Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

MWC: ZTE Skate: groot scherm, kleine prijs

18-02-2011 • 09:00

62

Multipage-opmaak

Inleiding

ZTE is volgens marktanalisten de op vier of vijf na grootste fabrikant van mobiele telefoons ter wereld. Toch is ZTE hier te lande een stuk minder bekend dan concurrenten als LG, HTC, Sony Ericsson en Apple.

De fabrikant is groot geworden in thuisland China en in India, maar ook in Europa is het bedrijf inmiddels geen onbekende meer. De grote doorbraak op GoT, voor zover je daarvan mag spreken, was de Blade. Dit toestel heeft een capacitief 3,5"-touchscreen en kostte in Europa rond de 120 euro. Dat vonden heel wat tweakers veel telefoon voor weinig geld. Het leverde ZTE de eerste nominatie voor Gouden Steeksleutel op.

Voor de nieuwe Skate is nog geen prijs bekend; een standmedewerker wilde desgevraagd niet preciezer worden dan 'tussen 150 en 300 euro'. ZTE stond dan ook niet voor journalisten op het MWC, maar voor providers. Die mogen het toestel aankopen, naar eigen hand zetten en voor een zelf te bepalen prijs uitbrengen.

Tweakers.net probeerde de Skate alvast uit. Het bleek al snel om een echt budgettoestel te gaan, maar of de Skate waar voor zijn geld biedt, kan natuurlijk pas gezegd worden als providers een prijskaartje aan het toestel hangen.

ZTE Skate

Specificaties

Merk en type
Merk ZTE
Productserie Skate
Toestel
Telefoonmodel bar
Invoermethode touchscreen
Besturingssysteem Android
Versie besturingssysteem Android 2.3
Beeldscherm
Schermresolutie 800x480
Schermdiagonaal 4,3"
Schermtype lcd
Camera
Cameraresolutie 5 megapixel
Resolutie video-opname onbekend
Verbindingen
Wlan 802.11b/g
Bluetooth-versie
Bluetooth 2.1
Technische kenmerken
Chipset Qualcomm MSM7227
Processorsnelheid 800MHz
Werkgeheugen onbekend
Extern geheugen Secure Digital Micro

Hardware, design en scherm

Hardware

ZTE heeft niet gemeld welke processor er in de Skate zit, maar wel dat het toestel over een Adreno 200-gpu beschikt. Die zit maar in twee soc's: de Snapdragon QSD8250 en de MSM7227, beide van Qualcomm. We konden enkele benchmarks op het toestel uitvoeren en daarin presteerde de Skate iets beter dan de Legend en de X10 Mini, maar heel veel slechter dan de HTC Desire, die met de QSD8250 is uitgerust.

Op grond daarvan kunnen we concluderen dat de Skate een MSM7227 aan boord heeft. Deze processor draait bij veel toestellen op 600MHz, maar is door ZTE overgeklokt naar 800MHz. De MSM7227 is weliswaar een budgetprocessor, maar is met zijn dedicated Adreno-gpu lang geen slechte keuze.

Over het geheugen heeft ZTE ook niets bekendgemaakt, maar we maken ons grote zorgen over de hoeveelheid ervan. We kregen het werkgeheugen gemakkelijk vol, waarop apps vanzelf werden afgesloten. Het geheugen van het toestel dat ZTE op het MWC toonde, was bovendien met een paar voorgeïnstalleerde games al zo goed als vol. Meer dan 100 tot 150MB is er dus niet voor de gebruiker beschikbaar.

ZTE Skate

Design

De Skate is een vrij eenvoudig toestel met een groot 4,3"-scherm, waaronder drie knoppen zijn geplaatst. In tegenstelling tot veel nieuwe Android-telefoons, die omwille van een strak uiterlijk aanraakgevoelige knoppen hebben, heeft de Skate fysieke knoppen, die makkelijk ingedrukt kunnen worden.

Het toestel is relatief dik, maar het is ook weer geen overdreven lomp apparaat. Het ligt redelijk goed in de hand, al is het wel zwaarder dan de meeste high-end concurrenten. De achterkant is gemaakt van zacht, mat afgewerkt plastic, dat ongevoelig voor vingerafdrukken is.

