Creative Fatal1ty Gaming Headset Review

Decyphered 24 juni 2014, laatste update op 24 juni 2014, 444 views

Creative Fatal1ty Gaming Headset

Prima headset voor de prijsrange van 25-40 euro. Grootste nadeel is dat hij wat strak zit op je hoofd.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Microfoon
  • Levensduur

Minpunten

• Comfort
  • Uiterlijk

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Ongeveer vier jaar geleden heb ik deze headset gekocht omdat ik een goedkope headset nodig had voor bij de pc. Aangezien de prijs niet te hoog lag en de reviews positief waren heb ik deze maar gekozen.

De headset heb ik gebruikt bij mijn oude pc met een ICIDU geluidskaart van 15 euro en later met mijn nieuwe pc op de onboard geluidskaart.

Uiterlijk, Bouwkwaliteit & Confort
Aan het uiterlijk is wel te zien dat het een niet al te dure headset is. Er is erg veel plastic gebruikt waardoor de headset er niet stevig uitziet. Aan deze headset zit een kabel van 3 meter,waarbij er bij een halve meter ongeveer een control pod zit om het volume te regelen en de microfoon aan of uit te zetten.

Voor de oorschelpen en hoofdband zijn er stoffen kussentjes gebruikt die aan het begin wat hard aanvoelen (vooral die van de oorschelpen), naar een tijdje wordt het materiaal zachter en voelt de headset wat fijner aan.

Het is verder een lichte headset, waardoor hij geschikt is om het te gebruiken met langere speel sessies. Helaas wordt dit min of meer teniet gedaan door de klemmende band, ook al wordt dit op den duur wel minder. Door het gebruik van fluweel op de hoofdband en oorschelpen heb je geen last van zwetende oren bij langer gebruik van de headset.

De headset ziet er minder stevig uit dan wat hij in werkelijkheid is. In de 4 jaar tijd dat ik de headset heb is de headset vaak zat gevallen of kwam ik vast te zitten achter de kabel. Het enige wat is afgesleten zijn de randen van de kussentjes.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is vooral voor een headset in dit prijspunt erg goed te noemen. Naast gamen zit ik ook veel muziek te luisteren en tv series te kijken waar deze headset prima geschikt voor is.

Bij shooters is redelijk goed te horen waar de vijanden precies zijn, dit kan natuurlijk verschillen per geluidskaart, omdat deze het surround regelen voor de headset. Bij racegames klinken de auto's of andere voertuigen wel goed.

Ik luister naar veel verschillende soorten muziek met deze headset en bij het muziek zijn de details goed te horen. Het bas niet te overheersend of te dof maar ook het hoog is niet te schel in de nummers.

Bij tv series zijn de stemmen van de acteurs goed te horen.

De microfoon is zover ik weet niet noise canceling, hier moet je op letten als je in een drukke ruimte zit te praten. Verder klinkt de microfoon niet schel en ben je goed verstaanbaar.

De headset heb ik ongeveer 4 jaar geleden gekocht voor 30 euro in een webshop maar is tegenwoordig al voor ongeveer 25 euro te kopen.

Het is een prima headset voor de prijs en kan een lange tijd mee gaan. De geluidskwaliteit van de headset is prima en deze raad ik dan ook veel mensen aan als ze een niet al te dure headset willen.

De enige 2 nadelen zijn dat de headset wat strak op je hoofd zit en dat het uiterlijk wat minder is.

De headset krijgt naar ongeveer 4 jaar een paar kuren, zoals dat het geluid soms wat begint te kraken of dat soms 1 van de oorschelpen weg valt bij het harder of zachter zetten van het geluid, al weet ik niet of dat bij elke headset het geval is. Dit kan ik dan ook niet als nadeel beschouwen aangezien de prijs laag is en 4 jaar best wel lang.

Heb jij ook een Creative Fatal1ty Gaming Headset?

Dit is trouwens mijn eerste review, dus op of aanmerkingen zijn altijd welkom :)
erg fijn headset; maar draai-kop is best fragile - headset heeft bij mij 3maanden overleeft tot deze afbrak bij de kop :( verder toppertje, zeker voor die prijs