Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast (2013) Review

Luuk1983 16 juni 2014, 12.748 views

Google Chromecast (2013)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Bouwkwaliteit
  • Alle benodigde accessoires bijgeleverd
  • Simpel

Minpunten

• Voor eerste configuratie afhankelijk van apps
  • Windows RT en Windows Phone vallen (vooralsnog) volledig buiten de boot
  • Afhankelijk van internet
  • Beperkte codec-ondersteuning
  • Beperkte apps

Geluidskwaliteit Score: 4
Chromecast
Streamen voor een paar tientjes - een Google Chromecast review

Het lijkt er soms op dat alles waar Google zich mee gaat bemoeien een instant hit is. GMail is een veelgebruikte maildienst, 'Googlelen' is verheven tot een werkwoord, Android is marktleider op mobiele telefoons en met Google Glass gooit Google hoge ogen. Een tijdje geleden is daar de Google Chromecast bijgekomen; volgens Google 'de makkelijkste manier om van online video en muziek te genieten op je tv.' Het is een klein apparaatje dat veel weg heeft van een USB-stick (met HDMI-aansluiting) waarmee er gestreamed kan worden naar een TV, volgens Google vanaf alle platformen. Met 35 euro is de Chromecast niet bepaald duur te noemen, maar is goedkoop ook duurkoop? En gaat het allemaal zo gemakkelijk als Google beweert? In deze review zullen we dit onderzoeken en bekijken wat de Chromecast zoal kan en of ondanks de lage prijs de aanschaf de moeite waard is.

Verpakking, inhoud en eerste indruk
De Chromecast wordt geleverd is een strak vormgeven doosje. Behalve een afbeelding van de Chromecast en een paar iconen van ondersteunde diensten – zoals Netflix en Youtube – wordt er verder maar heel summier uitleg gegeven wat de Chromecast kan en doet. Als je geen idee hebt wat een Chromecast is of doet, dan zal je van de verpakking niet veel wijzer worden.

Chromecast verpakking

Ondanks dat de Chromecast slechte 35 euro kost, heeft Google niet bespaard op kabeltjes of verloopstukjes. TV’s die aan een muur hangen en waarbij de HDMI-poort naar achter wijst hebben geen ruimte om de Chromecast rechtstreeks in te steken. Een klein HDMI-verlengkabeltje is bijgeleverd voor deze situatie. Daarnaast zit er een USB-kabel in de doos voor de stroomvoorziening – een HDMI-poort kan geen stroom leveren aan de Chromecast. Voor TV’s zonder vrije USB-poort is een stekker bijgeleverd voor in het stopcontact. Alle benodigdheden zijn dus aanwezig om de Chromecast aan te sluiten en te installeren. Netjes!

Chromecast inhoud verpakking

De materialen zijn van goede kwaliteit. De Chromecast-dongle voelt stevig en solide aan. Zeker doordat de dongle zwaarder is dan een USB-stick van gelijk formaat heb je het idee echt wat in de handen te hebben. De behuizing kraakt niet, heeft geen spleten of speling en de HDMI-connector zit stevig vast.

Installeren en configureren
Het installeren van de Chromecast is erg simpel: steek de HDMI-dongle in een lege HDMI-aansluiting van de TV (al dan niet met het verlengkabeltje) en sluit de USB-kabel aan op een lege USB-poort van de TV of in het stopcontact. Omdat de kabel voor beide gevallen lang genoeg moet zijn, is de kabel wel erg lang als je een USB-poort van de televisie gebruikt. Om de Chromecast op te starten is het een kwestie van de TV aanzetten en de TV op de goede HDMI-input te zetten.

Chromecast aangesloten

De Chromecast heeft zelf geen scherm, geen menu’s of configuratie-opties. De enige configuratie die gedaan moet worden, is de Chromecast aan te melden op het WiFi-netwerk. Deze configuratie – en het aansturen van de Chromecast – gaat volledig via andere apparaten – telefoons, tablets en computers.