ZTE Skate ZTE Skate ZTE Skate

Scherm

Het scherm is een normale lcd en bleek met de automatisch ingestelde helderheid niet heel goed af te lezen. Op de maximale helderheid ging dat een stuk beter. Met 800x480 pixels heeft de Skate een heel gewone resolutie, waardoor de meeste Android-apps probleemloos op het toestel kunnen draaien. Het is een capacitief touchscreen met ondersteuning voor multitouch.

Software: nu nog stock Android

De firmware die we op de Skate aantroffen, is hoogstwaarschijnlijk niet de software waarmee het toestel uiteindelijk verkocht zal worden. ZTE levert de Skate immers aan providers, die de software voor de release nog uitgebreid onder handen zullen nemen. Bovendien mogen we verwachten dat ook ZTE de software nog zal optimaliseren - en helaas is dat verschrikkelijk hard nodig.

De Skate is ten opzichte van andere Android-smartphones ronduit traag en de software loopt over van de bugs. Games starten niet op of laten minutenlang (!) een laadscherm zien, en we zagen diverse apps zonder enige aanleiding crashen.

Het onscreen toetsenbord reageerde traag of helemaal niet en is, ondanks het ruim bemeten scherm, irritant klein. Bovendien bokte de oriëntatiesensor, zodat de schermweergave niet met het toestel wilde kantelen. Een klap op het toestel bracht hier echter uitkomst, zo demonstreerde een lieftallige Chinese ZTE-medewerkster met opvallend veel kracht in haar hand.

In de benchmarks deed de Skate het wel redelijk. De geheugentests van DroidBench, de enige benchmarkapp die we geïnstalleerd kregen, namen gemiddeld 350ms in beslag, waarmee het toestel in onze benchmarkdatabase in de middenmoot zou belanden, en de OpenGL-benchmark gaf een framerate van ongeveer 52fps. Het aantal Mflops lag rond de 131, wat in het klassement van recente Android-toestellen betekent dat het toestel ergens onderin de ranglijst bungelt, tussen de HTC Legend en de Desire.

ZTE Skate ZTE Skate ZTE Skate ZTE Skate ZTE Skate

Gallery

ZTE Skate ZTE Skate ZTE Skate ZTE Skate ZTE Skate ZTE Skate ZTE Skate ZTE Skate ZTE Skate ZTE Skate ZTE Skate

Tot slot

Fabrikanten gebruikten de schermgrootte van 4,3" tot dusver voor hun topmodellen. De HTC Desire HD, de Samsung Galaxy S II, de LG Optimus 3D en de Amerikaanse Motorola Droid X hebben allemaal een 4,3"-scherm en behoren tot de duurste toestellen op de smartphonemarkt.

Toen ZTE de goedkope 3,5"-Blade uitbracht, was dat al een doorbraak. Nu het bedrijf met een smartphone met een 4,3"-lcd op de proppen komt, moeten traditionele fabrikanten zich serieus zorgen maken over deze Aldi onder de smartphonemakers, want hoe leg je de consument een groot prijsverschil uit als twee toestellen met even grote schermen liggen te stralen?

Toch is de Chinese fabrikant nog lang niet klaar. Het werkgeheugen en het interne geheugen moeten groter worden en de software is nog lang niet klaar voor een release. De Skate zou in mei uitkomen, dus ZTE heeft nog wel tijd. Het is echter wel zaak dat die tijd goed wordt benut.

In een periode dat fabrikanten als Nokia en LG juist weer smartphones voor hogere prijzen willen verkopen, komt ZTE met dit toestel. Met zijn grote scherm, nette hardware en recente Android-versie, maar vooral met de vermoedelijk lage prijs lijkt de Skate de opmaat naar een nieuwe ronde in de strijd om de smartphonemarkt. De voorlopige winnaar kunnen we bij deze wel aanwijzen: dat is de consument.

Reacties (62)

62
61
26
0
0
15
Wijzig sortering
Anoniem: 386034 18 februari 2011 10:22
Prachtige ontwikkeling deze goedkope chinese telefoons. Ik verwacht erg veel van deze fabrikanten. ZTE/Huawei: ze kunnen ongelooflijk veel telefoontjes maken voor een zacht prijsje. Maar het zijn toch volwaardige Android terminals.

