Door Jurian Ubachs

Redacteur

Wii Motion Plus: Tiger Woods en Grand Slam Tennis

28-04-2009 • 19:01

49

Multipage-opmaak

Verbeterde waarneming

Veel mensen zien de Wii niet als een gelijke van de Xbox 360 of de PS3. De console van Nintendo komt vooral in beeld bij sociale aangelegenheden: gezellig samen spelletjes doen, met vier Wiimotes tegelijk. Je zou dus kunnen stellen dat de console de rol van Ganzenbord of Mens Erger Je Niet heeft overgenomen. Binnenkort kan deze 'b-rol' van de Wii echter verleden tijd zijn, als de Wii Motion Plus zijn intrede doet. Electronic Arts heeft al een tweetal games klaarstaan, die gebundeld met Wii Motion Plus in de winkel zullen komen.

*Nauwkeuriger

Grand Slam Tennis en Tiger Woods PGA Tour 10 hebben allebei grote broertjes op de andere consoles. Die van Tiger verschijnen tegelijkertijd met de Wii-versie, die van Grand Slam komen pas later in het jaar. Toch lijken die andere versies op voorhand minder interessant dan de Wii-games, en dat allemaal dankzij de kleine blokjes die aan de Wiimote kunnen worden gehangen en waarmee de waarneming van de bewegingen van de controller een stuk nauwkeuriger wordt.

Wii-motes met Motion Plus blokje

De grotere nauwkeurigheid is mogelijk danzij de toevoeging van 3d-waarneming. Wii Motion Plus zorgt ervoor dat de Wiimote 'weet' waar hij zich in de kamer bevindt. Voorheen bepaalde alleen de infrarood-strip de positie van de Wiimote ten opzichte van de tv. Bewegingen met de Wiimote komen met de Motion Plus een stuk geloofwaardiger over. Waar je vroeger met een zwaard alleen voorgeprogrammeerde klappen kon uitdelen, waarbij alleen grofweg de richting van de controller werd waargenomen, begint de besturing nu werkelijk realistisch te lijken.

*Halfbakken gezwaai

Hoewel de techniek sterk is verbeterd, is hij nog niet perfect. Op het Showcase-evenement dat Electronic Arts in Londen had georganiseerd, kwam vooral Grand Slam Tennis af en toe niet lekker uit de verf. Tiger Woods PGA Tour 10 demonstreerde daarentegen dat de techniek wel degelijk potentie heeft; iedereen die met halfbakken gezwaai dacht weg te komen, kwam bedrogen uit.

Tiger Woods PGA Tour 10

Tiger Woods op de Wii is, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je aanhoudt, een spel dat angstig dicht bij het echte werk komt. Met de oude gevoeligheid maakte het niet uit of je echt de volle beweging maakte met de Wiimote, of dat je alleen wat handbewegingen maakte. Dat is met Wii Motion Plus verleden tijd. De game verwacht van je dat je de Wiimote keurig naar achteren brengt, en dan met een keurige swing de bal wegmept. En vergeet niet door te zwaaien!

*Goede techniek helpt

Natuurlijk zal golfen op de Wii nooit zo echt zijn als golfen op een driving range. Toch zal iedereen die wel eens een balletje heeft geslagen, direct de gelijkenissen opmerken. Hoewel het vast ook anders kan, helpt het in Tiger Woods op de Wii absoluut om een correcte golfhouding aan te houden. Die techniek helpt je vooral bij het recht houden van de Wiimote. Je virtuele golfclub moet uiteraard recht tegen de bal komen, dus zul je ook een rechte swing moeten maken. Teveel naar links of rechts zwaaien resulteert in een mooie fade of draw, net als bij het echte werk.

Tiger Woods PGA Tour 10 Wii En zo ontstond er op de EA Showcase een situatie waarbij de mensen die wel eens hadden gegolfd het duidelijk beter deden dan mensen zonder enige golfervaring. Het balletje wegslaan lukt je altijd wel, maar een kaarsrechte drive met honderd procent kracht, dat doe je niet zomaar. Hoe gaaf dit overigens ook is, het heeft wel een nadeel. Wij voelden na een rondje van achttien holes dezelfde spiertjes opspelen die we na een uurtje op de driving range ook wel eens voelen. Gamen wordt op deze manier dus wel heel sportief. Je mag dit met een knipoog lezen, maar let wel: golftechniek bestaat niet voor niets. Als een ongeoefende speler ineens 75 of meer volledige swings op rij gaat doen, en dat op een fysiek onhandige manier aanpakt, kan dat gemakkelijk spierblessures opleveren. Een bezoekje aan de lokale golfclub is dan ook niet eens zo'n slecht idee.

