Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Inloggen met je ogen

De eerste irisscanner voor smartphones

05-03-2015 • 06:00

99

Multipage-opmaak

Inleiding

Het ligt zo voor de hand: wie zijn telefoon bedient, kijkt ernaar. Het idee dat een telefoon 'terugkijkt' en daarmee iets doet, is dan ook niet nieuw. De bekendste implementatie is misschien die van Samsung, dat daarvoor in zijn Galaxy S-lijn diverse functies had bedacht, zoals het scherm dat aanblijft zolang je ernaar kijkt en scrollen met de ogen.

Het was leuk bedacht, maar te betwijfelen valt of veel mensen het gebruiken. Een functie van telefoons die wel veel mensen gebruiken, is biometrische beveiliging. Recente iPhones bijvoorbeeld hebben een vingerafdrukscanner, waarmee gebruikers geen code meer hoeven in te voeren op het lockscreen.

Irisscanners zijn een andere vorm van biometrische beveiliging en naar verluidt een waarmee Samsung bezig is geweest. Waarom die nooit in Samsung-telefoons is verschenen, is onbekend, maar het geruchtencircuit vermeldt dat Samsung de irisscanner niet klein of nauwkeurig genoeg kon maken voor gebruik in een telefoon.

Fujitsu claimt dat nu wel gedaan te hebben en op het Mobile World Congress toonde de Japanse fabrikant trots de eerste irisscanner voor op een telefoon. Werkt het concept en is het iets wat we in de komende jaren op telefoons kunnen verwachten?

Het eerste prototype

Het moet gezegd worden: de irisscanner die Fujitsu demonstreerde, werkt vlekkeloos, zelfs door brillen heen. We hebben op de stand geprobeerd hem om de tuin te leiden, maar hij deed het prima in diverse lichtomstandigheden, van erg licht tot nog altijd best wel licht. Wel raakt hij van de wijs als je een oog dichthoudt. Het systeem heeft beide ogen nodig om de gebruiker te 'zien'.

Zoals het een Japans bedrijf betaamt, heeft Fujitsu een tamelijk bizar filmpje gemaakt om het systeem uit te leggen. Nu is de tekst in het Japans, maar het idee is duidelijk: een 'frontcamera' scant de iris van de ogen en als er een match is met de irissen van de gebruiker van de telefoon, ontgrendelt de software het toestel.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Het idee uit de video klopt wel, maar de uitleg schiet tekort. In werkelijkheid is het helemaal geen technologie van Fujitsu zelf. De technologie is afkomstig van het Amerikaanse bedrijf Delta ID, dat deze onder de naam ActiveIris aan de man probeert te brengen.

ActiveIris bestaat uit een infrarood led-lampje en een infraroodcamera. Als de telefoon de gebruiker wil identificeren, straalt de lamp infraroodlicht uit. De camera vangt de weerkaatsing daarvan op en vergelijkt het patroon van de iris met dat van de geregistreerde gebruiker. Volgens Delta ID is de foutmarge 1 op 100.000.

De set-up is verrassend simpel. De gebruiker moet op ongeveer twintig centimeter afstand zo'n twintig seconden naar de telefoon staren. Daarna is het patroon vastgelegd en is het mogelijk om de telefoon met de irisscanner te ontgrendelen. Volgens Fujitsu slaat de module de iris alleen lokaal op en uploadt de module de informatie niet.

Het ontgrendelen gebeurt op dezelfde afstand van zo'n twintig centimeter, een normale gebruiksafstand, waardoor de methode prima bruikbaar is. Omdat het een infraroodcamera is, maken de lichtomstandigheden niets uit; de module genereert zijn eigen licht met de infrarood-led.

De snelheid is ook dik in orde. Die is het best te vergelijken met de snelheid van Apples Touch ID; het is binnen no-time gebeurd. Het gebruik is wel iets lastiger; de software heeft een uitsparing voor de ogen op het scherm en je moet zorgen dat je ogen daarin komen. Dat vergt wat gewenning, maar na een paar keer hou je de telefoon automatisch op de juiste afstand.

Tot slot

Het kan bijna niet anders of we gaan deze technologie in de komende jaren in veel smartphones zien. Fujitsu zegt het later dit jaar voor het eerst te gaan toepassen. Het past makkelijk; de hele module weegt slechts 1 gram en kan naast de frontcamera, sensors en luidspreker boven het scherm in een toestel zitten.