De merkbeleving is er niet maar 'vanilla' android zonder GUI-layer-obesitas (sense/blur) van concurrerende A-OEMS HTC/SAMSUNG/MOTOROLA maakt het een ideaal toestel voor het gratis en open Android OS. Niet meer wachten op je Android-update die misschien wel nooit komt zoals bij de A-OEMS.

Maar om nou te zeggen dat HTC/SAMSUNG/MOTOROLA echte A-merken zijn? Het gaat om de software en dat is Android OS van Google. De hardware is commodity. Als je een goed 4"3 touchscreen op een leuke platte manier kunt verpakken met een goede batterij ben je spekkoper in Android land. De SoC is verder hoofdzakelijk commodity. En trouwens, de resolutie 480x800 is bovendien prima van dit ZTE toestelletje, even goed zo niet beter dan de nieuwste toestellen van HTC en Samsung! En het scherm is even groot als de Samsung Galaxy S2, de allernieuwste telefoon van Samsung waar professionele reviewers reikhalzend naar uitkijken.

Ik voorspel een slagveld als ZTE/Huawei hun telefoons zonder operator branding gaan verkopen maar als no-name budget toestel. Dit zal het marktaandeel van Android enorm vergroten tot tevredenheid van Google. Want meer handsets = meer eyeballs = meer advertentie inkomsten.

HTC/SAMSUNG/MOTOROLA kunnen zich zometeen alleen nog met hun branding/merk onderscheiden. Het worden de bang&olufsens van de Android handset industrie!

edit@finraziel

Ik betwist niet dat Samsung/Motorola en HTC A-OEMS zijn maar geen A-Merken. Ze hebben westerse design afdelingen geloof ik maar de onderliggende hardware wordt telkens meer commodity. Het scherm van de ZTE is een capacitief multitouch scherm met een resolutie die de Samsung Galaxy S2 naar de kroon steekt. Een telefoon waar je 3x zoveel voor moet betalen notabene.

Wellicht dat de westerse design afdelingen van Samsung/Motorola en THC HTC nog wat toe kunnen voegen. Parelmoer coating, groeibriljantjes in het Android logo enzo.. Voor de rest is de hardware gecommoditiseerd. Alle onderdelen SoC, Scherm, Geheugen, Batterij, je kunt het allemaal goedkoop inkopen. Het enige waar je nog meer voor betaalt zometeen is het merk van HTC/Samsung/Motorola. Deze merken zijn niet eens zo sterk btw. Een merk as Nokia staat hoger. Nokia verloor aan HTC/Samsung/Motorola zoals HTC/Samsung/Motorola nu aan Huawei/ZTE gaan verliezen. Het is een race to the bottom van de Android handset vendors en het enige werkelijk onderscheidende merk dat overblijft is ANDROID (tm).

edit: HTC typo gecorrigeerd maar duidelijk laten zien dat de typo gemaakt is zodat finraziel's edit nog ergens op slaat :)

edit2: na klacht over de spelling hieronder (TMC) nog eens kritisch gekeken en engelse leenwoorden cursief gemaakt. Bedankt voor de feedback :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 386034 op 22 juli 2024 18:38]

Ik denk dat je een beetje onderschat hoeveel er toch nog gedaan moet worden om een nieuwe android versie uit te brengen voor een toestel, ook al draait er vanilla android op. Ik moet nog zien dat fabrikanten als deze die update wel uitbrengen, dus dat je bij andere fabrikanten nog zit te wachten op een update is niet echt een goed argument, hier krijg je em waarschijnlijk helemaal niet. Je kunt uiteraard altijd wel een custom rom er op zetten, maar dat kan bij de andere telefoons ook en de gemiddelde consument gaat dat sowieso niet doen, die ziet alleen dat de HTC/Samsung van de buren automatisch een update krijgt op een gegeven moment, en zijn noname niet.
Verder is er toch ook aan de hardware meer dan alleen specs, zo kun je misschien wel een mooi groot scherm hebben met een goede resolutie, maar als je dan een viewing angle van niks hebt of het is buiten nog veel slechter zichtbaar dan andere telefoons, dan gaat de gemiddelde consument dat ook niet echt fijn vinden. Verder heb je nog zaken als accuduur, bouwkwaliteit, dingen als een oleofobische laag waardoor je telefoon geen fingerprint magnet is... al met al denk ik dat er absoluut een plaats in de markt is voor fabrikanten als ZTE, maar tenzij zij ook de kwaliteit verbeteren (en daarmee de prijs verhogen) zullen er ook nog genoeg mensen voor de A-merken (en ja dat zijn HTC/Samsung/Motorola echt wel) blijven gaan.