*Mindere presentatie

Uiteraard legt Tiger Woods het op de Wii verder op alle fronten af tegen de andere versies. Grafisch ligt het spel op een niveau dat op de pc een jaar of vijf geleden eenvoudig werd gehaald. Ook de presentatie er omheen is een stuk minder: waar de Xbox 360-versie een complete televisie-presentatie heeft en honderden toeschouwers rond de green toont, is het op de Wii erg rustig langs de baan. Ben je erg vatbaar voor dit soort randzaken, dan zul je de PlayStation 3- en Xbox 360-versies waarschijnlijk beter vinden. En wie weet wordt de Wii-versie wel snel gemakkelijk - wij wisten in ons eerste rondje al een paar birdies te noteren. Dat neemt echter niet weg dat golfen in een game nog nooit zo realistisch is neergezet. Kun je goed golfen, dan heb je daar in Tiger Woods op de Wii veel voordeel van. Je zal onervaren spelers kunnen verslaan omdat je gewoon beter bent. Een groter compliment kun je een golfsimulatie toch niet maken?

Grand Slam Tennis

Een andere titel die gebruikmaakt van de Wii Motion Plus is Grand Slam Tennis. Met deze game maakt EA zijn debuut in de wereld van de tennisgames, waar titels als Virtua Tennis en Top Spin domineren. Later dit jaar zal EA een game uitbrengen op de Xbox 360 en de PlayStation 3 die de concurrentie aan moet gaan met dat soort namen, maar of Grand Slam Tennis op de Nintendo Wii dezelfde concurrenten moet vrezen, valt nog te bezien. Het gebruik van de Wii Motion Plus zorgt namelijk voor een enorme vergroting van de controle die je over het spel hebt.

Grand Slam Tennis - Nadal Toen we onze hands-on sessie begonnen, speelden we eerst even zonder de Wii Motion Plus, om daarna het verschil te kunnen meten. Grand Slam Tennis is speelbaar zonder de nieuwe technologie, maar de controle ervan lijkt dan erg op die in het tennisspelletje in Wii Sports. Je timing bepaalt welke kant de bal op gaat, en echt veel effect geven is er niet bij. Op deze manier is Grand Slam Tennis ook best vermakelijk, maar wel aan de gemakkelijke kant.

*Meer controle

Hoe anders is dat als het Wii Motion Plus-blokje wordt toegevoegd. Ineens kan de Wii je bewegingen bijna volledig volgen en heb je dus een serieus virtueel tennisracket in je handen. Trek je 'racket' omhoog en je geeft de bal topspin, terwijl de omgekeerde beweging een slice oplevert. Ineens is daar de controle die we eigenlijk altijd al hadden willen hebben, en waar de Wii in onze ogen ook voor bedoeld was. Nu kun je eindelijk balletjes op de lijn neerleggen en dan doe je het echt zelf.

Grand Slam Tennis - McEnroe Maar om nu te zeggen dat dat tijdens onze speelsessie veel gebeurde: nee. Meer controle is leuk, maar het maakt het spel er niet gemakkelijker op. Doordat je bewegingen nauwkeuriger worden gemeten, sla je bij een te vroege of te late klap sneller uit. Daarbij komt dat het spel een beweging die je maakt om van backhand naar forehand te switchen nog wel eens wil aanzien voor een klap. Dan slaat je tennisser dus ineens in het luchtledige, terwijl de bal een halve seconde later simpel langsstuitert. Dit zorgde tijdens onze speelsessie wel voor de nodige frustratie. Kinderziektes van de nieuwe technologie, zullen we maar zeggen.

*Karikaturen

Een ander interessant aspect van Grand Slam Tennis is dat het aanbod aan tennissers erg gevarieerd is. Je kan niet alleen spelen met hedendaagse grootheden als Nadal en Federer, maar ook met oude toppers als Boris Becker, Martina Navratilova en John McEnroe. Het is erg komisch om te zien hoe de karikaturen van de spelers - de Wii-graphics zijn nu eenmaal niet fotorealistisch - ook de maniertjes van de spelers vertonen. Zo gooit McEnroe geregeld zijn tennisracket op de grond, en moet de scheidsrechter het bij hem af en toe flink ontgelden.

Voorlopige conclusie

Het staat buiten kijf dat de Wii Motion Plus een verplichte toevoeging voor iedere Wii-bezitter is. Het extra blokje dat onderaan de Wiimote wordt bevestigd, verbetert de waarneming van je bewegingen enorm. Hoewel we bij Grand Slam Tennis daar af en toe juist door werden geplaagd, bleek de Wii Motion Plus bij Tiger Woods PGA Tour 10 een schot in de roos. Het enige nadeel is dat je de bewegingen natuurgetrouwer na moet doen. Golfers en tennissers leren technieken aan waardoor zij zichzelf niet blesseren, en dat wordt op deze manier op de Wii ook geen overbodige luxe. Het wachten is op de eerste Wii-golfende opa wiens rug het na een spelletje Tiger Woods 10 begeeft. Het zou dus zomaar raadzaam kunnen zijn een warming-up of wat rek- en strekoefeningen te doen, voordat je aan de slag gaat met Wii Motion Plus. Een warming-up om te kunnen gamen, het moet niet gekker worden...

