Door Dimitri Reijerman

Redacteur

Dutchtronics PConTV: nieuwe kijk op tv-kijken

21-12-2009 • 09:00

106

Multipage-opmaak

Inleiding

Een gemiddelde hedendaagse mediaspeler kan natuurlijk video in hd- of sd-kwaliteit vertonen, muziek afspelen en foto's presenteren. In veel gevallen is er extra functionaliteit, zoals bestanden downloaden met behulp van torrents of nieuwsgroepen. Wat echter vrijwel geen enkele mediaspeler kan, is het overnemen van een pc. Voor pc's die onderling verbonden zijn, is dat allang mogelijk via remote-desktopsoftware, maar slechts weinigen kunnen hun pc-desktop via de televisie bedienen.

De kersverse Nederlandse firma Dutchtronics claimt dat met zijn PConTV verandering in deze situatie komt. Naast de basisfunctionaliteit van het afspelen van media, moet dit apparaat ook een pc kunnen overnemen, zodat de gebruiker bijvoorbeeld een programma van Uitzending Gemist op zijn televisie kan bekijken. Een draadloze muis en toetsenbord moeten daarbij helpen. Tweakers.net bekeek wat er met de PConTV mogelijk is en of het product voldoet aan de, mede gezien de prijs, hooggespannen verwachtingen.

PConTV

Prijzen en specificaties

Merk en type
Merk Dutchtronics
Productserie PConTV
Type ATF-UTB-200D
Afspeelmogelijkheden
Chipset Sigma Designs SMP8623
Videocontainers

avi, mpeg, dvd, wmv, asf, ts, mov

Videocodecs

mpeg1/2/4, h.264, vc-1

Ondertitelformaten niet van toepassing
Audioformaten

mp3, wma, m4a, aac

Beeldformaten

jpeg, bmp, png, gif

Output-resoluties tot en met 1080p
Features
Netwerkprotocollen tcp/ip, smb, dhcp-client
Firmware-updates handmatig
Aansluitingen
Video 1x hdmi 1.1; 1x component, 1x D-sub
Audio 1x analoog rca, 1x s/pdif optisch, 1x s/pdif coaxiaal
Netwerk 1x 200Mb Powerline-adapter geïntegreerd, 1x Powerline-adapter los
Afmetingen en gewicht
Lengte 302 mm
Breedte 250 mm
Hoogte 48 mm
Gewicht 1,15 kg

Concept, behuizing en aansluitingen

Dutchtronics hanteert voor zijn PConTV-product de slogan 'alles van je pc op je tv'. Volgens de firma is het een koud kunstje om een of meerdere pc's op afstand via het televisiescherm te benaderen. Vrijwel alle veelvoorkomende taken in Windows zouden met de PConTV via de tv afgehandeld kunnen worden.

Omdat een gemiddeld huishouden niet overal ethernetkabels heeft liggen en wifi in de praktijk niet altijd voldoende snelheid en bereik biedt, heeft Dutchtronics zijn toevlucht gezocht tot Powerline-adapters, waarbij het lichtnet als transportmedium voor het netwerksignaal wordt ingezet. Dutchtronics heeft gekozen voor de Powerland-standaard, die een bruto doorvoersnelheid van maximaal 200Mbps belooft. De standaard is vastgesteld door de Universal Powerline Association en concurreert met de Homeplug-standaard.

PConTV PConTV PConTV

Wanneer we de PConTV uit de knaloranje doos halen, vinden we naast een draadloos toetsenbord en een afstandsbediening met muisfunctie ook een losse Homeplug AV-adapter, een korte ethernetkabel, een analoge tulp-kabel en een component-kabel. Batterijen voor afstandsbediening en toetsenbord worden meegeleverd, maar een hdmi-kabel ontbreekt. Naast een quick start guide treffen we nog een cd-rom en een netvoedingskabel aan.

De PConTV is een vrij anoniem vormgegeven zwart kastje. Aan de voorzijde zien we rechts naast de aan-uitknop een usb-aansluiting. Aan de achterzijde zijn voor het versturen van videosignalen hdmi-, component- en vga-aansluitingen te vinden. Een composiet-uitgang ontbreekt. Voor het audiosignaal zijn er coaxiale en optische s/pdif-uitgangen beschikbaar, terwijl ook een analoge rca-aansluiting niet ontbreekt. Ten slotte vinden we daar nog twee usb-poorten, waarvan er standaard een in beslag wordt genomen door de ontvanger voor het draadloze toetsenbord.

