Door Bas Roestenberg

Eindredacteur

Codename Panzers - Cold War

Phase Three

De ontwikkelstudio StormRegion heeft zich ooit gespecialiseerd in games die zich afspelen in de Tweede Wereldoorlog. De Hongaren zijn vooral bekend geworden met hun twee Codename Panzers-titels, en na Phase One en Phase Two is nu het derde deel in deze realtime strategy-serie uitgebracht. De ontwikkelaars hebben de release van hun nieuwe titel helaas niet mee mogen maken; in het kielzog van de oorspronkelijke uitgever - 10Tacle Studios - moest ook StormRegion vorig jaar de deuren sluiten. De ontwikkeling van de game werd overgenomen door InnoGlow en uiteindelijk heeft Atari de titel opgepikt en uitgebracht.

Getest op: pc (exclusieve titel)

De nieuwste Codename Panzers heeft niet de logische ondertitel 'Phase Three' gekregen, maar 'Cold War'. Blijkbaar vonden de ontwikkelaars het tijd voor vernieuwing in de verhaallijn, en die vernieuwing bestaat er uit dat Cold War zich niet tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar in de jaren erna afspeelt. Nadat de Russen in 1949 Berlijn isoleerden, organiseerden de Westerse geallieerden een luchtbrug om de bevolking te bevoorraden. Volgens de echte geschiedschrijving liep dit goed af, maar in de alternatieve geschiedenis van Codename Panzers leidt deze actie tot een confrontatie tussen de Westerse geallieerden en de Russen. Het gevolg is een nieuwe wereldoorlog.

*Hakken en zagen

In deze derde CP zijn de mogelijkheden om een strijdmacht naar je hand te zetten verder uitgebreid, maar de opzet van het spel is nog steeds 'des Codename Panzers' en dus opmerkelijk eenvoudig. Voor wie de serie niet kent: in Codename Panzers hoef je je, anders dan bij de meeste rts-games, niet druk te maken over het verzamelen van resources om er units mee op te bouwen. Je krijgt een beperkt leger ter beschikking en vevolgens is het 'gaan met de banaan'. Door locaties op de map te veroveren en de vijand in de pan te hakken verzamel je prestigepunten, waarmee je je leger zowel een kwantitatieve als kwalitatieve boost kunt geven. De gameplay heeft hierdoor soms een zeker 'hakken en zagen'-gehalte; de belangrijkste reden om gas terug te nemen, is dat je je 'held' - een hooggeplaatste soldaat in je strijdmacht - in leven moet houden. Als je held overlijdt, is je missie direct ten einde.

*Points of Interest

Iedere map kent verschillende PoI's - 'Points of Interests' - die, afhankelijk van het type, verschillende voordelen opleveren. Zo zijn er bijvoorbeeld radarstations waarmee de positie van vijanden aan de 'fog of war' - de dikke mist over het vijandelijk deel van de map - kan worden onttrokken, en helipads waar je versterkingen in kunt laten vliegen. Handige hulpmiddelen, die zorgen voor een van de vleugjes strategie in de game. Afhankelijk van de vijandelijke weerstand en je eigen middelen, loont het de moeite om een prioriteitenlijst te hanteren met de PoI's die het meeste voordeel opleveren.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.