Minix Neo X8-H 16GB Review

DJ-Jumbo 26 juni 2014, laatste update op 8 augustus 2014, 5.613 views

Minix Neo X8-H 16GB

Prima keuze, goede update ondersteuning. Mooie vormgeving.

Pluspunten

• Snel
  • Makkelijk
  • Veel opties
  • Hoge funfactor
  • Goedkoop
  • 4K

Minpunten

• Geen Gigabit aansluiting
  • Niet waardevast(algemeen)

Geluidskwaliteit Score: 5
Eerder een Minix Neo X5 gehad.
De techniek op deze kleine apparaten gaat erg snel, en hoe meer optie's erop kunnen, de meer snelheid er nodig is. Vandaar de upgrade.
Ik heb ook gekeken naar een HTPC en Rapberry Pi maar hier is mijn persoonlijke keuze niet op gevallen. Er zijn genoeg vergelijkingen te vinden op internet tussen Android mediaspelers, het blijft een persoonlijke keuze.

De Neo zat in een mooie stevige doos, die niet snel zal beschadigen.

Installatie:

Alle kabels zitten erbij, en voor wie ook WiFi wilt gebruiken een grote antenne erbij. Deze kun je er dus aflaten als je alleen ethernet gebruikt.
Het apparaat is verder plug-and-play, wellicht nog even toevoegen op de TV en gaan.
De aansluitingen staan omschreven in de specs, maar in het kort: HDMI, SD, 3x USB, opitisch en analoog geluid, een otg(update/onderhoud poort) en een stroomaansluiting.

Eerste gebruik/software
Het opstarten neemt ongeveer 30-40 seconden in beslag vanuit volledig uit.

Omdat dit een nieuw model is, was de laatste software al ge´nstalleerd en hoefde ik niet direct een update te draaien, het is wel handig dit te controleren.
De huidige versie is Android KitKat, en voorzien van toegang tot de Google Play store.
MiniX heeft zijn eigen Metro interface toegevoegd, en dit werkt net even lekkerder met de meegeleverde afstandsbediening, al gebruik ik regelmatig een toetsenbord met touchpad.

Minix heeft haar eigen versie van XBMC erop gezet, welke goed werkt. De meeste bestanden die ik gebruik zijn 720p en dit werkt naar behoren, 1020p speelt hij ook af maar het kan zijn dat dit omgezet word naar 720p. (Hier duik ik nog een keer in) Aan XBMC heb ik SuperRepro toegevoegd zodat er toegang is tot een variatie aan handige add-on's http://tweakers.net/revie...de-beste-add-ons-1-2.html deze link zal je hier zeker bij helpen.

In de Playstore staat een Youtube app "TV", deze werkt makkelijker dan de reeds ge´nstalleerde Youtube app.
Chromecast en airplay staan beide geinstalleerd, airplay werkt bij mij alleen op wifi, maar dit kan door gescheiden subnetten komen van wifi en ethernet.

Eerste conclusie na een week gebruik:
Snel, gewoon zoals je dat graag wilt, niet wachten maar gewoon gaan.
Veel van de mogelijkheden komen uit Android en de eindeloze Playstore rollen, maar ze hebben in de loop van het jaar (sinds mijn aankoop van de x5) er toch een eigen draai aan gegeven.
Grootste nadeel vind ik de snelle opvolging van modellen, de waarde van het "oude" model daalt hierdoor snel.

Tweede week gebruik:

Ik ben nog steeds erg blij met mijn keuze, alle optie's werken 'net' even wat sneller.
De menu's lopen veel sneller door, start sneller op, waardoor de gebruikservaring prettiger word.

Android op je TV
Ik heb inmiddels enkele spellen, en extra app's ge´nstalleerd, maar slecht een enkele geeft een gevoel van meerwaarde (tov mijn tablet gezien). Android is en blijft ontworpen voor multi-touch en hier loop je tegenaan, waardoor je blijft steken in een veredelde multimedia player. Met de app "YouTube TV" maakt Google een stapje in de goede richting om de Android ervaring naar je TV te brengen. Hopelijk volgen er meer. Aan de hardware zal het niet meer liggen in elk geval, deze is er klaar voor.

In de KitKat update zit nu ook standaard een functie voor een "remote keyboard" wat betekend dat ik geen half beeldscherm vullend keyboard meer te zien krijg.
De metro interface van MiniX is leuk, maar ben toch op zoek naar iets mooiers, maar het moet functioneel blijven.

