Door Robin van Rootseler

Developer

Freecom Beatman 8cm MP3 CD-speler review

De Freecom Beatman nader bekeken

De Freecom valt direct op door zijn compacte omvang ten opzichte van 12cm MP3 CD-spelers. Daarentegen is het apparaat wel net iets hoger dan bijvoorbeeld de Lenoxx Power 1. Het beestje weegt 170 gram. Het klepje dat je openmaakt om er een CD'tje in te doen bestaat uit een nogal goedkoop uitziend blauw plastic. Op het frontpanel vind je een achttal knopjes waarmee de speler te bedienen is. Naast de standaard play/pauze, stop, previous en next buttons zijn er ook knoppen voor de equalizer, de repeat-functie, de intro-functie en de programmeer-functie aanwezig. De equalizer laat je kiezen uit vier verschillende standen: "Normal, Jazz, Rock en Classic". De equalizer werkt overigens alleen bij MP3-CD's. Voor de mensen die bovenop de muziek nog wat extra bass willen is er een schuifknopje aan de zijkant present. De programma-functie stelt je in staat om op de beatman een soort playlist te maken. Het geheugen van de Beatman kan worden gebruikt om 20 nummers in op te slaan. Zodra je de speler uitschakeld wordt het geheugen echter gereset, dus je zult steeds eerst een tijdje moeten programmeren. De intro- en repeatknop spreken voor zich.

De 8cm CD'tjes kunnen in iedere brander gebrand worden (met uitzondering van slot-in). Op deze bijgeleverde Freecom-schijfjes past 185MB aan data, wat neerkomt op ongeveer 200 minuten aan MP3's (@128kbit). Ze kosten wel wat meer dan hun grotere broers; vijf van deze schijfjes kosten 25 gulden. Er bestaan ook 8cm 200MB platinum-schijfjes. Deze kosten 1,80 gulden per stuk, wat het al weer wat aantrekkelijker maakt. Het branden van deze schijfjes met Nero en een PlexWriter 12/10/32A op 12-speed was geen enkel probleem.

Het inladen van 44 nummers (175MB met 1 sub-directory) duurde ongeveer 10 seconden, niet echt snel dus. Opvallend is dat het apparaat wel herkend dat bepaalde bestanden in een sub-directory zitten en dit ook aangeeft met 'titles', maar helaas geen functie heeft om snel tussen deze directory's te wisselen. Als ik dus naar nummer 1 van mijn sub-directory wilde luisteren, moest ik eerst 23 nummers naar voren klikken of 21 nummers naar achteren. Op het LCD-schermpje wordt allemaal informatie weergegeven als: 'title', 'track', 'time', de equalizerstand, of de batterij nog volzit en of de toetsen geblokkeerd zijn. De ID-3 informatie van een MP3 wordt echter niet getoond. Dit maakt het nog moeilijker om op een speler naar een MP3'tje te zoeken. Het is haast noodzakelijk om zelf met de hand er een index bij te maken (spelers hebben vaak de neiging om sommige bestanden op hun eigen manier in te delen en zonder ID-3 weet je helemaal niet welk nummer je te horen krijgt).

Bij de Beatman worden 2 AA-batterijen meegeleverd, waarmee je zeven uur naar je muziek kunt luisteren. Er zit ook een 4,5 Volt adapter bij, zodat je de speler ook op een wandcontactdoos kan aansluiten. Helaas is er geen mogelijkheid aanwezig om batterijen in de speler op te laden . De bijgeleverde handleiding komt in zeven verschillende talen en is handig in het gebruik om bepaalde functies op te zoeken. Bij de specificaties van de Beatman staat dat er een Line out connector bijzit. Men heeft gewoon bij de normale uitgang voor de koptelefoontjes de tekst 'line out' gezet, zodat je hier te maken met een line out met variabele geluidssterkte.