Titel Tiger Woods PGA Tour 10
Box Tiger Woods
Platform Nintendo Wii (Afwijkend: X360, PS3, pc)
Ontwikkelaar EA Sports
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum 3 juli 2009


Titel Grand Slam Tennis
Box Grand Slam Tennis
Platform Nintendo Wii (Afwijkend en later: X360, PS3)
Ontwikkelaar EA Sports
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum 19 juni 2009
Grand Slam Tennis preview Grand Slam Tennis preview Grand Slam Tennis preview Grand Slam Tennis preview Grand Slam Tennis preview Grand Slam Tennis preview
Tiger Woods 10 Wii Tiger Woods 10 Wii Tiger Woods 10 Wii Tiger Woods 10 Wii Tiger Woods 10 Wii


Reacties (49)

49
47
14
8
0
4
Wijzig sortering
Anoniem: 39905 28 april 2009 22:17
Ik heb eerst een Wii gehad, vlak na de launch. Maar na: Wii sportsz, red steel, Zelda (beste game tot nu toe imho), Cod en Super Mario Galaxy was voor mij persoonlijk de Wii uitgerangeerd. Er zaten voor mij niet voldoende games in de pijplijn. Dit heeft mij ertoe besluiten om een XBOX 360 aan te schaffen.

En na kennis te hebben gemaakt met Gears of War (1 en 2), Project Gotham racing 4, Battlefield bad Company, GTA4, Red Alert 3 (ja ja een rts op een console) en Cod5. Weet ik dat er nog meer games zijn die ik wil spelen: Flashpoint, ArmaII, modern warfare en Bad company 2, (en nog wachten op Gears 3). Ja voor mij is de 360 veel meer, voor mij zijn de games veel "geschikter".

Ik moet wel aangeven dat ik goed snap dat de Wii zo scoort, het is echt een gezellige console, soms (bijvoorbeeld als er vrienden zijn) heb ik er wel spijt van dat ik hem verkocht heb. Het is gewoon een "gezellige" console. PGR 4 is ook wel leuk in coop, maar minder snel start je een potje Cod. Wii sports is gewoon leuker (niet ervaren gamers). En ik moet dan ook beamen dat graphics er dan niet echt veel toe doen. Al ben ik wel onder de indruk van bijvoorbeeld de graphics en de super gameplay van Gears of War 1 en 2, toch blijft Zelda Twilight Princess mijn game. En zodra er een vervolg komt, komt er ook gewoon weer een Wii.
Ik heb dan misschien geen Wii, maar ik heb me wel aan dingen flink geïrriteerd. Het is erg leuk en makkelijk om een wiimote op de pc aan te sluiten, maar als je dat ding als joystick wil gebruiken dan wordt dat toch wel lastig. Ik kan meten hoe schuin ik de Wiimote houd, maar niet of ik hem op de kop houd of niet. Pitchen en rollen is geen probleem, olang ik hem niet 90 graden recht omhoog houd, zoals je bij een joystick doet.
Ik heb een lightgun voor de wiimote en de nunchuck, dus ik kon de nunchuck voor de bewegingen gebruiken en de wiimote als de knoppen op de joystick. Niet echt ideaal.

En ik had zelf met wat IR-LEDjes een sensorbar gemaakt voor de lightgun, maar die werkte ook niet echt lekker. Na wat testen ben ik er achter gekomen dat mijn wiimote een erg klein gezichtsveld heeft. Een iets te grote beweging, en hij ziet niks meer, en Gordon Freeman tolt rond als een op hol geslagen draaimolen.
Ik vind dit blokje wel wat duur, maar ik heb wat cadeaubonnen, dus kan ik dit apparaat zo goed als gratis krijgen. Ik hoop dat GlovePIE, of misschien een ander pc-programma binnenkort ondersteuning krijgt voor dit apparaat.
Dit is voor mij dé oplossing voor mijn joystick-problemen en mijn lightgun-problemen
De originele Wii sensorbar heeft dan ook 8 IR LED's, in twee paren van vier (zodat afstand ook gedetecteerd kan worden), in een waaier vorm, zodat er ook een kijkhoek is. Ik heb zelf ook wat lopen spelen met GlovePIE, en er is een hoop potentiëel, eigenlijk hoop ik dat er nog eens een gebruikersvriendelijk gebeuren wordt gemaakt, waardoor je de WiiMote + Nunchuck gewoon als game besturing kunt gebruiken. Lijkt me heerlijk, UT op de bank spelen met Metroid Prime3 controls. Nog een truukje wat m'n HTPC extra kan dan ;)
De 8 IR-LEDs maken niet zoveel uit (ik heb er trouwens wel 8, kon ze ergens voor een paar centen krijgen, dus waarom niet meteen een heel zakje?). Er zijn genoeg mensen die gewoon twee LEDjes gebruiken, of zelfs twee waxine lichtjes. Waxine lichtjes hebben wel een perfecte kijkhoek, die stralen alle kanten op.

