×

Gamescom: FIFA Street

Door , 12 reacties

Geen tackles

De Gamescom werd zoals elk jaar gedomineerd door eerder aangekondigde games. Traditioneel worden games op de E3 of zelfs ver daarvoor al geopenbaard, en is de Gamescom goed voor een tweede presentatie of voor een hands-on sessie. Toch kan de Duitse gamesbeurs altijd wel rekenen op een beperkt aantal kleinere aankondigingen. In die categorie valt FIFA Street dan ook.

Vooraf proberen we, en alle andere aanwezigen met ons, natuurlijk te achterhalen wat er op stapel staat in een persconferentie, en dus wisten we van tevoren al dat er iets nieuws aangekondigd zou worden op de persconferentie van Electronic Arts. Desondanks bleven onze verwachten laaggespannen, want in voorgaande jaren 'pakte EA uit' met onder meer The Sims: Medieval en dat is niet het type aankondiging waar wij op zitten te wachten. Op Gamescom 2011 scoorde EA dan ook aanmerkelijk beter dan voorgaande jaren met aankondigingen van Warhammer 40K: Wrath of Heroes en, misschien wel nog verrassender, FIFA Street.

De Street-serie is natuurlijk niet nieuw. Op de vorige generatie consoles bracht EA de op straatvoetbal gebasseerde franchise al uit, en niet helemaal zonder succes. Ondanks de duidelijke tekortkomingen van de games wisten veel gamers zich prima te vermaken met de games die draaiden om het uitvoeren van trucjes en uitdelen van panna's - de bal door de benen spelen, ofwel 'poorten', van je directe tegenstander- en niet om het neerzetten van realitisch voetbal.

*Neertrappen

De franchise leek zijn zwanenzang te hebben gezongen met FIFA Street 3, dat internationaal gemiddeld maar net boven een gemiddelde 6 scoorde. Het spel leek in weinig op straatvoetbal, hetgeen vooral werd veroorzaakt door de aanwezigheid van compleet onrealistische tackles. De tackles lanceerden spelers soms een meter de lucht in, wat er zo vermakelijk uitzag, dat elkaar neertrappen een spelletje op zich werd. Het voetbal was dan ver te zoeken, en uiteindelijk verdween het spelplezier als sneeuw voor de zon in FIFA Street 3.

De nieuwe FIFA Street zal geen sliding tackles bevatten. De nieuwe FIFA Street zal geen sliding tackles bevatten, ik herhaal: de nieuwe FIFA Street zal. Geen. Sliding. Tackles. Bevatten.

*