Omdat Delta ID een Amerikaans bedrijf is dat een investering van Intel heeft gehad, heeft het vermoedelijk al contacten met andere bedrijven, zeker nu Fujitsu deze technologie heeft getoond op 's werelds belangrijkste telecombeurs, waar daadwerkelijk elk belangrijk telecombedrijf een vertegenwoordiging heeft.

Om eerlijk te zijn kunnen we niet wachten totdat dit op veel telefoons verschijnt. Het is naast ontgrendelen met de vingerafdruk de makkelijkste manier van beveiliging van de telefoon. Een toekomstige iPhone of Galaxy S kan deze feature prima gebruiken.

Reacties (99)

99
98
55
3
0
25
Wijzig sortering
Leuke ontwikkeling maar ik vind die vingerprint nu toch echt wel de meest slimme. Je moet een knop indrukken op je telefoon, op dat moment schan je ook je vinger.
Als ik eerst een knop in moet drukken en dan ook nog recht in mijn toestel moet kijken... hoe vaak check je in de vergadering (ofzo) met een schuin oog je telefoon? Dat gaat dus niet meer.
trekt de dvd van minority report nog maar eens uit de kast
Anoniem: 526466 @iAR5 maart 2015 09:42
Wel ik neem aan dat er wel een passief-actief systeem zal komen, waarbij je niet op een knop hoeft te drukken maar je telefoon gewoon je oog herkent zodra je er naar kijkt (of hem opneemt, beweegt,...).

Ik zal nooit mijn biometrische gegevens gebruiken voor zo'n systemen.
Geeft i.m.o. alleen maar problemen wanneer het zoveelste beveiligingslek bekend raakt en blijkt dat criminelen weten hoe mijn iris, vingerafdrukken en noem maar op opgebouwd zijn.

Ik snap de meerwaarde er wel van in (snel unlocken, (nog) niet dupliceerbaar) maar dat weegt voor mij persoonlijk niet op tegen de risico's.
Ik kan me dat heel goed voorstellen.
Daarnaast is het niet alleen criminelen. Biometrische gegevens zijn geen wachtwoord. De authoriteiten (althans in de US) mogen je vragen je device te unlocken met biometrische gegevens om het te doorzoeken. Via een wachtwoord mag dat niet!

[Reactie gewijzigd door iAR op 22 juli 2024 13:49]

Anoniem: 526466 @iAR5 maart 2015 09:55
Gek, ik zou daar de achterliggende redenering wel eens van willen weten...
Heb je toevallig een bron?
Bij Macrumors en Tweakers.
Maar volgens mij betreft dit alleen de US. Ik weer niet of er hier al zo'n situatie is geweest.
Anoniem: 424693 @iAR5 maart 2015 14:55
Ik meen toch anders te weten dat je onschuldig bent aan een eventuele aanklacht, tenzij anders bewezen. en waarom zou je meewerken aan je eigen veroordeling door je telefoon op die manier te unlocken ? Dan is die vertaalde hoeveelheid data wel degelijk een wachtwoord geworden. Het is maar hoe je het ziet.

Ik vind dit een verontrustende ontwikkeling. Wat komt er straks ? Dna als beveiliging ?
Ontzettend handig; ik kan me een aantal situaties voorstellen waar iemand anders jouw telefoon moet (!!!) gebruiken en dat dus niet mogelijk is omdat jij je ogen niet open hebt.

Ook met oog (hahaha) op de komende wetgeving dat elke auto zelfstandig de hulpdiensten kan/mag bellen bij een ongeluk, heeft elke vorm van authenticatie op de gsm dus een mogelijke invloed op de (zelfstandige) werking van de gsm zonder interactie met de gebruiker?

Ik ben echt heeeeel simpel; heb een high end phone maar doe alleen bellen, smsen en soms wat browsen. De unlock is dus alleen een swipe en verder niets.
Het systeem wat in auto's geïmplementeerd gaat worden gaat met 2G/3G/4G modules in de auto zelf werken, net zoals in de VS.

