Door , , 36 reacties

Tien lange jaren. Het heeft even geduurd, maar dan hebben we ook wat: het derde deel in de bekroonde Marvel vs. Capcom-serie is eindelijk in ons midden. Deel twee is een decennium lang hét toppunt geweest van videogame-crossovers, en niet alleen omdat het één van de meest over de top zijnde 2d-fighters is die de wereld ooit zou hebben gekend. Ook het feit dat Marvel vs. Capcom 2 in de competitieve ‘scene’ nog altijd intensief wordt gespeeld, getuigt van de legendarische status die deze hyperactieve actiegame heeft vergaard. De komst van nummer drie brengt dus de nodige verwachtingen met zich mee.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar op: PlayStation 3

Marvel vs Capcom 3: Fate of Two Worlds

Oh, wat is het fijn. Oh, wat is het fijn om een nerd te zijn. Hoe komt dat toch, dat nerds zo opgewonden raken van crossovers? Hoe komt het dat een kruising tussen twee verschillende universa kinderlijk enthousiasme weet te ontketenen bij fans? Ondergetekende kan in ieder geval in geuren en kleuren vertellen over zijn voorliefde voor crossovers, zoals RoboCop vs. Terminator, Turtles Forever, Aliens vs. Predator, Super Smash Bros., The League of Extraordinary Gentlemen, Kingdom Hearts... De kwaliteit van die games mag dan wellicht niet altijd even consistent zijn, het concept erachter was dat gelukkig meestal wel. En dat concept is simpel: zet toffe personages van bron A bij soortgelijke personages van bron B, en het knokken kan beginnen.

*Het Bruce Lee-syndroom

Hier bij Tweakers.net denken wij te weten waar deze fascinatie voor crossovers vandaan komt: sinds het begin der tijden is de mens geïntrigeerd geweest door kracht, macht en competitie. Daarom houden we van conflict en drama. Van sport en van wedstrijden. Zoals in de Pokémon-themasong ooit zo mooi werd gezegd: “I wanna be the very best, like no one ever was”. En wie uiteindelijk de beste wordt, vinden we vaak niet eens zo belangrijk; het is de weg ernaartoe waar we zo in meegesleept willen worden. Daarom genieten we zo van het WK of van banale programma’s als Op Zoek Naar Zorro. En wat is er nu mooier dan we worden meegesleept in een strijd waarin tegenstanders met verschillende achtergronden het tegen elkaar opnemen, niet waar? We vergelijken graag appels met peren; dat maakt zo’n strijd minder voorspelbaar. Spannender.

We zijn dus continu op zoek naar de beste en die fascinatie beperkt zich niet tot de realiteit. Ook in onze fictieve universa sijpelt het verlangen door om te weten wie de sterkste, aantrekkelijkste of meest sluwe is. Gelukkig beperkt de fascinatie zich meestal tot een nieuwsgierig en onschuldig “Wie zou winnen in een gevecht: Bruce Lee, of de hoofdrolspeler van die actiefilm die ik zojuist heb gezien?”. Het is dan ook geen wonder dat de film The Expendables een groot succes was: enkel al het idee dat veel legendarische filmhelden van het anabolengenre samen in één film zouden zitten, was genoeg voor vele duizenden verkochte bioscoopkaartjes.