl monopolies ooit bedoeld waren).

Ik verwacht dan ook dat wij in het westen toegaan naar een serieuze herijking van de patenten-manie simpelweg omdat het voordeel ervan niet langer voornamelijk bij ons (het Westen) terechtkomt. Anderzijds, de Verenigde Staten van Noord Amerika zijn technisch failliet, al enige tijd, en hun industrie kende (recentelijk) reeds ernstige tegenslagen (o.a. Detroit). Het is dus maar de vraag in hoeverre mee gaan met de tijd voor hen die daar leven (de arme zielen ;() op de middellange termijn nog überhaupt mogelijk gaat blijken.. Enfin, Food for thought? :Y)

[Reactie gewijzigd door BStorm op 22 juli 2024 16:04]

Jammer, geen feiten of bronnen; slechts een mening dus.
Onderstaande bronnen zijn enigszins bagger, maar op korte termijn het beste wat ik vinden kon.

Op een smartphone werd anno 2014 max 5% patent licenties betaald.
http://www.ip.finance/201...sep-royalty-payments.html

Een FindX doet momenteel ca. €999, dus max €50 aan patenten.
pricewatch: Oppo Find X Blauw

Het maken van een iPhone kostte in 2012 (Bij Fooxconn) ca. 24 uur:
https://theweek.com/artic...es-make-iphone-by-numbers

In 2016 verdiende een Chinees $3,6 / uur:
https://www.quora.com/Wha...a-factory-worker-in-China

Geschatte arbeidskosten: €72.

Goed, dat wordt flink minder naarmate je meer robots gebruikt, zoals Oppo.

Conclusie: On topic - Arbeidskosten vs licentiekosten:

Onzin, daar zit hem echt het geld niet in ;)

Over dat de VS 'technisch failliet' is: Wat een lachwekkend artikel! Hebt u daar kritisch naar gekeken? Volgens mij niet.
Goed, de VS heeft kennelijk een schuld / BBP ratio van 105%. In de EU is de max schuld / BBP ratio 130%. Italie zit nu op 130%. Ten tijde van de crisis zaten o.a. Frankrijk en Belgie vziw richting de 160%. Zijn al die landen nu ook technisch failliet?

De Amerikanen moeten 18 maanden werken per FTE om dat af te betalen! Poe hee!
Nederland had anno 2017 €670 miljard hypotheekschuld.
https://www.elsevierweekb...naar-recordhoogte-579977/

8,7 miljoen mensen werken op dit moment:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...-werkenden-stijgt-opnieuw

Modaal inkomen is ca 37500.
https://www.simpelrijklev...018-wat-is-het-meest.html

Dus de werkende Nederlanders moeten >2 jaar werken om alleen maar onze astronomisch hoge hypotheekschuld af te lossen! Langer dan de Amerikanen voor hun staatsschuld. Zijn wij nu ook technisch failliet?

Nadenken over het uit de hand gelopen patentsysteem (m.n. voor farma) is prima, maar toch liever aan de hand van feiten!

[Reactie gewijzigd door kidde op 22 juli 2024 16:04]

Dank voor de reactie. Maar het raakt niet echt aan mijn argumenten.

Even een paar observaties:
1. Ik sprak niet over absolute kosten van patenten versus absolute kosten van arbeid, maar over een projectie (van het verleden) naar de toekomst van de toename van patentkosten, inclusief nota bene die die reeds zijn betaald (dus cumulatief verdisconteerd) door toeleveranciers, versus de gelijktijdige toename van arbeidskosten door uitwijken naar lage(-re) lonen landen waar de de lonen evengoed stegen en nog stijgen. Daarbij is het door u aangehaalde artikel een zuivere contra-reactie op een vroeger en meer gebalanceerd verhaal. Het belicht dus zaken nogal eenzijdig (in het voordeel van de aangehaalde tegen-claim). Wat daarbij onder meer opvalt is dat:
A) Grootbanken het blijkbaar eens zijn over een veelvoud (zesvoud tot veel meer) van uw gemeende 5 procent.
B ) Dat reactief artikel selectief behandelt; het spreekt immers enkel van "standard-essential patents" - Juist de rol van non-standard (voornamelijk 'eigen') patenten in de de rigeur belasting- & boekhoud trukendoos van internationale bedrijven maakt dat (grotendeels dus fictieve) kosten van patenten gierend uit de klauwen lopen.
C) Duiken we in de onderbouwing van de persoon die deze contramine schreef dan zien we dat diens artikeltje een generalisatie is vanuit een bierviltje van de hand van die zelfde persoon. Dat viltje is bij het artikel aangehecht en doet ons leren dat de gehelen verhandeling enkel maar gaat over "five companies with licensing programs who have collectively contributed most patented technologies to 2G, 3G and 4G standards" Dat gaat dus niet over -alle patenten- in telefoons. (Denk ook aan bijvoorbeeld het famueze voorbeeld van de ronde hoekjes van ik meen Apple? Kan ook wel een andere smartphone-designer/marketeer zijn geweest.) Daarbij wordt een kapitale fout gemaakt door die auteur; deze geeft -impliciet- aan dat cross-licensing en andere heen-en-weer deals de geboekte kosten doen dalen. Dat is niet zo; enkel de werkelijke kosten dalen, de kosten in de boeken nemen enkel maar méér toe.
D) Die auteur schrijft ook dat:
"Despite all this fuss, no manufacturer or other party seeking to reduce its royalty costs has yet tried to prove in court the total amount of the alleged “royalty stack” for mobile SEPs. That is no surprise. Under scrutiny of legal process including evidentiary requirements they would surely fail to prove “too high” cumulative royalty rates, as purportedly “perceived.” "
Ten eerste staat dat bol van de losse voorbeelden en subjectieve kwalificaties, zelfs in dien mate dat die persoon het zèlf al tussen aanhalingstekens plaatst. Ten tweede gaat deze ermee volledig voorbij aan
/1: het feit dat géén producent überhaupt transparantie (accurate verheldering van gestapelde monopoliekosten) wìl bewerkstelligen. Iedere speler die in patent-geheen-en-weer verwikkeld is heeft tegenstrijdige belangen: Wel de waarheid over de ander boven tafel willen, maar niet die over zichzelf. Dit terwijl de trucks doorgaans van dezelfde handvol externe adviesbedrijven vandaan komen en die producenten dus op de vingers kunnen natellen dat ze bij al te hard affakkelen van de tegenspeler zelf ook de bal mogen verwachten cq evenzo met de billen bloot gaan moeten bij dat conflict of het volgende.
/en 2: Het kan héél goed zo zijn dat transparantie aan beide zijden gewoonweg niet meer mogelijk is omdat de juridische constructies nu eenmaal opzettelijk zo-noddeloos-ingewikkeld-als-mogelijk zijn gedocumenteerd. Da's immers altijd de aard van het beestje geweest van hen die er hun brood in hebben om het juridische ad absurdum te blijven stapelen.

