Door Robert Sinke

Archos AV420 portable video recorder review

Inleiding

Archos AV420 portable video recorder aankondigingOp het gebied van de personal video player (kortweg 'pvp') staan veel befaamde fabrikanten nog met lege handen. Een aantal van deze firma's, waaronder Creative en iRiver, is momenteel bezig met het verhelpen van de laatste kinderziektes van zijn eigen pvp-projecten. Enkele andere grote namen hebben slechts vage of helemaal geen plannen op het gebied van pvp-technologie. Het Franse bedrijf Archos heeft wat dat betreft al een behoorlijke voorsprong op de concurrentie opgebouwd. Archos ontwikkelde meer dan een jaar geleden al draagbare audio- en videospelers, zoals de Jukebox Multimedia-serie. Hieruit vloeide vervolgens de AV-serie (wat staat voor 'Audio/Video') voort, bestaande uit een AV1x0-variant en de meer geavanceerde AV3x0-editie.

Links: de Archos AV1x0, rechts: de AV3x0 - beide voorgangers van de Av4x0-serie

Laatstgenoemde serie spelers deed veel stof opwaaien. Nog niet eerder werd een draagbare multimediagadget zo duidelijk op visueel geweld afgestemd - de AV3x0 beschikt over een 3,5"- kleurenscherm, ideaal voor het tonen van films, foto's en aantrekkelijk ogende menu's. Dankzij ondersteuning van verschillende videoformaten leende de AV3x0-serie zich prima als een draagbare filmdatabase. Wel vereiste het apparaat een add-on accessoire om output via de TV mogelijk te maken. Ook voor het opnemen van een externe videobron was dit accessoire (digital video recorder) benodigd. Hoewel de AV3x0 behoorlijk wat duiten moest opbrengen (ten tijde van de introductie lagen de adviesprijzen rond de 700 à 800 euro), opende het apparaat wel de ogen van andere fabrikanten.

Ondanks het feit dat de potentie van pvp-technologie vele malen lager wordt ingeschaald dan die van draagbare audiospelers, is het een feit dat deze markt nog behoorlijk open ligt. De AV3x0-serie was een goede start, maar er viel zeker nog het een en ander aan te verbeteren. Tegenwoordig zien we dan ook steeds vaker pvp-spelers verschijnen. Er zijn al enkele varianten op het concept opmerkbaar. Microsofts PMC (portable media center) is geschikt voor spelers zonder mogelijkheid tot hardwarematige video-opname - onder andere Samsung (YH-999) en Creative (Zen PMC) volgen tot nu toe deze richtlijn. Met 'portable media players' (pmp's) wordt vaak gedoeld op pvp's die op open-sourcesoftware gebaseerd zijn. Zo ontwikkelt het Zuid-Koreaanse iRiver op dit moment zowel een pmc als een pmp. In de laatstgenoemde categorie komen we ook het begrip 'pvr' of 'portable video recorder' tegen - een standaard waaronder we de Archos AV4x0-serie kunnen scharen. Dergelijke spelers kunnen zonder tussenkomst van de pc videobeelden van een externe bron (tv, videoband et cetera) opnemen.

De Archos AV420 is ook geschikt om videobeelden op te nemen

Ons reviewexemplaar, de Archos AV420, is een pvr uit de AV4x0-serie met 20GB opslagcapaciteit. Voor de grootverbruikers komt er ook een 80GB-versie beschikbaar. Het AV4x0-concept is in feite gebaseerd op dat van de Av3x0 (nog steeds verkrijgbaar), echter uitgevoerd naar hedendaagse maatstaven. Zo levert Archos bij de AV4x0 een geavanceerd docking station (of 'cradle'), waarin men de unit kan plaatsen om deze bijvoorbeeld op te laden. Belangrijker is het feit dat men het docking station voor input- en outputdoeleinden kan gebruiken - iets waar we vanzelfsprekend uitgebreid op terug zullen komen in de eigenlijke review. Op het eerste gezicht lijkt de AV4x0 sterk op de AV3x0. De navigatie-inrichting is wat aangepast maar het kenmerkende scherm is gebleven. Ook de vormgeving doet denken aan de AV3x0-serie. Het is daarom een goed idee om te kijken of er daadwerkelijk verbeteringen in het concept zijn aangebracht, te beginnen bij de accessoireset. Van daaruit zullen we de kwaliteit van de (op papier) veelbelovende Archos AV420 op diverse testgebieden toetsen. Allereerst geven we de specificaties waarmee de speler voor de dag komt:

Archos Av4x0
Opslagmedium1,8" HDD, 20GB (AV420)
2,5" HDD, 80GB (AV480)