Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Bart de Water

Nieuwsposter

Bioshock PS3

Inleiding

Bioshock, de langverwachte 'spirituele opvolger' van de System Shock-serie, was vorig jaar een van de topgames op de Xbox 360 en de pc. Inmiddels is het spel uit voor de Playstation 3 en Tweakers.net testte of de game nog steeds dezelfde ervaring neer weet te zetten.

Gespeeld op: Playstation 3
Eerder verschenen op: Xbox 360, pc

Bioshock begint in de jaren zestig van de vorige eeuw, als Jack, de hoofdpersoon, met een vliegtuig neerstort boven open zee. Gelukkig voor Jack is er een vuurtoren in de buurt, met een onderzeeër die hem naar de stad Rapture brengt. Tijdens deze tocht onderwater wordt een soort reclamefilm afgespeeld, waarin zakenman Andrew Ryan uitlegt wat hem heeft bewogen om Rapture te creëren. Hij was ontevreden met overheden en godsdiensten, die de mensheid volgens hem in haar doen en laten beperkten. Daarom koos hij ervoor zich hiervan te bevrijden; hij bouwde Rapture, een stad diep onder de zeespiegel, vrij van oppressie door autoriteiten.

Bioshock PS3 screenshot

Hoewel Ryans ideeën niet verkeerd klinken, blijkt bij aankomst in Rapture al snel dat er iets vreselijk is misgegaan. Voordat Jack een voet in de stad heeft gezet, wordt hij geconfronteerd met een doorgedraaide kerel die hem probeert aan te vallen. Gelukkig is Jack veilig in zijn onderzeeër en neemt iemand die zichzelf 'Atlas' noemt radiocontact met hem op om hem te helpen.

Gaandeweg leert Jack wat er is gebeurd. In het begin was Rapture het utopisch paradijs dat Andrew Ryan voor ogen had. De economie en wetenschap kenden geen beperkingen, met als gevolg dat Adam en Eva werden ontdekt. Dit maakte genetische modificatie mogelijk, zodat de inwoners van de onderzeese stad bovennatuurlijke krachten kregen. Samen met de vorming van een invloedrijke elite - een bevolkingslaag waar Ryan een diepgewortelde haat tegen koesterde - leidde dit tot de ondergang van Rapture.

Bioshock PS3 screenshot

De inwoners die de ondergang hebben overleefd zijn langzaam doorgedraaid. Behalve redeloze bewoners zijn er ook nog mysterieuze kleine meisjes, die worden bewaakt door sterke en zwaarbewapende figuren in ouderwetse duikpakken, en om de ellende compleet te maken krijgt Ryan lucht van Jacks aankomst in de stad. Hij vermoedt dat Jack een agent is van de Amerikaanse of Russische overheid en doet er alles aan om hem te stoppen. Gelukkig onderhoudt Atlas contact met Jack, om hem tips te geven waarmee hij kan overleven in deze dystopie. Al snel blijkt dat niet heel eenvoudig te zijn.

Meer dan alleen schieten

Al snel vindt Jack de eerste wapens waarmee hij zijn kansen tegenover de inwoners van Rapture kan vergroten, en dat is maar goed ook. Wat vroeger mensen waren, zijn nu Splicers: doorgedraaide bewoners, gemuteerd tot monsters. Ze zijn op zoek naar Adam, net als de Little Sisters die worden bewaakt door kolossale Big Daddies.

Gelukkig is er een uitgebreid wapenarsenaal aanwezig, variërend van een Engelse sleutel voor het betere hakwerk, tot pistolen, machinegeweren en raketwerpers. Om deze wapens meer diepgang te geven, krijg je op een gegeven moment ook toegang tot speciale munitie, die meer schade toebrengt. Munitie is echter niet altijd voorhanden. Mocht Jack daardoor vroegtijdig aan zijn einde komen, dan is er gelukkig altijd wel een Vita Chamber in de buurt waarin hij weer tot leven komt. Dit maakt het spel aanzienlijk gemakkelijker, omdat er een 'lage straf' staat op doodgaan.