Edit: Je gaat niet echt in op mijn argumenten dus dat laat ik maar voor wat het is, maar eh... THC? Freudian slip? :+

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 juli 2024 18:38]

Verder is er toch ook aan de hardware meer dan alleen specs,
Klopt, en er zijn ook verborgen zaken inherent aan de specs. Zo is het nog niet bevestigd, maar als inderdaad de MSM7227 wordt gebruikt zit je dus wel met een nieuwe Android-telefoon met groot scherm en mooie resolutie, maar kan je geen flash afspelen.

Nu speelt mijn Android ook geen flash en mis ik het niet enorm, maar het zijn wel zaken die je liefst op voorhand weet.
Die wordt er dus niet in gestoken die zit in de Blade, de Skate komt nu uit en heeft de CPU die ook in de Desire Z en de HTC Flyer komt...

Die kan flash prima aan en kan als tweaker lekker OCed worden, aangezien die makkelijk naar 1.5Ghz kan worden gezet (HTC Desire Z zit die ook in op 800Mhz en de HTC Flyer heeft die CPU ook maar die komt op 1.5Ghz uit de fabriek).
Ik kan enkel afgaan op wat tweakers in het artikel schrijft:
ZTE heeft niet gemeld welke processor er in de Skate zit, maar wel dat het toestel over een Adreno 200-gpu beschikt. Die zit maar in twee soc's: de Snapdragon QSD8250 en de MSM7227, beide van Qualcomm. We konden enkele benchmarks op het toestel uitvoeren en daarin presteerde de Skate iets beter dan de Legend en de X10 Mini, maar heel veel slechter dan de HTC Desire, die met de QSD8250 is uitgerust.

Op grond daarvan kunnen we concluderen dat de Skate een MSM7227 aan boord heeft.
Wat is jouw basis om te stellen dat het deze niet wordt?
Wat is jou basis om te stellen dat het wel zo is? Is het voor zo'n fabrikant niet logischer om een Imap proc te nemen? Die is namelijk ontwikkeld in en voor China. Het is bullshit om zo'n conclusie te trekken gebaseerd op een simpele benchmark. Al draai ik een benchmark op mijn goedkope Chinese tablets presteert hij ook net iets beter dan een X10 Mini. Dan kan ik blind zeggen dat hier een MSM7227 proc in zit maar dat is bullshit want ik weet dat hier een iMAP X210 proc inzit.
Wat is jou basis om te stellen dat het wel zo is?
Ik stel niets, tweakers.net stelt. ik lees. En op basis daarvan geef ik een commentaar, waarin ik zelfs nog zeer duidelijk "als" en "het is nog niet bevestigd" gebruik.

Maar als iemand vervolgens pertinent stelt dat "het deze niet wordt" zonder enige vorm van reservatie, dan vraag ik vanwaar hij dat weet.

Is dit allemaal zo vreemd?
Ik weet het, was ook n beetje sarcastisch om zo die vraag terug te leggen. De rest van mijn bericht was idd gewoon gericht op de poster van deze preview
OK. Natuurlijk, als de Adreno 200 de keuze beperkt tot 2 processoren, dan is de kans wel vrij aannemelijk dat het effectief die MSM7227 wordt. Zeker gezien de prijs: er moet natuurlijk ergens bespaard worden.

Maar ik ga wel akkoord dat voortgaan op benchmarks van een toestel dat voor de rest nog vrij veel bugs en gebreken vertoont, niet zo'n solide basis is voor echte conclusies.
Je hebt gelijk ik heb dat verkeerd gelezen, maar goed het is onbekend dus leuk dat tweakers er een conclusie aan probeert te hangen, maar ik laat het dan liever open, het was duidelijk dat de software niet optimaal is dus een benchmark zegt me dan ook niks ;)

Ik heb flash trouwens wel zien draaien op op de Hero, alleen niet zo flot (zie XDA) :)
De hero had standaard al flash, door HTC er in gestoken, had je geen custom rom voor nodig...
Was inderdaad traag als dikke.... maar goed, ik kon bv wel de mediamarkt flyer bekijken zonder dat ik daarvoor naar een pc moest wandelen.
Voor de ZTE Blade is in China en Japan wel degelijke een update naar 2.2 uitgebracht.
In de UK, Frankrijk en Zwitserland NIET.