PConTV intern PConTV intern

Grote afwezige bij de aansluitingen is een ethernetpoort, maar Dutchtronic heeft er zoals gezegd voor gekozen om de netwerkconnectiviteit via een Powerline-adapter te bieden. Overigens is de voeding keurig in de behuizing verwerkt. Mogelijkheden om een wifi-aansluiting te maken via een van de beschikbare usb-poorten ontbreken, terwijl dit bij veel andere mediaspelers wel kan. Ook is het onmogelijk om in de behuizing een harddisk te plaatsen.

PConTV PConTV

Het toetsenbordje dat Dutchtronic meelevert voelt wat goedkoop aan, maar is wel lekker compact en tikt redelijk comfortabel. Het toetsenbord is voorzien van een kleine trackball met een wat vervelend knipperend rood ledje. Aan de linkerbovenzijde vinden we twee toetsen die dienstdoen als muisknoppen. Het invoeren van de drie benodigde penlite-batterijen verloopt wat lastig, doordat achter het klepje weinig ruimte is. De batterijen zijn verder niet oplaadbaar.

De afstandsbediening is klein uitgevallen en telt opvallend weinig toetsen. Een kantelknop in het midden maakt het mogelijk om de muiscursor te bedienen. De remote verstuurt infrarode signalen en moet dus steevast op de PConTV gericht worden. Een rf-afstandsbediening was welkom geweest.

Met een standby-verbruik van 1,5W valt de PConTV net buiten de Europese norm van maximaal 1W die in 2010 van kracht zal worden. Bij het afspelen van 1080p-video verstookt de PConTV ongeveer 12,5W.

MyPC-modus

Voordat de remote-desktopfunctie kan worden gebruikt, moet er op de over te nemen pc's software geïnstalleerd worden. Tijdens de installatie wordt een benchmark gedraaid die de prestaties van de processor en de gpu meet. Volgens Dutchtronics moet een pc voor een vlotte werking over een dualcore-processor en een courante grafische kaart beschikken. Verder wordt nog een audiodriver geïnstalleerd, die het geluidssignaal van de pc naar de mediaspeler kan doorsturen.

Het configureren van de PConTV verloopt via de pc. Het 'apparaat admin'-scherm geeft via een webinterface toegang tot de beeldinstellingen en biedt verder de mogelijkheid om de firmware te flashen. Ook kunnen hier drie shares voor respectievelijk audio, video en foto's worden gedefinieerd.

Als de software eenmaal is geïnstalleerd, kan de pc met de PConTV worden verbonden; een extra Powerline-adapter wordt meegeleverd. In de systray is een icoontje te vinden dat aangeeft of de verbinding is opgezet.

Zodra de verbinding actief is, kan de gebruiker de desktop van zijn Windows-pc via de PConTV benaderen. Helaas kan de desktop niet verder worden vergroot dan 1280x720 pixels, zodat bezitters van een full-hd-televisie de native resolutie van hun beeldscherm niet kunnen benutten. Wel wordt er een tooltje meegeleverd om zaken als overscan in te stellen.

PConTV gui Windows PConTV gui Windows PConTV gui Windows

In de praktijk kan met een redelijk snelle pc probleemloos via de televisie gewerkt worden: een browser of een mailclient zullen de verbinding niet serieus op de proef stellen. Het besturen van de muiscursor in de zogeheten MyPC-modus verloopt via de trackball op het draadloze keyboard of de kanteltoets op de remote. Als de muisgevoeligheid in Windows even wat wordt aangepast, is de cursor goed te bedienen.

Wanneer op de pc echter video's worden gestart, blijkt de doorvoersnelheid onvoldoende om de beelden soepel op tv te tonen. In dit geval dient de ZoomToTV-functie geactiveerd worden. Deze tool detecteert een eventuele video-overlay op de pc - die ook handmatig kan worden aangewezen - en vervolgens worden de beelden na een korte buffertijd doorgestuurd naar de televisie.

Met de ZoomToTV-functie hadden we wisselende ervaringen. Bij de eerste bèta-firmware speelden video's soms wat schokkerig af, maar het geluid deed het in elk geval wel: met een latere firmware hulde de televisie zich in stilte, hoewel er in de normale remote-desktopmodus wel geluid te beluisteren was. Overigens werd tijdens onze test Windows Vista 64bit gebruikt; volgens Dutchtronics werkt zijn platform op Windows XP, Windows Vista en Windows 7, in zowel 32bit- als 64bit-uitvoeringen.