Bioshock PS3 screenshot

* Jatten en kraken

Munitie en medkits hoeven niet altijd uit de zakken van overwonnen tegenstanders te worden gehaald. Verspreid door het spel zijn ook verkoopautomaten te vinden waarmee je je broodnodige voorraden aan kunt vullen. Tegen betaling, zodat zakkenrollen een noodzakelijke bezigheid blijft, maar omdat Rapture is ontaard in een anarchie is er niets dat Jack tegenhoudt om ook proletarisch te winkelen, door deze automaten te hacken.

Dat hacken is een minigame, waarbij binnen een bepaalde tijd buizen van begin- tot eindpunt verbonden moeten worden, en dit kan ook worden toegepast op beveiligingsapparatuur. Als het lukt zijn voorwerpen in de gehackte automaat een stuk goedkoper, maar als de hack misgaat krijgt Jack een stroomstoot en verliest hij een deel van zijn levenskracht. Het hacken wordt op een gegeven moment eentonig, maar gelukkig is het mogelijk een eenmalig bruikbare automatische hack tool te gebruiken, of het apparaat gewoon om te kopen met geld.

Bioshock PS3 screenshot

* Verhaal

Een punt waarmee Bioshock uitstijgt boven de doorsnee-shooter is de sfeer die Rapture heeft en de manier waarop het verhaal wordt verteld. De game zo snel mogelijk uitspelen zou zonde zijn: verspreid door de stad liggen bandopnames die stukjes vormen van het verhaal van de ondergang van de stad. Ook het schizofrene gebrabbel van de Splicers, de geestachtige verschijningen en de jaren twintig-setting laten de vervallen onderzeese stad tot leven komen.

God uit een flesje

Door ze vol te pompen met lood kom je op een effectieve manier van tegenstanders af, maar al snel verdien je ook je eerste bovenmenselijke krachten. Plasmids zijn zogenaamde actieve krachten en ze kosten 'Eve' om ze te gebruiken, dit wordt zichtbaar in een blauwe balk links bovenin je scherm. Ook zijn er Tonics, die altijd actief zijn en bepaalde statistieken verbeteren. Ze kunnen je bijvoorbeeld meer tijd geven om te hacken.

Bioshock PS3 screenshot

Plasmids, Tonics en een later verkrijgbare onderzoekscamera maken het mogelijk om Jack aan te passen aan de omstandigheden en geven de game daarmee een klein rpg-element. Er zijn veel verschillende mogelijkheden; zo zijn er Plasmids die je tegenstander bevriezen of juist in brand zetten en er zijn ook meer geniepige Plasmids die vijanden tegen elkaar opzetten. Er komen ook mogelijkheden om de hoek kijken waarmee je gebruik kunt maken van je omgeving. Het onder stroom zetten van een plas water laat bijvoorbeeld alle badgasten aan een schokkend eind komen. Naast het omleggen van vijanden zul je soms je krachten moeten aanwenden om simpele puzzels op te lossen.

De ultieme test van het slim omgaan met de beperkte middelen die Jack tot zijn beschikking heeft, komt tot leven in de Survivor-moeilijkheidsgraad, die exclusief aan de Playstation 3-versie van Bioshock is toegevoegd. Hierbij zijn vijanden nog sterker en is munitie schaarser. Je zult elke mogelijkheid moeten aangrijpen om munitie te besparen en ondertussen in leven te blijven.

Bioshock PS3 screenshot

* Presentatie

Rapture is een stad die, ondanks dood en verderf, tot leven komt. Onder de kap ronkt Unreal Engine 3 en daar hebben de ontwikkelaars goed gebruik van gemaakt. Het spel ziet er grafisch prima uit en vooral de watereffecten zijn een bijzondere vermelding waard. Volgens de ontwikkelaar zijn speciaal voor dat onderdeel twee mensen ingehuurd. Wel jammer is dat er soms zwevende lichamen te vinden zijn en dat voorwerpen af en toe half door elkaar steken; fouten die ook in de Xbox 360- en pc-versie voorkwamen en helaas niet zijn opgelost.

De orkestrale soundtrack vult de actie op het scherm perfect aan, evenals de geluidseffecten, zoals jingles van verkoopautomaten en daverende explosies. Ook de voice acting is is prima, de raspende stemmen van Splicers en het gegil van Little Sisters zullen voor koude rillingen langs je ruggengraat zorgen.