Die laatste hebben hun eigen rommel in de rom gestoken voor verkoop. De eerste waren vanilla roms.
Ik kan vanilla roms dus alleen maar toejuichen!
Op het gebied van hardware maak je 1 enorme fout, je hebt over het algemeen 4 plekken waar ze hardware bouwen.

1. China

2. Taiwan

3. Zuid Korea

4. Japan

ZTE is een echte chinese fabrikant waardoor de kwaliteit veel lager ligt dan bij producten gemaakt in andere landen. Je hebt daar het Shenzhen gebied en daar wordt letterlijk alles geproduceerd.

HTC en Foxcon zijn Taiwanese bedrijven... Hier worden de kwaliteit spullen gemaakt. Dit merk je ook aangezien bijv Apple veel van hun spullen laat maken door Foxcon. Je ziet af en toe wel made in china op die producten staan maar dat komt omdat ze daar geassembleerd worden maar de onderdelen komen uit Taiwan en dat is een enorm verschil.

Daarnaast heb je nog de japanse en koreaanse bedrijven zoals Samsung, LG en Sharp en sjah dat zijn gewoon producten met uitmuntende onderdelen en dat merk je zeker wel.

Dus nee de ene hardware is de andere niet... Vooral bij schermen, speakers (eigenlijk de onderdelen die je actief gebruikt) merk je het verschil echt enorm... Hierbij zeg ik zeker niet dat het product gelijk goed moet zijn. Ik zie nu al 3 jaar chineese en taiwanese producten bij ons op kantoor langs komen en soms maken die chinezen echt goede spullen maar je moet wel goed zoeken om kwaliteit tegen te komen (bijv Lenovo maakt goede producten maar volgens mij komen veel onderdelen daarvan uit Japan.)

Note: Het is ook wel een beetje logisch, ik hoorde laatst namelijk van een Chinees dat hij zich echt verbaasd over de mate waarop Europeanen zeuren over kleine foutjes in producten. In China zijn ze veel makkelijker.... Ze hebben zoiets van een foutje kan gebeuren dus dan proberen we het gewoon weer opnieuw :)


Edit: Ik vraag me ook af of ze niet een iMAP X*** processor hebben gebruikt ipv 1tje van qualcom? Zou mij namelijk echt niks verbazen!

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 22 juli 2024 18:38]

ZTE zit inderdaad in Shenzhen, maar ik ben daar ook in de fabriek geweest die de mobiele telefoons voor Philips maakt. Ik zag hier in Nederland laatst "made in Shenzhen" staan op een scherm van Samsung.

Kortom, of het nou in Zuid-Korea of in China wordt gemaakt, het wordt in China gemaakt ;) Het gaat meer om het management en de markt. Producten voor de Chinese markt zijn echt van belabberde kwaliteit af en toe, maar dat is blijkbaar wat de Chinees wil. Onder management van Samsung blijven de displays wel langer heel.
Ja je hebt helemaal gelijk. Daarom melde ik Lenovo even extra want het is zwart op wit om te zeggen dat alles wat uit China komt van slechte kwaliteit is. Mij gaat het persoonlijk dan ook niet om waar het product gemaakt wordt maar juist bij wie (niet waar) de onderdelen vandaan komen.
ZTE is een echte chinese fabrikant waardoor de kwaliteit veel lager ligt dan bij producten gemaakt in andere landen. Je hebt daar het Shenzhen gebied en daar wordt letterlijk alles geproduceerd.
Vertel dat ook even aan Apple, HTC, Nokia, Sony Ericsson LG en Samsung. Allemaal Made in China. (Niet alleen rondom Shenzhen maar ook bij Shanghai) En bij Chineze fabrieken.

In Japan wordt amper nog electronica geproduceerd, ook die merken besteden gewoon hun productie uit naar China en deze telefoons komen trouwens uit dezelfde fabrieken waar ook andere A-merken produceren.

Ik mis trouwens Vietnam in het rijtje. Waar tegenwoordig nog nauwelijks electronica uit Japan komt, is Vietnam sterk in opkomst.

