Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch Pro Zwart Review

hogebrink 3 februari 2009, laatste update op 3 februari 2009, 2.129 views

HTC Touch Pro Zwart

Pluspunten

• uitstekend toetsenbord
  • uitstekend scherm
  • kan heel erg veel (met name 3d GPS navigatie met file-ontwijken dankzij route66)
  • niet te groot

Minpunten

• browser start soms niet op (heeft dan soft-reset nodig)
  • matig GSM bereik

Eens in de zoveel jaar komt er een telefoon langs die voldoet aan mijn wensen. In 2006 zocht een telefoon die klein was en toch real-time 3D GPS navigatie had (zoals TomTom, en dus geen Google Maps). De enige optie toen was de HTC SPV C600. Daar heb ik veel plezier van gehad, tot ik er een keertje mee ging zwemmen. Inmiddels was de wereld weer een beetje veranderd, want 3G mobiel internet was mogelijk voor een tientje per maand. Dus dat werd een nieuwe vereiste. Maar voor mobiel internet wil ik minimaal VGA resolutie, touchscreen en een toetsenbord, anders wacht ik wel tot ik thuis ben met internetten. En van die losse bluetooth GPS dongle wilde ik ook af, dus GPS moest ge´ntegreerd worden. De Touch Pro is de enige telefoon die daaraan voldoet, dus die moest ik hebben, ookal had ik nooit verwacht dat ik ooit 400,- euro zou neerleggen voor een tweedehands telefoon.

Het mooie van deze telefoon is dat hij ongeveer alles kan. Wie wil weten wat allemaal, moet maar even op het forum kijken, maar ik noem voor het gemak alleen een aantal dingen die hij meer kan dan een iPhone3G (iPhone fans: dit is NIET bedoelt als Apple-bashing of objectieve vergelijking, maar uitsluitend als beschrijving van extra’s!). Een iPhone 3G is erg sexy, maar voor mij persoonlijk zou een flinke stap terug zijn in functionaliteit, zelfs in vergelijking met mijn C600, vanwege het gebrek aan 3D navigatiesoftware. Naast het toetsenbord en GPS navigatie kan hij copy-pasten, betere foto’s maken (3,2 mp versus 2 mp), video’s opnemen, heeft hij een LED lampje als flits (en met hTorch een zaklamp), kan hij Skype, Flash, FM radio, en heeft hij een twee keer zo hoge resolutie (640 x 480 i.p.v. 320 x 480) dan de iPhone. Ook kan ik dankzij de video-out moglijkheid, divx filmpjes en powerpoint-presentaties via een speciale kabel vanuit de TP direct op m’n beamer tonen. Ook heb ik onlangs een bluetooth autoradio gekocht met A2DP (de AV-8940BT), dus kan ik de muziek van mijn TP via bluetooth draadloos beluisteren over de speakers van mijn auto, en is mijn autoradio meteen een volwaardige car-kit. En als Skype dat gaat ondersteunen, kan ik ook de tweede videocamera nog eens gebruiken om te videobellen (hardware loopt voor op de software).

Uiteraard heeft hij ook nadelen waar ik mee heb leren leven. Dat ik hem elke nacht aan de oplader moet leggen vind ik niet erg. Dat de Opera browser soms niet wil opstarten, (pas na een soft-restart weer) vind ik wel jammer. Dat soms als de telefoon gaat, en ik wil opnemen, de verbinding wordt verbroken waardoor ik moet terugbellen, vind ik wel echt storend. Het GSM-bereik is dus niet erg goed, waardoor er pakweg bij 1 op de 15 telefoontjes iets fout gaat. Alleen wat dat betreft is de techniek achteruit gegaan ten opzichte van 5 jaar oude nokia’s.

Samengevat: Er is geen andere telefoon die zo veel voor mij kan doen als de HTC Touch Pro. Met de Advanced Configuration en register-edit softwarekan je ook nog eens alles naar wens aanpassen. Maar je moet je niet te veel ergeren aan het feit dat je zo nu en dan een soft-reset moet doen. Persoonlijk kan ik niet meer zonder en verwacht ik dat het nog lang gaat duren voordat ik een andere telefoon zie die mij zal doen watertanden.

Heb jij ook een HTC Touch Pro Zwart?

Reviews door de redactie

ik heb deze telefoon ook, sinds dat hij bij t-mobile uitkwam als MDA vario 4.
ik vind het een erg fijn toestel, hiervoor had ik al de MDA vario 2.

wat ik wel jammer vind, is dat hij niet voldoende doorgetest is, er zitten nog (te) veel haken en ogen aan de performance van de software.
wat ik ook jammer vind, wat heirboven ook gezegd wordt, is dat het bereik slecht is. ook met de GPS. het duurt soms 5-10min (!) voordat ik een fix heb, en dat vind ik te lang.

sinds ik er een andere rom op heb gezte is hij een stuk stabieler. ik heb hem nu al 2 weken draaien zonder soft-reset te moeten doen.
Hoi, waar heb je die andere ROM gevonden (link)?
Hier kan je snelle roms krijgen voor de HTC Touch Pro :)