×

MindJack

Door , 25 reacties

Weinig introductie

Wie de gamereviews van tegenwoordig in de gaten houdt, zal merken dat de meeste titels een score van boven de 7 krijgen. Een simpele verklaring hiervoor is dat games over het algemeen een steeds beter niveau krijgen. Ontwikkelaars doen ervaring op en weten wat wel en wat niet werkt, en uitgevers zijn beter in staat om matige games tijdig de nek om te draaien. Tenminste... zo gaat het meestal. Er zijn echter nog steeds uitzonderingen die de regel bevestigen, en een van die uitzonderingen is de shooter MindJack.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

Het feit dat MindJack nauwelijks bekend was voordat de game uitkwam, is al geen goed voorteken. Uitgevers doen er veel aan om de media en het publiek op de hoogte te houden van alles wat hun games aangaat. Gebeurt dat niet, dan is dat meestal reden tot voorzichtigheid. MindJack is een third-person shooter van de hand van FeelPlus, dat in het verleden heeft meegewerkt aan het matige Ninety-Nine Nights II en het aardige Lost Odyssey. Geen al te indrukwekkend blazoen, maar ook geen rampen-cv.

MindJack draait om een team van geheim agenten die over de speciale eigenschap beschikken dat ze de controle over andere personen en robots kunnen overnemen. Deze 'mindjack' wordt uitgevoerd door een wanderer, wat eigenlijk de ziel is van agent Jim die de hoofdrol voor zijn rekening neemt. Door beide thumbsticks in te drukken, verlaat je een lichaam en worden in de omgeving direct de beschikbare 'dragers' van jouw wanderer aangeduid. Over de werking en de voor- en nadelen van mindjacking lees je op de volgende pagina's meer.

*Gebrek aan uitleg

Voor je echter ook maar één mind hebt 'gejacked' zou het aardig zijn als het spel de setting introduceerde. Wie is Jim? Voor wie werkt hij? Waar komt de mindjacking-technologie vandaan? Waarom volgen we een meisje in het eerste level? Het spel schotelt de speler een kort, onduidelijk introfilmpje voor en communiceert verder door vage flashbacks, en door tijdens de gameplay terloops wat dingen te melden wordt 'uitgelegd' hoe het verhaal een beetje in elkaar zit. Wij konden er geen chocolade van maken. Na een tijdje werd wel duidelijk dat Jim werkt voor een organisatie die daarna juist op hem gaat jagen, maar hoe mindjacking precies werkt wordt bijvoorbeeld nooit uitgelegd.

*