2. Naar dat 'lachwekkende' artikel heb ik inderdaad kritisch gekeken. Mooi dat u er om moet lachen (dat meen ik; een goede luim is stap één naar de meeste vooruitgang).
Daarbij, 18 maanden extra per FTE is nog altijd meer dan twee gelijktijdige fulltime banen voor al die burgers. Dus 30 maanden werken in een jaar. Dat gaat nooit gebeuren. Daarbij ging het niet alleen om het transparante deel van de regeringsschuld, maar ook om zogeheten "massively unfunded liabilities" à raison 200+ biljoen dollar. Dus zó al een totaal van vijf à zesmaal wat u voorrekent. (De stand van die staat (VSNA) in 2014.)

3. Nogal een whataboutism met zelfs nog "Poe hee!" (>kijk naar Nederland<)
Maar ik geef het grif toe hoor, daar niet van: De hypotheekschulden in Nederland zijn inderdaad idioot. Daarin heeft u groot gelijk!

Want laat mij helder zijn over Nederland; wij zijn een belastingparadijs (securitisaties van hypotheken zijn daarin instrumenteel) en daarvoor zijn onze toezicht en handhaving internationaal een gekend punt van spotternij - of zouden dat dus moeten zijn.
Dat geldt trouwens niet alleen voor financieel/bancair toezicht en handhaving, van zo'n beetje álle toezicht en handhaving is in Nederland een potje gemaakt. Onlangs nog waren er de klokkenluiders die de klok luidden over de Nationale klokkenluiders-vereniging (vereniging voor rechtsbijstand/bescherming/.. van klokkenluiders). Da's geen grap! - Er waren meerdere klokkenluiders en problemen; onder meer dat de top daar onrechtmatig benoemd geweest is en dat, naar inmiddels gans het volk kan weten, dit (uiteraard) volstrekt on-transparant gebeurde.

[Reactie gewijzigd door BStorm op 22 juli 2024 16:04]

Zo'n oppo kost 1000 euro... Dat geld kan echt eerlijker verdeeld worden over het productieproces.
Nope, dat kan dus niet. Wil je die mensen meer geld geven dan moet je bovenop de huidige prijs nog een premium gaan betalen die ook weer langs al diezelfde mensen moet en waarvan de mensen in de fabriek misschien 1% krijgen.
Ik ben ook wel benieuwd. Naar mijn weten past Apple gewoon een lekkere hoge winstmarge toe. We weten al langer dat de onderdelen waarvan het gemaakt is niet zo duur zijn. Als die winstmarges wat minder zijn kunnen ze dat terugstoppen in het echt rechtvaardig maken van hun bevoorradingsketen, zoals we Fairphone b.v. zien doen. En @CyberMania dat mensen liever niet meer willen betalen is natuurlijk een verknipte rechtvaardiging voor, dat andere mensen zulke werkweken moeten werken.
Het kunstwoordje is "kan". Ja, het zou kunnen. Maar het kan net zo goed dat jij 99% van je loon overmaakt naar Shenzen om hun lonen te compenseren. Oftewel 0,0% kans.

Apple bezit niet de fabriek, maar koopt gewoon een dienst/product in tegen een x prijs. Net zoals de gemiddelde consument een iPhone koopt tegen een y prijs.

En een gemiddelde consument heeft een veel hogere winstmarge dan Apple op zijn loon.

Zolang de consument Apple prijsverhogingen accepteert waarom zou Apple dan in hun eigen winst gaan snijden als ze de kosten gewoon kunnen doorzetten?
En vooralsnog lijkt de consument Apples prijsverhogingen gewoon te accepteren.

Pas als er massaal minder iPhones verkocht gaan worden zal Apple gaan kijken naar hun interne kostenplaatje en dan zullen ze alsnog eerst gaan kijken naar landen waar het goedkoper geproduceerd kan worden dan dat ze naar verlaging van hun winstpercentage gaan kijken.

[Reactie gewijzigd door Gomez12 op 22 juli 2024 16:04]

Die hyperbool dat ik 99% van mijn loon net zo goed kan overmaken naar Shenzen, maar dat daar 0% kans op is, is natuurlijk geen echt argument. Dat is niet eens nodig, vooral als je zelf al zegt in je reactie op Rinux55 dat het grootste winst-percentage het verst van de productieproces afzit. Dit betekent dat als er juist aan die kant het winstpercentage een stukje word verlaagd, de impact daarvan op de rest van de keten groot kan zijn. Natuurlijk, het moet dan nog maar blijken of die chinese medewerker daar iets van te zien krijgt, maar daar kom ik nog op terug.

Nee die mediamarkt medewerker zit niet in het kostenplaatje van Oppo die zit in het kostenplaatje van Mediamarkt.