MyTheatre-modus

Naast de MyPC-functie kan de PConTV natuurlijk ook dienst doen als mediaspeler. Wanneer we echter naar de lijst met ondersteunde bestandsformaten kijken, dan ontbreekt het populaire mkv-formaat. Dutchtronics belooft weliswaar deze omissie in een toekomstige firmware-update te verhelpen, maar het is wel een beetje vreemd dat een mediaspeler zonder mkv-support op de markt wordt gezet terwijl vrijwel alle concurrenten wel dergelijke bestanden aankunnen.

We kwamen bij het afspelen van de videoformaten die wel werden herkend, problemen tegen bij het afspelen van h.264-materiaal met hoge bitrates, zowel via het netwerk als vanaf een usb-stick. Dutchtronics liet ons desgevraagd weten dat er al aan een oplossing voor dit probleem gewerkt werd, en gaf ons een op dat moment nog experimentele firmwareversie die dit probleem met meer buffertijd zou verhelpen.

PConTV gui MyTheater PConTV gui MyTheater PConTV gui MyTheater PConTV gui MyTheater PConTV gui MyTheater PConTV gui MyTheater PConTV gui MyTheater PConTV gui MyTheater

Enkele 1080p-trailers van de Apple-site konden na de update inderdaad vloeiend vanaf een usb-stick worden afgespeeld, maar via het netwerk haperde de weergave van de PConTV nog steeds. Dutchtronics liet ons daarop weten dat er nog dit jaar een firmware-update verschijnt die het gestotter bij hoge bitrates definitief zou verhelpen. Met die update zou ook ondersteuning voor ifo-bestanden worden toegevoegd, zodat backups van dvd's inclusief menu zijn af te spelen.

Wanneer we naar de overige afspeelmogelijkheden van de videomodus bekijken, missen we de mogelijkheid om snel door materiaal te springen; met de remote kan alleen vooruit- of achteruit gespoeld worden. Verder ontbreekt vooralsnog elke ondersteuning voor ondertiteling, en zeker voor de Nederlandse markt moet dat toch als een belangrijk nadeel worden gezien.

Bij het vertonen van foto's werkt de PConTV naar behoren en worden de belangrijkste grafische formaten ondersteund, al zijn de mogelijkheden basaal. Bij het afspelen van muziek missen we de ondersteuning voor veelgebruikte opensourceformaten als ogg en flac. We hopen dat Dutchtronics deze compressieformaten met opnieuw een firmware-upgrade alsnog afspeelbaar maakt.

Conclusie

Het concept van de PConTV is interessant: de speler maakt het mogelijk om de mogelijkheden van een Windows-desktop via de televisie te benutten. Deze feature komen we bij vrijwel geen enkele andere mediaspeler tegen. Ook is het Powerline-concept slim: de meeste huishoudens hebben geen ethernetkabel achter de tv liggen.

De remote desktop-functie van de PConTV en de bijbehorende Zoom2TV-optie is redelijk goed uitgewerkt en in de meeste gevallen absoluut werkbaar, al kwamen we wel wat problemen met het doorsturen van geluid tegen. De benodigde software en de handleidingen zijn in helder Nederlands geschreven, zodat ook een minder ervaren gebruiker met het apparaat aan de slag kan.

Wanneer we echter naar de mediaspeler-functionaliteit kijken, kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat het apparaat te snel op de markt is gezet en dat er te weinig controle op de kwaliteit van de firmware is geweest. De haperende videoweergave mag in een commerciële mediaspeler gewoon niet voorkomen. Bovendien ontbreken mkv-, flac- en ogg-ondersteuning, en kan het apparaat niet met ondertitels overweg. Dat zijn stevige minpunten.

Dutchtronics heeft beterschap beloofd: nog deze maand moet een verbeterde firmware op de website verschijnen, waarmee de klachten over schokkerige video's tot het verleden zouden behoren en mkv's alsnog kunnen worden afgespeeld. Toch hebben we het gevoel dat, als we de stevige prijs van momenteel 349 euro in ogenschouw nemen, de PConTV vooralsnog niet genoeg waar voor zijn geld biedt. Met een lagere prijs of sterk verbeterde firmware zou Dutchtronics daar echter zeker verandering in kunnen brengen.

Reacties (106)

106
104
72
2
0
13
Wijzig sortering
Gezien het chipset en de layout van de PCB (waar ik volgens mij een niet gesoldeerde serial interface zie zitten) zou hier wel eens Linux op kunnen draaien. Stel dat die aanname juist is, moet er dan niet ergens in ieder geval een deel van de sources te downloaden zijn vanwege de GPL license van in ieder geval de kernel? Los van eventuele dingen als Busybox en andere opensource software?

