Specificaties Tower, 5 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Obsidian 450D Review

emistery 21 mei 2014, laatste update op 28 december 2014, 196 views

Corsair Obsidian 450D

Een die toekomt aan de Obsidian normen, dat houd dus in dat deze kast een enorm hoge bouwkwaliteit heeft vergeleken met andere kasten in deze prijs range. Uitermate geschikt voor luchtkoeling maar ook zeker voor een AIO water koel setje.

Pluspunten

• Obsidian bouwkwaliteit
  • Prijs vergeleken met andere kasten
  • Genoeg ruimte om in te bouwen
  • Meer dan genoeg ruimte voor waterkoeling
  • 3 Fan filters

Minpunten

• Kwaliteit van de HDD cage
  • Geen cable management gat voor de onderste moederbord aansluitingen

Ik heb deze kast nu al meer dan 7 maanden, en ik ben er zeer tevreden mee. Ik wou op dat moment eerst de 350D kopen, aangezien ik een voorliefde heb voor strakke kasten die ook nog een enorm goede bouwkwaliteit hebben, maar die had alleen ondersteuning voor mATX borden, en dat wou ik liever niet. Toen releaste Corsair opeens zonder aankondiging de 450D, en ik was meteen verkocht en wist dat dit mijn kast ging worden. (Tevens ook mijn eerste echte PC)

Toen ik eenmaal alles binnen had, en kon gaan bouwen, verbaasde ik me over het feit hoe makkelijk het was om in deze kast te bouwen en alles te installeren vergeleken met kasten die ik gewend was. Alleen de 8 pins CPU aansluiting ging even wat lastiger aangezien ik al de koeler (Scythe Mugen 4 PCGH) inclusief fans had geinstalleerd. Als ik dat dus niet had gedaan ging dat een stuk makkelijker.

De 2 2.5" drive cages achter het moederbord leken mij eerst wel handig, en werken ook gewoon goed, maar aangezien ik zoveel kabels achter het moederbord heb zitten heb ik ze maar verwijderd (zijn heel makkelijk te verwijderen met 1 schroefje) en de SSD in de gewone drive cage gedaan. De drive cage is wel van wat mindere kwaliteit, als je er een beetje tegen aan duwt gaat hij al heen en weer. Dit is opzich niet heel erg maar als je PC's bouwt voor iemand anders of je verplaatst hem veel kan het hierdoor misschien handig zijn om je HDD voor de zekerheid met schroeven vast te maken. De drive cage kan je overigens ook nog aan de 5.25" cage hangen als je onder in de ruimte nodig hebt. Hierdoor wordt de maximale lengte van de 1e GPU wel minder.

De drive cage en de 5.25" cage zijn overigens helemaal toolless, maar zoals ik hierboven al zei, je kan ze voor de zekerheid vastmaken met schroeven. Verder is er ruimte voor 2 5,25" apparaten, zoals fan controllers, led controllers, of voor de mensen die dat nog gebruiken, DVD spelers.

Achter het moederbord vind je ook genoeg ruimte om je kabels weg te werken, ik schat ongeveer 1~2 cm, wat meer dan genoeg is voor bijna elke gebruiker. Er zijn 4 gaten om je kabels door heen te doen waarvan de bovenste wat meer naar beneden gedaan had kunnen worden zodat de 24 pins kabel toch iets beter uit kwam. Dit heb ik getest met verschillende moederborden en bij de meeste zat hij net iets te hoog. Ook is het jammer dat er onder het moederbord geen kleine gaatjes zitten om de front panel, usb & audio door heen te halen, waardoor ik ze nu door het onderste gat moet laten lopen en dat vind ik er persoonlijk iets minder mooi uit zien. Het laatste minpuntje is dat er maar 4 haakjes zitten achter het moederbord waarmee je d.m.v. een tie rip o.i.d. de kabels kan vast maken. Hierdoor moet je soms even improviseren of heb je losse kabels achter je moederbord.

Qua koeling heb je ook meer dan genoeg keuze in deze kast. Met een maximale hoogte van 17 voor de CPU koeler passen bijna alle koelers er in. Aan de voorkant passen 2 140mm of 2 120 mm ventilatoren (2x 140 is meegeleverd), en dus ook een radiator van 240 of 280 mm. Bovenin kunnen 3 120 mm of 2 140 mm ventilatoren, en dus een radiator van 280 mm of 360 mm. En aan de achterkant kan 1 120mm ventilator (meegeleverd) of een 120 mm radiator. Als je de drive cage er uit haalt of aan de 5.25" cage hangt, kun je onder in 2 120 mm ventilatoren of een 240 mm radiator kwijt. Kortom, genoeg ruimte voor koeling dus.

Ook krijg je er 3 fan filters bij. Aan de voorkant zit er een die je gemakkelijk los kan klikken, aan de bovenkant zit een magnetische, en aan de onderkant zit ook een magnetische maar dan van hard plastic.

Lang verhaal kort: Een geweldige kast voor dit geld. Echt een aanrader.

Heb jij ook een Corsair Obsidian 450D?

Meer advertenties