Door Tom Rosens

Phoenix Wright: Ace Attorney - Trials and Tribulations

Laatste Phoenix

De Nintendo DS blijkt geschikt te zijn voor verschillende spelgenres, zelfs shooters en rts-games zijn speelbaar op Nintendo's draagbare spelcomputer. Helaas komen er nauwelijks adventures uit voor het platform, maar de Phoenix Wright-reeks vormt sinds 2005 een uitzondering.

Phoenix Wright: Ace Attorney - Trials and Tribulations speelt zich voornamelijk af in de rechtszaal, alwaar je de rol van advocaat Phoenix Wright op je neemt. In vijf rechtszaken moeten verschillende cliënten worden vertegenwoordigd, en je zult ervoor moeten zorgen dat ze worden vrijgesproken door de rechter. Door de juiste vragen te stellen, getuigen onder druk te zetten en op de juiste momenten bewijzen aan te voeren, werk je langzaam naar de overwinning.

*Phoenix wordt Apollo

Met Trials and Tribulations is de Phoenix Wright-serie toe aan zijn derde en laatste deel. Onder de naam Gyakuten Saiban 3 werd het spel in 2004 uitgegeven op de Game Boy Advance en drie jaar later verschenen een Japanse en een Amerikaanse remake voor de DS. In maart 2008 zou ook Europa aan de beurt zijn, maar om onbekende redenen werd de release hier uitgesteld. Inmiddels is het spel, rijkelijk laat, ook bij ons verkrijgbaar. Het zal het laatste deel zijn met Phoenix Wright in de hoofdrol, maar de spelreeks leeft voort in Apollo Justice: Ace Attorney, met de nieuwe advocaat Apollo Justice in de hoofdrol. De eerste Apollo Justice is inmiddels al verschenen.

*Inspecteur Netjes

Als je bekend bent met de spelreeks zul je weten dat Phoenix Wright geen standaard-'point and click'-adventure is. Het is eerder een interactief boek, het spel draait voornamelijk om het verhaal en niet om grafische pracht of bewegingsvrijheid. De rechtbankgame is enigszins vergelijkbaar met het spel Myst of de detectivestrip Inspecteur Netjes. Veel animaties en gesproken dialogen zijn er niet te vinden, het gaat hier om het verhaal en de karakters. Het spel is daarom niet voor iedereen weggelegd. De game is gebaseerd op het Japanse rechtssysteem, maar je moet zeker geen realistische aangelegenheden verwachten. Er is de nodige humor in verwerkt, zo is er een rechter die voor een mooie verdachte valt en er zijn advocaten die elkaar bekogelen en verbaal uitdagen.

Phoenix Wright Ace Attorney Trials and Tribulation Phoenix Wright Ace Attorney Trials and Tribulation Phoenix Wright Ace Attorney Trials and Tribulation