Om de Chromecast aan te melden op het WiFi-netwerk moet eerst een app gedownload worden op één van de ondersteunde apparaten: Android 2.3 of hoger, Windows 7 of hoger, iOS 6 of hoger, OS X 10.7 of hoger of ChromeOS.

Chromecast aangesloten 2

De Chromecast zelf fungeert als een hotspot (zendt dus een eigen WiFi-signaal uit) waarmee de app verbinding kan maken. Dit betekent dus dat het apparaat waarop de app uitgevoerd wordt over WiFi moet beschikken. Hoewel het in veel gevallen waarschijnlijk is dat iemand een apparaat met WiFi in huis heeft die aan één van bovenstaande voorwaarden voldoet, kan dit problemen opleveren. Uw reviewer moest uiteindelijk een budget-android tablet onder uit de la vissen om de Chromecast in te stellen - voor Windows Phone en Windows RT zijn geen apps en alle PC’s met Windows in huis hebben geen WiFi. Het is niet ondenkbaar de mensen met een wat oudere iPhone of oudere laptops ook buiten de boot vallen. De afhankelijkheid van een app mag dan ook zeker als – niet al te groot - minpunt gezien worden. De configuratie is niet meer dan het WiFi-netwerk instellen op de Chromecast. Na het downloaden van eventuele updates is de Chromecast klaar voor gebruik.

Chromecast klaar

Chromecast in de praktijk
Zoals eerder aangegeven, de Chromecast heeft zelf geen scherm of menu of toetsenbord. Het besturen van de Chromecast gebeurt volledig vanuit apps op andere apparaten, zoals smartphones, tablets en computers. Een goed voorbeeld is de YouTube-app op Android. Een extra knop in het menu van deze app maakt het mogelijk om verbinding te maken met één van de Chromecast apparaten die in het netwerk gevonden worden. Zodra er verbinding gemaakt is, worden alle films die gestart worden via de Chromecast op de TV afgespeeld. Andere populaire apps met support voor Chromecast zijn op dit moment bijvoorbeeld Plex (media player) en Netflix, waarbij Windows Phone gebruikers wederom buiten de boot vallen.

Het werken met de Chromecast werkte eigenlijk in alle gevallen prima. Ik heb getest met de YouTube en Plex apps op Android. Verbinding maken met de Chromecast ging in alle gevallen zonder problemen en het starten van de video werkte ook in alle gevallen. Er zit soms wat vertraging tussen het geven van de opdracht en het daadwerkelijk uitvoeren, maar over het algemeen was deze tijd niet te lang om irritant te worden.

Chromecast in Plex

De beeldkwaliteit is, mits er genoeg bandbreedte beschikbaar is op het WiFi-netwerk, prima. De Chromecast is zonder problemen in staat om Full HD-beelden weer te geven. Full HD Youtube-video’s worden netjes afgespeeld zonder haperingen en zien er prima uit. Ook Blu-ray rips die via Plex afgespeeld worden ziet er helder en strak uit zonder haperingen.

De Chromecast heeft echter maar beperkte support voor codecs. Met h.264 high profile 4.1, 4.2 en en daarnaast VP8 zijn de videocodecs beperkt. Qua geluid is er wat bredere ondersteuning met HE-AAC, LC-AAC, CELT/Opus, MP3, Vobis en Wav, maar geen Dolby Digital of DTS. In de praktijk betekende dit dat Plex voor bijna alle geteste films minimaal het geluid moest transcoden en in veel gevallen ook de video.

Door middel van een plugin kan er ook Chromecast support toegevoegd worden aan Chrome, de browser van Google. Hiermee is het mogelijk om wat je in je browser ziet direct op te TV weer te geven.

Chrome plugin

Eventuele videodiensten die zelf nog geen Chromecast support hebben, maar wel via een browser weergegeven kunnen worden, kunnen op deze manier op de TV getoverd worden. Het enige nadeel is dat de support van het streamen via Chrome beperkt is tot 720p.

