Remember Me: mooi met mankementen

Door , 35 reacties

Een nieuw Parijs

Het Franse Dontnod werpt in Remember Me interessante vragen op. Vragen in het 'wat als'-genre, al zijn er na het spelen van de game ook wel enkele 'wat als'-vragen over het spel zelf te stellen. In de game gaan de vragen over macht en het misbruik daarvan, maar ook het gebruik van andermans herinneringen speelt een voorname rol.

Gespeeld op: pc
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360 en PlayStation 3

We leven in 2084 en je neemt de rol aan van Nilin, een jonge vrouw die leeft in Neo-Paris, een futuristische versie van de Franse hoofdstad die verdeeld is in een rijke bovenwereld en een serie sloppenwijken in de lager gelegen delen. De grootmacht in de stad is Memorise Corporation, dat zich heeft toegelegd op het beïnvloeden van herinneringen. Het bedrijf kan vervelende herinneringen wissen en plezierige herinneringen bewaren. Het kan zelfs herinneringen van de ene persoon naar de andere overzetten.

Memorise heeft daarvoor de Sensation Engine gemaakt, een hersenimplantaat waar bijna iedereen in de stad mee is uitgerust. Wie Sensen heeft ingebouwd, kan herinneringen uploaden naar de computers van Memorise en tegelijkertijd communiceren met andere Sensen-bezitters - uiteraard via de kanalen van Memorise. Dat bewerken van herinneringen gaat niet altijd goed. Er zijn mensen waarbij het gerommel met het geheugen zelfs hopeloos fout gaat. Die eindigen zonder pardon in de sloppenwijken onder de stad. Of ze eindigen dood, want ook daar draait Memorise de hand niet voor om.

Geheugen gewist

Dat laatste dreigt ook te gebeuren met Nilin. Bij aanvang van de game worden door Memorise niet zomaar wat herinneringen geschrapt; het bedrijf probeert haar gehele geheugen te wissen. Ze mag zich niets meer herinneren en zelfs haar eigen naam niet meer weten. De behandeling gaat niet helemaal goed. Nilin weet haar naam nog wel, maar dat is zo ongeveer alles. Met hulp van ene Edge weet ze bovendien te ontsnappen uit de gevangenis waar de behandeling plaatsvindt, waarna een tocht begint waarin Nilin niet alleen probeert haar geheugen terug te krijgen, maar ook degene te straffen die verantwoordelijk is voor de operatie.

Launch trailer van Remember Me.

Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

*