Door Jurian Ubachs

Redacteur

Vooruitblik: Mortal Kombat vs. DC Universe

12-11-2008 • 15:05

39

Multipage-opmaak

Introductie

Het is een feit dat het beat 'em up-genre zo oud is als de weg naar Rome. Over de kwaliteit van de games die sinds de gloriedagen van de jaren negentig zijn uitgebracht, kan worden gediscussieerd, maar vechtspellen zijn niet weg te denken uit de gameswereld. Zo ook Mortal Kombat: deze serie maakte naam op de Sega Megadrive en behoorde op die console tot de absolute top. Sinds Mortal Kombat 3 heeft ontwikkelaar Paradox echter aan den lijve ondervonden dat wie hoog klimt, hard kan vallen.

Gespeeld op: Xbox 360 en Playstation 3

MK vs DCU screen

Gekscherend zou je kunnen zeggen dat de vorige generatie consoles aan Mortal Kombat voorbij is gegaan. De Sega Megadrive beperkte ontwikkelaars tot een simpele 2d-aanpak, en dat bleek achteraf een zegen. Hoe meer mogelijkheden ontwikkelaars kregen, hoe harder het vechtspel onderuit leek te gaan. Mortal Kombat: Deception bleek in 2004 weliswaar een stap in de goede richting, maar de delen daarna vielen weer tegen. De fans van het eerste uur wachten dus nog altijd op een 'MK' die de kwaliteit van de eerste drie delen evenaart.

Die fans kunnen hun hoop voor een goed nieuw deel in de serie weer in de koelkast zetten. De basisopzet van Mortal Kombat vs. DC Universe is daar voor een deel debet aan; iemand die gek is van Scorpion, Sub-Zero, Kano en Liu Kang zal over het algemeen niet warm worden van Catwoman, The Green Lantern of zelfs Batman en Superman. De fanbase vindt in het aanbod van 22 vechtersbazen slechts elf personages uit het Mortal Kombat-kamp en krijgt bovendien een spel voorgeschoteld dat niet eens probeert trouw te blijven aan wat Mortal Kombat ooit was.

Twee franchises, één game

Dat wil niet zeggen dat MK vs. DCU direct moet worden afgeschreven. De groep gamers die ik hierboven aanhaalde is maar klein, en dat is precies de reden waarom het huwelijk tussen Mortal Kombat en DC Universe is gesloten. De ene partij heeft een verleden in het vechtspelgenre en in B-films, terwijl de andere partij wereldberoemde personages meebrengt die het spel in potentie een gigantische afzetmarkt geven. Twee sterke franchises vormen samen een nog sterkere franchise, is het idee.

*Twee werelden vallen samen

Het moet gezegd worden: de ontwikkelaar heeft de mogelijkheden die de combinatie met zich meebrengt prima uitgebuit. Beide kampen komen bij elkaar als twee werelden, die normaal afzonderlijk van elkaar bestaan maar nu ineens samenvallen in het tijd/ruimte-continuüm. Dit zorgt, zo weet elke tijdreiziger, voor een hoop gedonder en al snel wordt duidelijk dat een van beide werelden het onderspit zal delven. Aan de dames en heren van Mortal Kombat en DC Universe de taak om de supervechters van het andere kamp te verslaan.

MK vs DCU screen

De kracht van dit gegeven zit niet eens zozeer in de inhoud van het verhaal, als wel in de uitwerking ervan. Je zult namelijk vechten op plaatsen waar de wereld is gespleten. Het kan dus zo zijn dat je op een locatie staat waarvan de helft bestaat uit de thuisbasis van Sub-Zero, terwijl aan de andere kant van de breuklijn allerlei DCU-elementen zichtbaar zijn. Dit is mooi uitgewerkt, en de vormgeving ervan is ook handig voor de marketingcampagne van uitgever Midway, die toptekenaar Alex Ross heeft ingehuurd voor het artwork.

Belangrijker dan het artwork is uiteraard hoe het spel zelf oogt. Het ziet er prima uit, maar mist de vloeiende animaties die een spel als Soulcalibur IV heeft. De Mortal Kombat-gang maakt met deze game zijn debuut op de huidige generatie consoles en dat is mooi, maar tijdens het spelen hadden we sterk het gevoel dat er meer in had gezeten. Met slechts 22 personages een beperkt aantal spelomgevingen moet het niet overdreven moeilijk zijn geweest om de grafische lat wat hoger te leggen.