Heb jij ook een Minix Neo X8-H 16GB?

Ik twijfel ook nog of dit model het wordt of een raspberry pi. Of een ditistv.
Hiervoor een mkiv ugoos gehad...WAARDELOOS....
Kan jij gewoon 1080p draadloos afspelen?
Ik kan 1080p afspelen, ook draadloos maar dat is afhankelijk van je setup. En ik denk dat dit niet product specifiek is, maar veel meer af hangt van omstandigheden.
Ik ben echt op zoek naar een set-top-box voor me nieuwe abonnement voor tv-zenders.
Maar op veel fora's lees + en min punten.

Zou dit een goede vervanger zijn voor een:
Bluetimes MX5 (dual core 1GB ram)
of de MK888(K R42/CS918) [quad-core 2gb ram)
of de TRONSMART VEGA S89 (quad-core 2gb ram)

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 24 juli 2014 23:38]

Geen ervaring mee, maar ik zou eerst uitzoeken of je hier een externe kaartlezer en goede (en ondersteunde) programma's voor hebt. Ik heb in elk geval een aparte settop voor Ziggo.
Gekke vraag,

Ik ben nog in het bezit van een oude Play on HD en wil XBMC gaan gebruiken maar ook nog video van mijn pc naar de MINIX streamen. Kan dit?
Vanwaar de twijfel?
Zolang je een netwerkshare maakt, en je netwerk geschikt is moet dit kunnen.
Ok goed om te horen. Kan namelijk op de site daar niks snel concreets over vinden.
@DJ-Jumbo

Je hebt in het begin bij de Pluspunten gezet dat hij ook 3D zou spelen, echter ben ik het nog niet echt tegen gekomen, als ik de optie aanklik in het systeem menu/instellingen of ik kies het wanneer ik vanaf mijn Synology server een 3D film afspeel, dan krijg alleen het menu in SBS of boven elkaar maar de film blijft hetzelfde dus 2D.

Kan dan mijn TV wel op 3D zetten en mijn bril aan en op doen, dan krijg ik ook niet die 3D die ik heb als ik het via mijn Xtremer Sidewinder 3 doe.

Dus mijn vraag, hoe nu 3D afspelen met XBMC?

Groet.
Ik moet even uitzoeken waar het verdaan is gekomen, maar ik denk echt dat ik een fout heb gemaakt. Tot die tijd, heb ik het in elk geval uit de pluspunten gehaald.
Alweer gedateerd qua reactie maar vooruit:

3d wordt perfect in full-hd afgespeeld vanuit XBMC
Ben sinds een paar weken in het bezit van deze media player. Ook ik krijg het 3D niet goed in beeld. kun je me mogelijk vertellen Gene waar ik fout ga? Ik krijg 2 schermen naast elkaar en uiteraard wil ik gewoon 1 groot 3D scherm. Mijn tv is 100% 3D dus daar ligt het niet aan.

Klopt het trouwens dat een gestreamde 3D minder mooi 3D beeld geeft dan het kijken van een orginele 3D Blu Ray movie via een 3D-speler?

Loop ook nog te stoeien met het geluid, hij speelt op 2.0 terwijl ik een 5.1 set heb?
Je antwoord is al weer van een tijdje geleden, maar hopelijk lees je dit en kun je me een stapje verder helpen ;-)

Alvast bedankt,
gr. Pebbie
Geen probleem.
Eerste vraag, welke player gebruik je? Kodi xbmc of de Minix versie.
De laatste is te downloaden op www.minixforum.com en werkt gewoon goed. Zelf gebruik ik deze ook.
Als het verder goed is wordt automatisch detected of er een 3d film wordt afgespeeld, en dan schakelt het systeem om. Anders bij instellingen aangeven dat dat automatisch moet.
Voor audio 5.1 opgeven onder audio de pass trough aanvinken en alle opties mbt de versterker aanvinken. In de algemene minix instellingen (onder audio) aangeven dat je audio via hdmi OF spdif wilt gebruiken. Zelf heb ik via HDMI geinstalleerd vanwege het feit dat deze ook via de versterker loopt. Kan ook SPDIF maar ik heb in de kwaliteit daarbij geen verschil kunnen horen. Maar dat kan ook aan mij liggen.
Als er verder nog vragen zijn... schroom niet