Door Maarten Morshuis

Freelancer

Starhawk

Slagkracht

'Warhawk'. Bij het horen van die naam zal slechts een handjevol lezers een wenkbrauw fronsen. De multiplayer-only third person shooter uit 2007, die als een van de eerste echte PSN-titels toch absoluut niet verkeerd was, is al lang en breed vergeten. Alleen een koppig groepje fans kent de game nog, zo lezen we op een via Google gevonden forum. En zo gaat het vreemd genoeg wel vaker met consolegames die een stoere of anderszins opmerkelijke protagonist missen waar een singleplayer campaign omheen kan worden geweven. Zo’n spel heeft toch net wat minder slagkracht in de hype-fase, omdat je als uitgever alleen maar gameplayvideo’s kunt laten zien die niet al te lang blijven hangen.

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of de eerste Modern Warfare ooit van de grond was gekomen zonder die sublieme singleplayer en de besnorde Britse kapitein. En hetzelfde geldt voor bijna alle grote hedendaagse franchises. De statistieken doen iets anders vermoeden, maar we vinden in de eerste fasen - als we onze mening over de game nog moeten vormen - een meeslepende singleplayer misschien nog wel belangrijker dan een goedgeoliede multiplayer. We dwalen af. Warhawk had dus enkel een multiplayer en is daardoor nooit echt van de grond gekomen. Op naar iets nieuws.

Introbeelden van Starhawk

Een duidelijk doel

Dat 'iets nieuws' komt er, en wel uit de spiksplinternieuwe kantoren van Lightbox Interactive. Deze Texaanse studio is ontstaan uit een deel van het originele Warhawk-team; de andere helft heeft zich verenigd in Eat.Sleep.Play. en werkt momenteel aan de nieuwe Twisted Metal. Starhawk is een zogenaamde spirituele opvolger van Warhawk. Geen sequel dus, want die is lastig in elkaar te steken als je bronmateriaal geen noemenswaardig verhaal heeft.

Nieuwe gezichten

De formule voor Starhawk lijkt zich in de vorige alinea’s al uitgeschreven te hebben: bouw voort op Warhawk, maar geef het vooral ook een gezicht dat stoer in de verte kan turen op het hoesje van de game. En zo geschiedde. Starhawk neemt dezelfde faction vs. faction sandboxbasis, vliegende transformervliegtuigen en ijzersterke gameplay, maar voegt daar een aantal nieuwe features, een eigen achtergrondverhaal met bijbehorende art style en een stoere singlerplayerheld met pijnlijk verleden aan toe.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.