SoulCalibur VI Review

Niet zo mooi, maar het speelt prima

Dubbele campagne

SoulCalibur VI is een game waarbij het vechten erg gemakkelijk kan worden opgepikt, terwijl er voor de ervaren spelers genoeg opties zijn om het verschil te maken. Over de nieuwe Reversal Edge hebben we wat gemengde gevoelens. Het is tof, maar haalt ook de vaart een beetje uit gevechten. Helaas is niet alles aan de game even goed. Bandai Namco heeft prachtige statische plaatjes in de game verwerkt, maar het bewegende beeld laat te wensen over. Animaties zijn vloeiend, maar het beeld mist het detail van een game uit 2018. Van de twee campagnes in de game is vooral Story: Soul Chronicle het spelen waard, al lijden beide campagnes onder een overdaad aan obligate tekst die de actie in de weg zit. Als je wat teksten skipt en niet te veel acht slaat op de grofkorrelige graphics, is het heerlijk knokken. De gameplay staat, en voor de echte fans is de rest wellicht bijzaak.

Soul Calibur VI, Xbox One

Prijs bij publicatie: § 50,45

Vanaf § 49,99

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

Bandai Namco is dol op Soul. Dat is het al vanaf 1995, toen de Japanse uitgever Soul Edge op de markt bracht, dat in onze regionen verscheen als Soul Blade. De arcadegame werd gemaakt door een intern team genaamd Soul Studio, dat ook bij de vele opvolgers betrokken zou zijn. Na Soul Edge kwam in 1998 de eerste SoulCalibur, nu dus 20 jaar geleden. Reden voor Bandai Namco om met SoulCalibur VI terug in de tijd te gaan.

Dat geldt althans voor het verhaal in de game, dat aansluit op de gebeurtenissen in Soul Edge en een herbeleving is van wat er in de eerste delen van SoulCalibur plaatsvond. Het verhaal is grotendeels hetzelfde als in de eerste games, maar wijkt op sommige punten af. Het komt erop neer dat je als vechtersbaas opduikt in de zestiende eeuw en probeert in bezit te komen van Soul Edge, een magisch zwaard dat de drager oppermachtig zal maken.

Reis de wereld rond

Rond dat gegeven heeft Bandai Namco maar liefst twee campagnes geweven. Er is de Mission: Libra of Soul, waarin je zelf een personage aan kunt maken via een vrij belabberde en trage interface. Met dat personage doorloop je een campagne die wat lijkt op de Weapon Master Mode uit SoulCalibur II. Het is een rpg-light waarin je met je zelf gecreŽerde personage de wereld rondreist, op zoek naar Soul Edge. De spelvorm bevat helaas veel te veel tekst die je zinnetje voor zinnetje weg moet klikken. Tussen de teksten door is het uiteraard knokken geblazen, waarbij je in een kleine en behoorlijk generieke driedimensionale arena steeds ťťn tegenstander tegenover je hebt. Het was de sfeer ten goede gekomen als Bandai Namco de arena's wat meer op de locaties had afgestemd, maar dat is helaas niet gebeurd. Jammer, want de kaart die de door jou gemaakte reis toont, geeft daar alle aanleiding toe. Je start je reis in India, gaat al snel naar China, IndonesiŽ, Japan, Korea en de Himalaya, en komt via het Midden-Oosten naar Europa. Dat biedt genoeg aanknopingspunten om mooie en herkenbare arena's te maken. De makers laten hier overduidelijk een gemiste kans liggen.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3