Ja Apple koopt een dienst/product, die productielijn, maar jij snapt natuurlijk ook wel dat Apple hier grote macht kan uitoefenen en de prijs kan drukken. Dit heeft natuurlijk grotendeels geleid tot die situatie zoals we in het filmpje zien. Die instelling kan zeker anders. Apple zou met al die macht die ze kunnen uitoefenen zoveel goeds kunnen doen. Ze kunnen zorgen dat die mensen verzekerd zijn, beter betaald krijgen, en een normale werkweek hebben. Dit zie je op termijn terug in gezondere mensen die willen werken, en ook meer geld kunnen uitgeven,. Hier heeft Apple ook weer profijt van, een nieuwe markt om die telefoons in te verkopen. En nee dat betekent niet dat het allemaal gelijk op een Europees niveau komt te zitten qua inkomen, en verzekeringskosten.

Ik snap niet echt wat je bedoelt dat de consument een veel hogere winstmarge heeft dan Apple op zijn loon. Maar dat consumenten Apples prijsverhogingen gewoon accepteren is deels natuurlijk het effect van die oh zo verleidelijke marketing campagnes. Maar ik kan me ook herrineren dat recentelijk Apple het niet meer 'nodig vind' de hoeveelheid telefoons die ze verkopen meer te publiceren. Lijkt me geen goed teken dat iedereen deze prijsverhogingen dus accepteert.

[Reactie gewijzigd door T1N5L3Y op 22 juli 2024 16:04]

Kan je me uitleggen waarom dat niet kan?
Omdat ieder onderdeel in de keten op zich zijn eigen kosten en winst-percentages heeft wat het nodig heeft om te overleven, die allemaal samengevoegd leidt tot een prijs van 1000 euro.

Dat valt niet eerlijker te verdelen, elk onderdeel heeft zijn eigen kosten en winst nodig.

Zou jij het acceptabel vinden als we zomaar 100 euro van jouw maandloon gaan inhouden om Oppo mensen extra te gaan betalen (en daarnaast 100 euro voor Apple-mensen, daarnaast nog 100 euro voor samsung mensen)? Zonee kan je eens uitleggen waarom dat niet acceptabel zou zijn?
Want elk persoon waar jij geld vandaan wilt trekken om eerlijker te verdelen gaat zich net als jij voelen. (Niet betrokken bij het proces etc)

En het grootste nadeel is dat de grootste winst-percentages het verst van het productieproces afzitten.
Een chinese fabrieksmedewerker kost zeg maar 10 euro per week, een mediamarkt medewerker kost zeg maar 10 euro per uur. Alletwee zitten ze in de kostenberekening van een Oppo,
Oftewel onder de fabrieksmedewerker valt er niet veel te verdelen, onder de mediamarkt medewerkers wel, maar die zullen zeggen dat zij er te ver vanaf zitten (zoals jij ook zou doen als we gaan praten over jouw loon herverdelen om deze kosten te dragen).

De enige manier om ervoor te zorgen dat er onderop meer geld beschikbaar is is door bovenop veel meer geld toe te voegen (want alle lagen zullen hun percentage willen)
(want alle lagen zullen hun percentage willen)
Kijk, exact daar zit de volstrekt misselijkmakende onzin!

Een 10-jarige in Myanmar zit voor $2,5 /dag blousjes te maken; target was geloof ik 20 stuks per dag, gewoon doorgaan totdat het klaar is. (bron).

Dus €0,12 arbeidskosten voor uw en mijn blouse.

Goed, 10 stappen in de keten doen er hun marge overheen, prijs vertweehonderdvoudigd, ligt voor 25 euro in de winkel. Nu is uw redenatie: "Ja hee, dat meisje kan echt niet het dubbele salaris krijgen hoor! Dan kost dat blousje €50!".

Ik vind dat een mening, en niet zo maar een, maar abjecte infame lulkoek. Hoezo moet iedereen zijn marge halen? Als alle andere mensen in de keten net zoveel geld krijgen als nu - en je maakt dat blousje 50 centen duurder, kan deze kinderarbeidster gewoon vijfdubbel salaris krijgen, hoeft ze nog maar de halve week te werken (30 ipv 60 uur) en heeft wat geld over voor school; zou ook niet verkeerd zijn als je 10 bent.

De ongein is dus: Als dat zo zou gebeuren, zij krijgt €0,40 meer en de rest hetzelfde, dus marges worden niet aangepast, zou niemand in die keten dat merken! Uitwerking van wat @selena81 zegt dus. De verkoopster bij H&M krijgt nog gewoon haar ca. €15 / uur. Als dat meisje in Myanmar nu vijfvoudig loon krijgt, moet die H&M medewerkster dan €75 per uur kosten? Wat een kolder zeg!

Ik ben het 100% met @Rinux55 eens: Natuurlijk kan dat wel!

Alleen in Nederland zijn we te lam ons onze financiële-controller gedreven bedrijfsvoering en lullige boekhoud-pakketjes erop aan te passen, en de slavendrijvers aldaar in die landen willen het (natuurlijk) niet. Op ons kippenvlees staat vermeldt hoeveel vierkante meter ze hadden en hou oud ze werden; op ons huis en auto zit een energielabel, maar hoeveel het milieu is vervuild, hoeveel kinderarbeid is gepleegd (bijv. kobaltmijnen) en hoeveel drinkwater verbruikt voor onze smartphones / kleren, daar hebben we geen flauw idee van. Zit immers geen label op.

Goed, dus al je 10 lagen hebt, en je prijs vertweehonderdvoudigd, dan kan dat meisje niet haar €0,50 per blouse krijgen. Want tja, die andere beter-betaalde (maar weinig waarde toevoegende) andere 9 lagen. Hoe los je dat op? Simpel: Schop een van die andere 9 lagen ertussenuit! Daar zitten toch een hele hoop lagen tussen die geen waarde toevoegen; dus waar de klant eigenlijk helemaal niet voor wil betalen. Wil ik ervoor betalen dat H&M flink betaalt aan dure advertentie-pipo's in Sillicon Valley (a $50 / uur) voor een reclame campagne op Facebook? Nee, natuurlijk niet! Maar daar - bovenaan de piramide - komt alle rijkdom nu terecht, en dan gaat u beweren dat dat niet anders kan?