Conclusie

Bioshock ingame tandarts reclameNa ruim een jaar wachten kunnen Playstation 3-eigenaren nu ook met Bioshock aan de slag. De game weet nog steeds dezelfde dystopische sfeer neer te zetten en zal PS3-gamers genoeg spelplezier bezorgen. Voor mensen die de game al hebben gespeeld ligt het iets moeilijker: alle downloadbare content die eerder is uitgekomen is er al in verwerkt, en de survivor-moeilijkheidsgraad zal alleen de harde kern Bioshockspelers overhalen om de game ook nog aan te schaffen voor Sony's spelcomputer.

Er komt nog extra downloadbare content, exclusief voor deze versie van Bioshock. Deze content komt in de vorm van challenge rooms, waarin spelers hun Plasmids, wapens en scherpe geest moeten gebruiken om puzzels op te lossen. Helaas moet voor deze content worden betaald en hij komt pas 20 november uit - we hebben er daarom geen aandacht aan kunnen schenken in deze review.

Pluspunten

+ Sfeervol
+ Meeslepend verhaal
+ Prachtige omgeving en karakters

Minpunten

- Grafische glitches na een jaar nog niet opgelost
- Nieuwe content laat nog op zich wachten en kost geld

Cijfer: 8,5

TitelBioshock
Bioshock PS3 packshot
PlatformPlaystation 3, Xbox 360, pc
Ontwikkelaar2K Marin
Uitgever2K Games
ReleasedatumReeds verschenen
Bioshock PS3 review Bioshock PS3 review Bioshock PS3 review Bioshock PS3 review Bioshock PS3 review Bioshock PS3 review Bioshock PS3 review Bioshock PS3 review Bioshock PS3 review

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (39)

Wijzig sortering
Grafische glitches na een jaar nog niet opgelost
Bedoel je daarmee de "zwevende lichamen en voorwerpen die af en toe half door elkaar steken"? Dat ligt niet aan de grafische berekeningen maar de fysische (meer bepaald collision detection). En het is ook niet echt een glitch te noemen, wat eerder verwijst naar iets kortstondig. Het is hier duidelijk een tekortkoming van de software. Zoiets oplossen zou dan ook vrij lang duren.
Precies hetzelfde probleem heeft GoW (zowel 1 als 2) ook en in de review daarvan wordt er geen woord over gerept. Zou een beetje een scheve vergelijking zijn dan.
BioShock maakt geen gebruik van UE3, maar van UE2.5 (van Tribes: Vengeance) met een paar UE3 features.

[Reactie gewijzigd door Comp_Lex op 10 november 2008 18:51]

Een "paar" UE3 features? Dit is echt de complete UE3. Alles, inclusief materials system, kismet, nieuwe shaders en dergelijke zitten in het spel. Het is een beetje krom om het nog met UE2.5 te vergelijken.
Volgens Wikipedia en anderen is 'ie anders toch echt in de UT 3 engine geschreven hoor. De Unreal Engine 2 is, voor zover ik na kan komen, ook niet geschikt voor de 360 / PS3.
Qoute:

Irrational/2K Boston/2K Australia integrated some Unreal Engine 3 features into BioShock, but at its core, it's still Unreal Engine 2.5.
Iedereen kan daar wat schrijven, daarom willen ze op Wikipedia ook bronnen zien bij dat soort uitspraken. En die staan er nou net niet bij. Wel bij die uitspraak dat ze UE3 gebruiken en de extra aandacht voor watereffecten.
Ik kende het spel eigenlijk niet echt, totdat het aangekondigd werd voor de PS3. Paar weken geleden gekocht en echt een vet spel, goed verhaal en er is een hele bizarre sfeer neergezet door de makers. Ik kan het wel waarderen. Sommige levels zijn wel gigantisch moeilijk als je geen munitie e.d. meer hebt, zo heb ik 1 stuk al 15x over moeten doen.
dit soort typen spellen interesseert veel PS3 gebruikers ook niet echt, net als gears of war (die trouwens ook op de pc uitkomt) het is ook meer bedoelt voor de Amerikaanse markt.
Ik denk dat je enerzijds wel gelijk hebt en anderzijds ook weer niet.

Het klopt naar mijn mening dat dit spel door een wat kleinere doelgroep leuk wordt gevonden. De casualgamer laat dit spel sneller links liggen, wanneer er veel goede/leuke andere spellen zijn waar ze naar kunnen grijpen.