Los van de hoge prijs, de keuze voor exclusief powerline en het gebrek aan bepaalde video container ondersteuning zou het toch wel leuk zijn als er Linux op zou draaien. Dan zou je in ieder geval zelf die ondersteuning voor MKV bijvoorbeeld kunnen toevoegen.

Ik heb de website (http://www.pcontv.com/) helemaal doorgespit, maar ik kan geen firmware, geen source of license vinden.

[Reactie gewijzigd door gibraltar op 23 juli 2024 00:29]

Als je nu zo'n veelzijdige mediaspeler wilt (een pc op afstand) dan zou ik gewoon een netbook kopen en die achter je LCD plakken/hangen. Zo'n draadloos toetsenborg/muis combi er bij en klaar. Dan heb je gewoon alles wat je met een normale PC ook kan en hoef je niet op codec-support te gaan zitten wachten...
Dit is nou een amateuristische opmerking van je.

Je kan horen dat jij of niet weet wat (echt) Full Hd is of geen full hd scherm hebt.
alsof iedereen een Sony Netbook(deze netbooks zijn een klasse apart) heeft met hdmi.
De meeste mensen kopen de goedkopere Asus netbookjes die TOTAAL GEEN HD(FULL HD) kunnen afspelen kosten zon 3 a 4 honderd euro(soms nog wel 250).
Ik heb net op de asus website gekeken en het duurste model kan 720p weergeven op het schermpje van zichzelf dat is dus 1366x768 (WXGA) en dus geen 1080 full hd.
Dit model kost geloof ik 320 euro

verschillende resoluties van televisie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Standard_video_res.svg

De meeste netbooks hebben vga en dan is het zoiezo alleen al met de aansluiting niet mogelijk om full hd te weergeven.
Laat staan dat de processor het aan kan.
Ik zal deze droom ook even uit de wereld helpen, Netbooks zijn gewoon de allersimpelste laptops met het goedkoopste materialen om gewoon simpel weg te kunnen internetten, vandaar de naam ''Net''Book. Uiteraard zijn er ook wat uit de kluiten gewassen uitvoeringen.

Dit is de grappigste opmerking van 2009.
Dan heb je gewoon alles wat je met een normale PC ook kan en hoef je niet op codec-support te gaan zitten wachten..

In jou zin zeg je nu dat een normale pc net zoveel kan als een netbook.
(een netbook heeft geen geluidskaart computer geluidskaart meestal standaard Dolby Digital 5.1 Dts etc.)

Je kan gewoon heel weinig met netbooks zo zijn ze gewoon ontworpen om goedkoop te kunnen worden verkocht
internetten, word bestandjes openen, wat leuke foto's bekijken, flash,
Maar vergeet photoshoppen,echt gamen.
Als je toch wilt internetten en weinig geld wilt of kunt besteden dan zijn deze ding een uitkomst.

een beetje veelzijdige mediaspeler komt je toch echt uit op een mac mini of een shuttle barbone. i.c.m een PS3

[Reactie gewijzigd door Hippievogel op 23 juli 2024 00:29]

Mwa, voor dit werk pak je dus gewoon een netTOP. Met de Ion chipset en HDMI ben je voor zo'n 260,- klaar. Codec support, VNC, het is er en werkt naar behoren. Een mac mini heeft een krachtiger CPU maar is voor de rest niet echt anders, net zoals Plex niet veel meer is dan XBMC. Een mac mini of shuttle barebone heeft als HTPC niet veel voordelen tov een nettop. En waarom je er een PS3 naast wil is me al helemaal een raadsel. Als je zo graag BR wil, kun je ook een nettop nemen met BR drive.

Maar goed, alles bij elkaar(muis, toetsenbord, enz) is het niet veel goedkoper als de PConTV en ben je wel een tijdje aan het klungelen om al je software goed op elkaar af te stemmen. Zou de PConTV echt goed werken en alle problemen uit deze handson zijn opgelost heeft het product wel een duidelijke meerwaarde voor de gewone gebruiker. Voor veel mensen is het inrichten van een goede HTPC net een stap te ver.
OK, hippie, ik had niet voorzien dat je zo over de term netbook kon vallen. Ik doel gewoon op de budget-range laptops, die echt wel hdmi hebben en full HD kunnen uitspugen. Goed het is niet hetzelfde als een normale PC, maar ik zie je op deze PConTV ook niet remote de laatste games op je TV spelen, zo heftig zullen die TV-toepassingen niet worden, daar is de interface niet geschikt voor.

