Cooler Master Ceres 300 Review

henkjan1995 3 juni 2014, laatste update op 3 juni 2014, 1.600 views

Cooler Master Ceres 300

Pluspunten

• Laag gewicht
  • Lage prijs
  • Balans tussen geluid
  • Redelijk goede microfoon
  • Bouwkwaliteit
  • Uiterlijk
  • Uitneembare microfoon

Minpunten

• Misschien iets te weinig Bass aanwezig
  • Geen USB-geluidskaart en software ( in deze prijsklasse ook misschien niet reel om te verwachten)

Features Score: 3

- Geluidskwaliteit
- Opname kwaliteit
- Prijs
- Conclusie

Aangezien ik al in een lange tijd geen review heb geschreven en dus een nutteloze gebruiker was voor op Tweakers, wilde ik toch weer eens wat terug doen voor de community. Aangezien ik pas een andere headset heb gekocht heb ik dus besloten hier de review over te doen. Een review over een headset is voor mij nieuw, en ook in het schrijven van reviews ben ik nog niet erg ervaren. Dit is mijn tweede geschreven review zo ver ik weet. Dus ook om mijn review skills te ontwikkelen schrijf ik deze review.

Voordat ik een overstap maakte op headsets heb ik eerder altijd mijn geluid geregeld met een receiver met speakers. Dit brengt op zijn tijd uiteraard ook weer zijn nadelen met zich mee. Een aantal gezellige bezoekjes van de buren en de irritatie van andere personen op bijvoorbeeld LAN-party’s hebben mij aangezet tot de aanschaf van mijn eerste headset.

Ongeveer 2 jaar geleden was dit het geval en deed ik dus mijn eerste aanschaf, een Sharkoon Rush headset. Aangezien ik niet al teveel geld wilde spenderen aan mijn eerste headset heb ik toen voor de Rush gekozen die destijds 15,- koste, geen geld natuurlijk. Toen ik deze binnenkreeg was ik al vrij snel onder de indruk van de voordelen van headsets, geen anderen die last ondervinden aan mijn geluid en ik had nog een ander groot voordeel, de microfoon.

Het geluid van deze goedkope headset was voor het bedrag zeer goed te noemen en ik was er zeer tevreden mee, echter hebben headsets ook een groot nadeel: kabels. Het nadeel van deze kabels is dat de kabel regelmatig een schouderklopje krijgt van de vriendelijke wieltjes van mijn bureaustoel, de kabel doet blijkbaar ook niet zo graag aan touwtje trekken en deze houdt ook niet zoveel van reizen in een tas. Dit zorgde er dus ook voor dat de microfoon van de headset na 2 jaar overleden was, in mijn ogen heeft hij het nog wel vrij lang vol gehouden voor een headset van 2 jaar oud.

Het werd dus tijd voor een nieuwe headset. In dit geval stond ik er financieel iets beter voor dan voorheen, waardoor ik toch graag een iets meer “Premium” headset wilde hebben.

Reden voor aanschaf
Na lang twijfelen tussen de vorige Sharkoon rush die goed bevallen was, de CM Storm Ceres 300 van 30,- en de Steelseries Siberia V2, waar mijn broertje goede ervaringen mee heeft heb ik uiteindelijk gekozen voor de CM Storm Ceres 300.

Waarom heb ik hier dan wel voor gekozen?
Simpelweg was deze het beste van 2 werelden, betaalbaarheid en kwaliteit. De Siberia V2 is een mooie headset, alleen voor mij persoonlijk toch wel een erg dure headset. En aangezien ik eerder al een goedkope headset heb gehad en toch een iets duurdere wilde proberen heb ik dus voor de middenweg gekozen.

Een andere reden voor de aanschaf waren de resultaten van een aantal bekeken reviews, waarin de meeste gebruikers over het algemeen behoorlijk positief waren over deze headset.

De doos en inhoud
De headset kwam bij mij thuis afgeleverd in een mooie zwarte vormgegeven doos. Mijn eerste indruk hierbij was dus al redelijk goed.
Na de doos te hebben geopend kwam er een plastic omhulsel uit met de headset hierin, de losse microfoon en de gebruikelijke boekjes erbij die volgens mij nooit iemand leest. Dit plastic omhulsel ziet er naar mijn mening iets minder luxe uit als ik het vergelijk met de verpakking van de wat duurdere headsets van bijvoorbeeld Razer en Logitech.
Echter voor deze prijs en berhaupt voor een headset maakt mij de doos niet zoveel uit, aangezien je deze toch later niet meer gebruikt.