Beperkt
Het apparaat waarmee de Chromecast bediend wordt streamt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld AirPlay, nooit zelf rechtstreeks naar de Chromecast. Er wordt een opdracht gegeven aan de Chromecast, waarna de Chromecast via internet de benodigde app download en vervolgens zelf de stream opzoekt.

De aanpak die Google gekozen heeft, waarbij het apparaat dat de opdrachten geeft niet zelf streamt, heeft een paar duidelijke voordelen. Zo scheelt het aanzienlijk in het batterijgebruik en warmteontwikkeling en het apparaat kan in stand by gezet worden zonder dat de stream van de Chromecast stopt.

Er zitten echter ook een paar fundamentele nadelen aan deze aanpak. Lokale media afspelen is niet zo vanzelfsprekend. Je kan niet een leuk filmpje op je telefoon direct naar de TV streamen. Het tweede grote nadeel is de afhankelijkheid van internet. De Chromecast moet online players kunnen downloaden. Als de site waar de player van gedownload wordt offline is, of als internet in z’n geheeld niet beschikbaar is, dan kan de Chromecast helemaal niks. Toen plex.tv niet beschikbaar was, kon content van de lokale server niet afgespeeld worden. Overigens zijn deze ‘players’ het derde grote nadeel. Chromecast support moet expliciet in een app ingebouwd worden. Op het moment van schrijven is het aanbod en de mogelijkheden vrij beperkt.

Chromecast is voor hoge kwaliteit video’s nogal afhankelijk van een goede WiFi-verbinding. Hoewel ik dat niet heb kunnen meten had ik het idee dat de Chromecast geen hele goede antenne heeft. Eén verdieping hoger dan de verdieping waar het WiFi accesspoint staat was de ontvangt niet goed genoeg meer voor hoge kwaliteit films, waar de Surface tablet nog nagenoeg een vol signaal heeft. Het is natuurlijk wel zo dat door het formaat van de
Chromecast-dongle niet heel veel ruimte voor een antenne.

De Chromecast heeft verder ook geen ondersteuning voor alternatieven manieren van verbinding maken. Er is geen bluetooth ondersteuning of ondersteuning voor AirPlay of Miracast. Er zijn dongles op de markt die dit allemaal wel hebben en soms nog minder kosten.

Of de Chromecast echt een succes gaat worden zal afhangen van de gebruikssituatie en de ondersteunig van derde partijen. Het aantal apps is op dit moment nog erg beperkt, hoewel de apps die er zijn goed werken. Alleen is de vraag of met de huidige spelcomputers, smart-tv’s en media centers, die vaak allemaal mogelijkheden hebben om content van internet af te spelen, Chromecast nog wat toevoegd. Op het instellen na is het gebruik van de Chromecast heel gemakkelijk en simpel.

De Chromecast zelf is beperkt in de zin dat internet een vereiste is, er beperkte support voor codecs is en het Wifi-signaal is niet heel sterk is. Windows en Windows Phone vallen in veel gevallen ook buiten de boot.

Op dit moment is de Chromecast absoluut niet ‘de makkelijkste manier om van online video en muziek te genieten op je tv’. Het is eerder een makkelijke manier om van beperkte online video en muziek te genieten op de TV. Voor de prijs van 35 euro kan je misschien ook niet veel verwachten, maar voor 35 euro krijg je een goed doordacht apparaat van goede bouwkwaliteit en alle benodigde accessoires. Op dit moment is dat best een aardige deal. Mocht de ondersteuning verder toenemen, dan kan het zeker een hele interessante deal worden. Maar misschien is het nog interessanter is om te zien wat de concurrentie zal gaan doen.

Heb jij ook een Google Chromecast (2013)?

Voor eerste configuratie afhankelijk van apps
Dat is dus 1x instellen met een apparaat dat je toch nodig hebt voor het apparaat...

Afhankelijk van internet
Niet helemaal; Als je plex gebruikt heb je volgens mij geen internetverbinding nodig.