[Reactie gewijzigd door humbug op 22 juli 2024 18:38]

[...]

Vertel dat ook even aan Apple, HTC, Nokia, Sony Ericsson LG en Samsung. Allemaal Made in China. (Niet alleen rondom Shenzhen maar ook bij Shanghai) En bij Chineze fabrieken.
Vertel dr wel even bij dat deze grotendeels gemaakt worden door Foxcon en die haalt zijn onderdelen uit taiwan en assembleert in China. Het is dus made in China maar de onderdelen komen daar niet vandaan en dat is het grote verschil
Allereerst: let je op je Nederlands en gebruik gewoon Nederlandse woorden. Jouw bericht staat vol met taalfouten en niet bestaande woorden die uit het Engels komen. "Commodities", "gecommoditiseerd", "vendors", "verliezen aan".

Ten tweede vraag ik me af hoe je erbij komt dat dit toestel andere toestellen qua resolutie naar de troon steekt? 800*480 is gemeengoed! De HTC Desire, Galaxy S (2) hebben dat ook allemaal.

Ten derde doe je denigrerend over de Westerse ontwerpafdelingen, ten onrechte. Alsof ontwerp enkel bestaat uit parelmoer coating? Dat slaat helemaal nergens op. Het ontwerp van een toestel is veel meer dan alleen een mooi uiterlijk. Een goed ontworpen toestel houdt met allerlei factoren rekening zodat het optimaal plaats kan bieden aan de hardware. Dit houdt o.a. dat je een degelijk toestel aflevert dat niet na een half jaar al uit elkaar valt. Het ontwerp is ONTZETTEND belangrijk en tevens één van de redenen waarom vele (kleine) Aziatische bedrijven het afleggen tegen de Westerse en Japanse/Koreaanse bedrijven die dit wél snappen.

Je leeft dan ook in een droomwereld als je zegt dat je voor het merk betaalt, dat is gewoon onzin. Duurdere toestellen hebben betere onderdelen, mooiere schermen en zitten degelijker in elkaar (uitzonderingen daar gelaten).

Als je dan ook nog eens zegt dat de hardware er uiteindelijk niet toe doet omdat het toch 'allemaal hetzelfde' is kan ik niet anders concluderen dan dat je niet weet waar je over praat.
Ik ben het geheel met je eens.

Af en toe komt er wel eens een verbazingwekkend stukje hardware uit China. Deze B-merk fabrikanten nemen vaak klakkeloos een ontwerp over van een succesvol product en vervangen de hardware voor goedkopere alternatieven. Zo heb ik wel eens een neppe iPod gehad die me een stuk beter beviel dan een echte. Geen itunes, een simpel linux-based OS en dat voor de helft van de prijs. Het ding werkt nog steeds, maar ik gebruik tegenwoordig mijn telefoon voor het spelen van muziek.

Als ze dit apparaat vlekkeloos kunnen laten werken en het van meer geheugen voorzien kan het een prima concurrent worden van de huidige A-merken.
Tsja, typisch ZTE in mijn ogen. Groot scherm, veel bugs, weinig geheugen. Dat zijn toch kenmerken die ik ook bij andere ZTE toestellen al heb gezien en een duidelijke verklaring voor het prijsverschil.
Maar dus wel het ultime tweakers-speeltje, op XDA worden de bugs vanzelf weggewerkt en wordt het allemaal veel sneller, tevens zijn er genoeg hacks om apps op je SD op te laten slaan (volldig dus niet de Android manier)... En dan is het ineens een toestel welke kan concurreren met de oude high-end toestellen (dual-core is de nieuwe high end) voor misschien wel de helft van de prijs!

Maar voor normale consumenten is dat natuurlijk niet zo makkelijk allemaal, het is dan ook afwachten of ZTE het nog gaat verbeteren (neem aan van wel) want de providers houden zich daar volgens mij niet zo mee bezig, enkel met bloatware er in te stoppen :D
Die ervaring heb ik ook. Naast mijn iPad heb ik een Chinese Android tablet gekocht (80 dollar). Na een dag spelen en XDA volgen heb ik het apparaat 2x zo snel gekregen (zonder te overdrijven)

De kant tekening die ik wel moet maken is dat die tablet wel een 1Ghz proc heeft icm 256MB werkgeheugen dus met mindere specs weet ik niet hoe snel het systeem uiteindelijk kan zijn.
Misschien een stomme en offtopic vraag, maar welke tablet is dat? Dat klinkt wel erg gaaf, voor 80 dollar!
Die $80 tablets hebben vaak maar een VIA WM8505 op 300-400MHz, soms staat er dan lulkoek in de advertentie (zo van: 1GHz!!1!).

