Super Thin Mini Qi Wireless Charging Transmitter Review

Foritain 9 juni 2014, laatste update op 27 mei 2017, 3.323 views

Super Thin Mini Qi Wireless Charging Transmitter

Deze review is van voor 2015 en heeft geen samenvatting, zie plus- en minpunten.

Pluspunten

• Gewoon een leuke gadget
  • Doet z'n werk prima
  • Draadloos laden is best handig/gemakkelijk
  • Erg goedkoop, <1/4e van de prijs van een originele lader
  • Meerprijs hogere verbruik gemiddeld zo'n 50 cent / jaar.
  • Compatible met andere micro-usb accessoires

Minpunten

• Standaard met beperkte accessoires
  • Laadt wat trager dan bedraad laden
  • Verbruik ligt iets hoger dan bedraad laden
  • Luide (eenmalige) piep wanneer hij begint te laden, al is de speaker gelukkig eenvoudig te verwijderen.

Review: Super Thin Mini Qi Wireless Charging Transmitter

Specificaties
Uitpakken
In gebruik
Geavanceerd

Bij gebrek aan een originele banner...
Te koop bij DX.com -hier-

Ik speelde al enige tijd met het idee om een draadloze oplader in huis te halen. Mijn Nexus 5 en de Nexus 4 van de echtgenote zijn allebij in staat om draadloos op te laden, maar bij aanschaf van de telefoons krijg je uiteraard enkel de kabel om mee te laden. Gezien de kabel prima functioneert, vond ik de prijs van de officiŽle Nexus lader eigenlijk wat te hoog (afhankelijk van waar je hem haalt, maar §50,-- ben je wel kwijt), je koop immers enkel het gemak van de kabel niet in je telefoon hoeven te steken.

Toen kwam ik terecht op DX.com, oftewel DealExtreme. Voor ik het wist zat ik te snuffelen door RC helicopters, auto DVR systemen, en allerlij andere gadgets, maar ťťn product wekte wel enige interesse: de “Super Thin Mini Qi Wireless Charging Transmitter”, een mond vol, maar in feite een Qi (o.a. Nexus) compatible wireless oplader, maar dan voor $ 16, en inclusief gratis verzenden? Dat vond ik nog wel het proberen waard.

Enkele dagen later kwam het pakketje binnen, en was mijn eerste wireless charger een feit. Een reviewtje mocht natuurlijk niet ontbreken, wat ik vermoed dat ik niet de enige ben met een telefoon met de optie om draadloos te laden, maar die een beetje op ziet tegen een hoge aanschafsprijs. Al zal het vermoedelijk wel wat minder uitgebreid zijn dan gebruikelijk, want heel veel valt er natuurlijk niet te laten zien.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

Omdat deze lader in feite ‘merkloos’ is, moet ik het doen met de specificaties en features van de DX.com website:

Het betreft dus een draadloze oplader voor Qi compatible apparaten. Met zijn afmetingen is hij iets kleiner dan de meeste smartphones, en zal hij dus onder een telefoon verdwijnen. Met 54 gram is het ook zeker geen zwaar kastje. Het kastje zelf heeft een micro USB aansluiting, en met de meegeleverde kabel van 90cm sluit je hem aan op de USB poort van je computer, of op een (optionele) USB adapter voor het stopcontact.

Zowel de input als output is (USB standaard) 5V, en hij heeft een specificatie van 1 A. Dit zou neer komen op 5W. De officiŽle Nexus Wireless heeft overigens een specificatie van 1.8 A / 9 W, maar uiteraard ga ik straks het verbruik en de laadsnelheden zelf testen. DX.com claimt in elk geval een efficiŽntie van >75%.

Het uitpakken

Om te beginnen de verpakking. Eenvoudig, klein, licht, maar stevig genoeg om het product veilig te houden.

