Door , , 23 reacties

Hoewel het veel langer lijkt, is er slechts tien jaar verstreken sinds de eerste Silent Hill-game op de PlayStation werd uitgebracht. Drie jaar eerder had ontwikkelaar Capcom met de game Resident Evil het 'survival-horrorgenre' in het leven geroepen, en in 1999 was het de beurt aan Konami om aan te haken bij het succes van die game. Met Silent Hill leek de ontwikkelaar de survival-horror om te willen vormen tot een genre dat werkelijk iets gruwelijks bood. Iets dat zó angstaanjagend is, dat gamers alleen al bij het horen van de naam zouden huiveren. Dat lukte.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar op: PlayStation 3, pc

SH Homecoming review

*Hartelijk welkom

'Welcome to Silent Hill'. Vier woorden die fans van de serie als muziek in de oren klinken. Zo ook ondergetekende, die alle eerdere delen op de juiste wijze speelde, maar niet precies uit kan leggen waarom hij daar plezier aan beleefde. Vreemd? Niet echt, want een Silent Hill-game op ‘de juiste manier’ spelen is absoluut geen prettige belevenis; het levert van alles op, maar het is allesbehalve plezierig. Deze games speel je niet op klaarlichte dag met vrienden naast je op de bank, maar juist in alle eenzaamheid, liefst in het holst van de nacht, in het pikkedonker en met de versterker voluit. Zo heb ik ook de afgelopen week mijn nachten doorgebracht, en daarbij stelde ik mezelf urenlang bloot aan de bizarre, gestoorde ellende die de makers dit keer voor hun slachtoffers in petto hebben.

SH Homecoming review

*Meer toegankelijk

Waar Capcom de Resident Evil-reeks de laatste jaren steeds meer uitbouwde tot spectaculaire Hollywood-producties vol actie en stijlvolle gevechten, is de Silent Hill-serie door de jaren heen minder ingrijpend veranderd. De maker van de eerste vier delen, Team Silent, heeft altijd stevig vastgehouden aan de formule die goed bleek te werken, wat een constante, maar sterke reeks opleverde. Toen men besloot de serie de rug toe te keren om zich op andere projecten te focussen en het stokje had overgedragen aan ontwikkelaar Double Helix, was het maar de vraag of de serie in de bekende stijl zou worden gehandhaafd.

Fans van de serie maakten zich onmiddellijk zorgen, terwijl sceptici die altijd op een afstandje hadden toegekeken juist geïntrigeerd begonnen te raken. Wat zou de nieuwste Silent Hill-game bieden? Al vrij vroeg in de game wordt duidelijk dat beide groepen precies dat krijgen waar ze op hoopten. Het is Double Helix gelukt een onmiskenbaar deel in de Silent Hill-serie neer te zetten, dat vanwege de meer dynamische gameplay en meer toegankelijke verhaallijn voor een groter publiek lijkt bestemd.