Daarentegen denk ik juist dat deze spellen (ja ook gears of war) toch best veel verkopen behalen. Kijk alleen maar eens hoe gears of war geliefd is in NL op de XBOX360. De Europese en Amerikaanse markt worden tegenwoordig toch wel vaker zo goed als equivalent bestempeld.

Er zijn gewoon ongelooflijk veel casual gamers, die nooit gehoord hebben van reviews/previews en weet ik veel...die standaard Need for Speed, Call of Duty en Fifa kopen. Waarom: gewoon omdat ze die spellen herkennen of van hun anderen horen dat er een 'nieuwe' uit is, die nog weer vetter is dan 'deel x'. (ik zeg niet dat die spellen slecht zouden zijn, of die mensen slechte keuzes maken oid).

Toch zie ik ook tegenwoordig dat steeds meer casualgamers meer naar spellen kijken, die je ze niet 1-2-3 'zou' aanpraten. Voorbeeld is toch wel Bioshock (verder voor PS3: metal gear solid 4, Assasins Creed, Uncharted en Burnout Paradise).

[Reactie gewijzigd door ToFast op 12 november 2008 01:48]

Een maandje geleden dit spel gekregen voor de PC, maar de technische uitwerking viel me vies tegen. Onder Vistax64 moet ik het spel in DirectX 9 mode én met Windows XP, service pack 2 compatibility mode draaien, anders werkt het spel gewoon niet. Overigens zijn hiermee nog niet eens alle frustraties afgelopen: de laadtijd voordat het spel begint is ongeveer 3 minuten (een meer voorkomende bug zover ik heb begrepen)!

Misschien dat de consoles minder problemen hebben wat dit betreft? Voor mij was het in ieder geval een flinke tegenvaller...
Tiens, ik kon het probleemloos op mijn vistax64 systeem spelen in dx10 (met een POV 8600 GTS)
Er zullen ongetwijfeld systemen zijn te vinden waar het inderdaad perfect draait. Maar dat het voor jou geldt (en ook voor babyxl hieronder), wil niet zeggen dat het voor iedereen goed werkt.

Uiteraard heb ik op internet rond gekeken wat de oorzaak van de problemen kan zijn en daarbij heb ik vele berichten gevonden van mensen die dezelfde problemen ondervinden:

- lange laadtijd bij het opstarten van het spel
- geen geluid ingame (tenzij Windows XP sp2 compatibility aangezet wordt)
- directX 10 problemen

Kortom, voor mijn configuratie en die van vele anderen, werkt het spel gewoon niet naar behoren. Ik speel meer spelletjes en heb over het algemeen weinig problemen. Dit spel was voor mij een negatieve uitzondering hierop en doet me gelijk afvragen of er meer games zijn die zowel op console als op pc zijn uitgekomen en waarbij de pc versie voor veel problemen zorgt.
Het is andersom, er zijn ongetwijfeld systemen te vinden waar het niet perfect op draait. Daar lees je dan ook over op de fora. Begrijpelijk dat je dan wordt aangetast in je totale game ervaring maar dat weggelaten is en blijft Bioshock een steengoed spel.

Echter ik deel je zorg wel. Meer en meer zie je port effecten uitgewerkt over en weer wat in de gebruiker zijn belevenis lang niet altijd goed uit pakt. Alleen zie ik dat voorlopig als een onomkeerbaar feit.
Helemaal mee eens. Ik post natuurlijk ook niet op fora over hoe goed het spel bij mij wel niet draait. Dat doen de andere 99% van de spelers die geen problemen hebben ook niet.
Ik heb het spel hier voor de PS3 liggen, en uiteraard heeft deze geen versie-problemen (er is maar een ps3 platform, het grote voordeel van een console!).