Ik kan nog wat proberen, mijn sensor bar is heel erg ghetto en extreem DIY. Het is echt twee losse printplaatjes waar wat LEDjes en wat weerstandjes op zitten.
Ik kan dus de hoek die de platen met elkaar maken veranderen, en misschien kan ik nog de poten van de LEDjes wat verbuigen, maar ik weet niet of dat veel zin heeft.
De stralingshoek van mijn sensor bar vond ik op zich wel okee, maar het gezichtsveld van de mote zelf is bij mij klein. Ik weet niet of het bij alle motes zo is, bij alle Gbooster motes, of alleen bij mijn eigen.
Ik vind het jammer dat Nintendo ons afzet met technologische verbeteringen achteraf. Je hebt dus bij aankoop van een Wii een halfgebakken product want nu moet je allerlei extensies kopen om alles werkend te houden, waaronder de MotionPlus, eventuele extra Nunchucks voor extra controllers en Classic controller apparatuur (en dan heb ik het nog niet over de gun en andere plastic speeltjes). Ik vind het erg jammer moet ik zeggen en het kost zo langzamerhand opgeteld wel zo'n 350 Euro ipv. 250 Euro wil je het apparaat helemaal compleet en functioneel top hebben. Een nogal dure investering uiteindelijk. Heb zelf ook een Wii maar met deze extra apparatuur die je nu weer erbij moet gaan kopen zie ik steeds meer spijt opkomen.

[Reactie gewijzigd door za3redrum op 26 juli 2024 10:35]

Eerlijk gezegd, vind ik dit ietwat kort door de bocht. Wellicht had de MotionPlus er bij introductie dienen te zijn, maar zoals hierboven aangegeven, was die techniek er wellicht nog niet. Persoonlijk vind ik dit minder vervelend dan dan er een nieuwe versie van een notebook, TV, o.i.d. komt net nadat ik een dergelijk apparaat gekocht heb. Daarbij is het niet meer dan gebruikelijk dat er optionele of betere accessoires voor een product, zoals hier bij de wii, achteraf aangekocht dienen/kunnen te worden. Bij een PC krijg je doorgaans ook een optische muis en geen laser muis. En zo krijg je bij een zakelijk notebook er ook standaard geen docking station bij.
Anoniem: 136223 @bobsnl30 april 2009 18:38
@Renaldoniels: tja, 'n standard pack snap ik nog & ik vond het in eerste instantie (eind 2006) ook gewoon descent klinken, maar toen waren wij er nog niet van op de hoogte hoe slecht de gemiddelde games line-up zou worden.
@Bobsnl:
'n gyroscoop had er allang geleden in gekund. (bull-sh** dat dàt niet eerder kon..)
Er was al 'n 'muis' met gyroscoop beschikbaar sinds 2003.

Dat ze 'nu pas' interessant genoeg lijken voor échte massaproductie is 'n geheel ander issue.

Wat mensen als "za3redrum" bedoelen is dat je niet bezig wil blijven om accessoires bij te kopen.

3 extra controllers (nun-chuck's & mote's beschouw ik maar even als "1"), erbij vindt ik prima, maar idd. je blijft niet bezig..

Van Nintendo was ik wel wat aan accessoires aankopen gewend, maar ipv bijvoorbeeld 5 memory pack's, 4 rumble packs & 'n geheugen uitbreiding te kopen zoals bij de N64. Zit je tegenwoordig met accessoires die op korte termijn ronduit waardeloos lijken te zijn (geworden).

Nintendo maakt het nu wel erg bont.

A: De games lijst is niet al te fantastisch, zoveel accessoires en zo weinig goede games die daar op leuke wijze invulling aan geven geeft 'n ripped-off gevoel..
Zelfs de N64 & Gc gaven dat gevoel minder.
B: De SDHC-reader zat er al die tijd al in, als je 3 losse 2GB kaartjes had gekocht eind 2006 was je helaas toch 'n goede 60 euro kwijt. Nu betaal je voor 'n snel 8GB kaartje minder.
C: Ik was in eerste instantie best enthousiast over Nintendo's approach, maar dat positieve gevoel is rap aan 't afkoelen.
D: Ik snap dat Nintendo die 'simpele' consument probeert te tillen op deze el cheapo wijze, maar dat had echt 'n stuk fatsoenlijker gekund.

Ze hadden er net zo goed voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld 'n stel exclusieve 'high-end' features te laten un-locken dmv abonnement(je)/kras kaarten.
Zoals het downloaden van exclusieve firmware.
------------------------
Kortom, Nintendo moet wel erg revolutionaire zaken voor de e3/komende jaren hebben klaarstaan om de competitie af te houden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 136223 op 26 juli 2024 10:35]

Ja en nee... Nee: voor mijn Xbox 360 Core van destijds 249 kocht ik ook een tweede controller, betere component kabel, toen een 20GB harddisk, een chat bordje, headsetje, enz. Kwam toch ook echt richting de 400-500 euro.