Kan natuurlijk zijn dat Mellow Jack de zijne overclocked heeft, maar een 2.5x is toch wel wat veel dan.
echt een telefoon voor mij Een telefoon die veel kan voor weinig geld. niet de snelste maar dat hoeft ook niet altijd mits de prijs het compenseert natuurlijk.

en wat had ik hier graag bij willen zijn
Bovendien bokte de oriëntatiesensor, zodat de schermweergave niet met het toestel wilde kantelen. Een klap op het toestel bracht hier echter uitkomst, zo demonstreerde een lieftallige Japanse ZTE-medewerkster met opvallend veel kracht in haar hand.

[Reactie gewijzigd door NGhulio op 22 juli 2024 18:38]


een lieftallige Japanse ZTE-medewerkster
Ze is inmiddels Chinees, wat ook logischer is in relatie to ZTE.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @jvo18 februari 2011 14:26
Ach ja, het was een van de laatste previews van de beurs en ik was niet meer zo fit. Dat er Japanse stond, geeft misschien een hint van wat er onder meer in het laatste verhaal van morgen allemaal komt ;)
Ik denk dat ze het gebrek aan geheugen nog wel opheffen.. Waarschijnlijk is dit een vroeg model voor display en de "wow" factor..
Al met al een zware concurrent voor de andere smartphonebouwers, zeker als de prijs richting 150 blijft...
Apart dat in het artikel staat dat met 'Stock Android' er nog veel bugs zijn en dat het nog geoptimaliseerd moet worden?
Dat kan toch alleen maar in de hardware drivers zitten, neem ik aan?
En worden die niet geleverd door de leverancier van de SoC en de peripherals?
Anoniem: 239759 @PPie18 februari 2011 14:02
Er staat 'nu nog stock Android', als in, dat zouden ze er liever op willen zien.
Anoniem: 145867 @PPie22 februari 2011 19:44
Tuurlijk. Drivers zijn trouwens heel belangrijk voor de performance. Slecht geschreven drivers met veel over head kunnen een systeem vies traag maken.
En als je denkt dat er in zo'n telefoon maar een "paar" drivers zitten heb je het goed mis..

Ook al ben ik fan van android. BIjvoorbeeld apple heeft het hier heel makkelijk mee. Die hoeft amper drivers te schrijven. En kunnen veel meer tijd in een enkele driver steken. Waardoor de boel veel soepeler loopt.

Dit is ook de reden waarom Windows hardware restricties heeft op WP7... Android ken je overal op flikkeren. Maar je kan het goed doen. Of je kan het slecht doen.
WP7 heeft als nadeel dat innovatie op hardware heel erg tegengehouden wordt. Daar heeft apple weer minder last van. En android helemaal niks...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 22 juli 2024 18:38]

Een filmpje over de Skate:

http://www.youtube.com/watch?v=jq-ViChBQnM

Zoals het al ook in het artikel te lezen valt is de software nog erg traag en laggy.
Een klap op het toestel bracht hier echter uitkomst, zo demonstreerde een lieftallige Chinese ZTE-medewerkster met opvallend veel kracht in haar hand.
Zo zie je maar weer, de oeroude "klap erop" werkt nog steeds :9 .
...want hoe leg je de consument een groot prijsverschil uit als twee toestellen met even grote schermen liggen te stralen?
Ja beter je best doen? Ja wat kun je doen als fabrikant (HTC, Samsung ect.) als er zo in één keer een look-a-like mobiel wordt tentoongesteld die min of meer op een toestel lijkt die 2 keer zo goedkoop lijkt te zijn?
Ja dan moet je toch met nieuwe ideeën komen, want zo zien we maar weer, iedereen heeft zijn of haar ideeën, maar iedereen kan ook alles makkelijk overnemen/kopiëren en dat moet je voorkomen, door vooral de concurrent voor te blijven.
Anoniem: 343588 22 februari 2011 06:32
Op youtube gehoord dat telefoontjes van ZTE makkelijk te rooten zijn.
Ben ik benieuwd of tweakers een review gaat doen met een custom rom.
Als ie dan goed werkt koop ik mss wel een ZTE..
Mijn HD2 is een poosje geleden gevallen gevolg; barst in mijn scherm. Ben nu zoekend naar een nieuwe digitizer. Maar nu ik dit toestel zie maar dit is toch uiterst interessant.