Binnen in de verpakking vinden we dan ook relatief weinig. Het laadplatform, de usb kabel van 90cm, en korte handleiding. Op zich is ook geen handleiding nodig, want de werking mag vanaf het begin duidelijk zijn. Een adapter voor het stopcontact ontbreekt echter wel, al kan je natuurlijk gewoon de adapter gebruiken die je bij je telefoon krijgt, zowel de Nexus adapter als een iPhone adapter werken ook gewoon prima overigens (niet dat een iPhone draadloos kan laden, maar dat terzijde).

Het platform zelf is licht en van een mat materiaal gemaakt, ziet er niet bijzonder luxe uit, maar ook niet slecht en voelt voldoende stevig voor z’n taken.

Aan de bovenzijde sluit je een standaard micro-usb stekkertje aan. Voordeel hier van is dat als je andere kabels hebt, of ander accessoires met zo’n micro-usb aansluiting, dat je deze kan gebruiken voor deze oplader.

In gebruik

Het enige wat je hoeft te doen is de usb stekker aan te sluiten, en je kan aan de slag. Geen knopjes, niets. Zodra je hem aan sluit zie je een klein blauw ledje.

Leg je Qi Compatible telefoon op de lader, en het blauwe lampje wordt groen. Hoewel DX.com zegt dat deze lader voor de Nokia 920, Nexus 4, N7100, Samsung S3 en S4 is, is elke Qi compatible telefoon natuurlijk prima. Ook mijn Nexus 5 laadt gewoon prima.

In het donker geeft het kleine ledje toch nog wel aardig wat licht af, en uitschakelen is niet mogelijk.

Uiteraard is het wel zo dat wanneer je je telefoon er ‘normaal’ op legt, dat je er niets meer van ziet. Hij verdwijnt helemaal onder een Nexus 5.

Ook de Nexus 4 werkt natuurlijk prima, het gebruik van de officiŽle LG Nexus 4 bumper is geen probleem in combinatie met draadloos laden, ook andere bumpers zullen geen problemen geven. Ik kan echter niet spreken over cases, deze zullen vermoedelijk Qi compatible moeten zijn.

Of het draadloze laden je wat waard is zal een persoonlijke afweging zijn. Over de aanschafsprijs van deze lader kan je eigenlijk niet vallen, en eenmaal in gebruik is het ook best wel handig. Je hoeft niet te kijken of de kabel de goede kant op zit, en in het donker hoef je niet naar de kabel te zoeken; je gooit je telefoon een beetje in de goede richting en het laden begint vanzelf. Het voornaamste handigheidje vind ik dat wanneer je de telefoon even wilt gebruiken, of een belletje krijgt, je de telefoon gewoon direct op kan pakken en aan de slag kan gaan. Kleine handigheidjes, maar toch duidelijk een oplossing voor 1e wereld problematiek.

Geavanceerd

Voor de gemiddelde gebruiker blijft het daar bij. Inpluggen, laden, klaar. Maar uiteraard was ik benieuwd naar het binnenwerk. Met een fijne platte schroevendraaier ‘wip’ je de randen eenvoudig los, en kunnen wij in de lader kijken. Geen lijm, geen andere troep, gewoon eenvoudig klikken en klaar.

Een printplaat, een soort van platte spoel, en een speakertje komen in beeld.

Aan de kant van de printplaat voelde ik wat weerstand, en om hem niet kapot te maken heb ik hem niet verder open gemaakt dan je op de foto kan zien.

Het was in elk geval wel genoeg om de speaker te kunnen verwijderen; elke keer wanneer je een telefoon op de lader legt geeft de lader een flinke piep. Persoonlijk vond ik het hinderlijk, zeker omdat de kleine bij het minste geluid een kijkje komt nemen wat er aan de hand is, dus knip knip door die rode en zwarte kabel, en opgelost!

De sticker op de speaker was overigens wel opvallend. Remove after washing? Of het is een hele vreemde vertaling, of ik wil niet weten hoe die fabriek werkt.

eh...?