Je hebt geen losse GSM hiervoor nodig die aan de auto hangt. Staat compleet los van elkaar.
Anoniem: 657912 @Plofkotje5 maart 2015 09:20
en anders is het makkelijk om een app te installeren die jou auto toestaat je telefoon te gebruiken zonder unlock. Het zelfde als je nu een noodoproep kan doen als je telefoon gelockt is. (wat al is gezegd door MaDMaRTiGaN648)

als iemand anders mijn telefoon wil gebruiken doe ik hem nu alsnog zelf unlocken dus dat kan ik dan ook gewoon doen. Als iemand mijn telefoon wil gebruiken als ik niet in de buurt ben heeft hij/zij waarschijnlijk geen toestemming.

Ook verwacht ik dat als dit op de markt komt dat je ook meer dan 1 persoon toegang kan geven via de irisscan. Ik voorzie hier dus geen problemen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 657912 op 22 juli 2024 13:49]

Daarnaast lijkt mij ook dat de iris scan niet de enige optie zal zijn. Net zoals bij fingerprint zal je wss ook een pincode in kunnen voeren of een unlock swipe doen.

Werkt deze tech ook als je een ontstoken oog oid hebt?
Anoniem: 657912 @RadioKies5 maart 2015 12:51
inderdaad.

en waarschijnlijk wel, of je oog moet helemaal dichtzitten maar de iris zal weinig veranderen bij een ontstoken oog (volgens mij :P ) dus zou dan gewoon moeten werken.
wel even voor oud en nieuw je iris unlock functie eraf halen en na een veilige nacht er weer op zetten ;) Ik zie dit soort dingen nog niet zitten, mijn telefoon heeft een vingerscanner die ik niet gebruik en de gesture vind ik ook al irritant. ik wil straks niet in de file mijn GSM voor mijn hoofd houden om even een ander muzieknummer te zoeken, of snel een naam in te typen om te bellen.
ik wil straks niet in de file mijn GSM voor mijn hoofd houden om even een ander muzieknummer te zoeken, of snel een naam in te typen om te bellen.
Maar dat is sowieso geen probleem aangezien je toch je GSM niet mag gebruiken in de auto.
Volgens mij kan je met iedere telefoon al sinds jaar en dag een noodoproep doen, zonder dat je daarvoor de telefoon hoeft te ontgrendelen, Dit is de enige reden waarom iemand mijn telefoon zou mogen gebruiken zonder mijn goedkeuring...

[Reactie gewijzigd door MaDMaRTiGaN648 op 22 juli 2024 13:49]

Inderdaad!
Bovendien kun je op mijn S3 (maar ongetwijfeld ook op veel andere telefoons) zelf "ICE" (In Case of Emergency) contacten toevoegen. Ik heb mijn ouders en mijn vrouw toegevoegd. Deze nummers kunnen vanuit het lockscreen gebeld worden zonder de telefoon te unlocken.

Handig als je je telefoon verloren bent, maar ook in een minder gunstig geval als er iets ernstigs aan de hand is.

[Reactie gewijzigd door TotallyNealz op 22 juli 2024 13:49]

in android lollipop kun je een gastaccount aanmaken, die slechts toegang heeft tot de apps of bestanden die jij selecteert. Je kan dus voor dat gastaccount gewoon een code instellen die je aan die persoon geeft, en voor je main eigen account gewoon een vingerafdruk-/irisscanner.
(extra info: http://www.cnet.com/how-t...-on-android-5-0-lollipop/ )

[Reactie gewijzigd door el nielsken op 22 juli 2024 13:49]

Windows Phone heeft hier toch de speelhoek voor?
Volgens mij wel. Ik heb hem zelf nooit gebruikt. Ik moet zeggen, dat ik nu alle OS'sen heb gebruikt op telefoongebied (behalve ubuntu) en ik vind naast IOS, WP8 het fijnste OS, alleen jammer dat de ondersteuning zo matig is van derden. Tot voor kort (4 /5 maanden terug) er waren toch wat apps, die er gewoon niet waren, welk alternatieven, of knutsels die een aardige poging deden. Ben inmiddels overgestapt op Android en vind het eigenlijk de minste van de 3 als het om gebruikersvriendelijkheid en UI design gaat

Hopelijk voor Microsoft veranderd dat, want het is echt een mooi OS.