[Reactie gewijzigd door kidde op 22 juli 2024 16:04]

Waarom zou die mediamarkt-medewerker meer loon moeten krijgen? Als je zonodig ook alle tussenhandelaren wil betalen geef je gewoon iedereen een bedrag ipv een percentage (iedereen een euro extra per uur)
De RX17 Neo kost 350 ;)
Dat lijkt me wel een hele goede telefoon voor 350 euro, zelfs een oledscherm, ff wat reviews kijken.
Prima toch, dat ik jong was maakte ik ook dat soort dagen in de vakanties. Later ging ik fulltime in de wkk's werken en maakte twaalf uur per dag a zes dagen in de week. Na een aantal jaar was de uitdaging weg dus verder gegaan met studie. Mijn pa had eigen bedrijf in de bloemkool en had nog langere dagen, dat vanaf zijn tiende tot veertigste, het personeel werkte vrolijk dezelfde dagen/tijden mee, ongedwongen. Kijk eens voor de grap in de huidige tuinbouw waar men nog weet wat werken is. Nu ik op kantoor zit ben ik inmiddels besmet met het Amsterdamse werken. Minsten tien keer in het jaar ziek melden, om half tien binnen strompelen en dan tegen vijf weer weg, lange pauzes, en korte breaks meepakken met rokend collega's. Ja, je gaat gauw mee in de arbeidssfeer die binnen het bedrijf heerst. Lange dagen klinkt erg maar als dat de sfeer binnen het bedrijf is dan ervaar jr dat naar mijn mening niet als erg. Mits de omstandigheden goed zijn
zou je lange dagen chill vinden als je tijdens het werken niet mag praten en 70 minuten pauze krijgt op een dag en iedere dag exact hetzelfde doet?
Heb een tijdje ASML componenten in elkaar gezet, elke week dezelfde modules, maar wel van begin tot eind dus niet lopende band werk.

Ik zat ook liever mij werk secuur te doen dan met collega's te lullen. Helemaal niet praten hoeft ook niet, maar zelfs de meest praatgrage collega's zaten wel eens stil geconcentreerd te assembleren. Lunch wordt niet doorbetaald, dan is het hoe korter hoe beter toch, zo lang je je eten normaal maar binnen krijgt.
Na vijf dagen met dezelfde collega's heb ik eerlijk gezegd al bijna niks meer te vertellen.
Wie zegt dat ze niet mogen praten?
Ze doen het gewoon niet, het is geen eis.
Neen, de maatstaf moet je vergelijken met het gemiddelde in dat land. China is de afgelopen decennia van ver gekomen en blijft er op vooruit gaan. Sat positieve moeten we meenemen. En ondertussen mogen we blij zijn dat we het hier al een stuk beter voor elkaar hebben. Al moet je ook weer niet zo ver terug gaan in de tijd om hier op gelijkwaardige problemen te stuiten. En dat is ook positief want dat toont aan hoe snel die verandering kan gebeuren, zeker als er een voorbeeld is dat gevolgd kan worden.
En dat is ook positief want dat toont aan hoe snel die verandering kan gebeuren, zeker als er een voorbeeld is dat gevolgd kan worden.
Alleen dit wordt zo veel mogelijk tegengewerkt door continue op zoek te zijn naar goedkopere medewerkers in andere landen.

De hele kledinghandel is ondertussen zo ongeveer 100% weggetrokken uit China omdat het daar te duur werd en naar Afrika verhuisd.
Zoals de titel al zegt zijn dit soort productieprocessen een samenwerking tussen mens en machine, en machines kan je overal plaatsen
Maar waar baseer je 'schrijnende omstandigheden' op? Vergeleken met slaven (waaronder kinderen) die onze kleding in elkaar naaien of de metalen en mineralen voor de smartphones delven of onze cacao plukken is wat deze werknemers doen echt vele malen beter.
Niet dat ik wil zeggen dat dit goed of acceptabel is. Maar de werkomstandigheden in de kledingindustrie is veel en veel erger.

https://youtu.be/P1VSzOmfuow

Spaanse docu over de werkomstandigheden in India en Bangladesh. De beelden spreken boekdelen. Op 36:11 bv.
Aardige rapportage, wel een beetje een juichverhaal over de trieste omstandigheden in een Smartphone fabriek.
Toch grappig hoe westerlingen als wij even moeten gaan bepalen wat triest is en wat niet. Getuigt (uiteraard) weer van een totaal misplaatst superioriteitsgevoel.

Er *zijn* nou eenmaal culturen waar hard werken wél als eerbaar gezien wordt. Misschien moeilijk voor te stellen als Europeaan, aangezien we met z'n allen al lopen te janken als we een keer niet om klokslag 18 uur 's avonds aan de spruitjes kunnen zitten.... maar er zijn genoeg Chinezen en Japanners (en Koreanen en .. ) die het eerbaar vinden en waar het cultureel ingebakken zit om enorm hard en veel te werken.

Tuurlijk geldt dat niet voor 100% van de mensen. Maar onderschat het belang van arbeidsethos niet..
Nou volgens mij normaliseren we dit soort omstandigheden door er een rapportage op te nemen en vervolgen te zeggen dat het hier in deze fabriek nog zo slecht niet is.

En jouw opmerking slaat natuurlijk nergens op, misschien dat je je eens zou moeten verdiepen in de uitwassen van dit soort 'arbeidsethos'. Je doet net alsof mensen hier voor kiezen, terwijl dat in heel veel gevallen niet zo is.

[Reactie gewijzigd door 19JM81 op 22 juli 2024 16:04]

"We" inderdaad. En wat vinden ze er in die landen zélf van?
Je vergist je op een aantal punten.

Sociaal stelsel van Nederland is gebouwd met kaders vanuit het bedrijfsleven.


Het bedrijfsleven ging op een gegeven moment standaard zetten met huisvesting, aantal uur werk, minimumleeftijd van kinderen en scholing. Een bekend voorbeeld is Philips, maar dergelijke initiatieven werden overal langzaamaan doorgevoerd.