[Reactie gewijzigd door WesleyB op 22 juli 2024 18:38]

Gezien deze review zou ik het nog even niet doen. Minpunt is vooral het geheugen. Ik heb de Desire HD2 en daar heb je werkelijk een overvloed aan geheugen, geloof me als ik zeg dat dat echt voordelen heeft. De traagheid/lag zal nog wel op te lossen zijn door een nieuwere firmware.

Offtopic: ik denk dat je 'barst in mijn scherm' bedoelt ipv andersom.
Desire HD2?
Je hebt een Desire HD óf een HD2.
En zonder gekheid, als dit ding tussen de 150 a 200 euro gaat kosten is het natuurlijk aardig value for money.

Mooie gang van zaken en zal zeker geen negatieve uitwerking hebben op de prijzen van de huidige en komende toestellen.

Eens kijken of die blade nog ergens te vinden valt, leuk ding voor zusters welke zoekende is..
Anoniem: 230409 @WesleyB18 februari 2011 09:33
Altijd vervelend, zo'n scherm in je barst. :P
De Teletubbies leken er anders weinig last van te hebben..
Gewoon laten repareren ben je goedkoper uit dan een nieuw androidtoestel zoeken.
Anoniem: 147374 @WesleyB18 februari 2011 13:49
Tja, jammer dat Nintendo geen telefoons maakt he xD.
de kosten om een glas van HD2 vervangen kost makkelijk rond de 160. Die was mij ook gebarsten dus maar 2e gekocht. Was het waard
Really? Voor $60 koop je bij de iPhone een nieuw scherm en kan je 'm zelf vervangen.
Het ene scherm is het andere niet. De een is groter dan de ander waardoor de prijs al anders is.
Als deze reactie voor jou een reden was om er een Iphone term in te gooien was, dan mag het bericht gerust weggemod worden.
Hij heeft het over glas vervangen dus dan zal 160 euro wel inclusief de kosten zijn voor het vervangen.
Als je het zelf vervangt zal je bij de HD2 zeker weten goedkoper uit zijn dan 160 euro.
Ik mis bij de specificaties of er gps, kompas, gyroscoop, edge of umts inzit.
Wellicht is dat nog onbekend. Ook staat er niets over het geheugen gemeld. Zal wel 256mb worden, maar ja.. ach.

On-topic: Leuk telefoontje, zeker als het voor +/- 200 euro op de markt komt. Dat betekent gratis bij een goedkoop abonnement met internet. En dat zal de mobiele internetmarkt nog veel verder openbreken, hoewel de massa nu al ingestroomd is, zo lijkt het.
Inderdaad, al wordt het nog 230-240, dan betaal je waarschijnlijk nog 10-15 euro erbij ofzo. Dit kan inderdaad een goede prijsdrukker zijn op de markt en enkel de consument ten goede komen; Nu maar hopen dat hij een beetje deftig en stabiel gaat presteren eens hij uitkomt.
Ik heb bij me abbo (1 jaar) een toestel van 326 euro gekregen (SE X10 HD) en moest aan de deur maar 10 euro betalen, dit toestel kan makkelijk gratis bij een 1-jarig abbo!

Ik betaal per maand dus maar 25.50 inc onb. internet, 190 minuten/smsjes...

Persoonlijk zou ik never nooit een 2-jarig abbo nemen, zeker bij goedkopere telefoons is dat vrijwel altijd duurder. En vaak kan je voor hetzelfde geld elke 12 maanden een nieuw toestel krijgen ipv elke 24 maanden. Hoef je je ook minder druk om updates te maken :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 18:38]

Dat zal er toch haast wel allemaal op zitten? Zelfs de Vodafone 845 had dat al. Maar zeker is het niet natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 18:38]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.