Beperkte codec-ondersteuning
Zie boven. Je kan alles streamen als plex het voor je transcode (en dat werkt prima op mijn oude Q6600)

Beperkte apps
Dat is wel een puntje. Hoewel je veel dingen ook via plex kan doen. Moet er wel een PC (of nas) aan staan.
Ik doelde er meer op dat je afhankelijk bent van een programma die voor beperkte systemen beschikbaar is, in plaats van bijvoorbeeld een webinterface die letterlijk op elk apparaat werkt.
Het is jammer, maar het is helaas toch echt zo. Toen bijvoorbeeld plex.tv eruit lag werkte het niet meer...
Plex heeft dan toevallig de mogelijkheid om te transcoden, het blijft een minpunt. En mijn Plex-server heeft maar een hele langzame processor, voor mij is het in iet geval van Plex dus wel een probleem.
Voor mij was het o.a. een vraag of ik mijn media computer die ik voor Plex gebruik bij de TV kan vervangen door Chromecast. Dat antwoord is dus volmondig een nee. Maar deze review gaat niet alleen over Plex. En voor specifieke doeleinden een hele server te moeten draaien gaat voor veel mensen veel te ver. En dat gaat ook zeker in tegen het idee dat je met de Chromecast makkelijk alles kan afspelen.
Euhm, je kan de chromecast ook configureren zonder smartphone (via je pc gewoon).
Nee oke, maar het is wel vrij duidelijk wat een Chromecast kan en wat hij niet kan. Het valt me erg op dat mensen een CC kopen en denken dat het een volwaardige mediaspeler is. en dat vind ik raar.
Ik weet inderdaad wel redelijk wat een Chromecast kan en niet kan, maar als je Google over de Chromecast hoort praten, dan geven ze niet de indruk dat het een behoorlijk beperkt apparaat is, die het vooral moet hebben van ondersteuning van derde partijen. De enige reden waarom de Chromecast een veel grote succes kan worden is omdat Google er achter zit. Maar puur qua functionaliteit is de Chromecast niks speciaals en zelf beperkt. Maar WEL makkelijk in het gebruik. Dus als support van derden goed op gang komt...

Maar goed, de Chromecast vind ik op dit moment zeker een meerwaarde hebben in sommige situaties. En dat verschil per persoon en hoe je de Chromecast gebruikt. Voor YouTube werkt het geweldig als je geen smart TV hebt en voor het presenteren van websites zou het ook handig kunnen zijn. De overige mogelijkheden vind ik beperkt. NetFlix heeft niet iedereen bijvoorbeeld, maar als je wel NetFlix hebt kan het heel handig zijn.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 16 juni 2014 16:22]

Ik heb een CX919 (rk3188 android stick) ervoor aan de kant gegooid. Alles wat ik deed met die stick, kan ook met de chromecast.

Wel jammer dat de ondersteuning niet zo snel gaat, want zo ingewikkeld is het niet. Het zou voor uitzendinggemist niet zo moeilijk moeten zijn om ondersteuning in te bouwen.
Ik had graag gezien dat naast wat de Chromecast nu kan er ook Miracast en bluetooth-support was. Dan had je het beste van alle werelden denk ik.

Maar ja, het nadeel is dat er teveel 'standaarden' zijn waarvoor allemaal aparte apps gemaakt moeten worden. Voor smart-tv's moeten apps gemaakt worden, voor consoles moeten apps gemaakt worden, voor Chromecast moeten apps gemaakt worden. En zolang er niet één standaard is voor alles blijft het behelpen ben ik bang...

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 16 juni 2014 16:36]

Heb dat ding nu bijna twee weken in huis.
Webpagina sturen naar de cc is zwaar buggy - heeft het bij mij nog nooit gedaa - AllCast voor foto's werkt maar is ook nogal buggy (schijnt volop in ontwikkeling te zijn).