En om je even up-to-date te brengen, zo'n laptop (netbook, budget notebook, ... hoe je 'm ook wil noemen) die hdmi heeft en full HD kan afspelen is tegenwoordig gewoon te koop voor het bedrag waarvoor je deze PConTV kan krijgen.

De rest van de voordelen van een laptop boven een PConTV hoef ik je neem ik aan niet uit te leggen ;-)
349 euro voor een op SMP8623 (redelijk oude chipset) gebasseerd apparaat? Ik vind het nogal aan de dure kant, afgezien van het feit dat je er 2 powerline adapters bij krijgt...
belachelijk; voor die prijs kun je zelf en icm. 3th party software ene veel geavanceerder device bouwen. bedoel het doet niet iets wat met huidige (gratis) software ook kan,

wat is de meerwaarde?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 23 juli 2024 00:29]

Dat vraag ik me ook af. Als je dit vergelijkt met een PS3, kan je via stream (er moet voor PConTV ook software geinstaleerd worden) zowat alle video, muziek en foto formaten afspelen. Je kan er ook mee surfen. Je kan er indd niet office files mee bewerken, de vraag is alleen, zou je dat willen op je tv?

Sorry, leuk bedoeld, maar ik zie absoluut niet de meerwaarde.
Volgens mij (correct me if i'n wrong) kan de PS3 nog altijd niet omgaan met RTL gemist. Iets wat dit apparaat wel zou kunnen.

Verder is een latptop met HDMI toch echt wat duurdelijk lijkt mij zo.
Anoniem: 265874 @gekko9021 december 2009 19:54
is daar alle HD materiaal mee af te spelen ? ' hoge bitrates'
Ja, de Intel GMA 4500MHD die op de acer TimeLine zit kan 1080p vloeiend afspelen, de 4500M niet.
Anoniem: 321896 @MM9921 december 2009 12:32
inderdaad, ik heb sinds een paar weken ook mijn ps3 icm met mijn pc in gebruik en die streamt vrijwel alles netjes draadloos inc. ondertiteling en dergelijke, en dan heb je daarnaast ook nog eens de krachtigste console van dit moment + een Blu-ray disc speler... voor 50 euro minder.
Wat ik zelf nogsteeds gewoon makkelijk doe is even mijn laptop bij mijn TV zetten en er een HDMI kabeltje tussen, dan kan je als je wilt ook nog een draadloos toetsenbord en muis erbij halen maar dat vind ik al niet nodig bij de dingen die je op je TV zo willen doen als foto's laten zien of iets van uitzendinggemist.nl bekijken
inderdaad, ik heb elf een tijdje een oude laptop zonder scherm bij de tv gehad, ideaal.
Ik heb net nog voor 169 euro een shuttle barebone in elkaar gezet met 1gb geheugen en een 2,6ghz dual core celeron. Veel goedkoper zelf te regelen dus.

De formfactor en stroomverbruik is hiervan wat lager inderdaad, maar ik zou eerst het product afmaken voordat je het zo gaat marketen als ze nu doen...
En heb je voor je 169 euro ook een draadloze keyboard en muis bij?
tel er 20 euro bij op, boeiend. Kom je nog steeds 150 euro goedkoper uit.
ik heb een dvi - hdmi kabel tussen mijn pc en mijn tv!
107cm aan beeldscherm, draadloos toetsenbord en muis erbij..
speel films af op mijn geluidsset in het DTS en full hd..
waarom zul je zoiets gaan kopen?
maar dan je kan je nog geen vloeiend hd afspelen.
Voor 349 euro heb ik een laptoop met Mediacenter en een HD content ondersteunende Graka. Nee dank je.

Voor 100 euro wil ik er nog wel over denken.

Maar een goed begin alleen jammer dat dan altijd je PC aan moet staan.
Dat is mijn heikele punt nu ook, ik wil juist niet mijn zware gamepc aan hiervoor. Mijn laptop staat toch standaard al in hdmi kabel bereik van mijn tv dus voor mij is dit compleet overbodig.
Het enige voordeel dat dit bied is dat je nu dit zelf kan als je weinig kennis hebt van pc's enz.
Voor die prijs hebben we vandeweek zelfs een complete HTPC gebouwd op basis van een Asus Barebone met 780G chipset en een Athlon II X2 215 op 2,7GHz. 640GB HDD, 2GB Ram, samen met een tuner, dvd brander en wifi.
Heb je hier ook een link van? Klinkt me als muziek in de oren namelijk...
Zonder de wifi kaart dan, maar dit is onze config. Ohja, de afstandsbediening werkt niet met Windowws Media Center, dus die zul je ook nog moeten fixen. Wij hadden nog 1 van logitech die wel compatibel was. Let op dat er 2 PCI-e x1 sloten in zitten en geen PCI! Ook is de Asus tuner niet ideaal. Voor je gaat zappen moet je stoppen met afspelen, maar het werkt verder wel, samen met opnemen. Wel de laatste beta driver pakken.