Ook de laadtijd is absoluut geen 3 minuten. Vanaf opstarten ben je binnen een minuut aan het spelen.
Ik denk dat het toch aan je systeem ligt. Zelf heb ik helemaal geen problemen gehad om het spel te draaien en spelen op mijn x64 Vista systeem.
Tegenvallende review. Iedereen kent Bioshock al van de PC en Xbox360, maar de review is geschreven alsof het een nieuwe game betreft. Ik had dan ook meer een review verwacht die zou aantonen hoe de PS3 versie er vanaf kwam in vergelijking met die andere platforms. Ik weet trouwens niet over welke glitches men het hier heeft, maar ik ben ze op mijn PC versie nog niet tegen gekomen. Ook weet ik niet waar the Fyling Dutchman zijn game op speelt maar het zal toch geen geweldig systeem zijn. Ik heb zelf een middelmatige PC en de laadtijden zijn minder dan een minuut.
Sterker nog, de review leest alsof er grote delen uit een eerdere review ge copy-paste zijn. Paragrafen zijn vaak moeilijk te lezen, omdat er verschillende stukken tekst samengevoegd lijken te zijn.
Een AMD Phenom X4 9750, 4Gb geheugen en een AMD Radeon HD4870. Kortom, de lange laadtijden liggen niet aan het systeem, dat is puur een bug waar meer mensen last van hebben.

[edit]
Op het bioshock forum is een topic van 400 replies te vinden naar aanleiding van patch 1.1 voor deze game. Op de 2e pagina komen al reacties over absurd lange laadtijden. Verder is er een aardige impressie te vinden van allerlei andere problemen die mensen ervaren met de pc versie.

zie hier

[Reactie gewijzigd door The Flying Dutchman op 10 november 2008 16:19]

Hhm, ik draai de mijne op winxp, met een e8400, p35 mobo, en 2X2gb matched kit crucial ballistix, en eveneens een radeon 4870, maar de laadtijden zijn gaan bij mij als een warm mes door de boter. Glitches heb ik nog niet meegemaakt, wel een vervelende crashbug die met mijn ati4870 te maken had, maar die was opgelost met patch 1.1.
Ik had hem online bij freerecordshop besteld voor 22 euro ofzo, prima prijsje dacht ik zo.
Ik heb hem uitgespeeld op een AMD Ath64 3700+, met 1gb ram en een 7800GTX256 onder winXPx32. Draaide als een tierelier zonder gestotter en met laadtijden onder de minuut. Geen glitches gezien, geluid werkte etc.

Dat het bij mij werkte staat niet garant dat dat bij jouw systeem ook zo is. Maar als alle spelers die het spel wel aan de praat krijgen een post achterlaten op het bioshock forum denk ik dat die 400 replies compleet verbleken. Jij had pech, maar dat maakt het spel niet slecht, het is voor geen enkele developer mogelijk om zijn spel op alles te laten draaien, er zijn nu eenmaal kleine probleempjes op ieder soort systeem.
Nou, ik vind de review an sich wel goed. Ik ken Bioshock niet (wel van gehoord, nooit gespeeld), en deze review voorziet daar dus prima in. Aan een vergelijking heeft bijna niemand iets. Slechts een "handjevol" mensen hebben zowel de XBox360 en de PS3. Potentiele kopers van dit gereviewde spel zijn PS3-eigenaars. Die hebben niks aan een vergelijking met bijv. een XBox360, die willen weten hoe het is op de PS3.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 11 november 2008 19:06]

Mooie review, ik heb even het woord 'dystopische' moeten opzoeken :) Heb de game sinds 3 dagen, vind het grafisch nog steeds een juweeltje, maar audio is echt geweldig!
Toevallig gisteren de game op pc uitgespeeld. De sfeer en omgeving is zeer gedetailleerd, en erg mooi. Sommige 'levels' zijn zo gedetailleerd, dat ik me een aantal keer echt afvroeg hoeveel honderden uren wel niet over dat specifieke stuk ontopen moet zijn.

Hoe het verhaal langzaam geschapen wordt aan de hand van de tape-recorders, is ook mooi. Het geeft je echt het idee dat je je in een 'ghost' city' begeeft, waar het verleden nog echo't

Verder vond ik de game niet heel bijzonder. Leuk, maar niet bijzonder. Zit ook weinig replay-waarde in imho.
Als het spel niet indezelfde periode als Fallout was uitgekomen had ik het waarschijnlijk wel gekocht. Nu is het kiezen welke rpg/shooter je wilt spelen. Zijn maar zoveel game uurtjes per week. Kan altijd nadat ik met Fallout ben gaan Bioshocken.

[Reactie gewijzigd door Yellow op 10 november 2008 20:33]

Ik kan je wel vertellen dat een jaar wachten het zeker waard is, op de PC vond ik dit een prachtig spel waar ik me een hele tijd mee vermaakt heb, wat een prachtige sfeer!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True