YouTube daarentegen "works like a charm". Zelfde geldt voor plex. Draait zeer goed (alleen soms weet de plex-app niet meer wat de cc aan het doen is maar dat probleem staat volgens mij los van de cc. Ik heb nog niet gemerkt dat plex moet transcoden, Als je de cc gebruikt waar die voor is bedoelt werkt het goed. Zit zelfs te denken om er nog 1 te kopen voor op de slaapkamer

Kan de popcorn c200 eruit en die oude eminent.

Mijn lijstje met cc-apps:
* chromecast (duh)
* Netflix
* Play Movies
* Vevo
* Videostream (voor lokale content)
* AllCast (voor fotos en filmpjes vanaf je mobile device)
* Plex for plexpass :*) (voor remote content)
* YouTube

Wist trouwens niet de de limit 720p was. Valt me een beetje tegen

Verder wordt de cc echt heet.

[Reactie gewijzigd door shades op 17 juni 2014 09:04]

Limiet is enkel 720p bij het streamen uit je chrome browser.
streamen via chrome is 720p andere apps, zoals netflix 1080p
De USB voeding van Chromecast stoort af en toe enkele HD zenders. Bij geen gebruik dus iedere keer de voeding eraf halen. Verder prima hebbedingetje.
Je kan niet een leuk filmpje op je telefoon direct naar de TV streamen

Met Realplayer Cloud kan dat toch?
Er zijn meer apps daarvoor, ik gebruik allcast en dat werkt geweldig. Die paar euro die je er voor neer moet tellen zijn gezien de lage aankoopprijs van het apparaat goed te doen.
Er zijn zeker meer mogelijkheden om dat te doen, daar heb je helemaal gelijk in. Maar bijna alles vereist een omweg of is betaald. En dat haalt het 'gemaksaspect' toch wel behoorlijk onderuit. Het is jammer dat de Chromecast het niet zelf op één of andere manier kan. Maar wat Zandlopertje zegt, gezien de lage prijs is het misschien ook weer niet zo erg om een app erbij te kopen. Alleen zitten gebruikers er op te wachten te moeten gaan uitzoeken wat een goede app is?

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 17 juni 2014 08:47]

Bedankt voor je kritische review! Het is vaak vele malen nuttiger om de beperkingen te lezen dan wat hij wel allemaal goed doet.

Ik heb een vraag over het transcoderen wat volgens jou in veel gevallen nodig is. Komt dit omdat je bijvoorbeeld dvd rips wil bekijken? Ik download nagenoeg alles in .mp4 / .mkv. En mijn samsung es8000 heeft daar echt nog nooit problemen mee gehad, die speelt echt alles af. Ik zou verwachten dat de CC minstens even veel kan afspelen als een smart TV?

Ik wil mogelijk een CC aanschaffen omdat netflix enorm brak is op mijn TV (hangups tijdens laden film en gele ondertitels niet te veranderen) en ook icm DS Video van synology. Het is gewoon gemak dat je dan alles vanuit een mooi scherm op je tablet kunt doorbladeren en doorsturen naar de TV, maar als dit inderdaad zo beperkt is vraag ik me af of de aanschaf nu echt een verbetering is...
De Chromecast ondersteunt een beperkt aantal codecs (de ondersteunde audio en videocodecs van de Chromecast staan hier: https://developers.google.com/cast/docs/media). Apps (zoals Netflix, Plex, Youtube, etc) moeten de Chromecast dus een geschikte stream geven. Is een videobestand in een niet-ondersteund formaat, dan betekent dat: transcoden. In het geval van Netflix en Youtube is dat geen probleem: die regelen zelf wel dat ze de goede stream geven. Eventueel hercoderen wordt aan hun kant gedaan en daar merk je helemaal niks van.