Keuzes en innovatie

Opvallender dan het niveau van de graphics zijn de keuzes die de ontwikkelstudio op bepaalde gebieden heeft gemaakt. We spraken onlangs met producer Hector Sanchez, die vertelde waarom niet is gekozen voor een look met typische Mortal Kombat-elementen, zoals gruwelijke fatalities. "Mensen zitten daar niet meer zo op te wachten. Het genre stond lang onder druk, doordat mensen liever open games als GTA en dergelijke spelen. Nu daar de nieuwigheid vanaf is, zie je dat vechtspellen weer opkomen. In de tussentijd is het publiek echter wel veranderd, en wij wilden graag een spel maken dat je buurjongetje ook kan spelen."

*Lage instapdrempel

Een keiharde concessie dus, om een groter publiek aan te kunnen spreken. Als je er op gaat letten, herken je die aanpak in de manier waarop het spel gespeeld wordt. MK vs. DCU kent een vrije lage instapdrempel. Binnen vijf minuten heb je een paar trucjes onder de knie en al snel zal ook de meest ongeoefende speler her en der een paar potjes winnen. Paradox streeft dan ook naar het 'easy to learn, hard to master'-principe, wat zo ongeveer de heilige graal heet te zijn in de wereld der vechtspellen.

MK vs DCU screen

Of Paradox is geslaagd in deze aanpak moet uiteraard nog blijken, maar de opbouw van het spel is op het eerste gezicht lang niet zo diepgaand als, laten we zeggen, een Virtua Fighter of een Street Fighter III: Third Strike. Dat is niet erg, want die spellen zijn eigenlijk niet geschikt voor een mainstream-doelgroep, en daar is MK vs. DCU duidelijk wel voor gemaakt. Het gevaar is echter wel dat de opbouw van de personages wat te simpel wordt. In grote lijnen heeft ieder personage een snelle aanval, een teleport-move, en ga zo maar door. De balans lijkt vooral te zitten in het feit dat elk personage ongeveer hetzelfde kan. Sanchez weerlegt dat: "Captain Marvel speelt heel anders dan The Flash. De een moet het hebben van kracht, de ander van snelheid. Meer concreet: met The Flash zul je je tegenstander misschien wel 75 keer moeten raken voor je hem neer hebt, terwijl met een sterker personage 20 tot 25 keer genoeg kan zijn."

*Freestyle

In hoeverre de personages daadwerkelijk van elkaar verschillen lijkt dus een discussiepunt. Vast staat in ieder geval dat elke gamer te maken krijgt met een aantal vernieuwingen in de gameplay. MK vs. DCU bevat interessante freestyle-elementen. Zo kunnen twee vechters samen naar een lagere plek in een stage vallen. Tijdens die val gaat het gevecht gewoon door in Freefall Kombat. De bovenliggende speler ramt willekeurig op knoppen, terwijl de onderliggende speler moet proberen hier op te reageren door op dezelfde knoppen te drukken. Drukken beide spelers toevallig tegelijk op X, dan draait het gevecht om. De speler die onderop eindigt incasseert alle opgebouwde schade. Dit gameplay-element is niet alleen spectaculair, het zorgt er ook voor dat je uit een geslagen positie nog altijd kunt winnen, als je met één zo'n actie ineens een derde van de levensbalk van je tegenstander kunt wegmeppen. Naast Freefall Kombat is er een vergelijkbaar systeem opgenomen waarbij beide vechters gewoon op hun benen staan, genaamd Klose Kombat.

Voorlopige conclusie

The JokerWat ons het meest bijblijft na onze speelsessie, heeft eigenlijk niets te maken met alle onderdelen in Mortal Kombat vs. DC Universe die we tot nu toe benoemden. Alle beperkingen en minpunten verdwijnen namelijk als sneeuw voor de zon als blijkt dat de game zeer geschikt is voor ouderwetse mano-a-mano gevechten. Samen op de bank, allebei een controller en meppen maar. Zelfs de grootste critici stonden tijdens de preview-sessie heftig op de knoppen te rammen, vurig op zoek naar de overwinning. Er zit een duidelijk prestatie-element in, het voor velen bekende 'ik-wil-beter-zijn-dan-jij'-gevoel. Dat gevoel bepaalt uiteindelijk of deze game echt aan gaat slaan en nog jarenlang zal worden gespeeld, en daar heeft het aantal personages, spelomgevingen, het verhaal en de graphics verder niets mee te maken.