Ondanks dat ik slechts een beperkte kennis heb van electra wil ik toch een idee geven van hoe deze draadloze laders werken. Binnen in de lader zit een hele kleine tovenaar, die op magische wijze je telefoon laadt.

(( Grapje terzijde, voor de gedetailleerde uitleg hoe Qi / draadloos laden werkt, neem gerust hier een kijkje , ik ga in een productreview natuurlijk niet in op de exacte werking van de techniek.))

Relevanter voor de gebruiker is echter de benodigde tijd om een telefoon op te laden. Ik heb zowel een Nexus 5 als een Nexus 4 gebruikt, deze hebben een 2300 mAh en 2100 mAh respectievelijk. Hoewel je een verschil in laadtijd van ~10% zou verwachten, was het in de praktijk iets kleiner. De Nexus 5 laadt van 0 tot 100% in ca 3 uur, de Nexus 4 was gemiddeld slechts enkele minuten sneller klaar. Net als bij gebruik van de meegeleverde bekabelde adapter is het laden redelijk lineair, de eerste 25% gaat net iets, maar eigenlijk niet noemenswaardig sneller dan de 2e, 3e, of laatste 25%.

Bekabeld opladen gaat echter wel sneller, beide telefoons zijn dan zo rond de 2 uur bezig. Het maakt zeker verschil als je nog even snel wil laden, maar wanneer je hem naast je bed laadt, of net als ik vooral naast je pc oplaadt, maakt het praktisch wat minder uit. Hoewel het in de regel beter is om een batterij langzamer te laden in plaats van sneller, kan ik geen uitspraken doen of dat bij draadloos laden ook het geval is. Ik heb dit product nog niet zo lang in huis, en mijn batterij houdt het niet langer of korter uit dan voorheen.

Het verbruik vond ik wel een interessant puntje om te meten. Het kon naar mijn idee niet anders dan dat er verlies op moet treden wanneer je draadloos laadt. Het verbruik op een USB poort meten is lastig gezien de andere factoren, dus heb ik gemeten met de stekker van de Nexus 5 in het stopcontact. Eerst met de kabel in de telefoon, vervolgens met de draadlose lader. Dit is overigens gemeten met de telefoon in de aan-stand (ik moet wel bereikbaar blijven he), maar zonder de telefoon te gebruiken, of dat er applicaties open staan.

Het gemiddelde verbruik bij een volle lading was 9.2 W bij draadloos laden, en 6.8 W bij bedraad laden, dit resultaat kwam bij meerdere metingen exact naar voren. Toch wel een verschil, zeker gezien het draadloos laden gemiddeld ook nog eens langer in beslag nam.

Niet heel positief zou je denken. Exact wat ik ook dacht, totdat ik begon te rekenen wat nu daadwerkelijk het verschil is op jaarbasis. Maar even een kleine berekening gemaakt wat het nu daadwerkelijk kost aan stroom om je telefoon te gebruiken. Met redelijk actief gebruik laadt ik mijn Nexus 5 ca om de dag op, zeg even 183 keer opladen per jaar. Als je dan uit gaat van het landelijk gemiddelde van § 0,23 per kWh, kom je op het volgende plaatje uit:

Het was voor het eerst dat ik stil stond bij het verbruik van een telefoon, maar ik vond het nog wel meevallen. Ik had ooit wel eens wat getallen gezien, maar vaak zijn die gebaseerd op theoretisch verbruik, terwijl ik meet wat ik daadwerkelijk uit de muur trek. Voor amper 50 cent laad je dus het hele jaar je telefoon op, zelfs als je een super actieve gebruiker bent die bijna dagelijks moet laden zal het niet meer dan een euro per jaar zijn.

Draadloos laden mag dan wel minder efficiŽnt zijn dan bedraad, in je portemonnee zal je het niet voelen.