In grote delen van Azië heerst het idee dat je ten dienste bent van het collectief en ben je als individu daar ondergeschikt aan. China is daar een excessief voorbeeld van waarbij vanuit de werknemers constant wordt gepushed dat de arbeidsomstandigheden waardeloos zijn en waarbij de reactie van verdchillende bedrijven weer is dat ze zelf zijn gaan uitbesteden aan landen als Vietnam, Bangladesh, etc omdat werknemers te veel zouden vragen.


En daar gaat het scheef met het collectief denken. Je hebt nu veel miljonairs en miljardairs, maar je hebt een heel grote onderkant die te veel heeft om van dood te gaan en te weinig om te leven. En die onderkant is nodig om de maatschappij in huidige vorm te blijven voorzien van het rijkdom. Zo gauw die meer geld gaan vragen zal de economie gaan haperen en stopt het.
Sociaal stelsel van Nederland is gebouwd met kaders vanuit het bedrijfsleven.
Het bedrijfsleven ging op een gegeven moment standaard zetten met huisvesting, aantal uur werk, minimumleeftijd van kinderen en scholing. Een bekend voorbeeld is Philips, maar dergelijke initiatieven werden overal langzaamaan doorgevoerd.


Het is best interessant om te lezen hoe arbeiders daar destijds zelf over dachten: velen lijken zich enorm te hebben geërgerd aan die 'bemoeizucht' van bovenaf.
Een hoger salaris was in principe natuurlijk prima, mits dat niet zorgde voor extra werkeloosheid, maar ze hadden echt geen zin om braaf elke zondag naar de kerk en de zangclub te gaan, en al helemaal niet dat de baas elk moment je huisje kon showcasen aan zijn vrinden van de herenclub die weleens wilden zien hoe ie dat dan deed met zijn idealisme.
En wat vinden ze er in die landen zélf van?
Dat zou je kunnen vragen aan de familie van Japanners die zich letterlijk hebben doodgewerkt, dat komt daar zo veel voor dat er een term voor is: Karōshi ("overwork death").
Hard werken is één ding, maar ook dat kan overdreven worden. De meesten zouden er waarschijnlijk de voorkeur aan geven dat het niet nodig zou.
Oh, ik kan er alleen maar van dromen dat ik dagen mag maken langer dan 8 uur

Doordeweeks is het thuis toch ontzettend saai, naast een beetje op internet zitten en series kijken gebeurt er niks, het is altijd wachten op het weekend. Ik ben nog jong en kan makkelijk meer dan 8 uur werken. Ik ben dan ook jaloers op mensen die kunnen overwerken of eigen baas zijn en zo op 1 dag meer klanten kunnen bedienen.

Mocht ik mijn leven over doen dan had ik zo kort mogelijk op school willen zitten en werk gekozen waarbij je kan overwerken met gunstige voorwaarden. Of eigen baas. Dan van mijn 18e (of eerder) tot 32e enorm hard werken en daarna langzaam afbouwen. Als ik zie wat stucadoors, wegenbouwers en loodgieters uit mijn omgeving voor huizen hebben dan zeg je daar u tegen. Als ze tegen de 40 zijn werken ze eigenlijk alleen nog maar om hun pensioen verder aan te vullen.
Voor jezelf beginnen ;) alleen zit je dan weer met verzekeringen en pensioenvoorzieningen en dat soort geneuzel.

Ik heb er bewust voor gekozen zo kort mogelijk op school te zitten. Ben op m'n 18e gaan solliciteren, had na de MAVO een éénjarige leerlingwezen-opleiding MBO-achtig iets voor systeembeheer gedaan en was toen zó klaar met die gare ROC's die niks willen en kunnen .. om maar te zwijgen over klasgenoten die niet sporen. Toen gaan solliciteren.. eerst wat uitzendklusjes gedaan en toen via-via aan echt systeembeheer-werk gekomen, eerst als vervanging van een stagiair ("2 maanden, hoogstens") wat uitliep op een contract van 2 jaar, en toen uiteindelijk een MCSE-opleiding ingerold en toen bij een bedrijf gekomen waar ik ruim 10 jaar gezeten heb. En die is overgenomen door een naburig bedrijf met behoud van alles dus nu al zo'n 20 jaar in het vak met maar 1 daadwerkelijke sollicitatie. Helemaal mooi wat mij betreft.

In de bouw haal je 't ook niet tot je 67e trouwens hoor. Enorm fysiek zwaar werk. Dan ben je met je 45e ook echt helemaal op en stuk, met een beetje mazzel alleen je knieën en je rug nog maar kapot.
Tweede baan zoeken, baan zoeken waar overwerk normaal is (industrie die goed draait) bijklussen als zzp'er, beurshandelen, zat opties om meer te werken.

Heb geen bron paraat, maar ik weet wel zeker dat als je tot je 24e een WO master afrondt, je over het algemeen tegen de tijd van je pensioen een stuk meer hebt verdiend in totaal dan de stucadoor bijvoorbeeld. Bovendien loop je de laatste 20 jaar van je leven niet met een hernia rond.
Sommigen hebben dikke huizen. Dan ben ik wel benieuwd of zij eerlijk aan hun geld zijn gekomen.

Van wat ik om me heen zie steken ze een hoop geld contant in de kontzak. Dat is gewoon fraude. Ja, fraudeurs kunnen eerder stoppen met werken dat klopt.

Ik heb bij een hoop bedrijfjes toch contant moeten betalen(dan hebben ze geen pin) of ze geven een lagere prijs met de mededeling dat ik dan wel contant moet betalen.

Bijv. een lasbedrijf waar ik 90,- moest betalen. Toen ik vroeg om te pinnen: 'oh dit soort kleine klusjes tussendoor doen we eigenlijk altijd zwart'.
Een autoschadeherstelbedrijf: 'het kan voor 900,- maar dan moet je wel contant betalen'
Een set gebruikte banden bij een bandenboer(flinke hal, veel aanloop); 'Nee u kunt hier niet pinnen, in het dorp is een pinautomaat daar kunt u geld opnemen'.