OT: Ik denk dat een vingerafdruk makkelijker is, waarom zou ik als ik de telefoon al vast heb en kan unlocken door mn vinger goed te leggen als ik mn telefoon vastpak, om dan ook nog eens naar een camera moeten kijken vind ik niet handig. Het heeft wel een functie als je het als extra 2traps beveiliging wil gebruiken, maar daar kun je dan ook een code of patroon voor gebruiken, want uiteindelijk zul je toch altijd een code achter de hand willen hebben.
heb van de mobiele OS'en enkel veel ervaring met Android, en in het filmpje wordt de toepassing getoond met een Android-toestel, daarom sprak ik enkel daarover.
Maar idd, WP heeft de speelhoek daarvoor. Maar zoals te lezen in je link is die enkel op kinderen gericht, dus ik denk echter niet dat deze zo'n uitgebreide functionaliteit heeft zoals de guest-mode uit android.
Bij veel devices heb je naast hardware authenticatie ook nog gewoon een pincode.
En noodroepen altijd toegankelijk wanneer je in een ongeval beland en iemand wil met jouw tel een noodoproep gaan doen.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 22 juli 2024 13:49]

Anoniem: 424693 @MAX34005 maart 2015 14:51
Hoe zo onzettend handig / weet je wel wat dit gaat inhouden ?

Dnek eens na de overheid jaagt al op alle sociale data, vingerafdrukken die in een rfid chip staan opgeslagen in je paspoort, danwel de metadata die Apple zo graag van je vingerafdruk wilt hebben. En dan nu een afruk van je iris ? Heeel foute boel. en maar klagen over je privacy terwijl je je hele hebben en houden op vleesboek zet.


Tsss.... :(
Ik zou dit ook niet op mijn lockscreen willen hebben.
Wel op mijn bankier app. of om andere gevoelige informatie te beschermen/versleutelen.
En als foto's van de eigenaar voor de camera houd, kan je de telefoon dan ook ontgrendelen? Of ziet hij dan dat het geen echt persoon is?
http://www.wired.com/2012/07/reverse-engineering-iris-scans/

Dus je, het is/was al mogelijk om irisscanners te faken/foolen. Of dat nu is/wordt opgelost, staat niet in het preview-artikel van Tweakers.
Het lijkt mij dat dit nog veel minder details in do ogen zal zien dan die dingen op schiphol. Die dingen op schiphol zullen een veel meer megapixel lens hebben. En er is daar veel minder afstand tussen het apparaat en de ogen, dan in dit filmpje tussen Arnoud zijn ogen en zijn mobiel. Waardoor je (waarschijnlijk) met een veel minder kwalitatieve facebook foto de telefoon al kan ontgrendelen (lijkt mij).

Doe mijn maar vinger afdruk, niet dat dat 100% veilig is,
Doe mijn maar vinger afdruk, niet dat dat 100% veilig is,
U vraagt, wij draaien: http://www.theguardian.co...using-photos-of-her-hands ;)
Let wel: bij IPhone's vingerprint sensor kun je vinger erop leggen.
Maar men vergeet dat vinger ook afdruk achterlaat in vorm van vingervet.
Dus als iemand iPhone weet te pakken en zorgvuldig afdruk probeert te maken dat nog bovenop de sensor is, dan kun je dus daarna iPhone unlocken.

Bij S5 moet je swipen over vingerprint sensor. Maar swipen beschadigt al de vingerafdruk op de sensor omdat het geveegd wordt. Dus hier kan je geen intacte afdruk terugvinden. Het is gewoon geveegde vingervet, onbruikbaar dus.

Zo zie je maar hoe ver men kan gaan bij de vingersensor waar je vinger op kan leggen en toch afdruk kan maken. Sensoren waar je overheen moet swipen hebben dit mogelijkheid niet.

Natuurlijk heeft touchscreen ook veel vingerafdrukken. Daar kun je soms succesvol afdruk van maken en ermee unlocken. Dat moet wel even zoeken naar juiste vinger...
Maakt niet uit of je nou veegt of swypt de hele telefoon staat bol van de vingerafdrukken en anders krijg je die wel op een andere manier. Als je wilt breken, dan kan dat.
Mag ik vragen waar je dat vandaan haalt? Er was inderdaad een gast die met een mega hoge scanner van een vingerafdruk icm het gebruiken van hele speciale hars een vingerafdruk na kon maken. Maar dit was nogal shaky en werktte alleen maar met veel herhalen.

Het is grappig dat je de S5 fingerprint sensor aanhaalt want dat is nu juist een implementatie die in de praktijk bijzonder slecht werkt. Samsung heeft dan ook in zijn S6 een fingerprint sensor gebakken waar je je vinger stil moet leggen.