Het is natuurlijk gewoon een gadget, een leuk apparaat wat je de moeite van het aansluiten van een kabel bespaard, en daar mee enkele kleine gemakjes met zich mee brengt. Je legt je telefoon op een plankje en je batterij laadt op, niet meer, niet minder. Dat stukje “oh cool!” van andere mensen, en het feit dat de meeste mensen geen idee hebben hoe het werkt, maakt het een heel leuk stukje techniek om in huis te halen. Het verbruik mag iets hoger liggen, maar als je dan ziet dat de kosten rond de 50 cent per jaar hoger liggen dan met bedraad laden is dat eigenlijk ook niet zo spannend meer. Dat het laden wat langzamer gaat dan bekabeld (3 uur t.o.v. 2 uur) kan voor de gemiddelde gebruiker wel puntje zijn, en dat is dan ook iets om even rekening mee te houden. Overigens is dat natuurlijk ook iets wat inherent is aan de techniek, en niet zo zeer dit specifieke apparaat, ook de gebruikers van veel duurdere wireless laders noemen dit puntje regelmatig.

Wat de Super Thin Mini Qi Wireless Charging Transmitter betreft ben ik best positief, zeker wanneer ik de resultaten vergelijk met de officiŽle laders. De resultaten komen overeen, maar deze kost minder dan een derde van bijvoorbeeld de Google-branded lader. Je levert wellicht iets in op de uitstraling, en krijgt er dan ook geen accessoires bij. Of dat eerste relevant is moet je zelf bepalen, als extra’tje op het bureau vind ik deze meer dan prima om te zien, en tijdens het laden zie je al die draadloze laders sowieso niet. Het tweede punt is niet relevant als je hem toch in een usb poort klikt, op te lossen door een willekeurige andere usb adapter er bij te pakken die je toevallig hebt liggen, of je kan gewoon voor 2 tot 5 euro bij je DX.com bestelling een adaptertje er bij zetten, maakt op het totaal ook weinig uit.

Al met al vind ik het voor die $16 een leuke oplossing en een leuk ding om erbij te hebben. Ik ben zeker blij dat ik geen 50 euro of meer heb betaald voor een ‘echte’ variant, het blijft tenslotte 'iets eenvoudiger laden', en daar vind ik een bedrag van ruim minder dan §15 een beter passende prijs voor dan 50+. Het enige ‘probleem’ wat ik zie is dat die vele andere gadgets op DX nu mijn aandacht trekken, en die besparing nog wel eens in ander speelgoed kan gaan zitten.

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Super Thin Mini Qi Wireless Charging Transmitter?

Geniale review vooral de paint screentjes hebben me dag gemaakt haha :)
Was zelf altijd geÔnteresseerd in wireless charging maar heb helaas een iphone en daar gaat het allemaal een beetje omslachtig. Van plan om over te stappen naar een Android telefoon dit jaar, dus zal hem zeker aanschaffen! Top ook dat je een stroom schema hebt gemaakt ;)

Note: heb je een plus 3 gegeven aangezien ik heb genoten :)

[Reactie gewijzigd door GSOD op 10 juni 2014 01:01]

Dank je voor je reactie, ben blij dat je er zo over denkt :D

Om een iPhone draadloos te laden heb je zeker zo'n batterij-hoesje nodig of iets dergelijks? Ben er niet bekend mee, had toevallig iemand met een iPhone (5 of 5s geloof ik) hier, maar dat ding is inderdaad niet van zichzelf draadloos te laden.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 10 juni 2014 08:14]

Klopt gelijk heb je. Je kan een sticker kopen die in de oplaad poort bevestigd moet worden of een hele hoes. Beetje te omslachtig allemaal en uiteraard geen dank :)
Dat lijkt mij inderdaad een beetje te veel moeite inderdaad, gewoon verkopen die iPhone , ben je in 1x van dat probleem af ;)

_/-\o_ Goede situatie schets erbij.