Mortal Kombat vs. DC Universe verschijnt eind volgende week. De review van het spel zal op een later moment op Tweakers.net verschijnen.

TitelMortal Kombat vs. DC Universe
MK vs DCU pack
PlatformXbox 360, PS3
OntwikkelaarParadox Entertainment
UitgeverMidway
Releasedatum21 november
Mortal Kombat vs DC Universe preview Mortal Kombat vs DC Universe preview Mortal Kombat vs DC Universe preview Mortal Kombat vs DC Universe preview Mortal Kombat vs DC Universe preview Mortal Kombat vs DC Universe preview

Reacties (39)

39
38
4
4
0
6
Wijzig sortering
De eerste MK's zijn niet alleen op de Sega consoles uit gekomen zoals wordt beweerdt, maar ook op de Nintendo Snes enz.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mortal_Kombat_(series)
Ze zijn zeker op beide consoles uitgekomen, maar de Snes had een afgezwakte versie met minder bloed.

Ze mogen elke mogelijke combo proberen uit te brengen, echter zullen ze het success van MKI en MKII nooit meer overtreffen gezien de gamers het shoquerende effect van fatalities allang voorbij is. Toen was men happy dat men een kill kon maken, nu is er al eerder een volledige manual dismemberment nodig (bv tijdens het gevecht een arm afrukken zodat je opponent kreupel is ed) :)
De SNES-versie had zelfs helemaal geen bloed. Het was zweet, omdat Nintendo niet zo happig was op het bloederige aspect. Beetje suf.
Nu moet wel gezegd worden dat de Megadrive-versie standaard ook geen bloed had, maar je daar een soort cheat voor moest gebruiken (ABACABB als ik mij niet heel erg vergis). :)

Eigenlijk staat het in het artikel sowieso gek: Mortal Kombat is het eerst verschenen op de arcade, en vervolgens (door Acclaim) geport naar een hele sloot systemen (volgens mij was je met de PC-versie het best af, omdat die het meest leek op de arcadeversie). Het artikel suggereert een beetje dat het in eerste instantie voor Sega is gemaakt.
Mega drive had standaard bloed.
Ik kwam vanmiddag al een filmpje tegen van "the joker" : http://enewsi.ning.com/vi...id=2155715%3AVideo%3A1588
En rage mode : http://enewsi.ning.com/video/mortal-kombat-vs-dc-universes-1

Erg zwak zonder finishing moves.
Weinig bloed.

Ik kan het niet echt "Mortal combat" noemen zo.


Edit, nog een paar:
* Fight modes : http://enewsi.ning.com/video/2155715:Video:1426
* Moves : http://enewsi.ning.com/video/2155715:Video:1422

[Reactie gewijzigd door bbr op 29 juli 2024 03:44]

Even inhakend op de wel of geen bloed discussie:

als ik het 2e (rage) filmpje bekijk, zie ik toch best wat rode spetters in het rond vliegen. Wellicht een beschaafd beetje, en er liggen geen plassen bloed op de grond maar toch...

Daarnaast, wie zegt dat Superman bloed :)
Liever gewoon een nieuwe MK met alles erop en eraan.
Fatalities waren nog altijd onlosmakelijk verbonden met MK.
Erg jammer dat een spel zo verkracht wordt op deze manier.

Volgende MK game weer gewoon oldschool hakken met veeeeeuuul bloed en goede moves en combo's.

MK zoals het hoort!
Dat is weer een mening, die naar mijn inziens, te krachtig (wellicht onbedoeld) wordt uitgedrukt. Het zijn keuzes van Paradox, dat een aantal mensen doet teleurstellen. Maar de game afzeiken is echt niet nodig, want het is echt geen slecht of verkr*cht spel.

Bovendien worden er, naast de gemaakte keuzes die men als 'minpunten' bestempeld, ook leuke innoverende dingen geïntroduceerd. Ik ben van mening dat deze vernieuwingen het spel zeker goed zullen doen.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 29 juli 2024 03:44]

Dat is weer een mening, die naar mijn inziens, te krachtig (wellicht onbedoeld) wordt uitgedrukt. Het zijn keuzes van Paradox, dat een aantal mensen doet teleurstellen. Maar de game afzeiken is echt niet nodig, want het is echt geen slecht of verkr*cht spel.
Hij zeikt toch ook niet echt iets af? Ik ben het met zijn mening wel eens: ik zou liever weer een ouderwetse MK-game zien maar dan natuurlijk met de huidige standaarden voor grafics etc. En dan gewoon weer lekker veel poppetjes, in plaats van de magere 8 die hier in zitten, want ik ben het met de reviewer eens dat 8 gewoon te weinig is. DC Universe is ook tof, maar maak er dan gewoon een apparte game van zodat je ook daar meer dan 8 characters in kan doen.