Nu heb ik de Xbox360 omgeruild voor een Wii en ja: voor 249 heb je een Wii met 1 controller en Wii sports. Dat was het dan. Mijn vrouw wou ook meespelen dus een Wiimote erbij. En een balanceboard. Toen een component kabel. De stukje plastic zoals golfclub en bongo's zijn natuurlijk overbodig maar wel leuk.

Samen hebben we veel meer plezier van de Wii ( en met USB Loader al helemaal ) maar toch mis ik wel het grafische geweld van GRID op de Xbox360.

[Reactie gewijzigd door Neus op 26 juli 2024 10:35]

waarom zou nintendo je afzetten.
er wordt een basisuitvoering op de mark gebracht voor een basis prijs zodat iedereen het naar eigen smaak kan aanvullen. waarom wordt er bij een auto meedere uitvoeringen uitgebracht ? doe makkelijk maak 1 uitvoering met alles erop en eraan voor duizenden euro's meer want anders kost het meer geld als je wat extra's wil. of zijn er dan mensen die geen interesse meer hebben omdat ze het niet meer kunnen betalen.

jij wilt mischien de plastic opzetstukjes hebben en een classic controller + 4 wiimotes maar andere mensen hebben daar helemaal geen behoefte aan. en waarom zouden die dan voor €???? meer die spullen in een wiipaket moeten meekopen.

had nintendo dan maar moeten wachten tot de wiimotionplus uitontwikkeld was en dan nu pas de wii moeten lanceren. en had sony moeten wachten tot het geschil met de dual shock controller was opgelost.

dan kan je blijven ontwikkelen want er komt altijd wel wat beter

je mag blij zijn dat ze blijven doorontwikkelen om de console te verbeteren niemand verplicht je om de wiimotion plus te kopen spellen zijn ook nog zonder plus te spelen.
Anoniem: 87832 @za3redrum29 april 2009 08:14
Weet je wie pas écht afzetters zijn? Sony!
Eerst moet je een PlayStation kopen, vervolgens moet je upgraden naar een PS2 en nu hebben ze zelfs nóg een upgrade, de PS3. Ze hebben ons gewoon afgezet met technologische verbeteringen achteraf.
Ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld is... De PS (1,2 of 3) zijn de meest complete consoles die op de markt te krijgen zijn, daar hoef je (bijna) niks bij te kopen.
Het enige dat bij de PS3 niet direct meegeleverd werd was de 'rumble' functie, en dat had een juridische achtergrond. Dit in tegenstelling tot de Wii (of de 360). Maar laten we hier geen console-war van maken, za3redrum heeft gewoon een punt, de wiimote controller was weliswaar vernieuwend, maar niet goed genoeg. Deze addon had gewoon direct in de originele controller moeten zitten.
Juridische achtergrond?

Sony wou gewoon niet betalen en liet dus uiteindelijk de consument betalen, door de DS2 later uit te brengen.
Anoniem: 19339 @za3redrum29 april 2009 09:07
Zeur niet, je was 2 jaar blij met de Wii en de games die je gekocht hebt, het is niet zo alsof die opeens minder leuk zijn geworden of het minder goed doen.
Ik vind het jammer dat mensen alleen maar lopen te zeiken terwijl Nintendo nieuwe technologie introduceerd.

Wees blij dat ze nieuwe dingen bedenken en uitbrengen in plaats van alleen maar te zeiken. Ga je ook zeiken als ze met de opvolger van de Wii komen? Dat je zijn nieuwe functies niet in jouw oude wii zitten?
Ik denk deze ontwikkeling vooral ook gebeurt omdat men spellen makkelijk kan kopiëren en veel mensen hun Wii ombouwen. Dan moet er wel wat verzonnen worden om toch geld in het laatje te krijgen en spellen te blijven verkopen (met benodigde extra's).
Met de Wii als console kom je toch al aardig over de €500 voor een compleet Casual party en nongamers console setje. Heb hem toen puur als casual party bewegings console gekocht en wist al dat het niet goedkoop was. Voor erbij.
Wii €250 + 3* €40 + 3*€20 = €430.

Dan nog voor aardig kapitaal aan plastic gadget's. Elk €20 sommige meer. Ja heb de dubbele set golf en tennis racket stuurtjes pistoolhouders. En Balance board van €100

Nu krijgen we dus de Motionplus voor de meer Hardcore simulatie games waar presizere Wiimote dmv motionplus zeer goed als optimum HID bij past. Dat juich ik eerder toe. Ik zie het eerder dat Nintendo hiermee eens een keer niet de massa en ook niet de Nintendo franchise fan mee bediend worden. Maar de serieuzere simulatie nastrevende hardcore gamer. Die dus ook voor een uitdaging, personelijke of competatief, gaat. Ik zie het meer dat Nintendo hiermee een submarkt bediend die ze nog niet of beperkt binnen hebben.