Het uiterlijk en de bouw van de headset
De headset is voornamelijk op gamers gericht. Dit brengt vaak dus ook een gericht design met zich mee. Bij deze headset is de focus gelegd op een beetje een iets strakker gevormde gaming headset. Door de contrast kleuren van wit met zwart ziet de headset er zeker niet slecht en eentonig uit, maar ziet de headset er ook niet overdreven vormgegeven uit met overdreven veel lichtjes en andere poespas.

De basisvorm van de headset is gemaakt van plastic. Plastic heeft als voordeel dat het weinig weegt en dat het goedkoop is te produceren. Plastic heeft uiteraard ook nadelen, zo kan plastic barsten en voelt het in verhouding tot andere materialen vrij goedkoop aan. Voor mij wegen deze nadelen echter niet op tegen het comfort, de prijs en uiteraard de geluidskwaliteit van de headset.

De headset bestaat overigens ook uit andere materialen. Zo heeft is de bovenkant van de headset bedekt met een foamlaag bedekt in een soort leer.
De oorschelpen zijn vrij groot, en bedekken hierbij ook mijn hele oren. De buitenkant van deze oorschelpen is bedekt met een stoffen laag, wat dus over het algemeen iets meer lucht doorlaat. Een voordeel hiervan is dat je minder zweetproductie hebt rond de oren.
De headset is ook in op verschillende standen aan te passen, om zo de headset naar het formaat van het hoofd aan te kunnen passen. De oorschelpen zijn hierbij verticaal aanpasbaar maar niet horizontaal, wat dus betekent dat de schelpen hiermee niet zijn te draaien. Dit is echter voor mij geen probleem aangezien de headsets die niet draaibaar zijn vaak wat steviger gebouwd zijn.
Een ander verstelbaar onderdeel is de hoogte van de headset. Deze zit vrij stevig in elkaar en blijft ook goed op zijn plek zitten. Hiermee kan de lengte van het hoofd dus ook weer met de headset worden afgesteld en kan eventueel de breedte van het hoofd ook deels gecompenseerd worden.
Een ander belangrijk onderdeel van de headset is de microfoon. De microfoon is bij deze headset te verwijderen van de headset. Dit kan als voordeel bieden als je met deze headset muziek luistert op straat, zonder dom te worden aangekeken omdat je een microfoon voor je mond hebt. Deze microfoon is ook buigbaar, zodat je hem naar de stand van wens kan plaatsen. Deze buigbare microfoon is vrij eenvoudig te buigen, maar staat als deze eenmaal gebogen is ook weer goed stevig in zijn stand.
De microfoon van de headset is gericht op een eenstemmig persoon. Zo is de microfoon inlaat ook maar aan n kant aanwezig, zodat omgevingsgeluid slechter hoorbaar is. In mijn geval is dit goed geregeld, zodat de mensen aan de andere kant niet zo goed horen dat mijn moeder weer eens zit te zeuren dat mijn kamer niet is opgeruimd :)

De kabel is alleen bedekt met rubber en is ook niet overdreven dik, wat de stevigheid van de kabel helaas iets minder ten goede komt. De kabel is vrij lang met zijn 2,5 meter, wat als nadeel meebrengt dat er weer eenvoudig met de bureaustoel overheen gereden wordt. Echter kan het ook voordelen met zich meebrengen wanneer de PC op een redelijke afstand staat.

Voor beheersing van het volume en de regeling van de microfoon, zit er op ongeveer 30 centimeter vanaf de headset een volume regelaar. Hier kan met een draai wieltje het volume worden aangepast en kan de microfoon doormiddel van een schakelaartje aan en uit worden gezet.
Ik heb graag connectoren die duidelijk van elkaar verschillend zijn, zodat deze ook snel en makkelijk aangesloten kunnen worden. Bij deze headset worden de connectoren van elkaar onderscheden door een verschillende kleur op het metaal. Het verschil is hiermee dus wel te zien, maar je moet dus wel enige moeite doen om goed op te letten.
Een opmerking die ik bij de headset wil maken is dat er geen USB adapter wordt bijgeleverd, dus indien je deze wenst te hebben moet je deze zelf aanschaffen.

Enkele foto's van de looks

Draagcomfort
Voor een headset is het van groot belang dat de headset goed zit. Hierbij moet de headset minimaal een aantal uur op het hoofd gedragen kunnen worden zonder er overdreven last van te krijgen.