Die mensen betalen hun boodschappen, tanken, vakanties, kleding etc met zwart geld en houden zo hun witte geld over voor een dik huis.
Vanuit onze 'westerlingen' cultuur is het ook niet normaal om zo lang te werken, dus vanuit ons perspectief is het inderdaad triest. Dat heeft toch helemaal niets met superioriteitsgevoel te maken?
Zo is het maar net, wij hebben de luxe om kinderarbeid te verbieden, wat natuurlijk heel goed is. Echter in veel landen moet iedereen een steentje bijdrage, wat misschien beter is dan dat ze op straat rond hangen en soms zeer schrijnend is.

Maar hier weten we alles beter vanuit onze luie stoel.

:z
Wij hebben de luxe van arbo, pensioenen, uitkeringen, vakantiedagen, doorbetaling bij ziekte. Veel daarvan is een keuze van de grote bedrijven of simpelweg wetgeving. Maar das idd lang niet overal het geval.
Wij hebben de luxe van arbo, pensioenen, uitkeringen, vakantiedagen, doorbetaling bij ziekte. Veel daarvan is een keuze van de grote bedrijven of simpelweg wetgeving. Maar das idd lang niet overal het geval.
Nou niet meer pensioenen, dat kan je wel vergeten, vooral als je nog aardig jong bent, mensen zullen straks tot in de 70ste moeten door werken, het was op TV een week of zo terug, die news reporter vulde voor de gein haar gegevens in en zag dat ze tot haar 73 moest blijven werken, je moest haar gezicht zien.
Nou, met nieuwslezen kom je dan een aardig eind. Dat is nou niet het zwaarst denkbare beroep...
Gaat het niet echt om, gaat er om dat je straks geen pensioen meer zal hebben, en dat veel/iedereen moet doorwerken tot je dood neer vallen op je werk, omdat ze door moeten gaan tot in hun 70ste of zelfs langer straks.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 16:04]

Och jee, doodwerken maar liefst omdat je een paar jaar langer moet. Scheelt wel weer pensioenen dan...
Toch grappig hoe westerlingen als wij even moeten gaan bepalen wat triest is en wat niet. Getuigt (uiteraard) weer van een totaal misplaatst superioriteitsgevoel.

Er *zijn* nou eenmaal culturen waar hard werken wél als eerbaar gezien wordt. Misschien moeilijk voor te stellen als Europeaan, aangezien we met z'n allen al lopen te janken als we een keer niet om klokslag 18 uur 's avonds aan de spruitjes kunnen zitten.... maar er zijn genoeg Chinezen en Japanners (en Koreanen en .. ) die het eerbaar vinden en waar het cultureel ingebakken zit om enorm hard en veel te werken.

Tuurlijk geldt dat niet voor 100% van de mensen. Maar onderschat het belang van arbeidsethos niet..
Ja net als in Japan, waar mensen extreem hard an lang werken en waar de meeste mensen zelfmoord plegen daar door.
In 2014 nog werd er geschat dat ongeveer 70 mensen pér dag in Japan zelfmoord plegen.
Dat is meer dan 25.000 per jaar.

https://www.nrc.nl/nieuws...fmoorden-3165404-a1510061

https://www.thesushitimes...ara-japanse-zelfmoordbos/

Wij hier in de meeste westerse landen werken maar 40 uur per week omdat ze er achter kwamen dat veel meer uur werken er voor zorgde dat mensen het slechter hebben.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 16:04]

Ja ook dat ze 11 uur per dag 6 dagen per week en op hun werk moeten wezen, en een keer per maand 7 dagen in een week 11 uur per dag moeten werken.

Dan houden ze +/- 2 uur per dag over om wat te kunnen doen als ze niet werken (8 uur slapen en half uur rijden naar hun werk en half uur rijden weer naar huis).
Ja want budget smartphones hoeven niet in elkaar gezet te worden...

Met een premium smartphone wordt meer winst gemaakt. Als deze modellen niet verkocht zouden worden, zouden de budgetphones niet zo goedkoop kunnen. Als ze deze mensen meer gaan betalen, zullen de prijzen van de budgetphones gaan stijgen, en minder van premium modellen.
Prijzen van telefoons zijn compleet irrelevant vergeleken met arbeidsomstandigheden.
Leuk om een keer te zien hoor, maar vooral het einde van het filmpje maakt het toch weer een marketingpraatje van Oppo. Ik denk dat jullie de uitnodiging beter niet hadden kunnen accepteren want het filmpje suggereert dat het allemaal mooi en goed is bij de Oppo-fabriek terwijl er geen enkel vergelijkingsmateriaal is. Het gevoel dat ik had na het filmpje was dat Oppo het allemaal veel beter doet dan de concurrenten en dat is compleet ongefundeerd.
Even wat zinnen uit de video en dan hoor ik graag van jou wat daarvan suggereert dat alles mooi en goed is in de Oppo-fabriek en dat de concurrentie het minder doet:

- "De werkdagen in de fabriek, maar ook in Shenzhen in het algemeen, zijn nog steeds lang."
- "Wel is het werk ontzettend repetitief. Dit meisje stopt bijvoorbeeld de hele dag alleen maar simkaartjes in toestellen."
- "Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat je dit twaalf uur lang en zes dagen per week kunt doen, want zoveel werken ze hier in tijden dat de productie wordt opgevoerd."
- "Natuurlijk blijven het laboratoriumtests en is het maar de vraag of bepaalde tests representatief zijn voor de praktijk.
- "Hoewel ik niets kan zeggen over andere fabrieken, is de fabriek die wij bekeken hebben erg geavanceerd en modern."
Voor de duidelijkheid, het is een gevoel dat ik overhoud aan het filmpje, het is enorm subjectief. Een ander hoeft dat gevoel niet te hebben.
Dat gevoel kun je hebben inderdaad, maar dat is niet wat we zeggen. Het zou natuurlijk veelzijdiger zijn als we in meerdere fabrieken hadden kunnen rondkijken, maar dat is tegelijkertijd onrealistisch. Ik denk wel dat dit verhaal een meerwaarde heeft en geen marketingpraatje is geworden.
Nichalas Charbonnier heeft er vanaf 2011 tientallen gemaakt: http://armdevices.net/category/factories/page/9/ . Gaat niet over arbeidsvoorwaarden; maar je kan wel zien in technisch opzicht hoe ver Oppo is.

