Door , , 41 reacties

Toen anderhalf jaar geleden de Playstation 3 in Europa werd gelanceerd, was daar plots de first-person shooter Resistance: Fall of Man van ontwikkelaar Insomniac Games. Groot geworden in de wereld van vrolijke platformgames, bewees de studio met deze game ook in staat te zijn een degelijke shooter vol variatie te kunnen ontwikkelen. Hoewel het een prima game was, werd Resistance niet de 'system seller' waar Sony op had gehoopt. Toch wordt juist deze franchise nu als PS3-exclusive van stal gehaald om de console in deze belangrijke verkoopperiode te slijten. Tweakers.net onderzocht of Resistance 2 voldoende verzet kan bieden tegen al het andere schietgeweld van de afgelopen maanden.

Getest op: Playstation 3 (exclusieve titel)

De openingsmissie van de singleplayer campagne blijkt op veel fronten een aardig accurate voorbode van wat zich daarna ongeveer negen uur lang op je beeldscherm afspeelt. Aan het einde van de eerste missie heb je een arsenaal met behoorlijk uiteenlopende wapens in handen gehad. Zo is er de Magnum, waarvan de kogels na inslag met een druk op de knop nog eens tot ontploffing kunnen worden gebracht. Of wat te denken van de Bullseye, waarvan de secundaire vuuroptie het mogelijk maakt een doelwit te 'taggen', zodat kogels zelf hun doel zoeken - mits ze onderweg geen obstakels tegenkomen. Je maakt in de eerste missie ook kennis met de schaal waarop Resistance 2 zich afspeelt, als je met een raketwerper een honderden meters hoge robot moet uitschakelen, te midden van tientallen op elkaar schietende strijdkrachten. Gevarieerde wapens, schaal en hectiek; de belangrijkste basisingrediŽnten geeft Resistance 2 vroeg in het spel prijs.

Resistance 2

*De eerste stapjes

Voordat je de eerste stappen in deze openingsmissie zet, zul je eerst de intro moeten doorlopen. In een alternatieve geschiedenis, waarin de Tweede Wereldoorlog nooit heeft plaatsgevonden, is de mensheid tegen een nog veel grotere dreiging aangelopen: Chimera. Deze monsterlijke verschijningen, die eens mensen waren, hebben in het eerste deel van het spel hun invasie van het Europese continent en Engeland met succes afgesloten. Nu hebben ze hun zinnen op Amerika gezet. Voordat ook de Verenigde Staten vallen zullen ze echter nog even langs Nathan Hale moeten. Deze geÔnfecteerde protagonist uit het eerste deel is namelijk getraceerd en toegevoegd aan de elitaire Sentinel-strijdkrachten die het verzet in Amerika leiden.

Resistance 2

*Betrokken ervaring

Terwijl de meeste first-persoon shooters weinig tot geen kracht uit hun verhaallijn putten, weet Resistance 2 zich op dit vlak bovengemiddeld te presenteren. Verwacht geen ingewikkelde personages met meerdere lagen, Oscar-waardige dialogen of geniale plotwendingen, maar wel een geloofwaardige setting die je bij het verhaal weet te betrekken. Daar staat de alternatieve tijdslijn, in combinatie met een schijnbaar onoverwinbare vijand en de urgentie die de sluimerende besmetting van Nathan Hale met zich meebrengt voor garant. Van het begin tot het eind zul je betrokken blijven bij zowel het hoofdpersonage als bij zijn belevenissen.

Populaire gebruikersreview