Echter, in het geval van Plex is het mijn server en niet een externe partij die een geschikte stream moet geven. Dit betekent dus dat videobestanden op mijn server die niet ondersteund worden door de Chromecast door mijn server moeten worden getranscode. En omdat mijn server niet zo snel is, is dat een probleem. Zeker omdat heel veel videobestanden niet geschikt zijn voor de Chromecast. En zet ik ondertiteling aan, dan is het per definitie transcoden geblazen. Ik weet niet zeker of de Chromecast überhaupt geen losse ondertiteling ondersteund, maar Plex, als je via de Chromecast speelt, in ieder geval niet.

Een alternatief zou zijn dat ik mijn filmbestanden in het goede format op de server opsla en dan pas aan Plex toevoeg. Maar daar ga ik niet aan beginnen. Maar het transcodingprobleem is dus specifiek voor mijn situatie met een thuisserver en Plex. Het transcoden gebeurt nooit op de Chromecast.

Je hebt het over Netflix. Daarbij ga je nooit transcodingproblemen krijgen. Netflix moet in het goede format aanleveren en dat doen ze ook. Verder heb ik Netflix niet getest, want ik heb geen account, dus of het een verbetering is kan ik niet zeggen. Maar als de YouTube app enige indicatie is, dan lijkt me het zeker een verbetering t.o.v. jouw TV. En ach, voor 35 euro kan je niet echt de mist in gaan lijkt me?
Je hebt inderdaad gelijk wat betreft de kosten, het is het proberen waard.

Ik wil het 50/50 gebruiken voor Netflix en films/series vanaf synology. Netflix begrijp ik inderdaad dat dat wel goed zal werken. Series en films kan dus mogelijk tegenvallen. Mogelijk wacht ik nog even tot de microsoft versie er is of anders koop ik hem en mocht het tegenvallen geef ik hem aan moeders, die kan dan netflix vanaf de TV kijken ipv op haar laptop.

Bedankt voor je reactie.
Wat ik merk bij screen mirroring van samsung is dat bij zwaardere video's het geluid erg snel uit de maat loopt. en dat zware videos happeren stotteren.

Hoe zit dit bij de Chrome cast? Kan deze alles gewoon normaal afspelen zonder continu haperingen in het geluid en beeld?
Daar is hij voor gebouwd en bij mij werkt het goed, er zit wel wat vertraging tussen de telefoon en de chromecast, maar als de video eenmaal loopt, loopt alles zeer vloeiend en gelijk. Het zal wel redelijk afhankelijk zijn van je internet snelheid maar dat is logisch.

Edit: de chromecast mirrored je scherm ook niet, hij zoekt zelf de bron op en belast je 'afstandsbediening telefoon' dus ook niet. Dit helpt ook mee het schokken en ongelijk lopen te minimaliseren lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Zandlopertje op 19 juni 2014 18:32]

Chromecast heeft ook ondersteuning voor Dolby Digital Plus. Indien je de Chromecast op bijv. een receiver aansluit met ondersteuning voor deze variant, dan zal je met bijv. Netflix van 5.1 geluid kunnen genieten. Lijkt mij dat dit met Plex dan ook mogelijk moet zijn.

[Reactie gewijzigd door Laguna op 21 juni 2014 07:44]

Ik gebruik hem nu een tijdje en moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben! Ook op "standby" mode, is het de moeite waard door alle mooie afbeeldingen die voorbij komen. Zeker voor mensen die niet erg handig zijn en toch willen media streamen is dit ideaal!

[Reactie gewijzigd door nicolevl op 21 juni 2014 22:26]

Enige voordelen over het aansluiten van een laptop aan een loshangende hdmi kabel van mijn TV? Het concept leek me wel interessant maar de toegevoegde waarde voor mensen die een laptop of pc naast hun tv hebben staan is volgens mij weinig tot niks.
Hoe zit t met de refreshrates? Ik heb net zo'n ding besteld, maar lees allerlei verhalen over dat ie gelocked zit op 60hz en dat je stutter/judder krijgt bij 50hz content.
Misschien een tip, als je Chromecast aansluit met de adapter dan kan hij je TV aanzetten. Als je dan iets cast, dan gaat automatisch je TV aan (mits deze TV dit ondersteund).