Wat dacht je trouwens van de code die de meeste mensen gebruiken? Tot een uur na gebruik kun je met heatsignature nog achterhalen op welke cijfers de gebruiker is geweest.

Niets is echt veilig...
Dat is toch iets lastiger dan wat de beste man boven je aangeeft.
Het probleem is wat hij al zei; de lage kwaliteit camera.
Ik neem aan dat het met een gewone foto niet zal werken. Aangezien er een IR camera image gebruikt word om het profiel op te bouwen. Een normale foto bevat dus niet de informatie om tot een match te komen.
gezien het scannen met infrarood gebeurd, zal het weerkaasting van een echt oog tov een foto zeker anders zijn. Kunnen wij ons niet voorstellen omdat we zelf geen infrarood kunnen zien, maar voor zo'n apparaat wereld van verschil.
Anoniem: 526466 @dooiedodo5 maart 2015 09:53
Als je weet hoe de sleutel op een slot eruit ziet kan je dit ook namaken.
Ik neem aan dat als je biometrische gegevens gestolen worden ze dit vast kunnen reproduceren (ik stel me hier in de toekomst een 3D-print bij voor).

Ik blijf er van weg. Een derde partij heeft geen zaken met mijn biometriek (laat staan als het in andere handen valt).
Fair enough, dat had ik voornamelijk met vingerafdruk scan. Echter met infrarood reageert te scan dus ook op warmte afgifte, dat zal 1000x moeilijker zijn na te bootsen.
Zolang de scan alleen op het apparaat blijft bestaan en niet het hele internet over gaat voor cloud storage, zal het mij wel interesseren.
zo ieder zijn ding
Anoniem: 526466 @dooiedodo8 maart 2015 12:21
Inderdaad als het lokaal opgeslagen zou worden en ze écht garantie zouden kunnen bieden dat niemand er aan zou kunnen (bijvoorbeeld een gesloten systeem dat naast je telefoonsysteem runt) zou ik het wel overwegen (maar nog niet als early-adopter).

We zullen zien wat de toekomst brengt, in ieder geval leuke techniek!
Ik vraag me ook wel af als het geen problemen met zich meebrengt als je jezelf als sleutel gebruikt (criminelen die een stap tever gaan enz).
Gebaseerd op het filmpje: Kansloos! Als ik naar mezelf kijk (pun intended), kijk ik juist bijna nooit naar de telefoon bij het unlocken. Ook in de auto zit ie in de houder en dan kan de scanner mij niet zien. Daarbij vind ik het veel te fragiel. Je moet recht kijken, geen spiegeling in je bril hebben, licht genoeg, mag vast niet bewegen (lopend unlocken wordt dus moeilijk).
Ben het wel met je eens dat het bij lange na niet zo praktisch is, als een goed werkende vingerafdruk scanner.
In de zomer zul je als je op het terras zit, je zonnebril iedere keer af moeten zetten. Het lijkt me niet zo handig voor water- en wintersporters.

Voor tablets zou het wel weer wat beter toepasbaar zijn, deze gebruikt men minder mobiel en vaak binnenshuis, dan kan men er bijvoorbeeld ook verschillende accounts mee ontgrendelen.
Bij wintersport zou het juist een voordeel kunnen zijn dat je niet langer je handschoenen uit hoeft te doen om te unlocken.

Ook voor laptops lijkt me dit een uitkomst waardoor de laptop ontgrendeld wordt wanneer je ervoor zit en eventueel vergrendeld wordt wanneer je wegloopt.
En met dat soort handschoenen kan je ook echt goed je smartphone bedienen?
Het kan ook met je neus, of misschien de Nokia Lumia die hebben zo'n handschoen touchscreen .
mijn oude Samsung S2 kan ook unlocken dmv gezichtsherkenning, dat zou je dan ook kunnen gebruiken (wel even een referentie foto maken MET je skibril op :+)
Dat had ik me ook bedacht, maar waarom zou je unlocken met je ogen, om vervolgens nog je handschoenen uit te moeten doen om je smartphone te kunnen gebruiken.
Blijft dan toch een dubbele handeling.
Het werkt gewoon niet wanneer je en zonnebril op je neus hebt.
En dan lijkt het me zelfs op de piste prettiger om even de handschoen uit te doen, te unlocken en te gebruiken, dan die extra handeling van unlocken van je telefoon mbv de iris scanner en vervolgens alsnog de handschoen uit moeten doen om de telefoon te kunnen gebruiken.

