Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2443BW Zwart Review

deblaauwn 3 februari 2009, 1.149 views

Samsung Syncmaster 2443BW Zwart

Pluspunten

• VGA+DVI
  • Tiptoetsen
  • Instelmogelijkheden

Minpunten

• ZOEM!

Deze monitor had ik besteld als aanvulling op een nieuwe 9800 GT. Echter, deze kaart past niet dus heeft de monitor ook weinig toegevoegde waarde. Hij was bedoeld als vervanging van een 17" Medion (...) TFT.

Algemeen
De eerste indruk van de monitor is vooral 'groot' (zeker naast die 17"), en in het algemeen goed (zie verderop voor details).

Featureset
De monitor is uitgerust met een VGA en DVI-ingang, en ook beide kabels zijn meegeleverd. Deze zijn wel aan de korte kant maar dat is voor mij geen probleem. De monitor is kantelbaar en in hoogte verstelbaar, en er zit ook een portretmodus op. De software hiervoor kan geďnstalleerd worden van de meegeleverde CD, maar mijn videokaart kan zelf ook het beeld draaien. In dat geval draait het OSD mee, maar met de Samsung-softwarerotatie is dat niet het geval (?). De monitor is niet draaibaar om zijn standaard, maar omdat hij op een ronde voet staat is dat ook geen probleem

Kleurweergave/Contrast/Helderheid
Niet heel professioneel van mij, maar in Paint heb ik even alle kleuren getekend (groen, geel, rood, cyaan, magenta). Ik vind ze heel goed. Ook zwart lijkt echt zwart te zijn, en wit bij 100% brightness geeft meer licht dan de TL-balk die boven het scherm hangt.

Pixeldefecten
Geen bij eerste aansluiting - onbekend of dit op lange termijn blijft.

Bouwkwaliteit
Ja, een uitschieter hier. Een aantal 2443s blijkt last te hebben van een zoemende voeding bij <99% helderheid, en zo ook die van mij. Dit doet heel veel af aan de kwaliteit, en (naast het feit dat ik ook mijn videokaart retourneer) hierom retourneer ik deze monitor. Dit zorgt ook voor het resultaat 'slecht' hier.
Een ander punt is de wiebeligheid. De monitor staat op zich wel stil maar voor het OSD moet je met je vingers het scherm vasthouden en met je duim de tiptoetsen bedienen anders gaat hij schommelen. Ook is het van belang dat je de (in mijn geval) VGA-kabel vastschroeft anders verliest hij soms het contact. Als hij niet had gezoemd zou ik de kwaliteit hierom als 'goed' hebben beoordeeld, voor het overige is dit scherm misschien wel 'zeer goed' te noemen.

Vormgeving
Perfect, wat mij betreft. Het is een mooie monitor, met als extraatje die tiptoetsen - dat is nou nog eens een mooie gadget.

Het is niet een goedkoop scherm @ ~250 euro maar wel een van de voordeligste met deze resolutie, én VGA+DVI

• nVidia 6200 TurboCache 256 MB ('oud')
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2443BW Zwart?

Grappig dat jij de tiptoetsen als pluspunt noemt. Ik vindt dat 1 van de ergelijkste dingen aan deze TFT. Door de zwarte bezel zie ik de "tiptoetsen" totaal niet, en moet soms met een zaklamp de "knopjes" zien te vinden. Ik heb ook 2 204B's staan en die hebben echte knoppen, persoonlijk vindt ik dat veel prettiger.
Je hebt wel gelijk dat ze bijna onzichtbaar zijn; daar zit dan ook een verbeterpuntje. Toch is het wel weer vooruitgang, net als met auto's: eerst had je tuimelschakelaars, toen drukknoppen en nu tiptoetsen ;)