Waarschuwing; Zijn filmpjes zien niet 'geproduceerd' of zo, hij loopt meestal gewoon met een camera om zijn hoofd rond links en rechts (met Frans accent) wat vragen te stellen die in hem op komen; die vervolgens al dan niet correct worden begrepen / beantwoord door de Chinees aan de andere kant van de camera.

Superleuk om met die van jullie te vergelijken! De meeste van die 'fabrieken' (waar Nicholas was) zijn gewoon een rij tafels met mensen erachter, zonder robots.

Ed: Mwahaha die testen anno 2011! Dat kan echt niet meer _/-\o_

[Reactie gewijzigd door kidde op 22 juli 2024 16:04]

Leuk om te zien dit! Die tests met klap- en schuiftelefoontjes :D
Even een persoonlijke frustratie eruit gooien: Wanneer stoppen we een keer met dingen verkeerd uitspreken? Huawei spreek je niet uit als hoe-aa-wij, maar als wa-wee

Apple spreek je ook uit als eppol en net als appol. Microsoft is Maai-kro-soft en niet mie-kro-soft. Van een techwebsite verwacht ik wel de juiste uitspraak ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=9LsWyL5DKAY
Even een persoonlijke frustratie eruit gooien: Wanneer stoppen we een keer met dingen verkeerd uitspreken? Huawei spreek je niet uit als hoe-aa-wij, maar als wa-wee
Wa-wee is compleet onjuist.

Huawei heeft ervoor gekozen om de uitspraak over te laten aan lokale divisies. De Chinese variant is, als ik me niet vergis, iets van gwa-wee. Dat kun je dus aanhouden als je correct wilt zijn.

Toen Huawei serieus werk maakte van de Nederlandse divisie heb ik ze gevraagd hoe we het op video zou moeten uitspreken. De directeur van Huawei Benelux zei toen dat zij hadden gekozen voor 'hoe-aa-wei'.

Ik denk dat ze niet te spreken waren over die video van hun Amerikaanse collega's, die de uitspraak 'wa-wee' erdoor probeerden te drukken. Voor de duidelijkheid: dit is zoals Huawei USA wil dat je de naam uitspreekt. De correcte uitspraak van Huawei Nederland is dus 'hoe-aa-wei'; dat is ook hoe ze het zelf in uitingen zeggen.

Het is altijd een spanningsveld. Noem je Parijs ook steevast 'parie', Berlijn 'berlien' en Londen 'landen'? In de telecomwereld zijn er ook veel namen vernederlandst: we zeggen 'nookia', geen 'nokkia', zoals de Finnen doen. Wij zeggen tegen ZTE ook 'zet-tee-ee' zonder erom te geven hoe dat in China klinkt. Kortom: Huawei aanduiden als 'hoe-aa-wij' is helemaal niet vreemd of afwijkend.
bedankt voor de toelichting :). Goed dat jullie het uitgezocht en nagevraagd hebben.

Op dit punt is mijn frustratie weggenomen. Complimenten voor de toelichting :).
Pinyin is alleen maar een benadering, je kunt een compleet vreemde taal gewoon niet vangen in onze 26 lettertjes. Dat lukt al geeneens als je Engels of Frans fonetisch probeert te schrijven.

Ik vind het een interessante ontwikkeling dat chinese bedrijven en individuen zich niet langer een Europese naam proberen aan te meten (onze docent was er heel duidelijk in: prima als we zijn naam niet perfect kunnen uitspreken, maar ga het verdorrie niet verbasteren naar een westerse naam).
Zo denk ik er ook over: het geeft niet als je mijn naam met zwaar accent uitspreekt, maar ik stel geen prijs op ongevraagde bijnamen of afkortingen.
Pinyin gebruikt ook accenten, het wordt ook gewoon gebruikt om de Chinese kleuters te leren lezen en werkt op zich heel redelijk, als je maar weet hoe je elk accent juist moet uitspreken.
Mag ik je meenemen als ik de volgende keer een bestelling bij de lokale Chinees doe? :+
Gezien Huawei zelf in hun Nederlandse reclames het ook uitspreekt als hoe-aa-wij gebruikt Tweakers als Nederlandse techsite gewoon de goede uitspraak.

https://youtu.be/oskEb2DukdA
“Waarschijnlijk ken je de verhalen nog wel van de Chinese fabrieksarbeiders die iPhones in elkaar zetten”
Zonder de ernst van suïcide te willen bagatelliseren- het is jammer dat dit keer op keer aangehaald wordt zonder context te geven. Hoe tragisch dan ook: het aantal mensen dat besloot hun leven te beëindigen in de Foxconn-fabrieken lag al voor het plaatsen van de befaamde netten lager dan het Chinese gemiddelde.

Daarnaast is het is hele testverhaal pure marketing: toestellen worden -hopelijk- in het R&D-proces getest; niet in wanneer de telefoon reeds in productie is.

[Reactie gewijzigd door Zegato op 22 juli 2024 16:04]

Natuurlijk worden toestellen eerder ook al getest, maar dat betekend niet dat je daarna niks meer hoeft te testen. Juist die tests tussendoor geven je als fabrikant een goed beeld of de productie en de kwaliteit naar behoren is
Tijdens het productieproces worden ook monsters genomen en getest. Producten die soms halverwege en soms aan het einde van 'de lijn' zitten worden er met regelmaat uitgeplukt voor controles.