Importeren in je winkelmandje
Tsja, zonder software... En dus met de nodige problemen (tuner/afstandsbediening)
Met dit PConTV ding ben je in 1 keer klaar, heb je een manier om je HTPC met de router in de meterkast te verbinden en heb je support op de software.

Ik zeg niet dat de PConTV een betere keus is dan zelfbouw, maar voordat jou HTPC compleet is, dien je ofwel redelijk met Linux overweg kunnen (niet voor iedereen weggelegd) en een hoop tools installeren, ofwel met Windows aan de gang wat ook niet vanzelf gaat en extra kosten voor Windows licenties met zich mee brengt. Daar ben je dus wel een paar dagen zoet mee om het echt allemaal goed draaiend te krijgen. Hoewel een leuk alternatief, is het niet echt een directe vervanging van dit out-of-the-box product.
[...]
Met dit PConTV ding ben je in 1 keer klaar...
[...]
...is het niet echt een directe vervanging van dit out-of-the-box product.
Ben je in 1 keer klaar, maar zit je met een toestel dat eigenlijk niks goed kan. ;)
Bij je HTPC heb je misschien zelf wat werk, maar zal het uiteindelijk wel werken. Bij dit product moet je maar hopen dat de ontwikkelaars binnen 6 maand nog zin hebben om de firmware te updaten als er problemen zijn... :/
Ben je in 1 keer klaar, maar zit je met een toestel dat eigenlijk niks goed kan. ""
Goed genoeg voor de massa, de massa is nu eenmaal niet het ledenbestand van tweakers.net

"Bij je HTPC heb je misschien zelf wat werk, maar zal het uiteindelijk wel werken."
De massa kan dat werk niet en krijgt het ook niet werkend.
Moet je even Eventghost proberen, heb geen ervaring er mee met wmp, maar ik heb mijn Ultra-x media remote perfect kunnen afstemmen op het gebruik van XBMC, wat ik trouwens ook kan aanraden vanwege naar mijn gevoel fijnere interface en de enorme mogelijkheid tot film/tv/muziek herkenning en de daarbij horende facts/fan-art/lyrics en subtitles :D (maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak)
prijs is al 100 euro gezakt....... dat is een heel ander plaatje
Leuk idee maar te weinig gekeken wat de de concurrenten in deze markt bieden. MKV en ondertiteling is een must voor vrijwel iedereen die gedownloade films op een goede manier op zijn tv wil afspelen. Volgens mij kan je nog beter een ps3 slim kopen in plaats van dit: met ps3 media server stream je zo goed als alle formaten foto, muziek en video naar je ps3 vanaf je pc en er zit ook een webbrowser op. Alles wat je zou willen doen met dit apparaat dus. Je bent dan 50 euro goedkoper uit en je kan er ook nog op gamen en blu-ray films afspelen. En er staat een mooier apparaat in de woonkamer maar dat is een kwestie van smaak :9

[Reactie gewijzigd door I-Heine-I op 23 juli 2024 00:29]

ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen, mkv is zowieso een must.

Ook denk ik dat wanneer mensen deze box aan zullen kopen, ze daarna wel zelf die update voor mkv mogen binnen halen ... ik zie jan met de pet dit niet zo maar doen zonder de nodige frustraties en waarom heb ik deze box aangekocht gevoel erbij.
Bovendien ontbreken mkv-, flac- en ogg-ondersteuning,
Tsja het is dat jullie twee nu zeggen dat het een must is (even als de redactie) maar ik download toch ook graag een filmpje en kom slechts extreem zelden mkv tegen (zelfde voor ogg qua muziek, sowieso vind ik dat gewoon geen lekker formaat).

Geen ondertiteling is dan wel weer ontzettend stom :/. Stiekem is het toch een pc, hadden ze niet vlc er in kunnen bakken?
Leuk idee maar te weinig gekeken wat de de concurrenten in deze markt bieden.
Het is andersom, de koper kijkt niet naar wat de concurrent biedt.

