Sennheiser MM 30i (Zwart) Review

Schlumpie 4 juni 2014, laatste update op 13 december 2015, 2.496 views

Sennheiser MM 30i (Zwart)

Heerlijke oordopjes, goed geluid, blijft goed zitten en zijn kwalitatief goed gebouwd. De prijs is ook prima te noemen.

Pluspunten

• perfect geluid
  • kleine stekker
  • sluiten omgevingsgeluid goed af

Minpunten

• stekker heeft een haakse hoek
  • symmetrisch
  • opgevouwen i.p.v. opgerold in verpakking

Na het overlijden van mijn oude oortjes (Sennheiser CX300II) ben ik op zoek gegaan naar een nieuw setje. De oude oortjes bevielen erg goed, het geluid was erg mooi en ze sloten het omgevingsgeluid mooi af. Ook bleven ze in mijn oren zitten. Ik heb 'lastige' oren en lang niet alle oortjes blijven er in zitten. De CX300II bleven wel op hun plaats zitten, en mede hierdoor heb ik weer gekozen voor een Sennheiser.

Verpakking
De oortjes zaten in een doosje van hard plastic, die zooi die je nooit kan openen zeg maar. Gelukkig heeft Sennheiser hierover nagedacht en zit er een dekseltje in. Deze is dichtgeplakt met twee plakkers, maar het doosje is hierdoor veel makkelijker te openen vergeleken met de doos van de CX300II. De doos is ook een stuk kleiner.
Plaatjes zijn klikbaar

In de verpakking zitten de oortjes, 3 verschillende maten rubbertjes en een boekje waar ik niet in heb gekeken. Het snoer van de oortjes zit opgevouwen. Dit was ook zo bij de CX300II, en bij deze heb ik een paar weken met een zigzagpatroon in mijn snoertje rondgelopen. Ik had liever gezien dat ze hem hadden opgerold om dit te voorkomen. Ik heb het even geprobeerd, en het lijkt te passen in de verpakking. Toch jammer!

De oortjes
De oortjes lijken op de CX300II, het enige verschil wat ik kan zien is dat er geen plat kantje op de achterkant zit. De rubberen dopjes zijn anders, ze zien er hetzelfde uit maar zijn een stuk stugger. Bij de 300II ben ik twee keer een rubbertje verloren, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren bij de MM30i. Deze zitten namelijk een stuk strakker om het oortje heen geklemd.
Het stekkertje is lekker dun, wat erg fijn is aangezien er in mijn hoesje een klein gat is gemaakt. Past precies gelukkig! Het stekkertje is op het dikste deel ongeveer 6mm dik.

Geluidskwaliteit
Het punt waarvoor je deze oortjes koopt natuurlijk, mooi geluid. Dit doen ze gelukkig niet verkeerd. De bass is heerlijk, niet te veel en niet te weinig. Ze klinken anders dan de 300II, maar zeker niet slechter. Ik weet niet of ze nog erg anders gaan klinken na veel gebruik, ik heb ze voor gebruik +- 40 uur laten inspelen.

De microfoon is prima. Ik heb er met iemand mee gebeld, en die persoon merkte geen verschil tussen bellen met de oortjes en via de interne microfoon van mijn telefoon. Prima dus!

Compatibiliteit
De oortjes werken prima met mijn iPod touch, volume harder en zachter werken naar behoren en ook dubbel en drie keer klikken werkt. Op mijn Galaxy s3 werken de volumeknoppen echter niet, maar dit komt volgensmij doordat dit een Apple-only functie is. Het middelste knopje en de microfoon werken wel.

Vergelijking
De 300II heeft voor mijn gevoel meer last van herrie als er iets langs het snoer schuift. Deze zijn echter niet-symmetrisch, dus je kon een van de snoertjes door je nek laten lopen. Dit vond ik erg fijn, en mis dit eigenlijk wel op de 30i. Daar komt echter wel een bedieningsknopje voor terug, en dit maakt het bedienen van je muziek wel een stuk makkelijker. Bij de CX300II werd echter een zakje meegeleverd om ze in op te bergen
Toevoeging: Heb net een laatste zuchtje leven uit de CX300 gehaald, en heb ze even vergeleken door ze met een splitter op dezelfde uitgang aan te sluiten. De 30i klinkt voller, luider en de bass is veel beter hoorbaar. Ik weet niet zeker of het verschil in volume komt door de draadbreuk in de CX300 of dat dit altijd zo is geweest. Als ik zou moeten kiezen zou ik voor de 30i gaan.

Links de CX300II, rechts de MM30I

Prima oortjes, kan er niet veel over klagen. Er zijn punten die ik anders had gewild, maar dit zijn geen ernstige problemen, meer details (ik ben een zeurpiet). Ik zou je ze zeker kunnen aanraden!

Kleine update
Na iets meer dan anderhalf jaar met deze oortjes rondgelopen te hebben begint er een draadbreukje te vormen bij het stekkertje. Ik vind dat ze het nog erg lang uitgehouden hebben, aangezien ik er elke dag mee rond liep, door weer en wind, sneeuw, hagel, blijven hangen aan dingen enz. Ze zijn zelfs een keer in de wasmachine geweest. De bouwkwaliteit is dus dik in orde.

Zal ik mijn oude begraven of cremeren? :+

Terug naar boven

Heb jij ook een Sennheiser MM 30i (Zwart)?

Gecondoleerd!
Ik zou zelf voor de crematie gaan. :Y)