Bij deze headset is dit echter geen probleem. De headset drukt niet te hard op je hoofd en weegt ook niet overdreven veel, wat er dus voor zorgt dat deze gemakkelijk 4 tot 5 uur op het hoofd kan zitten zonder er last van te ondervinden. Aangezien de oorschelpen de oren compleet bedekken wordt er ook weinig druk op de oren geleverd waardoor er dus ook geen last van trekkende oren ontstaat, wat bij mijn vorige headset wel lichtelijk aanwezig was. Het bedekken van de oren brengt met comfort echter ook een nadeeltje met zich mee. Het gebied rondom de oren kan ondanks het luchtdoorlatende materiaal toch lichtelijk gaan zweten bij lang gebruik, dit is een probleem dat eigenlijk bij alle headsets speelt die de oren bedekken.

Geluidskwaliteit
Dit is toch eigenlijk wel het belangrijkste onderdeel van de headset. Belangrijk voor mij is dat het geluid goed in balans is. Over het algemeen ben ik over de geluidskwaliteit van de headset tevreden. De hoge tonen en de midden tonen zijn naar mijn mening behoorlijk goed uitgevoerd. Ook de lage tonen zijn met de Bass redelijk goed aanwezig. Echter moet je bij deze headset niet verwachten dat deze een overdreven Bass produceert. Het is zeker wel aanwezig, maar het mag naar mijn mening wel net iets meer zijn in mijn geval. Ik ben geen audiofiel of geluidstechnicus. Daarom kan het zijn dat dit niveau van Bass in deze headset misschien juist wel heel goed is. Maar naar mijn mening, als ik het vergelijk met mijn vorige headset en de Siberia V2 dan is de Bass in deze headset net iets minder aanwezig.

In games merk je eigenlijk bijna niet dat de Bass productie niet heel sterk aanwezig is, het is soms zelfs nog wel fijn te noemen. Bij ontploffende granaten bijvoorbeeld heb je niet telkens dat overdreven getril. Ook bij het kijken van films ondervind je totaal geen last van de iets mindere Bass productie. Alleen bij sommige muzieksoorten kan het misschien voor sommige mensen wel een beetje merkbaar zijn. Mensen die dus de voorkeur geven aan een overdreven Bass geluid kunnen dan mijn inziens ook beter voor een andere headset gaan.

Overigens buiten het kleine nadeel van de Bass klinkt het geluid wel goed in balans, alle tonen klinken goed en de headset kraakt niet. Een ander voordeel is de ruisproductie. Bij 3 verschillende geluidskaarten hoor ik eigenlijk helemaal geen ruis of andere bijgeluiden. Dit zorgt ook dus weer voor een goed “clean” geluid.

Zoals ik al eerder heb aangegeven bedekken de oorschelpen de oren volledig. Dit zorgt ervoor dat de geluidservaring ook beter tot zijn recht komt. Hierdoor wordt veel omgevingsgeluid geblokkeerd zodat ook bij een laag volume het geluid goed hoorbaar is.

Opname kwaliteit
De headset beschikt zoals eerder aangegeven over een microfoon die buigbaar en zelfs verwijderbaar is. De kwaliteit van deze microfoon is voor mij persoonlijk niet zo belangrijk als de geluidskwaliteit, maar moet natuurlijk wel goed verstaanbaar zijn en geen overdreven ruis of bijgeluiden produceren. Na wat vergelijkingen en het testen van de microfoon d.m.v. Teamspeak, kan ik concluderen dat de microfoon redelijk goed is voor een headset. De microfoon is vergelijkbaar met die van de Siberia V2, dus is voor de betaalde prijs zeker niet slecht te noemen. Ik ben door de microfoon volgens anderen goed te verstaan en er is tijdens het praten ook geen ruis of vervelende vervorming van de stem aanwezig.

De headset heeft mij 30,- gekost, hierbij waren de verzendkosten inbegrepen. Voor dit geld krijg je een headset van een prima bouwkwaliteit, een goed comfort, een prima merk, een goede microfoon en een goed geluid. Ik denk dat er in deze prijsklasse bijna geen andere headsets zijn die even goed presteren als deze. De headset heeft uiteraard ook wel zo zijn kleine minpunten, echter kan je in deze prijscategorie natuurlijk ook geen perfectie verwachten en dat de headsets zijn te vergelijken met andere headsets uit een veel duurdere prijsklasse.