Dit bedrijf maakt ook reclame, dat moet simpelweg worden terugverdient.
Toen dit apparaat een aantal maanden geleden werd aangekondigd zag ik het nut al niet helemaal, maar nu nog steeds niet... Waarom heb je in hemelsnaams zo'n apparaat nodig? Met de juiste software en wat kabels bereik je hetzelfde en heb je niet nóg een extra apparaat in huis. Of voor een paar tientjes meer een ontzettend zuinige htpc bouwen welke absoluut beter presteert... Dit apparaat probeert een gaatje in de markt te vullen wat er imao niet is, er zijn legio mogelijkheden om zoiets te realiseren, daar heb je echt niet weer een specifiek apparaat voor nodig.

(PS, valt mij overigens op dat Tweakers de laatste tijd meer moeite steekt in reviews en features, de laatste weken bijna iedere dag wel 1 of 2 interessante artikelen. Das weleens anders geweest... Toppie :))

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 23 juli 2024 00:29]

Hoeveel mensen denk jij die weten hoe ze met RDP moeten werken? Ik dacht eerst hetzelfde als jou, maar er zijn meer dan genoeg niet-tweakers die dit apparaat wel handig zullen vinden.
Daar heb je tegenwoordig software voor wat zeer makkelijk werkt, ik durf zelfs te zeggen dat het makkelijker te gebruiken is dan dit apparaat. Het apparaat doet in principe exact hetzelfde maar dan met behulp van een stukje hardware, een schakel die er dus prima tussenuit zou kunnen. Maar goed, ik begrijp dat er ook mensen zijn die liever hun portemonnee trekken dan zich eventjes een paar uurtjes verdiepen in makkelijk te leren software... snappen doe ik het alleen niet helemaal 8)7

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 23 juli 2024 00:29]

Vista Home werkt al niet lekker met RDP (of je moet wat gaan sleutelen en dll's vervangen) Dus dat is niet echt een optie voor de gemiddelde gebruiker
Ze mogen wel eens afstappen van al dat My... gedoe. MyTheatre, My Video, My Photo, My Music. Beetje een stopwoordje. En nog egoistisch ook :+. Op mijn mediacenter staan toch echt dingen van ons. OurTheatre, Our Video, etc. :P

Het blijft ook jammer dat al die mediaplayers alleen aanwezige media af kunnen spelen en geen TV op kunnen nemen. Ik zou graag een kant-en-klare volledige mediacenter willen zien met digitale TV en EPG. Hoeveel werk zou dat nou extra zijn? Een DVB kaart, card reader en wat extra software. Dan wordt het apparaat wel wat duurder (zeg 200 euro), maar dan heb je wel echt een volledige oplossing.

Ik heb er nu zelf een gebouwd, maar een kant-en-klaar apparaat kan een stuk compacter en zuiniger worden gemaakt.

[Reactie gewijzigd door drZymo op 23 juli 2024 00:29]

Precies, vind het ook zeer wonderlijk dat alle mediaspeler die er op de markt zijn geen 1 digitale kabel tv kan ontvangen.

Zit dan ook met smart op de Yuixx speler te wachten. Al hoewel die wel een hoog prijskaartje krijgt.
Microsoft heeft dat begrepen en is met de komst van Vista van dat 'My' afgestapt. Is/wordt echt zo'n vervelend buzz-woord net als de 'i' of 'e-'.
"op mijn mediacenter..." - op ONS mediacenter dan, natuurlijk!

[Reactie gewijzigd door Zanthr op 23 juli 2024 00:29]

Hallo,
Als gelicenseerd zendamateur ben ik apért tegen het gebruik van het lichtnet voor dataoverdracht. De 230 Volt draden in huis zijn onafgeschermd en stralen als antenne een helse massa stoorsignalen uit die radiocommunicatie door zendamateurs op de langere golfbanden volkomen kan verzieken. De storingsdienst zou, indien gewaarschuwd, bij deze optredende storing de betreffende storende apparatuur onmiddelijk laten stoppen. Kijk eerst maar eens of er een keurzegel is, hoewel dit ook niets hoeft te zeggen! Probleem is dat ontstoring vrijwel ondoenlijk is omdat daardoor de datapulsen teveel afgerond worden voor betrouwbare dataoverdracht. Ik dacht trouwens dat er al maatregelen genomen waren om dit soort overdracht te beperken. In het buitenland is er al een verbod op een heel stel uit het oosten afkomstige apparaten die op deze wijze communiceren. Wat je hoort op de kortegolfradio is een soort rauwe knetterruis over grote frekwentiegebieden. Luister- en zendamateurs luisteren naar ethersignalen tot onder 1 microvolt op de antenneklemmen en deze stoorsignalen kunnen wel tientallen milliVolt zijn, afhankelijk van de afstand tot de stoorbron.
Willem (PA0TW)
Dus omdat een stel zendamateurs er last van zou kunnen hebben, mag ik bepaalde apparatuur niet gebruiken? Het moet niet gekker worden... Als je argument nu was geweest dat je het zendverkeer van de hulpdiensten in de weg zit, dan had je een punt.
Ik vind het altijd zo sneu dat er nooit word geluisterd naar dit soort verhalen tot dat het goed fout gaat.

