Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Philips A5-PRO (Zwart) Review

Evianon 21 juni 2014, 2.513 views

Philips A5-PRO (Zwart)

Pluspunten

• Degelijk
  • Prima geluidskwaliteit
  • Diverse oorkussens

Minpunten

• Redelijk zwaar

De A5-pro is een professionele koptelefoon, ontwikkeld door Philips in samenwerking met Armin van Buuren. Hoewel hij in principe is ontwikkeld voor DJ'ing en live optredens, is hij ook prima te gebruiken om thuis wat te mixen of gewoon als koptelefoon tijdens je werk / studie.

Kwaliteit
Als je de A5-pro uit de doos haalt, valt meteen de degelijkheid op. De koptelefoon bestaat uit aluminium en stevig dik plastic en voelt aan alsof er een olifant nodig is om hem te slopen. Dit komt wel met een prijs; de A5-pro is behoorlijk zwaar. Bij de eerste keren opzetten was dit wat wennen, zowel het gewicht als het drukken op de oren, maar na een uur of tien was ik hieraan gewend en is hij ook wat meer naar mijn hoofd "gezet". Inmiddels valt het totaal niet meer op.

De bijgeleverde kabel is ook erg degelijk, deze is ongeveer een meter lang met een spiraal om hem verder te kunnen uitrekken, al trekt het dan uiteraard wel aan je hoofd en is dat dus niet fijn om lang te werken. Persoonlijk vind ik de kabel met spiraal ook wat vervelend omdat hij er daarmee wat lomp uitziet en voelt, maar gelukkig zijn beide einden van de kabel gewone 3,5mm jacks en kun je dus makkelijk zelf een eigen kabel inpluggen.

Het geluid van de koptelefoon is uitstekend, de tonen zijn erg helder en de lage tonen zijn ook prima. Ik heb echter geen apparatuur om het te meten, maar zo op het gehoor heb ik geen opmerkingen. Hij kan ook erg hard, op sommige apparaten is zelfs het laagste volume behoorlijk luid. Misschien hangt dat van het apparaat af, maar op m'n MacBook is het laagste volumestandje toch best hard in een rustige omgeving, en moet ik dus ook het geluid in de applicatie zelf halveren.

Al met al een prima koptelefoon van goede kwaliteit, wat ook verwacht mag worden voor deze prijs.

Features
De A5 pro heeft enkele bijzondere features:
  • De oorkussens zijn te wisselen. Buiten de standaard oorkussens kun je nog over-ear en on-ear kussens kopen. Ik heb de on-ear er nog bij, wisselen is super eenvoudig met een draai-meganisme. De standaard bijgeleverde oorkussens zijn bij mij eigenlijk zo goed als over-ear. De kussens sluiten goed af voor omgevingsgeluid, ideaal in drukkere omgevingen of in het vliegtuig. De grotere (standaard bijgeleverde) sluiten natuurlijk beter af dan de on-ear.
  • Het snoer kan zowel links als rechts in de koptelefoon worden ingeplugd, zo zit het snoer dus nooit in de weg.
  • De koptelefoon is op te klappen tot een redelijk klein bolletje, wat wel aanzienlijk ruimte scheelt. Met een schudbeweging kun je hem weer uitklappen, wat er wel cool uitziet :9.
Al met al ben ik goed te spreken over de koptelefoon; hij ziet er goed uit, werkt goed, is super stevig en makkelijk mee te nemen. Het gewicht is voor thuisgebruik wat wennen, maar valt na een tijdje totaal niet meer op. Aanrader!

Heb jij ook een Philips A5-PRO (Zwart)?

Hi, bedankt voor de review!
ik haak wat later in, maar volgens mij is deze koptelefoon nog steeds 'high-end'!

hoe is je ervaring ondertussen? (nu een jaar verder)
als ik deze koptelefoon koop doe ik dit wel voor gebruik van minstens 4 jaar.

ik wil de koptelefoon voor verschillende doelen gaan gebruiken;
- muziek (concerten) op mijn computer luisteren; ik zoek nog een geluidskaart (misschien ideeŽn?)
- gamen
- muziek voor onderweg
ik heb qua geluid best wel een hoge standaard en heb graag goede spullen. de A5 spreekt me zeker aan!
Ik vind het nog steeds een prima koptelefoon, bevalt nog erg goed! Het gewicht went, er zit nog geen krasje op en het geluid is perfect. Van geluidskaarten heb ik geen verstand, ik stop hem altijd gewoon in de 3,5mm van m'n PC / laptop / telefoon, maar ben dan ook geen diehard audiofiel. Ik reis zelf veel en vind het prettig dat hij het geluid in vliegtuigen e.d. goed afschermt, beter dan de fancy "noice-cancelling" koptelefoons die je bij bijv. KLM te leen krijgt.

Ik zou hem in ieder geval nog steeds kopen als ik dat nu had moeten beslissen. Alleen jammer dat je de plaatjes die op de zijkanten zitten (en eraf te halen zijn) niet los kunt kopen. Je ziet Armin zelf soms met gave custom plaatjes lopen, zou er best wat voor over hebben, maar helaas nergens te koop.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 14 augustus 2015 17:12]

Gebruikt een van jullie de PCU110 Studio oorkussens? Ik heb contact opgenomen met Philips, maar ze kunnen ze niet meer leveren. Ik ben benieuwd of ik heel veel mis :) (ik gebruik nu de PCU93, de standaard oorkussens dus).
Erg late reactie, maar ik heb deze week contact opgenomen met Philips en ze gaven aan deze nog wel te hebben. Ze hebben ze gratis opgestuurd en krijg ze binnen 10 werkdagen volledig gratis binnen.

Weet niet of je nog wat aan hebt, maar zowel dan kun je dit nog proberen
Geen probleem, hoop dat ze dezelfde service leveren. :)
Ik heb hem ook en het is 10x beter dan die poppenstront van dr.dre het is je geld zeker waard echt geweldig ding
:9 Mooie review. Heb hem sinds gister. Heerlijke koptelefoon!