Voor een relatief goedkope headset krijg je een prima kwaliteit headsets. De headset beschikt niet over software matige features of een USB geluidskaart, maar is wel gewoon compleet met een goede opnamekwaliteit, geluidskwaliteit, bouwkwaliteit en comfort. Indien je niet veel geld te besteden hebt is deze headset dus zeer geschikt om te nemen en hierbij raad ik deze headset dus graag aan. Indien je erge voorkeur hebt naar headsets met een overweldigende Bass, dan is het misschien beter om een andere headset te kiezen. In deze prijsklasse lever je dan echter bij zo’n Bass-headset wel vaak iets in op bouwkwaliteit en balans tussen het geluid. Overall, ik ben zelf erg tevreden met deze headset en ik hoop dat ik ook nog een aantal jaar hiermee vooruit kan.

Ik hoop dat ik met mijn review toch een bijdrage heb geleverd aan de site. Indien er opmerkingen of verbeterpunten zijn aan de review hoor ik deze graag, behalve als het alleen maar haat reacties zijn. Excuses trouwens voor de slechte kwaliteit foto's, de DSLR is overleden dus heb de foto's moeten maken met een Galaxy S1 telefoon (deze heeft echt een waardeloze autofocus en lichtinval naar mijn mening).

• Asus P5QL Pro
  • Dell XPS L702X
  • Packard Bell Easynote SB89

Heb jij ook een Cooler Master Ceres 300?

Keurige review, en een leuk oogend headsetje. Meer dan voldoende informatie dat ik hem met vertrouwen op mn lijstje met 'mooie tips voor de toekomst' kan zetten.
Mooie review! Welke games speel je o.a. met de headset (belangstelling).
Op dit moment heb ik even niet zoveel tijd om te gamen, maar speel normaal gesproken voornamelijk 1st person shooters als DayZ, Arma en Battlefield.
Dank voor je superreview! Ik ga deze ook aanschaffen. Ik houd wel van een goede bass, maar als ik muziek luister zorg ik gewoon dat ik een equalizer heb.
Ik twijfel tussen deze, pricewatch: Creative Fatal1ty Gaming Headset en pricewatch: Sharkoon Rush Core

Is Sharkoon Rus Core goed voor recorden (met mic) als youtube commentaries? Is Fala1ty goed headset of de jouwe?

De drie: http://tweakers.net/price...;354077;348739/categorie/

[Reactie gewijzigd door Dutchredgaming op 17 januari 2015 23:25]

Met de fatal1ty heb ik geen ervaringen, al zie ik van mensen in mijn omgeving dat ze over het algemeen over de kwaliteit van het geluid en de microfoon tevreden zijn. Enige nadeel van wat ik zie is dat deze headset vaak te kampen heeft met kabelbreuken. Deze headset staat er wel om bekend dat er een lichte bass-boost op zit, waardoor lage tonen vaak iets overdreven worden weergegeven. Dit is iets waar blijkbaar veel gamers en mensen die films kijken vaak voorkeur naar hebben.

Met de Sharkoon Rush Core heb ik ook verder geen ervaring. Wel heb ik de gewone Sharkoon Rush gehad, die naar mijn mening ook zeker goed is en vooral voor de goedkope prijs. Wel merk ik wel dat de bouwkwaliteit, geluidskwaliteit en opname kwaliteit van de Ceres 300 net even wat beter zijn, al betaal je hier natuurlijk ook ietsjes meer voor.

Over de CM Storm Ceres 300 ben ik nog steeds zeer te spreken, de headset heeft echt een zeer goede gebalanceerde geluidskwaliteit. Een veelvoorkomend probleem is dat veel headsets een overmatige bassproductie hebben, is niks mis mee als je daar van houdt en niet gebruikt voor muziek producties o.i.d. Daar heeft deze headset minder last van en de balans is zeer goed, en dat vind ik zelf wel erg prettig aangezien ik zelf ook een hobby heb in de muziek en wel eens wat recordings en editen doe (geen DJ, akoestisch en elektrisch gitaar). De microfoon van de Ceres 300 is merk ik bovengemiddeld voor deze prijsklasse, deze microfoon kan zich meten met headsets uit een duurdere klasse van rond de 50 euro, waarin zich bijvoorbeeld de Siberia V2 bevindt. Spraak is dus heel goed te doen met deze headset en klinkt heel helder, al moet ik zelf er wel bijvermelden dat ik deze dan ook alleen gebruik voor spraak in games met bijvoorbeeld teamspeak en skype. Voor muziek recorden gebruik ik een grootmembraan condensator microfoon.

Ik denk dat je voor een goede vergelijking voor de microfoons beter even op youtube kan zoeken naar microfoon tests van deze headsets, dan kan je ook beter horen welke naar jouw mening het beste klinkt.

[Reactie gewijzigd door henkjan1995 op 18 januari 2015 00:33]