Anders bekeken met spraakbediening zou je ook nog wel een eindje kunnen komen op de piste.

[Reactie gewijzigd door 438477 op 22 juli 2024 13:49]

En dan ook nog eens 20 seconden naar je telefoon moeten staren. Met een gewone unlock was je misschien al klaar geweest met hetgene dat je op de telefoon wilde doen. Het zal op den duur wel een stuk sneller worden, maar 20 seconden lijkt me veel te lang.

Ik ben sowieso geen voorstander van dit soort onzin, net als een vingerafdrukscanner. Als je niet wil dat iemand in of aan je telefoon zit, moet je hem maar bij je houden of een goede pin instellen in plaats van 0000 of 1234.
In het artikel staat juist dat het onafhankelijk is van omgevingslicht. Er zit immers een eige IR-Led in.

En in de auto heb je toch speciale Car Panels. HTC heeft dit zelfs ingebouwd. Het scherm blijft dan aan en je hebt een beperkte interface voor snel bellen, navigatie etc. Unlocken is dan tijdens het rijden niet nodig.

Kortom, je spiegelt het nogal negatief af. Arnoud heeft dit werkend gezien en verwacht dat het in meer telefoons zal worden geintegreerd. Jij hebt dit artikel half gelezen en vindt het kansloos 'Kansloos'.
Hij doelde op dat als jij de tel in een houder hebt zitten, zit deze nooit altijd EXACT in lijn zoals je ‘m zou moeten vast houden voor een iris scan.
Dan moet je dus jezelf ongemakkelijk voor de telefoon gaan positioneren om te unlocken.

En dat met die Car Panels wat HTC heeft ingebouwd, dat maakt ook allemaal niks uit voor de interface, als onze vrienden van de Politie zien dat jij op een tegeltje van je tel drukt, ben je al de sjaak. Daarom ben ik blij dat Siri op de iPhone nu Nederlands is, vind het super. Alles handsfree zodra de tel in de auto infotainment systeem is gedocked.
Hij doelde op dat als jij de tel in een houder hebt zitten, zit deze nooit altijd EXACT in lijn zoals je ‘m zou moeten vast houden voor een iris scan.
Dan moet je dus jezelf ongemakkelijk voor de telefoon gaan positioneren om te unlocken.
En ik doel erop dat je dus niet hoeft te unlocken tijdens het rijden. De Car Panel zorgt ervoor dat alleen beperkte functies beschikbaar zijn tijdens het rijden (gesprek starten of aannemen, navigatiesysteem actief en nog een paar). De telefoon gaat in deze stand niet op slot, dus je hoeft helemaal niet te unlocken als je bijv. een handsfree gesprek wilt starten. De positie maakt dan dus niet uit.

Uiteraard heeft HTC ook spraakbesturing voor bepaalde taken. SMS kun je laten voorlezen, etc.
Maar voor die taken moet je nog altijd je telefoon aanraken, en dat is dus een vrij dure als dat gezien wordt door oom agent.
De autoradio die daar onder zit mag je wel constant gebruiken ..
Gebruik voor autoradio altijd de stuurcontrols, niet alleen omdat het handig is, maar omdat m’n telefoon altijd gedocked is, en ook oom agent kan het verkeerd zien en denken dat ik aan m’n telefoon zit.
Torenhoge boetes die daar op zitten.
Op het filmpje wordt toch aangetoond dat je kunt unlocken met bril? Ik zie hem dat meerdere keren doen 8)7 Alleen het registreren moet zonder bril. Ook jij kon zien dat er reflecties over de iris liepen in het beeld van de camera en ik kan me voorstellen dat dat bij het registreren niet geaccepteerd wordt, maar dat bij het unlocken gewoon de delen gebruikt worden die wel zichtbaar zijn.

