Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM Review

grimbo76 2 juni 2014, laatste update op 2 juni 2014, 3.106 views

Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM

Pluspunten

• Beeldstabilisatie!!
  • nauwelijks vignettering
  • beheersbare CA
  • korte scherpstelafstand
  • stille scherpstelmotor

Minpunten

• geen zonnekap
  • CA beheersbaarheid is eerlijk gezegd wel afhankeijk van software

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5
Omdat ik tijdens het fotograferen merkte dat ik steeds vaker fotografeerde op de 18mm stand van mijn kitlens en dan nog steeds tegen de grens zat aan te drukken ben ik op zoek gegaan naar een ultra-groothoeklens. Vorige maand (mei 2014) viel mijn oog op de aankondiging van Canon van deze 10-18mm lens. Gelet op de aangekondigde prijsstelling van 269 euro een lens die ik ook wel wilde aanschaffen zonder dat hij uitgebreid door andere gebruikers was getest. Omdat ik altijd met liefde profiteer van de reviews hier leek het me wel fatsoenlijk iets terug te doen.

Om u mijn woorden op waarde te laten schatten: Ik ben sinds 2 jaar een fanatiek privť gebruiker van een canon eos1100d (zonder stabilisatie in de body). Ik fotografeer natuurlijk mijn naaste omgeving tot vermoeiens toe. Daarnaast doe ik incidenteel op hobby basis een opdracht voor bekenden. Naast deze aangeschafte lens werk ik met de Canon 18-55mm kitlens, de canon 55-250mm isII en de canon 50mm 1.8. Zoals u mogelijk al constateerde: budget is een belangrijke afweging bij de aanschaf van mijn lenzen en dat zal het blijven zolang ik niet stinkend rijk word van het fotograferen.

fotokwaliteit
Ik heb dit weekend een aantal foto's met de lens gemaakt. Het Flickr album waar de sprekende foto's in staan kunt u HIER vinden. Behalve exporteren naar JPEG vanaf de RAW bestanden heb ik er geen enkele nabewerking op toegepast. U kunt dus zelf de kwaliteit van de foto's beoordelen zoals ze uit de lens komen. Hou daarbij in ogenschouw dat ik 'slechts' met 12 megapixels fotografeer. Of afwijkingen bij meer megapixels sterker worden zal uit mijn foto's dus niet blijken.

De tonvormige vertekening is natuurlijk aanwezig. Gebouwen die langs de randen van het beeld staan krijgen schuine muren en personen moeten zorgen dat ze in het midden van het beeld blijven om niet vereeuwigd te worden alsof ze voor een lachspiegel staan. Compleet overbodig, maar toch: Een groothoek is als serieuze 'standaard' portretlens natuurlijk totaal ongeschikt. Inkoppertjes, maar ik wilde ze toch even vermelden. Wegens keuzebepertheid in de score lijst heb ik de vervorming met 4 sterren beoordeeld. Dat is dus niet omdat het er niet is, dat is omdat vervorming onlosmakelijk aan groothoek verbonden is en deze lens aan (mijn) verwachtingen voldoet.

De chromatische aberratie is aanwezig maar naar mijn mening zo beheersbaar dat ik er geen last van heb. 3 tot 4 x klikken met het correctiepipetje in Lightroom was voldoende om het vrijwel volledig uit de foto te verwijderen. Beperking van de CA door gebruik van duurder/ meer glas had de lens voor mij onbereikbaar gemaakt qua prijs.

De hoekscherpte was niet zo strak als wat ik verwacht had. Dat is kennelijk nogal subjectief, want de eerste professional testers waren juist positief over de hoekscherpte. Oordeel vooral zelf aan de hand van het fotoalbum.

De vignettering is bij F4.5 lichtjes aanwezig maar is vrijwel totaal verdwenen vanaf F5.6. Ik onderbouw nog maar eens mijn voorkeur voor nabewerking als ik zeg dat het ook bij F4.5 geen enkel probleem is voor (bijvoorbeeld) lightroom om de randzweem helemaal weg te werken.

