Crysis 3: een voorproefje van de singleplayer

Vrijheid in de gameplay

Dat pluspunt zal op de consoles wat minder merkbaar zijn. Gelukkig voor console-gamers gelden de verschillen tussen pc en consoles op gameplay-gebied een stuk minder. Wat in de gameplay dit keer vooral opviel, is de vrijheid die Crytek de speler geeft. In het level dat we speelden kreeg hoofdpersonage Alcatraz in eerste instantie de opdracht ongezien te blijven, dus in die fase heb je geen vrijheid in de manier waarop je het spel aanpakt, maar dat verandert gelukkig snel.

Stealth

Zodra de regeltjes wegvallen en je zelf mag uitzoeken hoe je je doel bereikt, is Crysis 3 op zijn best. Zoals bekend, beschikt Alcatraz in Crysis 3 over de gloednieuwe Composite Bow, en dat biedt natuurlijk mogelijkheden op het gebied van stealth gameplay. Nu zijn wij altijd wel in voor een potje sneaken, dus we maakten flink gebruik van de boog en schakelden de ene vijand na de andere uit, ongeacht of dat nu CELL-soldaten of Ceph-aliens waren. Jep: we weten nog niet precies hoe en waarom, maar de doodgewaande aliens komen in Crysis 3 weer tot leven en vormen dus opnieuw een obstakel.

Bij het sneaken helpen de unieke features van het Nanosuit natuurlijk flink mee. Dat werkt nog precies zoals je gewend was van de vorige games. Dat leidde er in de praktijk toe dat we veel gebruikmaakten van de cloak-functie. Dat kost je pak wel energie, maar telkens als je je cloak even uitzet, vult die energie zich rap weer aan. Het werd zodoende een koud kunstje om van donker hoekje naar donker hoekje te sluipen. Daarbij rekenden we snel en geraffineerd af met eenzame vijanden.

Hacken

Ook hackten we op afstand meteen enkele CELL-installaties, wat via een kleine minigame werkt. Best grappig, maar niet iets om lang bij stil te staan. Dat hacken van installaties, zoals turrets, is overigens wel belangrijk. Vijanden merken je niet altijd meteen op als je je cloak uitzet, maar turrets wel. Zo'n ding eerst even onschadelijk maken is dan ook geen overbodige luxe.

Onze aanpak hield stand tot we bij een open gebied kwamen waar diverse Ceph-aliens rondliepen. In dit gebied bleek het lastig donkere stukken te vinden, en binnen enkele minuten werden we dan ook gespot door een van de Cephs. Als dat gebeurt, stormt er meteen een aantal vijanden op je af, maar ze zijn je evenwel direct weer kwijt als je onzichtbaar wordt en je weer verstopt. Dat 'verstoppertje' hielden we even vol door telkens een aantal vijanden neer te schieten en daarna weer onzichtbaar te worden, maar uiteindelijk kozen we voor een omtrekkende beweging.

Baasgevecht

De voetsoldaten achterlatend waanden we ons even veilig, maar niets bleek minder waar. Even verderop wachtte ons namelijk een gevecht met iets dat het midden houdt tussen een mech en een Ceph Tick uit Crysis 2. Het gevaarte bleek één zwakke plek te hebben, en de nodige kogels op die plaats stelden Alcatraz in staat zijn weg vrij snel te vervolgen, richting de rest van spel, waar we nu niet meer aan toe zouden komen.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.