Heb nog niet gegolfd. Maar wel recreatief getennist. En ja dan is Wii sport al een vooruitgang, je krijgt een idee van de potentie. En de Wii motionplus zou dus daarop een flinke stap vooruit zijn.
De problemen die nu worden aangeven is meer op software niveau om een slag of positioneren van het racket te herkennen. Misschien dat de nauwkeurig heid nog een trapje hoger moet. Tennis is anticiperen op de bal. Want je moet je swing goed timen en je voeten werk niet vergeten. Gezien ik nog altijd op recreatief beginners tennis niveau zit. Zal dit wel een moelijke game worden. En gezien mijn anticipatie op de ball zero is zal vaker een fake slag genereren als ik van forhand naar backhand ga en vice versa. Want als je te laat bent zal dit ook een wat fellere beweging zijn. Wat al snel als slag gezien wordt.

Tja diegene die de Wii totaal paket willen hebben maar het ding vooral zagen als de cheapest vorige gen die komen bedrogen uit als al die accesoires voor hen must haves zijn. En daar komt deze nog boven op. Is het alles behlave cheap het algehele totaal plaatje. Denk dat onze PS3 totaal pakketje goedkoper is. GT5P setje met extra controler en G25 stuur. En in de huidige situatie is de xbox360 kale versie de cheapest

Maar ik zet de Wii niet tegen die veel krachtigere console. Hoewel ik de vette GFX mis op Wii. Heeft de Wii als voornaamste strongpoint zijn unieke HID en dat is dus de Wii mote en nu in verbeterde form met motion plus. Wat zeer goed past bij sommige games als je meer op simulatie richt. Is meer iets om een van die andere of PC gamen mee aan te vullen.

Maar ja het is Commercieel ene heel slimme zet van Nintendo om van hun console tje een massa produkt te maken die grote potentie heeft om veel accesoirres te genereren. Dat is uiteraard big Ka'Ching$€ etc. En ook zog de console met winst kunnen verkopen gezien de nog steeds gezonde vraag aanbod en Console sales voorsprong.

[Reactie gewijzigd door SG op 26 juli 2024 10:35]

Anoniem: 155599 28 april 2009 19:37
Die screenshots, niet om aan te zien. Misvormde lichamen, glade 1kleurige vlakken, publiek in drie kleuren shirts. Leuk die wii, maar ze hadden met die controller upgrade ook meteen een wii upgrade moeten doen (niet dat dat sega 16bit+16bit cd drive aanklik geval een succes was), maar die graphics kunnen anno 2009 echt niet meer.

En voor het geld dat je voor die console uitgeeft, verwacht je toch wel iets meer. 250euro voor pentium 166mmx, waarvan 2 complete controllers erbij een godsvermogen kost. En waarmee het "live" gedeelte amper is uitgewerkt
Mijn vrouw is helemaal weg van een spel met 6 verschillende figuurtjes, opgebouwd uit vierkantje blokjes. Kan ze uren spelen, dat Tetris.

Waarmee ik maar wil zeggen: voor veel mensen maakt het niet uit hoe het spel eruitziet, het gaat om de gameplay.
Net zoals ik nog altijd TransportTycoon (uit 1995) op de pc speel (door de goede gameplay) houdt ook de Wii mijn aandacht vast door GAMEPLAY...

De mii's en graphics zijn heel basic, maar goed genoeg en het heeft ook wel weer wat.. terug naar de basis van het gamen, om het plezier wat je van een spelletje kan hebben, en niet alleen, ohh, ahh, wat ziet dat water er mooi uit! En na een week leg je het spel aan de kant omdat de gameplay zuigt...

Nee, voor mij staat gameplay voorop, en daar is nintendo erg goed bezig!
ja ja, gameplay.
daarom zijn de verkopen van third party games ook zo laag op de wii omdat de gameplay op wii zoveel beter is als de PS3/Xbox360 |:(

en er zijn om precies te zijn misschien maar 3 spellen die winst maken op de wii, aangezien bijna niemand 1 miljoen spellen op de wii weet te verkopen.
http://www.eurogamer.net/...-sell-1m-to-make-a-profit
Anoniem: 90138 @stewie29 april 2009 00:28
Heel ironisch dat je juist dat artikel aanhaalt. Als je het bronartikel leest, zie je dat die cijfers juist worden gebruikt om aan te geven dat Nintendo hun strategie op gameplay ten koste van high end graphics heeft ingezet omdat games steeds meer geld kosten om te ontwikkelen en minder opleveren.