En bedenk je ook dat dit nog maar een prototype is: ze doen nu waarschijnlijk veel ervaring op met het systeem en gaan de kinderziektes eruit halen. Wat betreft de nadelen t.o.v. een vingerafdrukscanner: in de zomer is dit inderdaad onhandiger vanwege zonnebrillen, maar in de winter is dit juist handiger omdat je je handschoenen niet hoeft uit te doen. En voor je roept dat je met handschoenen aan je scherm niet kunt bedienen: daar zijn speciale handschoenen voor ;)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 22 juli 2024 13:49]

Anoniem: 474132 @Room425 maart 2015 08:00
Ik ben het met je eens. deze technologie voegt niets toe aan vingerafdruk authenticatie, is ingewikkelder (en duurder) technisch te implementeren en minder gebruiksvriendelijk. Lijkt me inderdaad kansloos.

Wel verwacht ik dat vingerafdruk authenticatie via het touchscreen een grote vlucht gaat nemen ( Apple is hier ook al mee bezig ).

Maar van iris scan technologie in de telefoon gaan we niet zo veel meer horen.
Je moet niet vergeten dat dit nieuw is en zeker nog verbeterd kan en gaat worden. Elke nieuwe technologie loopt tegen problemen aan die in veel gevallen in latere generaties worden opgelost.
De eerste LCD televisies bijvoorbeeld waren ook niet van de kwaliteit die ze nu zijn, daar is enorm in doorontwikkeld en verbeterd, dat kan bij dit ook. Vind het dan ook een beetje voorbarig van je om dit enkel gebaseerd op een filmpje af te gaan schieten.

Ik denk zeker dat irisscanner meerwaarde kan hebben op telefoons.
ik vraag me af hoe het met de privacy zit, eerst vingerafdrukken en nu al een irisscan. De gegevens van je oog moeten toch ergens zijn opgeslagen.
Zoals het artikel zegt, dat wordt lokaal opgeslagen, op je telefoon dus.
Mits ze niet liegen, is de enige manier om bij die gegevens te komen, de telefoon te gaan gebruiken.
En dat heb je juist die gegevens weer voor nodig.
Dit soort systemen slaan niet je iriis zelf op, maar een afgeleide code. Net zoiets als een salted, hashed password dus. Je kunt uit die code niet terugrekenen welke iris jij hebt. maar twee foto's van dezelfde iris leveren (bijna) hetzelfde resultaat op als je de berekening voorwaarts uitvoert.
Zolang je geen diepte kan meten is deze "beveiliging" niet echt waterdicht.

Ditzelfde geldt ook voor de vingerafdruk, er is er nu een met diepte meting wat de boel al een stuk moeilijker maakt om te faken.
Met vergelijkbare iris scanner projecten is een foto van facebook al bijna genoeg. Puur omdat telefoons tegenwoordig goede kwaliteit foto’s maken, en de iris scanner een lage kwaliteit camera gebruikt. Enige wat de IR LED doet, is ideale licht omstandigheden creeeren bij bijvoorbeeld schemering.
is er ook aan gedacht dat men een bril draagt?
dat men lenzen dragen? of zelfs kleur lenzen? word de oog dan nog wel herkent als hij/zij de bril of lenzen af/uit of op/in doet?

maar het ziet er erg goed uit op het eerste gezicht!

en wie wilt dat nou niet 2 selfie camera's :Y)
Artikel niet gelezen? Brillen zijn geen probleem. Lenzen nog minder, want die zitten recht op de iris.
lenzen meer van dat je geen ontstoken oog krijgt en over dat brillen heb ik dan waarschijnlijk overheen gelezen :(
Klopt die 20 cm wel? Het wordt een normale gebruiksafstand genoemd maar 20 cm is toch wel erg dicht op je gezicht. Moet het niet 50 cm zijn?

Verder mooie techniek. Het is nog in het beginstadium maar in deze wereld kan het enorm snel gaan.
Wat bij veel of weinig licht als de iris heel klein of heel groot is?
En wat als je een highres portretfoto van de eigenaar voor de camera plaatst?
Anoniem: 636203 5 maart 2015 09:25
Veel mensen begrijpen niet dat iris- en vingerafdruk scanners een enorm risico herbergen, namelijk dat de politie kan eisen en jouw zelfs kan dwingen dat je het apparaat ontgrendeld. Dat kunnen ze niet met een wachtwoord omdat deze alleen in jouw gedachten aanwezig is.

Dus als je echte geheimen hebt moet je nooit een apparaat kopen welke werkt met biometrische kenmerken!!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 636203 op 22 juli 2024 13:49]

Met irisscanner valt dat toch best mee? Dan houd je gewoon je ogen dicht, of je blijft ze bewegen zodat de scanner niet lockt.