En da's natuurlijk ook logisch omdat je wil weten of je productiemachines en -lijnen nog naar behoren functioneren.

Bron: 10 jaar lang zelf rondgelopen in een fabriek in Nederland, als systeembeheerder weliswaar... ;)
Ik kan dit beamen, als productieleider zijnde ;)
Dat is exact ook wat ik aangeef. Ik denk dat je wilde reageren op Zegato of niet? :p
Wat betreft de suïcide cijfers: je moet dan natuurlijk wel de cijfers van werkplekken waar suïcides plaatsvinden met elkaar vergelijken. Imho is die vergelijking veel waardevoller dan de vergelijking met het gemiddelde in China.

Op mijn werk is nog nooit een suïcide voorgekomen. Dat betekent echter niet dat het de beste werkgever is alleen omdat het totale landelijke gemiddelde hoger ligt. Misschien zijn er namelijk normaal gesproken helemaal geen suïcides op de werkplek.

Ik vind het wel relevant dat dit genoemd wordt, al zou het misschien niet erg zijn om wat meer achtergrond informatie te geven. Ik ben toch oa door de media ophef rond deze suïcides erg benieuwd naar de werkomstandigheden in deze fabrieken.
Daarnaast is het is hele testverhaal pure marketing: toestellen worden -hopelijk- in het R&D-proces getest; niet in wanneer de telefoon reeds in productie is.
Hopelijk beiden: wanneer het toestel eenmaal in productie kunnen er ook fouten gemaakt worden door bijvoorbeeld de afstelling of slijtage van machines, of door de mensen die aan de productielijn staan. Die pik je er met deze steekproeven (hopelijk) uit en dan kun je de batch terugroepen/repareren en het proces weer verbeteren.

[Reactie gewijzigd door electropruts op 22 juli 2024 16:04]

Het probleem met het zelfmoord verhaal is dat men het doet overkomen alsof Foxconn de enige was die er last van had terwijl het eigenlijk een groot probleem in heel China betreft.
We hebben juist meer dan welke techwebsite dan ook gericht op de menselijke kant, dus dit lijkt me een onterechte opmerking. Natuurlijk moet een deel ook over technologie gaan voor ons.
Maar je gaat wel direct de politiek in door op te merken dat je je in een paar uur ‘natuurlijk’ geen goed beeld kunt vormen, maar je weet wel dat het bij Oppo veel beter is dan bij Foxconn. Hoe lang heb je dan bij Foxconn rondgelopen? Of heb je je in laten pakken door de Oppo pr-machine?
We gaan af op de berichtgeving van destijds en geven duidelijk aan dat het gaat om onze indruk. We pretenderen geen onderzoeksjournalistiek te bedrijven. Het gaat om een verslag en daarbij hebben we ons best gedaan om zoveel mogelijk informatie boven water te krijgen.
Je bedrijft wel onderzoeksjournalistiek door uitspraken over de werkomstandigheden te doen.

Je vergelijkt jouw vluchtige indruk met de krantenkoppen van een paar jaar geleden. Weet je nog wat de klachten tegen Foxconn waren? 6 dagen per week van 9 tot 9 met minder dan een uur pauze, en extreem saai monotoon werk. Longhua lijkt dus als twee druppels water op de fabriek waar jij geweest bent.

Ik vind (en dat is mijn mening) dat je dat niet had moeten doen. Je had of meer onderzoek moeten doen en een duidelijk item er van maken, of het onderwerp laten voor wat het is en de losse flard achterwege laten.
Dat is niet de definitie van onderzoeksjournalistiek en je doet nu negatieve aannames die nergens op gebaseerd zijn. In dit artikel geven we de informatie die we hebben kunnen vergaren en vertellen we waarom we geïnteresseerd zijn in die specifieke informatie (Foxconn bijvoorbeeld).
Alleen is Tweakers in de eerste plaats een tech website en geen politieke denktank.
Dus als ik een oud vrouwtje op straat zie staan om over te steken hoef ik haar ook niet te helpen? Ik ben namelijk geen brigadier.

Dit heet moreel besef. Één van de dingen die journalisten hoog in het vaandel hebben staan. Daarnaast zijn de mensenrechten al jarenlang juist wel onderdeel van de techsector. Zo blind omheen lopen vind ik jammer.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 16:04]

Dus als ik een oud vrouwtje op straat zie staan om over te steken hoef ik haar ook niet te helpen? Ik ben namelijk geen brigadier.

Dit heet moreel besef. Één van de dingen die journalisten hoog in het vaandel hebben staan. Daarnaast zijn de mensenrechten al jarenlang juist wel onderdeel van de techsector. Zo blind omheen lopen vind ik jammer.
Nee, je mag haar best helpen, het hoeft alleen niet gemeld te worden op de frontpage
Het verschil alleen is dat ze een stuk schrijven over de fabricage van mobiele telefoons en het belangrijkste onderdeel onderbelicht laten.
Ik ga er even van uit dat jij een smartphone hebt. betekent het dat jij geen moreel besef hebt? Aangezien iedereen nu wel weet ik wat voor werkomstandigheden ze in elkaar worden gezet. Hoeveel boeit jou de mensenrechten van een fabrieksarbeider in China?

Ik denk dat Tweakers juist moreel besef toont door te laten zien hoe hard deze mensen moeten werken om onze smartphones in elkaar te zetten.
Pfft, zeker jaloers dat jij niet op snoepreisje (pardon, onderzoekstocht) mocht langs de Chinese fabrieken.

Ik zou het zekerlijk ergerlijk vinden als er *niks* was gezegd over arbeidsomstandigheden. Maar niet elke reis naar Azië hoeft om activisme te draaien. Niet elk onschuldig reclame-bezoek hoeft te eindigen met 'jaja, maar nu ga ik eerst even al jullie medewerkers aan de tand voelen tot ze me vertellen wat ik wil horen: dat ze gruwelijk worden uitgebuit'

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.