Top review!
Dank je :D Was even hard werken met Paint, maar dan heb je ook wat.
zijn er ook telefoonhouders voor in de auto die deze oplaadfunktie hebben?
Vast wel :)

Kom je allerlij spul tegen, zal vast nog veel meer te vinden zijn met betere zoekwoorden.
Bam, ik geef ze niet vaak maar omdat je de X-factor hebt (in dit geval demontage en in mindere mate energiekosten) +3 voor jou.

Jammer van de relatief beperkte output van 1000mA, net te weinig voor mijn n5 om net zo snel te zijn als kabel
Ik weet niet of die specificaties nou zo nauw genomen worden. De Nexus Wireless charger heeft een specificatie van 1.8A, maar laadt een Nexus 5 eveneens in 3 uur op (o.a. volgens deze review).

Denk dat het sterk afhankelijk is van de gebruikte telefoon. De Nexus 4 was gemiddeld niet meer dan een paar minuten sneller met een kleinere batterij, en als ik mijn resultaten vergelijk met anderen heb ik het gevoel dat deze telefoons gewoon niet in staat is sneller te laden op deze draadloze manier, en dat de telefoons de beperkende factor zijn meer dan de laders. Misschien kom ik binnenkort nog andere Qi telefoons tegen om even te testen, dan zal ik die info zeker toevoegen, maar ik verwacht geen wonderen.

En dank voor je reactie en +3! :D
Dijk van een review, en raad eens wat toegevoegd is aan mn http://dx.com wishlist ;)

[Reactie gewijzigd door Dusche op 9 juni 2014 22:48]

Dank, en ben benieuwd wat je denkt. Ik zie nu dat het effictief (en omgerekend) 12 euro was, voor dat geld... :D
Ik heb hem binnen gekregen tot nu toe zeer tevreden, alleen is die piep wel irritant, de gebruikte materialen en kleuren passen ook goed bij m'n N5.
Zal ik wss doen. Alleen zit er wel een lelijke usb kabel bij misschien ga ik die sleeven de boel een beetje opfleuren.
Leuke revieuw :)
Altijd leuke/goede reviews van jouw, terecht dat je minimaal 2x kans maakt op gebruiker review van de maand :D
Dat draadloos laden is natuurlijk mooi en prima dat je een vergelijking maakt met bedraad laden. Maar de echte meerwaarde van draadloos laden is natuurlijk dat je het ding altijd ingeplugd hebt en geschikte apparaten er op gooit wanneer ze leeg dreigen te zijn.

Dat zou betekenen dat je, naast de laadstroom als de telefoon er op ligt, ook een vergelijking moet maken waarbij het apparaat altijd aan de stroom hangt. Wat verbruikt hij aan lekstroom?
Ik ben zelf redelijk oplettend met mijn batterijen, zodra ik ze vol zie haal ik ze er van af, maar het is inderdaad zo dat dit naast menig bed zal belanden.

Anderzijds laten mensen hem evengoed op de kabel liggen een hele nacht, dus ik zal de komende dagen even een vergelijking maken van het verbruik nadat te telefoon vol is, zowel op de kabel als op deze lader, en wat dit je dan eventueel zou kosten.

Ik merk nu overigens wel dat ik hem meer overdag op de lader leg, gezien hij naast mijn pc ligt. Voorheen had ik hem vaker de hele nacht aan de kabel, omdat ik overdag niet de moeite nam om de stekker er in te steken. Ik vraag mij af of op de lange termijn de verschillen noemenswaardig zullen zijn, maar we zullen het zien :)
Erg leuke en goede review, en zeer goede paintskills.
Dank je :D Die photoshop cursus heeft zich inderdaad dik terugverdiend.
Meteen besteld! Voor mijn Lumia 920 wel te verstaan. Ik heb laatst een wireless lader voor in de auto gekocht en nu deze voor op het nachtkastje. Bevalt stiekem best goed dat wireless laden, terwijl ik het heel lang de grootste onzin vond :o
Leuk :D Het is inderdaad de oplossing voor een onzinnig probleem, maar dat is een gadget vaak eigen nietwaar? :)