Dat Nintendo bijna de enige is die die strategie goed weet te benutten is het beste bewijs dat ze goed bezig zijn. Waarom het de andere uitgevers nauwelijks lukt met leuke titels voor de Wii te komen is mij nog steeds een raadsel, maar ondertussen vermaak ik mij prima met de casual games van Nintendo en een paar hele goede uitschieters zoals bijvoorbeeld HotD: Overkill van andere uitgevers.

Volgens het artikel is het model wat Sony en Microsoft hanteren aan het uitsterven ten koste van casual games die goedkoper zijn om te produceren.
Ik weet wel waarom al die 3rd party developers moeite hebben met de wii en een groot aantal er met een grote boog omheen lopen. Ze zijn namelijk gewend om games te maken, maar wat op de wii succesvol is zijn geen games zoals zij die kennen. Daarbij komt dan ook nog eens dat het gemiddeld aantal verkochte games per wii extreem laag is en ze dus altijd direct met de games van nintendo zelf concurreren.

Ik geloof er overigens niks van dat het "oude" model aan het uitsterven is aangezien er nog steeds tientallen miljoenen zijn die juist dat willen en absoluut niet (alleen) die casual games. Misschien is het zelfs wel andersom. Nu er een soort "trapje" is voor de mensen die niet bekend zijn met gamen zou de markt voor "het oude gamen" en zelfs hardcore gamen over een paar jaar wel eens flink kunnen groeien. De stap van wii naar PC/xbox/ps is immers veel kleiner dan van patience en wat flash games.
De wii richt zich op "nieuwe" gamers, die mensen zijn niet op de hoogte van het grafisch geweld dat bestaat, die zijn al blij dat ze fijn kunnen spelen.

En spellen zoals deze zijn heel fijn met vrienden, maar alleen zie ik mij niet staan tennisen voor de tv, al helemaal niet als ik moe ben.
Ik ben old-school gamer, nog uit de tijd van pong space invaders en pac-man. Heb de hele ontwikkeling naar extreem realistische graphics meegemaakt. Vond bv. race-spelletjes op S-VGA fantastisch.

Maar op een zeker moment begin je te beseffen dat die steeds realistischer spelletjes iets missen, iets dat in het antieke race spel op bv. de P2000 (ja, dat vreselijke Philips ding) wel zat: zeer verslavende, tot trance drijvende, gameplay.

Ik bezit een dijk van een PC, een goede Apple maar ook een joystick met ingebouwde Commodore-64 (sort-of) en een Wii. Deze laatste twee puur vanwege de oldschool gameplay. En de kinderen vinden het ook heel erg leuk, ze spelen meer daarmee dan met de heel realistische spelen op de PC en Apple.

Voor spelen als adventures of sim-games is goede graphics wel zeer van belang, net als voor sommige strategie spelen. Maar voor bv. een golf spelletje of tennis is het nauwelijks van belang.

Naja, da's mijn mening. Ik ben dus geen nieuwe gamer, ik ben uitstekend op de hoogte van het grafisch geweld. Je stelling gaat bij mij dus niet op.
Helemaal mee eens. Wekelijks slinger ik ladingen antieke games aan die nauwelijks draaien zonder Dosbox en dergelijke omdat de hardware 'te nieuw' is. Puur vanwege de gameplay.
Wie kent Covert Action nog?
Dat spel heeft imo nooit een waardige opvolger gekregen.

En zo VEEL andere spellen.

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 26 juli 2024 10:35]

Come on! Meen je dat nou echt, @za3redrum?

Dus je hebt tot nu toe geen plezier van je WII gehad? En omdat de techniek doorontwikkeld wordt en nota bene ook nog zodanig ontwikkeld wordt dat je je huidige console ermee kan uitbreiden (ipv. dat je een nieuwe nodig hebt) voel je je ineens afgezet??? Ik volg je redenering echt niet.

Dan kan ik me ook wel afgezet voelen door de computer industrie. Want die 286 destijds... tsjongejonge, wat heb ik DAAAAAAR spijt van dat ik die heb gekocht zeg!
Mijn 286 hoefde na 'n jaar nog niet geupgrade te worden... En een PC is niet vergelijkbaar met een console, aangezien je bij een console te maken hebt met vastgestelde specs waar ontwikkelaars zich vervolgens aan houden en het mee moeten doen.
Niemand VERPLICHT je om dit te kopen.

Je doet net alsof het allemaal MOET, en als dat voor jou het geval is, ligt dat niet aan Nintendo maar meer aan jezelf.

Ik vind het fantastisch. Dit is echt een prachtige uitbreiding.

En trouwens, op de PS-3 daar heb je toch ook de dual-shock controller als uitbreiding nodig bij bepaalde spellen? Is dat dan geen afzetterij in jouw ogen of ook wel?
op de PS3 kun je alle games spelen met of zonder de dualshock, niemand verplicht die te kopen voor bepaalde games.
Same hier, als je goed leest dan weet je dat het ook speelbaar is zonder MotionPlus.