Dit gaat eigenlijk ook op voor de lensflare. In het testalbum zul je zien dat ik een aantal foto's vol tegen de zon in heb genomen. Natuurlijk lopen er dan paarse vlekjes je beeld in, maar de beperkte mate daarvan heeft mij positief verrast. LET WEL: ik heb er direct een canon zonneklep bij gekocht en gebruikt, eigenlijk onontbeerlijk voor een groothoeklens.

De Featureset heb ik overigens als slecht beoordeeld. Waarom? Juist omdat een zonnekap niet bijgeleverd is. Mag ik dat verwachten voor deze prijs? Als ik eerlijk ben misschien niet. Maar ik vind het wel een noodzakelijk item, het zou Canon op zijn minst sieren als ze deze dringend adviseren bij deze ultragroothoeklens.

Groot pluspunt van de lens is naar mijn mening de beeldstabilisatie. In het album op flickr staat een foto van mijn computerkamer die vanmorgen is genomen. Los van het feit dat het een nogal rommelige kamer is zult u zien dat deze foto gewoon scherp is. De foto is genomen bij een sluitertijd van 1/20e, uit de hand, terwijl ik op de grond zat. Er zijn verder geen trucs aan te pas gekomen die de stabiliteit van de camera ondersteunden.

Voor filmers (en dat ben ik absoluut niet) is het logischerwijs belangrijk dat de scherpstelmotor stil zijn werk doet. Deze lens beloofde stil te zijn en ik kan u zeggen: stiller dan dit gaat het volgens mij niet worden. De lens stelt zo stil scherp dat ik serieus enkele minuten in de veronderstelling was dat de scherpstelling helemaal niet werkte en ging zoeken waarom dat dan zo was. Pas nadat ik de AF/MF knop 3x omgeschakeld had, het toestel 2x opnieuw inschakelde en zelfs de lens opnieuw had geplaatst realiseerde ik mij dat het ding gewoon zo stil was. Je voelt en hoort hem simpelweg niet gaan. Een verademing in vergelijking met bijvoorbeeld de 50mm lens. Alleen het rode lampje in de zoeker geeft aan dat hij scherp staat. De plek waarop hij scherp stelde was in het 9 punts AF systeem van mijn camera tot nu toe telkens correct. Geen nare verrassingen achteraf. Scherpstellen doet hij overigens al vanaf 22 cm. Omdat dit vanaf de sensor is gemeten moet je goed oppassen niet tegen je onderwerp aan te botsen als je alleen maar door de zoeker kijkt. Laat dit je overigens niet als newbie tot het idee brengen dat de lens dan ook wel als macro te gebruiken zou zijn, zelfs zo dichtbij de lens is het onderwerp nog maar een deeltje van het totaal plaatje. (zie bijvoorbeeld de klaproos in het album).

Ik lees her en der dat het gewicht van de lens er toe doet. Ik heb twee flinke handen die zich ternauwernood om mijn kleine DSLR kunnen vouwen dus in de lensklasses die ik gebruik heb ik totaal geen last of profijt van gewichten. Ik was in ieder geval nog prima in staat het apparaat vast te houden.

Rest mij te concluderen dat ik een blij bezitter ben van deze nieuwe lens en zeker geen spijt heb van deze snelle aankoop. Mocht u nog vragen of aanmerkingen hebben over of op de review dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Heb jij ook een Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM?

Interessante lens. Stiekem wil ik altijd nog wel eens de 10-22, maar die is toch weer snel 500 euro. Dat deze daar erg dicht in de buurt komt maakt hem wel erg aantrekkelijk.

Overigens niet heel gek dat je geen zonnekap krijgt. Die krijg je zelfs niet bij een lens als de 17-55 die meer dan 700 euro kost.
Bij een 17-40 en 24-105 zit er wel gewoon 1 bij inclusief een lenspouch en die lenzen kosten minder dan 700 euro. Ik ben gewoon van mening dat ze er altijd bij moeten zitten. Of de lens nu 100 euro kost of 1000 euro.

