Rise of the Argonauts

Jason en de Argonauten

Verrassingen bestaan bijna niet meer in gamesland. Informatie over games ligt voor het oprapen op internet en uitgevers stellen een uitgebreid traject samen om hun potentiële doelgroep ver voor de release van een game goed op de hoogte te brengen van wat er komen gaat. Zo worden games als Grand Theft Auto, Fallout, Fable en Call of Duty 'langverwachte' games. Doordat we zo vroeg al zoveel zien en zelfs games spelen die nog niet uit zijn, zijn positieve verrassingen zeldzaam. Gelukkig glipt er eens in de zoveel tijd een game doorheen die zich als 'sleeper hit' lijkt te kwalificeren. Codemasters' role-playing game Rise of the Argonauts is zo'n spel.

Getest op: Playstation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, pc

Rise of the Argonauts

*Het 'echte' verhaal

Het spel is duidelijk gebaseerd op het verhaal van Jason en de Argonauten. De mythe vertelt het verhaal over Pelias en Jason. Pelias was de heerser van het eiland Iolcus - met een i aan het begin - nadat hij de troon van zijn halfbroer, de rechtmatige koning Aeson, had afgenomen. Pelias vermoordde Aeson's kinderen, maar door een list wist Alcimede, de vrouw van Aeson, baby Jason te redden. Pelias kreeg vervolgens van een orakel te horen dat hij zou moeten oppassen voor een man op één schoen. Jaren later ontdekte Pelias tijdens Spelen op het eiland een man in het publiek met slechts één sandaal: Jason. Doordat er veel gasten aanwezig waren, kon Pelias zijn neef niet vermoorden. In plaats daarvan stelde Pelias dat Jason het Gulden Vlies zou moeten vinden, alvorens hij de hem toebehorende plek op de troon zou mogen innemen. Na een lange reis langs verschillende eilanden vond Jason the Golden Fleece en hij keerde terug naar Iolcus.

In Rise of the Argonauts wordt dat verhaal als uitgangspunt genomen, maar ontwikkelaar Liquid Entertainment heeft voor een vrije aanpak gekozen. Veel elementen uit het originele verhaal komen terug in het spel, maar niet precies in de vorm zoals ze in de mythe staan beschreven. Zo begint Jason's quest in het spel wanneer zijn vrouw, Alceme, wordt doodgeschoten door mysterieuze krijgers. Het Gulden Vlies wordt neergezet als de sleutel om Alceme weer terug te brengen naar het rijk der levenden. Jason gaat samen met Hercules, in het spel de eerste en trouwste Argonaut, op pad om het door goden geschapen Vlies te vinden. Pelias, in het spel de rechterhand van koning Jason, mag zolang op Iolcus passen.

Rise of the Argonauts

*Vrije aanpak

Het verhaal van Rise of the Argonauts zit vol herkenbare elementen, voor mensen die in hun opleiding of uit persoonlijke interesse iets hebben meegekregen van de Griekse oudheid. Zo leidt de reis naar het oude Mykene, het geheimzinnige eiland Delphi en de duistere onderwereld waar de Godin Hecate het voor het zeggen heeft. Het verhaal kent bovendien talloze raakvlakken met andere verhalen uit de Griekse oudheid, die in 'de werkelijkheid' niets met Jason en de Argonauten hadden te maken. Zo kom je in Mykene Daedalus tegen, die op de vlucht is voor spionnen van Koning Minos, uit wiens doolhof hij samen met zoon Icarus was ontsnapt. Een bekend verhaal, dat niets te maken had met Jason en zijn Argonauten. Voor iedereen die de Griekse mythologie een warm hart toedraagt, is het echter mooi om oog in oog te staan met de legendarische smid.

Dat geldt misschien nog wel meer voor de ontmoeting met een andere legendarische Griekse held: Achilles. De glorietijd van Achilles speelt zich vooral af rond de Trojaanse oorlog - je kunt je zelfs afvragen of de krijger wel in leven was in de tijd dat Jason op zoek ging naar het Gulden Vlies. Toch is het leuk om zij aan zij te vechten met de stronteigenwijze vechtersbaas. Blijkbaar zijn de geschiedschrijvers nogal overtuigd van de arrogantie van Achilles, want net als in Troy zoekt de zoon van godin Thetis vooral naar vrouwen, drank en eervolle daden die zijn naam een plaats in de historie bezorgen.