Ik zie totaal de logica of meerwaarde niet in van de combinatie MK-DCU. Er zit geen enkel doordacht verhaal achter, behalve de tegenwoordig zo vaak gemaakte foute aanname van "Als we 2 werelden in 1 product stoppen krijgen we 2x zoveel omzet! "
Volgens mij is er ook niet zoveel vernieuwends aan die hele game. Ja dat vechten terwijl je valt is leuk, maar dat had ook in een losse MK game of in een losse DCU-game kunnen zitten.
Wat ons het meest bijblijft na onze speelsessie, heeft eigenlijk niets te maken met alle onderdelen in Mortal Kombat vs. DC Universe die we tot nu toe benoemden. Alle beperkingen en minpunten verdwijnen namelijk als sneeuw voor de zon als blijkt dat de game zeer geschikt is voor ouderwetse mano-a-mano gevechten. Samen op de bank, allebei een controller en meppen maar. Zelfs de grootste critici stonden tijdens de preview-sessie heftig op de knoppen te rammen, vurig op zoek naar de overwinning.
Sorry, maar als ik dit zo lees... das heel leuk, maar dat voegt dus echt niets toe aan wat er al bestaat bij alle bestaande vechtgames. Ja je kan lekker knoppenrammen. Dat kun je bij Soul Calibur ook, en dat kon je bij MK3 ook al, dus Woopti-freakin-doo. Dat zal voor mij echt geen reden zijn om deze game te gaan kopen. Ik heb Soul Calibur 4 al voor de PS3, en zoals ik er nu tegenaan kijk zal de volgende vechtgame die ik koop eerder Street Fighter 4 zijn.
En dat ze na zoveel jaar geen MK-game te hebben uitgebracht nu met iets komen dat grafisch maar matig is, vind ik echt onvergeeflijk. Ze hebben zo lang de tijd gehad, het minste waar je mee moet komen om jaren stilte iedereen weer aan jouw franchise te binden is toch wel een minimaal "rete-gave" (of betere) game. Nee, zet de lijn van middelmatigheid maar weer door, daar ga je echt je fanbase mee vergroten/vernieuwen...

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 29 juli 2024 03:44]

Heb je wel eens MK gespeeld, want zo te horen heb je dat niet.

Iemand die MK speelde vanaf MK1 die weet wat ik bedoel.
Omdat MK1 (voor die tijd) levensecht leek en dan zeker nog finishing moves had, heb ik het spel niet meer met rust gelaten.

Het is gewoon jammer dat ze in deze versie gewoon de essentiele zaken eruit halen en het spel combineren met superhelden.
Cool Raiden = back :D
Wat een BS, de MK franchise steunt op fatalities en op een crossover met superhelden die default anti-bloed zijn zit er inderdaad niemand te wachten. En een mooie scenery is zinloos als je niemand in een pit of pool kan slaan ^^

Dus ... No mercy en regelrecht afvoeren.
Wat ze er niet bij zetten is dat de echte reden dat het er niet in zit is omdat DC er niet op zat te wachten dat superman of batman zijn hoofd van het lichaam werd gerukt met nog een stuk ruggengraat eraan.

Kan de bron even niet meer vinden dacht dat het destijds in een early preview op gamespot naar voren kwam
En je hebt gelijk mortal kombat zonder fatality's is geen mortal kombat (al vond ik de animality en babybality zelf wel wat ver gezocht)
Als ze nou eens een vervolg maken op MK: shaolin monks. Ok het is geen 1-on-1, maar een side scrolling beat-em-up en in mijn ogen een van de leukste die ik ooit heb gespeeld.
Wat een onzin overigens dat de delen na deception tegenvielen;

- Shaolin monks was een leuke originele beat-em-up vertaald naar een modern jasje, hoewel het iets te veel leunde op verhaal en interactie met de omgeving en sommige dingen domweg niet logisch zijn. De game is niet lineair genoeg.

- Mortal Kombat: Armageddon was juist fantastisch, alle karakters uit elke mortal kombat uitgebalanceerd(Dingen als de exteem snelle sonja die ook hard kan slaan uit deadly alliance, of Raiden die simpelweg alles kon winnen in mortal kombat 3 door achter elkaar gewoon te gaan torpedo-en), er zijn geen superwapens/moves in en elk karakter kan elk ander karakter verslaan.