Edit:
Ja ik weet dat dit bij L-lenzen wel altijd zo is. Maar het blijft krom zeker als je een niet L-lens koopt die qua prijs net zo veel kost als een L-lens. Je vervolgens als nog 25 a 50 euro extra moet uitgeven om een Canon zonnekap erbij te kopen. Terwijl het drie keer niets kost om te maken, gezien aan de goedkope alternatieven die in China te vinden zijn inclusief verzendkosten.

[Reactie gewijzigd door Pasquald op 6 juni 2014 11:38]

Heeft niets met prijs te maken maar met het feit dat de lenzen die jij noemt L-lenzen zijn. Ben het er verder mee eens dat het irritant is dat Canon ze niet standaard bij alle objectieven stopt.
In vergelijking met andere lenzen vind ik het niet gek dat je geen zonnekap krijgt. Gelet op de prijsstelling is dit model bij UWA lenzen een absolute instapper. Dan vind ik het wel fair dat je voor de newbies even de noodzakelijkheid dit soort kappen duidelijk maakt.

Een enigszins kromme vergelijking misschien: Ik oriŽnteerde mij op de Lee big stopper. Vond de prijs van (toen) 150 euro evt. wel de moeite waard. Ik vind het wel fair dat men daar dan bij vertelt dat je niets aan de stopper hebt als je er niet nog een houder bij koopt van bijna dezelfde prijs.

Koop ik een lens van 270 euro, en ik heb nog 30 euro nodig om dat ding fatsoenlijke te kunnen gebruiken als ik niet strak met de zon in mijn rug sta, dan kan dat voor de instapper net het verschil zijn.

De Big Stopper is er overigens nog niet. Eerst maar een nieuwe camera. :)
Toch geeft mij het altijd het gevoel alsof er iets onbreekt als de zonnekap er niet bij is. Mij zouden ze als klant best blij maken als ze dat stuk plastic er direct bij doen.
Duidelijke en eerlijke review! Goed gedaan. Dank je wel.

Ik twijfel zelf nog over de aanschaf van deze lens. Heb zelf een 7D met o.a. 17-55mm IS en 70-200 L IS. Daarnaast ook een EOS M met EF(-S) adapter. Heb nog geen UWA en de 10-22mm vond ik altijd te prijzig.

Deze lens is erg aantrekkelijk. Ik heb nog geen UWA lens en de prijs is erg gunstig. Wel viel ook mij de matige hoekscherpte op en ik vraag mij af of dat misschien toch te storend zal worden. Lastig! Aan de andere kant is een groothoek altijd handig en ook bruikbaar voor video lijkt mij (zeker met de stille STM!).
Overigens vind ik het wel opmerkelijk dat er nog steeds geen prijswatch is voor deze lens.
Blijkbaar is de lens pas sinds deze week officieel in de verkoop gegaan (althans, volgens Cityfoto in Eindhoven). De verkoper zei ook dat ik er heel erg snel bij was en dat hij de lens nog niet uit het doosje gezien had. Aangezien Tweakers met productfeeds werkt vanuit winkels zullen die nog wel niet geŁpdatet zijn. Veel winkels hebben de lens ook nog niet of pas net online staan. Ik gok dus dat er volgende week wel prijzen in de Pricewatch staan.
Goede review. Je hebt toevallig dezelfde lenzenset als ik (net een 600D gekocht ipv mijn 1100D), en ik ben op zoek naar een groothoek. Ik wacht het nog even af, maar de kans is groot dat ik deze lens ga kopen. Hartelijk dank!
Dank voor deze helder review. Ik wil zelf ook een groothoeklens aanschaffen ter uitbreiding. Momenteel heb ik een Canon 18-135 en een 50mm. Omdat ik behalve straatfotografie ook landschappen fotografeer lijkt me deze groothoek een welkome aanvulling. Zeker met deze uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

groet,
William