×

Door Sven Schaap

Reviewer

Rayman Raving Rabbids TV Party

Door , 38 reacties

Zwaar geschifte konijnen

Met de kerstdagen voor de deur en het kwik van de thermometer laag, kiezen veel mensen voor gezelligheid binnenshuis. Warme chocolademelk, lekker eten en een huis vol familie staan garant voor knusse avondjes bij een vrolijk knetterend haardvuur. Er is ng een ingredint dat daarbij niet mag ontbreken: een dijk van een partygame.

Getest op: Wii
Afwijkende versie: Nintendo DS

TV Party is alweer het derde deel in de Raving Rabbids-serie en het behandelt, zoals de titel al doet vermoeden, het fenomeen 'televisie' en alles wat daar mee te maken heeft. Eenieder die de verwachting koestert dat deze game afrekent met het voorspelbare verleden van de serie komt bedrogen uit. De game biedt nog altijd een bonte verzameling in kwaliteit wisselende minigames met een handjevol zwaar geschifte konijnen in de hoofdrol. Meer van hetzelfde? Misschien, maar is dat bij de razend populaire Mario Party-reeks niet ook het geval? Alleen al om die reden lijkt het me niet meer dan normaal om TV Party een eerlijke kans te geven. Een kans waarbij elementen als daadwerkelijke vernieuwing en originaliteit niet zo zwaar meewegen als speelplezier, herspeelbaarheid, verbetering ten opzichte van voorgaande delen n een goedwerkende, vermakelijke multiplayer. Het blijft per tenslotte 'maar' een partygame.

Rayman Raving Rabbids TV Party

*Televisiejunkie

In deze derde game in de serie blijkt een handvol Rabbids te zijn getroffen door de bliksem, waarna ze om onverklaarbare redenen in Rayman's televisie terecht zijn gekomen. Klinkt op zich goed, want gevangen in de beeldbuis lijken ze weinig kwaad te kunnen. Dat pakt echter anders uit. Rayman is een bijzonder fanatiek televisiekijker die geen dag zonder tv kan leven. En dat levert problemen op, want de irritante konijnen terroriseren alle televisiekanalen; geen enkele zender blijft gespaard. Het sportkanaal, de nieuwszender en zelfs het shopping-netwerk en het filmkanaal, alles wordt geteisterd door de donzige idioten waarvan het vocabulaire niet verder komt dan het woordje 'Blh'. Hoewel de logica niet duidelijk is, schijnt er voor Rayman niets anders op te zitten dan deel te nemen aan bijna vijftig minigames, om zo zijn TV, lees: zijn leven, weer terug te krijgen. Niet logisch, stompzinnig, vergezocht, maar gek genoeg ook bijzonder doeltreffend.

Rayman Raving Rabbids TV Party

*Reclameblokken

De keuze van de ontwikkelaars om de game te centreren rond het brede, kleurrijke fenomeen televisie blijkt goed uit te pakken. Het thema blijkt namelijk een bijzonder gevarieerde en vrijwel onuitputtelijke bron van sterke ideen voor mini-games te herbergen. Na in het hoofdmenu een keuze te hebben gemaakt tussen solo of multiplayer, kom je in een zenderoverzicht terecht waarbij het de bedoeling is een programma te kiezen waar je op dat moment zin in hebt. De keuze varieert tussen show-worstelen, realitysoaps, een Idols-variant, homeshopping, talkshows, een muziekkanaal, nieuws en weer, en de wekelijkse trekking van de loterij. Daarnaast komen er op het cultfilmkanaal tal van grappig geparodieerde films voorbij, zoals Star Wars, The Untouchables, Night of the living dead en Godzilla. Uiteraard worden de rolprentjes zo nu en dan onderbroken door bespottelijke reclameblokken, die als minigames binnen de betreffende minigame fungeren.

*