Maar ja zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.

Bij de meeste mensen gaat gemak en geld voorop duurzaamheid en eerlijkheid.

Ze zijn niet van plan een dure router van over de honderd euro te kopen en vervolgens voor ieder apparaat adapters te kopen van nog eens minimaal 50 euro per stuk.

Powerlinetjes van 80 euro doen het vaak nog sneller
Voor hetzelfde geld heb je een PlayStation 3 met draadloos toetsenbord & muis en afstandsbediening. Dan heb je naar mijn idee stukken veelzijdiger product (blu-ray, dvd, games, wifi, etc.) terwijl de gebruiksvriendelijkheid niet wordt aangetast.

[Reactie gewijzigd door airliner op 23 juli 2024 00:29]

Precies, ik hou het daarom ook maar bij mijn Mac Mini en/of PlayStation 3.

Ik geloof dat er best wel een markt zal zijn voor dit soort producten. Maar toch heb ik mijn twijfels of dit überhaupt aan gaat slaan bij de consument.

Maar wie niet waagt, wie niet wint :Y)
Mooie Combo Mini en/of PlayStation 3

[Reactie gewijzigd door Hippievogel op 23 juli 2024 00:29]

Wel apart om te constateren dat het met die commerciele HTPC maar niet echt van de grond wil komen. Alleen al de factor ruimte; wat is er nou idealer dan je computer op je 40 " aansluiten als je geen plek hebt om ook nog es een bureau met stoel en beeldscherm en pckast muis 5.1 speakersets, tobo enz. in je huiskamer op te stellen? Elke fatsoenlijke tv heeft tegenwoordig hdmi en (sommige) videokaarten sturen zowel hd beeld als hd- geluid door. Iets wat FATSOENLIJK werkt als mediaplayer kost de particulier als het moet niet meer dan 350 euro. Alle audio en beeldformaten worden dan via codec-packs ondersteund. Twee vliegen in één klap zou je toch zeggen...
Er zijn andere redenen dan ruimte om geen bureau in je huiskamer te plaatsen. De gemiddelde amateur binnenhuisarchitect (lees iedere vrouw, plus een deel van de heren) wordt er niet enthousiast van.

Een klein kastje je onder de tv wordt heel wat eerder geaccepteerd.
Al jaren gebruik ik een MS Windows PC met Microsoft Media Center (MCE) er op. 4 Hauppauge tuners er in. Rechtstreeks gekoppeld aan de ambilight via HDMI. Daarnaast staan er 2 XBoxen 360; beiden via VGA gekoppeld aan LG schermen (die hebben goed powermanagement).

De 360's nemen via het LAN contact op met het MCE en draaien daar een soort remote desktop versie van het MCE. Dit werkt goed voor TV (live en opgenomen) en voor DIVx enzo. DVD kijken kan rechtstreeks op het MCE, of rechtstreeks op de XBOXEN, ISO's en geripte DVD's alleen op het MCE.

Met zo'n logitech mini kb, kan op het MCE eenvoudig vanaf de bank worden geinternet e.d. werkt ook prima. Doen we eigenlijk bijna nooit (er is altijd wel een laptop binnen handbereik).

Inverstering: Hardware + Tuners + OEM Windows ongeveer 600 EU; xBox 150 eu per stuk.
Een xbox 360 als mediacenter extender, natuurlijk werkt dat ook. Daar kan je dit apparaat wel mee vergelijken, een remotedesktop. Maar dan kan je met een xbox 360 de software op je pc nog niet laten draaien in de woonkamer...........Hoe wil je dat dna doen? Toch nog een laptop met een draadloos toetsenbord.......

Mediacenter extender plus laptop in de woonkamer, ik geef toe, ik heb dat ook, werkt prima, maar vraagt meer kennis en qua prijs....... kan wel eens net iets duurder zijn dan 349 239 euro

[Reactie gewijzigd door HansKeesom op 23 juli 2024 00:29]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.