Als je echte geheimen hebt moet je die sowieso niet in je telefoon opslaan natuurlijk.
Je kunt toch prima een dergelijk apparaat kopen, je hoeft niet alle features te gebruiken.

Trouwens, als je echte geheimen hebt, dan sloop je sowieso de cameras en microfoons uit een smartphone. Daarnaast is end-to-end encryption in de praktijk op een smartphone een stuk lastiger te realiseren zonder expert-kennis. Kortom, zoals Hoppa! al stelt, geheimen horen niet op je telefoon thuis.

Algemeen gesteld is een iris-scan onverstandig, omdat dit de waarde van jouw ogen voor anderen vergroot. Daarom zou (bij dezelfde mate van veiligheid) een alternatieve biometrische beveiliging voorkeur verdienen.
Je stelt dat geheimen niet op je telefoon thuis horen omdat telefoons niet goed genoeg beveiligd zijn? Er zijn genoeg alternatieven beschikbaar voor het onvoldoende beveiligde android, als je echt belangrijke gegevens op je telefoon wil zetten moet je gewoon voor een BlackBerry gaan, al je bestanden encrypted, zowel op de telefoon als sd kaart en niet te kraken beveiligingssystemen.
Anoniem: 424693 @ITsEZ5 maart 2015 15:01
Ik denk dat je je nog eens een keer moet gaan inlezen op het hele telefoon gebeuren. want dat is echt zo lek als een mandje. Los van het feit dat je geen of juist wel geheimen op de mobo zou moeten hebben.

Realiseer je nou eens dat de hedendaagse mobo een relatief krachtige computer op zakformaat is geworden en allerlei neven functies kan uitvoeren, terwijl je op velerlei manieren alles doelbewust kan laten lekken ! Dat doet de NSA de BVd ed ook
Blauwetand, wifi rfid dlna noem het maar op. Allemaal acces(back)doors.
we zwijgen daarbij even van alle vind ik verontruste berichten die we dagelijks lezen en die neem ik echt wel met een hele grote korrel zout hoor.

Ik vermoed dat enige gepastheid wel op zijn plaats is, wan t hier gaan we wel deglijk last mee krijgen
Aha, maar op het doemdenken na, heb je argumenten om je standpunten te ondersteunen? Want zoals ik het nu lees ben je gewoon een paar termen door elkaar aan het roepen, het "telefoon gebeuren" is niet per definitie zo lek als een mandje maar zoals ik aan gaf is dat je eigen keuze. Android is inderdaad zo lek als een mandje, er is ook nooit beweerd dat android het veiligste besturingssyteem op de markt was, hoeveel skins je ook over andoriod heen gaat gooien echt veilig zal het waarschijnlijk nooit worden, aangezien er daarvoor in moet worden geleverd op gebruikersgemak. Zoals ik ook aangaf is er wel degelijk een keuze om iets te kopen wat beter beveiligd is dan een standaard huawei smartphone, bijvoorbeeld een blackberry dus, Blackphone komt ook in de buurt maar is nogsteeds gebasseerd op android.
Anoniem: 424693 @ITsEZ10 maart 2015 10:37
Kan kloppen hoor maar ik ben per definitie geen doemdenker.
Gewon nuchter en realistisch zijn.

Het valt me met name op dat iedereen zoveel van zichzelf blootgeeft op vleesboek en twattert oid. terwijl men andersom klaagt over de rechten op privacy. Zet zoiets nou eens uit tegen de hedendaagse onwikkelingen en je weet gelijk wat je kan verwachten.

Het is net als kletspraat uit de buurt. roddelen en klagen.
terwijl de zeg maar pappenheimers met een telescoop uit het raam staan te kijken want die willen maar wta graag weten wat er allemaal gebeurd.

En los van de definitie telefoon gebeuren: er is meer dan genoeg bewijs en feiten te vinden over gehackte verbindingen die al dan niet gesimuleerd worden. Zo kan je uren lang doorgaan.

Nogmaals het gaat me niet om het feit dat iemand iets te verbergen heeft, maar of het feit dat er ongevraagd verzameld wordt. Wat moet men daar mee en waarom ? Alle telefoonverkeer is echt zo lek als een mandje hoor. ( feit : zeg ik een ding, Gemalto affaire) das al genoeg...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.