Linksys DMA2100 Media Center Extender Review

Wanyika 2 februari 2009, laatste update op 2 februari 2009, 1.458 views

Linksys DMA2100 Media Center Extender

Pluspunten

• Geluidloos
  • Eenvoudige installatie
  • Betaalbaar
  • Update is eenvoudig (Als ze een update plaatsen)

Minpunten

• Slechte technische ondersteuning indien problemen
  • Beperkt in het afspelen van videoformaten.
  • Geen mogelijkheid om snel door een film te gaan.
  • Geen ondertitles ondersteuning tenzij ingebakken in de film.
  • Afhankelijk van je PC
  • Afhankelijk van Windows Vista en SP1

Kwaliteit Score: 2
Na een levertijd van een paar dagen, ben ik sinds begin Januari in het bezit van dit stukje techniek, en ik heb er na een maand nog altijd issues mee. De reden waarom ik de DMA2100 had gekocht, was de goede prijs in verhouding tot de afspeelmogelijkheden die het aanbied, in mijn geval de mp4 (m4v) met de H.264 video en de AAc audio en dus dacht ik een alternatieve Apple TV te hebben maar dan afhankelijk van de PC, daar de bestanden Apple TV bestanden zijn., en dan vooral langs de Wifi als Cat5 kabel

Daar het de bedoeling was dit apparaat draadloos te gebruiken had ik ook tegelijk de WRT610N router gekocht. Het apparaat liet zich eenvoudig installeren, firmware update liet zich eenvoudig doen, en de draadloos ontvangst was voldoende om te werken, maar niet 100%. De aansluiting met de TV deed ik met de S-video en composite-audio. En na de installatie kreeg ik eindelijk beeld op TV met de typische Windows Media Center beeld.

Eerste indruk:

Design:
Klein, maakt geen geluid en een goedkoop uitziend remote control.

In gebruik:
Het menu moet ik eigenlijk niks over vertellen, zoals vermeld is dat de Windows Media Center, maar het navigeren gaat een beetje langzaam en soms krijg je de indruk dat het vastgelopen is.
Dan werd het tijd om de eerste films te testen, en hiervoor gebruikte ik eerst gewoon DVD omgezet in een grote MPG2 file met SUB files erbij, maar de teleurstelling was groot, het kan geen ondertiltels weergeven. Hiermee kon ik nog leven maar de 4e film had geen geluid, hoewel het voldeed aan alle eisen voor afspelen en de helpdesk had er geen antwoord op. Ben dan alle 4 de films gaan onderzoeken en blijkt dat de substream van de AC3 van een van de films afweek van de andere 3.
(In een DVD kan je geluidstromen kiezen en standaard is dat [0x80] maar daar het een rip was had die film [0x82], maar het draadloos afspelen was perfect, geen haperingen, maar dan moet ik wel zeggen dat ik niet lang heb zitten kijken. Dus mijn oplossing voor het afspelen was dan M4V bestanden, de AppleTV bestanden, hierin heb ik dan geen AC3 geluid meer, maar is het omgezet in AAC. En waarlijk, perfect geluid, perfect beeld, alleen besloot ik nu eens te gaan genieten van mijn film, en na 15 minuten was het al gedaan met kijken. Beeld begint te schokken samen met het geluid en dan stopt het gewoon vanzelf. Terug Linksys bellen, maar die hebben geen antwoord. "Het zou toch moeten gaan", was het antwoord. Dan maar het internet aanspreken en tot mijn verbazing zie ik veel mensen met dezelfde problemen. Maar goe, film heropstarten en dan maar doorspoelen naar de scene, en nu blijkt dit apparaat niet te kunnen vooruit spoelen, alleen per 30sec. Ondertussen begon ik al de muren te beklimmen van mijn woonkamer.

Niemand bij Linksys die er van wakker ligt, althans zo komt het over, en dus van ellende begonnen met een CAT5 kabel. Film speelt af zoals draadloos en speelt langer dan die 15 minuten maar na 40 minuten alweer van hetzelfde. Schokken van geluid en beeld maar hier probeerd het apparaat verder te spelen, maar dan kan het wel zijn dat het apparaat disconnect wordt van WMC.

Gebruikersgemak:
Indien het zou werken, prima. Maar na een maand heb ik er nog niet 1 film volledig op mijn gemak kunnen bekijken. Muziek gaat goed, zelfs prima en de foto's ook natuurlijk.

Ondersteuning:
Zeer beperkt in het afspelen van videoformaten, geen mogelijkheid voor doorspoelen of terugspoelen. Geen mogelijkheid voor chapters te kiezen. Tenzij ingebakken in de film geen ondertitels.

Beeldkwaliteit:
Niks op aan te merken.

Beslommeringen:
Reageerd wat traag. Slechte technische ondersteuning. Is mij nog altijd niet gelukt het apparaat te gebruiken waar het is voor gemaakt. (Zie comment boven).

Conclusie:
Heb je geld genoeg om mee te smijten en wil je het toch proberen ondanks waarschuwingen van diverse mensen, zou ik zeggen, kopen maar niet klagen. Maar voor een iets hoger bedrag heb je betere alternatieven. Vooral niet afgaan op de naam van een bedrijf, ook al heet die LINKSYS.

Heb jij ook een Linksys DMA2100 Media Center Extender?