Steelseries Siberia V2 Rood Review

KFTK 6 juni 2014, laatste update op 6 juni 2014, 446 views

Steelseries Siberia V2 Rood

Pluspunten

• Comfort
  • Geluidsweergave

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Geluidsopname

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 2
Deze headset heb ik aangeschaft zodat ik er altijd eentje bij mijn laptop heb zitten. In praktijk gebruik ik de headset redelijk vaak.

Ik zal elke beoordelingscriteria behandelen, en eventueel begeleiden met foto's.

Even kort de specificaties:

Koptelefoon
- Frequency Response: 18 – 28000 Hz
- Impedance: 32 Ohm
- Cable Length: 3 m (9.8 ft)
- Jacks: 3.5 mm

Microfoon
- Frequency Response: 50 – 16000 Hz
- Pick Up Pattern: Uni-directional
- Sensitivity: -38 dB

De Siberia V2 is zeer bekend en mijn meeste vrienden hebben ervaring met dit product. SteelSeries zelf noemt het een 'icoon' voor de gamewereld.
Leverbaar voor nog geen 60 euro ben je in het bezit van deze gelikte headset. Na een tijdje intensief gebruik blijkt het innerlijk van het beestje toch anders te zijn dan het uiterlijk.

Kwaliteit geluidsweergave
Het geluid wat uit deze headset komt is prima, maar niet speciaal. Het blijft gewoon een 2.1 setje. Dit is echter op te lossen door software van Razer, waarbij je de mogelijkheid krijgt om surround sound naar je stereo headset te sturen.
Bij het gamen is alles goed te horen, maar waar het geluid vandaan komt in bijvoorbeeld een FPS game is niet heel specifiek te bepalen. Dit is dan ook een minpuntje in de geluidsweergave.

Kwaliteit geluidsopname
Vanaf dag 1 krijg ik van mijn mede teamspeak gebruikers de klacht dat er een flinke ruis aanwezig is. Dit krijg ik niet gecorrigeerd met software en is erg vervelend. Meestal gebruik ik dan ook een externe microfoon. Beetje jammer als je een headset koopt, maar je het moet gebruiken als koptelefoon.

Gebruiksgemak
Het gebruiksgemak van de headset ligt iets onder de maat. Je moet de headset met een rechte beweging op het hoofd zetten. Wanneer je dit niet doet, zit de 'elastische' hoofdband niet lekker op je hoofd.
Ook heb ik een klein kritiekpunt op de volume controller. Deze blijft regelmatig hangen onder het bureaublad en is dan ook niet handig te bereiken. Met de controller kun je wel je microfoon muten, wat een handige feature is.

Features
Er zijn weinig features wat betreft deze headset. Het geeft geluid, en het neemt geluid op. Precies waarvoor hij bedoeld is.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit valt ook een beetje onder de maat. Het ziet er al vrij plastic uit door de glossy finish. Maar het voelt ook erg plastic en niet stevig aan. Voor 70 euro en van SteelSeries had ik toch net wat meer verwacht.
Ook de uitschuifbare microfoon loopt een beetje stroefjes. Bij zulke systemen heb ik toch het idee dat het redelijk fragiel is.

Comfort
Op het gebied van comfort is waar deze headset in uitblinkt. Hij zit extreem lekker en drukt niet op je oren. Je merkt bijna niet dat je hem op hebt.
Een groot pluspunt dus.

Prijs:
De prijs is wat aan de hoge kant als je deze vergelijkt met andere headsets. Het is een 'gewone' 2.1 headset met eigenlijk geen extras.

De Steelseries Siberia V2 zit als een engeltje op je hoofd en verwondert je oortjes met het goede geluid. Helaas is de microfoon en het gebruiksgemak wat minder, wat toch tegenvalt voor de prijs. Ik raad het product niet per sť aan gezien de prijs en zal hieronder wat alternatieven in dezelfde prijscategorie opnoemen.

Alternatieven
§55 - Plantronics Gamecom 780 7.1
§53 - Logitech G230 Stereo Gaming Headset
§55 - Saitek Tritton AX180 Gaming Headset
§57 - Turtle Beach Ear Force PX22 Pro

Prijzen zijn onderhevig aan verandering

Het beoordelen van mijn reviews motiveert me en zorgt voor het verbeteren ervan :)

Heb jij ook een Steelseries Siberia V2 Rood?