Het is niet de eerste keer dat MK een klassiek iets uit de games gooit(Johnny cage kon in de eerste delen een spagaat maken en zijn tegenstander een vuiststoot in het kruis geven, afgeleid van dezelfde move die van Damme doet in de film bloodsport, en in armageddon is de alternatieve vechtstijl van de karakters eruit gehaald), Maar fatalities eruit is wel HEEL belachelijk, gaan we nu babality of friendship moves terugbrengen?

Bovendien, superman ergens van af gooien? die kan vliegen.

Dit word waarschijnlijk net zo'n drama als Marvel vs. Capcom.

Marvel vs. DC had mogelijk wel een leuke game opgeleverd.

Verder vind ik de keuze van de karakters en het beperkte aantal van 22 keuzes ook een beetje slap.
Marvel vs DC zie ik niet echt gebeuren, zijn op dit moment steeds groter wordende concurrentie, zeker de 2 nieuwe hero MMO's. (DCO en MUO).

Maar: Met slechts 22 personages

Nee, absoluut nee. 22 zou al het minimum moeten zijn wat een nieuwe Mortal Kombat zou hebben, laat staan zo iets.

Nee, dan ga ik wel door naar tekken 6.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 29 juli 2024 03:44]

Marvel vs. DC is altijd al concurrerend geweest, zo erg dat ze karakters van elkaar gingen kopieren: (Namor(Marvel) werd Aquaman(dc), om maar een voorbeeld aan te dragen vanuit de comics, beiden rammen nu ook keihard aan de weg met zowel animatiefilms als live-action, maar het is nooit anders geweest.

Verder hebben ze in de comics ook al eens crossovers gedaan.
Hoezo is volgens jou Marvel vs Capcom een drama? Is het niet jouw onkunde? Grotendeels ben ik het eens met jouw redenering, maar de vergelijking maken naar Marvel vs Capcom vind ik niet echt kunnen. Marvel vs Capcom is echt een top spel die in de speelhallen ook veel gespeeld werd. Zeker het vervolg Marvel vs Capcom 2 was in mijn ogen een heel vet spel, met alle combo's en supermoves. Misschien dat je alleen Marvel vs Capcom op de PS1 hebt gespeeld (die had namelijk heel veel beperkingen, door te weinig RAM), dat die zo slecht is? Op de Dreamcast en de Sega Saturn was Marvel vs Capcom erg goed te spelen, alle opties zaten er ook in. Je kon spelers wisselen, met zijn tweeen een supermove uitvoeren enz enz.
ik speelde hem op de xbox1, maar ik vond de game lelijk en rot spelen, teveel "clutter" op het scherm, maar dat vond ik ook van streetfighter 3.

Overigens grappig over beperkingen; mortal kombat 3 is zelfs nog uitgekomen op de Sega Master System, en was op wat andere sprites en achtergronden na 100% Mortal Kombat 1 en 2 op dat systeem, alsnog kon ik hier wel degelijk van een slechte adaptie spreken, streetfighter 2 zag er uit en speelde zoals in de arcade. Het is niet alleen de beperkingen van het systeem die je de schuld kan geven van een versie die slecht speelt.
Ik voorspel dat er veel gezanik zal komen.

Stel je voor, batman die wint van superman! :o
Tip: lees The Dark Knight Returns en zijn vervolg maar eens. Hoewel met truukjes lukt het Batman tot twee keer toe Superman te verslaan. En dan is Batman ook nog eens zo'n 50-60 jaar en Superman nog steeds zo jong als altijd.
Lijkt mij logisch, omdat batman geen speciale krachten heeft.
Mja, catwoman ook niet.
The joker ook niet echt.
Het is van het begin af al een raar concept.

Desondanks kan het een redelijk goed vechtspel zijn, grafisch ziet het er niet verkeerd uit.
Maar voor de die-hard fans zal dit hoe je het ook keert een vaag spel blijven.

[Reactie gewijzigd door bbr op 29 juli 2024 03:44]

De graphics zijn niet je van het, als ik de screenshots moet geloven. Wel jammer, sinds het tegenwoordig beter kan, maar goed, als de gameplay wel dik in orde is, mag ik natuurlijk niet klagen. Ga de game zeker testen als deze in de winkel ligt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.