Bij sommige PS3 games heb je ook een EyeToy nodig, of zelfs gitaren en een drumstel! Schandaaalig dat dat er standaard niet bij zit! :(

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 26 juli 2024 10:35]

Doe je nou je best om het niet te snappen?
Ze hebben gewoon een verbetering uitgebracht. Een doorontwikkeling heet dat.
Zoiets kost geld om te maken, dus vragen ze er ook geld voor.

Je zegt eigenlijk dat je meer tevreden zou zijn geweest met de Wii als ze deze uitbreiding niet zouden hebben ontwikkeld.
Ongeacht of Nintendo deze techniek nu voor of na introductie van de wii al uitontwikkeld had, is het ook zo dat met het geld wat verdiend wordt met deze accessoires (en de console zelf) ook de onwikkelingskosten terugverdiend dienen te worden. Het is niet eens onmogelijk dat deze MotionPlus zonder gefaseerde introductie (eerst de wiimote en daarna de MotionPlus) niet eens geweest was,omdat er het geld niet was geweest voor doorontwikkeling.
Anoniem: 50893 29 april 2009 01:54
Persoonlijk vond ik de Gamecube beter dan Wii, met name grafisch. Ondanks vele beweringen vind ik dat gameplay en grafische kracht gepaard moeten gaan bij een next gen console generatie en zich moet verbeteren.

Nintendo kan straks niet weer met een lage specs console komen, ik denk dat ze dan een grote aanhang gaan verliezen en zien verdampen naar andere platforms. Dat ze ooit eind 1800 zijn begonnen met kaartgames en nu nog steeds levensvatbaar is vind ik een hele prestatie. De Wii mag dan wel goedkoop zijn, heb hem zelf, maar had liever voor een ander platform gekozen. Met name de online diensten van de Wii is beneden peil en heeft weinig updates ondergaan om het alsnog wat aantrekkelijker te maken.

En de controller, erg nieuw, erg leuk maar ook erg onnauwkeurig. Zitten er leuke games tussen ? Zeker wel maar het algehele aanbos is karig. Nintendo had voor hun community imho wat meer hun best mogen doen

Maar met alle console's is wel iets. Sony wil BR pushen, Xbox360 heeft veel last gehad van fouten en andere platforms zijn niet geslaagd of hebben nooit het daglicht gezien. Sony staat erg onder druk door de vele verliezen die ze lijden en ook MS verliest steeds meer cashflow door minder omzet. Nintendo moet het maar van één echt produkt hebben en blijft dus kwetsbaar.

Dus blijft de PC over als beste platform van alle game mogelijkheden maar word al jaren in de steek gelaten door de gamehuizen die de afgelopen jaren steeds meer kozen om console games te porten naar de PC. Dat was de dank van de industrie die vergeten zijn waarom gamen zo groot is geworden, de PC en nu mogen we het doen met el cheapo ports tegen dure prijzen.

We gaan het zien bij de next gen PC/console hoe dit alles de consument gaat waarderen door de keuze van het platform of ons misschien terug pushed naar de huiskamertafel met bord en kaart spellen :)
De Wii is grafisch gezien écht wel beter dan een GameCube. Zet bv MarioGalaxy maar eens op ;)
Bedoel je dat de Gamecube echt grafisch beter is volgens jou of heb je het over de grafische verbetering ten opzichte van de vorige generatie (N64). Die is in dit geval wel erg klein (GameCube naar Wii).

De Wii blijft voor mij de leukste console om met vrienden op te spelen. De PS3 gebruik ik voor vette spellen die ik alleen kan spelen. (doe ik in de praktijk eigenlijk nooit)
wat mij wel opvalt aan de wii, is dat er totaal geen pixel shader aan te pas komt.
Anoniem: 86020 28 april 2009 23:20
De graphics blijven gewoon ruk, maar los daarvan is het wel erg hilarisch om met wat mensen een potje tennis te spelen onder het genot van een paar biertjes.
Qua golf zou het prettiger zijn om een wat zwaarder geheel in je handen te hebben.
Dit zeg ik als golfspeler (ook in competitie verband), doordat je zonder weerstand slaat is het minder gecontroleerd en dit is totaal niet prettig voor de spiertjes.
Door het gewicht voel je beter wat je doet met je handen, bij een "loze" club heb je minder gevoel. Ik heb 08 gespeeld, dat was best grappig, alleen het putten was beroerd, totaal niet in lijn met de werkelijkheid maat dat komt wellicht door de beperkingen van de normale wii mote.
Bij 09 ben ik benieuwd in hoeverre mijn techniek helpt en of mijn fouten ook naar voren komen.

Een fade en een draw zijn gecontroleerde draaien naar links en rechts, als je het perongeluk doet noemen we dat een hook of een slice ;) Die laatste 2 komen vaker voor als de gecontroleerde.
Reviewer: sla je met een fade/slice minder ver als een draw? zou wel moeten namelijk :)

[Reactie gewijzigd door Vandread op 26 juli 2024 10:35]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.