Gamescom - Preview Def Jam Rapstar

SingStar Hiphop

Op een beurs als de Gamescom ligt het voor de media al lang van tevoren vast welke titels er gezien en gespeeld gaan worden, uitgezonderd dan de nieuw aangekondigde games. Anders dan op hardware-beurzen als de Cebit liggen er zelden verrassingen te wachten. We waren daarom behoorlijk verbaasd toen we in Hal 7 van de Koelnmesse ineens Def Jam Rapstar tegenkwamen: een game die veel op SingStar lijkt, maar dan vol zit met hiphop en rap.

Gezien op: Xbox 360
Verschijnt ook op: PlayStation 3

Hoe kon het dat een game die prominent op de beursvloer aanwezig was, ons nooit eerder was opgevallen? Het antwoord bleek simpel: ontwikkelaar Def Jam Interactive heeft nog geen uitgever gevonden en moet dan ook zelf de media voor de game zien te interesseren. Blijkbaar had de ontwikkelaar de E3 uitgekozen om de game wereldkundig te maken, maar gamegiganten als EA en Activision, met hun machtige pr-machines, hebben de titel kennelijk nog niet opgepikt.
Zou dat iets te maken hebben met het genre, hiphop dus? Terwijl we voor SingStar zelfs al een Country-pakket hebben gezien, lijkt het soms of de game-industrie maar matig in hiphop geïnteresseerd is. Hiphop was nog het meest prominent aanwezig in de eerdere spellen van Def Jam Enterprises, en dat waren toch voornamelijk vechtspellen. Rijmt hiphop gewoon niet met games, of vragen de hiphop-platenbazen misschien achterlijk hoge bedragen voor de licenties van hun artiesten? Het antwoord moeten we schuldig blijven, maar Def Jam Rapstar laat zien dat een hiphop-muziekgame wel degelijk mogelijk is.

*Grote artiesten

Het zou Def Jam Rapstar te kort doen om deze muziekgame simpelweg te omschrijven als een hiphop-versie van SingStar. De game is op cruciale plaatsen flink anders en gaat ook een stuk verder dan SingStar. Net als in SingStar en daarmee vergelijkbare spellen valt of staat het succes van de game bij de aanwezigheid van een flinke lijst grote artiesten die met muziek en beeld in het spel verwerkt zijn. Voor Rapstar is deze lijst nog niet compleet, maar in de versie van het spel die we op de Gamescom zagen, zaten ter illustratie wel alvast flink wat zeer bekende nummers. 'Live your Life' van T.I. en Rihanna was bijvoorbeeld een hit, net als 'Golddigger' van Kanye West. Ook Ja Rule, The Notorious B.I.G. en Young Jeezy zagen we voorbijkomen, plus een aantal meer old skool hiphop-artiesten.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite